Häxor iFokus

Häxor

Etikettredskap-altare-och-tillbehör
Läst 1816 ggr
dragonstar
0

Hur börjar jag?

Hej!

Jag är som alla vet nu här.  Jag vet inte riktigt vart jag ska börja men det känns som att det vore bättre att börja med nogot än att sitta o bara se mig omkring. så självklartt sak jag leta i böcker och jag läser här vad ni skriver på forumet.

Nu har jag några frågor som jag undrar om ni har nått bra svar på eller om ni har nadra nybörjartipps.

• Vad kan jag göra för att komma? Vad började ni med?
  • Vad bör jag tänka på när det gäller ett alltare? Måste det stå i ett speciellt vädersträck?
  • Några tipp på vad jag kan inhandla?

Jag vet igetnligen itne vad jag vill men jag tror att det jag bör börja med är att hitta tillbaka till mig själv o lära mig känna min kraft.  Att få mig att öppna mitt psykiska och andliga jag tror ajg hjälper mg vidare på många sätt då jag kan bli av med min sträss och kan ske via det lära mig anväda energin. Ex innom stjälavadring spådom eller ritualer. 

Men om sagt jag är välldigt osäker om en ivirg! (Det står lite information om mig på min press.)

BB /Emma

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Hias
0

Välmött oj de va en hel del ,jag tycker du skall finna det som talar för just dig,jag har liksom haft denna (gåva) sedan barnsben så jag kan inte säga exat när var och hur men jag va väl ca 13-14 år då jag mötte min Whitchsguide som jag va lärling hos tills jag stod på egna ben helt.Och idag så lever jag helt fullt ut som Frihäxa klart man blir ju aldrig riktigt full lärd alltid nya saker och ting som talar till än. Mitt altare står på ett speciellt ställe i mitt hem som jag ansåg va de mest kraftfulla delen och de skiftar mycket beroende på när och var på året vi är(finns på bild i mitt album) Och på ditt altare kan du ha saker som talar och ger dig kraft och harmoni för de du utövar där. Men som sagt va de är så otroligt olika hos oss alla här inne. Men de som oftast står i grund för ett altare är   Athem,bägaren,staven och rökelsehållare,Du har ju olika läkar här på häxor i fokus som du kan ta en titt på och se om du kan finna några svar på dina frågor. Jag är själv en Witchsguide till ett par stycken en del har jag haft ett par år nu och andra är lite nyare men hoppas du kan finna din rätta väg att vandra på och lyssna till ditt inre så kommer du skapa de som blir bäst för dig. BlessedBe Hias

dragonstar
0

Tack! Jag har kollat runt lite o blivit inspererad vill nog mät ha ett nu för att kunna känna mer insperation till att hålla igång sökandet. jag tor inte på några gunda så vad jag vet men  att allt har energier.  Jag känner att jag måste hitta nått att utigå fårn men det kommer väll med tiden.

Jag har varit intreserad av detta i flera år och iträsset fanns iallafall när jag var runt kanske 12års åldern. men jag har liksom alldrig tagit tag it ordentligt.  Men det finns så mycket! 

BB// Emma

Lorelai
0

Ja det känns sannerligen, din ivrighet. Det kan du behöva tämja. Det är jättebra att vara sugen på att sätta fart. Att låta det förbli styrande kommer bra att suga musten ur dig.
Så dra ner ett par kvarts varv är en bra början.
Ett altare är högst personligt och det är bara du som styr hur ditt altare ser ut. men jag vet även att när man vill komma ur en cirkel sådär är det ganska skönt och ha lite grejer att förhålla sig till. Så jag ställde mitt altare mot norr. Jag är ju ett stort fan utav att tilllverka grejerna själv. Det ger meditation och en bra grund när det kommer till magiska verktyg. Förutom att försöka skapa själv finns ju alltid verktygen.. överallt.
Det är mer av vikt att verktyget talar till en än att det är snyggt. 

Ja för att komma igång så föreslår jag att sätta igång. Att läsa om de saker du är intresserad utav är 
att sätta igång. Det ger en grogrund för en inre utveckling. 
Det är svårt att säga vad jag började med för det var så länge sedan.. men det måste väl vara den inre biten som är min start. Verktygen är egentligen inte alls nödvändiga, arbetet sitter 
i det mentala. 

Min tråd försvann för länge sedan.. blir bara störd här så ja vi får ta det härifrån.
Väl lycka önskar jag dig.

spindelfot
0

Det bästa du kan göra är nog att hitta dig själv, vem du är här och nu i detta livet och vart du skall i framtiden. Finna dig själv och din kropp - följa månen var det någon som skrev i en annan tråd… lära dig tyda dina drömmar och vakendrömmar kanske.. det är en bra och enkel början.

Ifall du finner dig själv och ditt inre lugn och ro - finner dig själv i naturen och världen omkring dig så kommer det mesta av sig själv. När man väl hittat sig själv och sin stig så kommer kunskapen som är menad för dig att öppna sig alltmer, men det viktigaste är att inte forcera fram någonting!

Att bestämma sig för att öppna sig här och nu för alla andar måste jag tyvär säga kan vara ett oklokt beslut - är man ovan så kan det snarare bli mycket obehagligt och okontrollerbart. Andevärlden spelar ju enligt sina egna regler och finns ju alltid här, och struntar i vad du känner för det mesta..

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

[trumman]
0

Mitt råd är att hitta en bra lärare.

Av kött och blod alltså, andliga lärare kan komma sen …om de inte kommit först vill säga.

SEViking
0

Fråga trumman, han vet om bra lärare, för han är en sådan själv

SEV Cool

dragonstar
0

JO det låter som en idé eller bara någon att träffa och på så sått få en bättre inblick. Men hur hittar jag någon i min närhet då? Någon här som bor i Strägnes komun. Eller vet nogon som gör det? Har för mig att det finns dom som träffas vid Skottvingsgruva men jag är inte säker.

sitter och läser och försöker göra småövningar för att komma på vart jag ska börja.

BB/Emma

Veyla
0

Jag håller med Spindelfot. En bra start är att göra som hon sa.

Du behöver inte ha en massa saker som du ändå inte vet vad du ska göra med. Lugna dig lite med det.

Vad gäller lärare…. eummm… jag är självlärd. Jag har ingen lärare och har aldrig haft. Funkar det med. Det blir iof lite svårare att få reda på vissa saker och jag har många gånger saknat en.

Det är så klart bra om du får en.;)

Så återstår väl bara lycka till då:D Haha

fridelfina
0

http://www.gronadraken.com/magikurs/

Vill du gå en kurs som du läser hemifrån så är denna en mycket bra kurs! Här får man läsa och lära om allt möjligt när det gäller  häxkonst.

BB

spindelfot
0

Men du har väl redan börjat..:)

Det viktigaste är att ha en god bas och grund, en grundtro och uppfattning om vad ens liv är här och nu. Du har valt din tro och din väg nu, och med tiden kommer även svaren. Andevärlden och jordens energier finns inte bara när du övar, de finns omkring dig hela tiden, vad du än gör.

Ifall du hade en lärare.. vad skulle du vilja att den läraren sade dig? Lärde dig handgripliga sätt att utföra olika ritualer?

Jag har själv tyvär aldrig haft någon lärare. Jag har däremot lärt mig många olika saker av andra människor.. Och så har jag även lärt mig mycket i drömmar. Du kanske drömmer mycket också? Ofta finns svaren alldeles framför en.

Pyrola
0

Jag kände precis som du i början, att jag ville börja NUUU! Men det var uppenbarligen inte meningen. Jag var för otålig och ville se resultat direkt. Det är bättre att skynda långsamt och göra en sak i taget. Umgås med naturen och fundera på hur din världsbild ser ut.

För mig tog det tio år från det att jag blev riktigt intresserad tills dess att jag började "praktisera" eller hur man nu ska uttrycka det. Visst testade jag ett och annat, men jag var inte särskilt tålmodig eller hängiven. Eller mogen heller, för den delen. Inte för att jag har alla de där vackra egenskaperna nu, men jag får mer av dem hela tiden.

Det finns ett bra ordspråk (vet inte varifrån det kommer) som lyder: "When the pupil is ready, the master appears". Det tror jag väldigt mycket på i sådana här sammanhang. Inte för att det måste dyka upp någon eller så, men när man är redo hittar man rätt bok, eller träffar någon, eller får en insikt. Själv har jag hittat likasinnade, och det är jätteroligt att kunna filosofera och diskutera tillsammans.

dragonstar
0

Ja det värkar lågiskt allt det ni säger! Av alla svaren förstår jag bättre att alla tänker olika me natt vi ändå är samma. om ni förstår min tanke.

#10 jag vet inte exsakt vad jag vill att den läraren ska lära mig. antagligen bara finnas där för mig o se vad jag åstakommer. Någon ma nkan få se vad den gjör o få råfråga. igentligne vill jag nog mer ha en person jag ka nträffa o se vad denne gör och kanske få insperation och råd. nogon att sitta o prata med. Men åå andra sidan har jag ju det här! =)

#8 Nä jag känner att jag mest vill göra änkla saker så att jag kan få en bättre insikt i allt. och jag ska inte springa iväk o köpa massor med grejor. böcker möjligtvis men inte mycket mer.

[trumman]
0

#6 Tack, men tyvärr inte. Inte inom sånt hon vill lära sig :) …som jag antar är häxerier och wicca-saker?

Mvh, T

dragonstar
0

Fotrtsättnig ber om ursäkt var tvungen att stänga ner då min lektion började. Så jag fötrtsätter.

#11 Jag har ofta haft en längtan det känns lite som om det är en del av mig som saknas.. men varje gång jag tagit tag i det har jag fått förhinder och blivit osäker. Men nu känns det som om det kan bli annorlunda! Jag känner igen ordspåket och tycker om det! men jag vet inte häller var det kommer ifrån.

#13 Ja jag vet inte antagligen inte riktigt jag vet igentligen inte vad jag vill jag vet inte riktigt vad som finns.   Men en del av mig är itreserad av wicca. Dock tror jag mer att ajg är åt det kållet när det gäller andar. spådom, själavandring och likande. Mitt prosekt förutom att lära mig mer om allt är att föröka göra eget te. ska ta o plantera lite örter på balkongen. Så får se hur det går!

BB//Emma

dragonstar
0

Kom just på att jag läst om olika örter och kristaller som öppnar sinnerna o likadne. Funderade lite på att kanske göra någon amulett att såva med som kan stimmulera alla mina sinnen och hjälpa mig att se med det tredje ögat. Även övnignar och likande. vad tro ni om det? Har nogon några ideer?

BB/Emma

Maerg
0

Min alldeles egen personliga övertygelse är att sådant tar tid, ska ta tid och måste få ta tid. Jämför  grundkunskapen  med t ex  att köra bil. Man kan inte bara slå upp en instruktionsbok och pang - sätta igång att köra utan man övningskör, man läser teori m m. Lyckligtvis kan man övningsköra själv i det här fallet - även om det säkert inte skadar med en lärare. När man sedan, för att återvända till bilarna, har körkort har man en ghrundläggande kunskap att ge sig ut i trafiken med. Därmed inte sgat att man kan köra rally eller att man ens känner sig säker i vardagsåkandet - det är något som kommer efter 1000 mil sådär :) - jag är själv rätt ny på det här området (nu är jag tillbaka i häxeridelen alltså) och märker själv att allt går mycket bättre med tålamod. Testa dig fram, läs och expermintera men vänta dig inte att allting skall uppnebara dig för dig inom en vecka, en månad eller ett år. Du är ju ung och har gott om tid…

(puh vad det blev långt nu då - man måset visst ha tålamod redan för att bara läsa mitt svammel hehe)

dragonstar
0

#16 ja långt vart det men ajg är ju inte en kortfattad person jag heller =)

Ja jag har nog förstått att det tar tid det är en annansak att gotadet. Men om man ska öva och själv försöka lära sig på tumanhand. vad finns det för övningar man ka ngöra för att komma "igång" typ som att lära sig känna sin egen energi små änkla grejer att göra som man kan lära utav? tycker många av dom böcker jag har läst är väldigt fina men känns inte som att man förstår man kan inte förstå hur det känns o hur det bör fungera. läser nu en Wiccas handok(mins inte författaren men boken är råsa med en naken kvinna på framsidan)  den är bra men eftersom jag är mer intreserad av att lära mig ren energi så kanske den är lite fel. har dock lite övningar jag försökt göra.

(det blev långt det med*tihi*) 

BB/Emma

Pyrola
0

#14 jag vet hur det känns… Jag har också läst "En wiccas handbok" och tycker att det finns en del bra saker i den, men om det är wicca man är intresserad av finns det bättre böcker. Det verkar som om du är mer intresserad av energi och magi än den andliga aspekten? Övningar är bra, men man måste se till att göra sådana som talar till en. Att bara göra dem för görandets skull har ingen "effekt". Sedan är det sällan man får resultat eller bevis rakt upp och ned. Prova att föra dagbok om oväntade händelser som du tror kan ha med ditt praktiserande att göra, så är du mer uppmärksam och hittar kanske den där bekräftelsen du letar efter?

Hias
0

#18 De med dagbok är en mycket bra idee av dig,jag har ialla år haft en egen BOS för mina dagboks anteckningar och visa dagar så har jag inte skrivit mer en datum och inget har uppbringats denna dag men att man skriver i den varje dag är mycket kreaktivt och du har något att se tillbaka på ur du under åren vandrat på din stig…

Bappho_
0

Om du läser engelska så skulle jag vilja rekommendera boken The Psychic Energy Codex - Awakening your subtle senses av Michelle Belanger. Det är en sorts arbetsbok med övningar som man gärna kan göra tillsammans med andra. Läs mer om boken här!

dragonstar
0

Ja ärligt talat så vet jag inte vad jag igentligen vill. vill bara böraj i någon ände.. Men jag vet lite vad so ntreserar mig. Jag har alltid velat  Hålla på med andigt är intreserad av att lära mig spå, själavandra, kanske göra oliga saker med växter typ te o liknande. Har lite små itresse av att ha ett altare. kunna anväda en del av det och utföra magi. jag vill igentlgen knn lite av varje. tästa på allt. Sen kommer jag väll med tiden in på ett annat ämne. Jag vill gärna vara med o träffa andra häxor och göra saker tillsmans med flera.

Skriver mer när jag kommer på!

BB//Emma

dragonstar
0

#2o jo alltså ajg är intreserar av att läsa men jag kan itne Engelska så bra. MEn tack för tippset! =)

//Emma

blodtopp
0

Om du har svårt med engelskan så gör jag som fridelfina under #9 och rekommenderar Nattskogens kurs i Magi och Häxkonst (länk finns i hennes inlägg däruppe). Detta är nåt av det bästa man kan hitta på svenska (än så länge).
  Det finns nämligen tyvärr väldigt ont om litteratur på svenska om dessa ämnen. Det mesta är på engelska då inga förlag verkar vara intresserad av att översätta. Den bok som faktiskt har översatts är Scott Cunninghams Wicca. Den är väldigt basic i alla avseenden och bra som nybörjarbok.

Jag förstår ditt dilemma också. Jag kallar mig fortfarande för gröngöling inom detta område, fast jag började mina studier för 10 år sen. Jag har också svårigheten att bestämma mig för bara EN sak att satsa på åt gången, så det blir väldigt splittrat.
  Men nu de sista månaderna har det utkristalliserat sig ett par saker som jag ska satsa på just nu i alla fall. Men det har tagit sin lilla tid att komma dit. Jag vill ju lära mig ALLT *S* Men jag har resten av livet på mig, så jag kommer hinna =)

spindelfot
0

#23 den kursen verkar jätterolig, jag vill också gå den! När jag har tid, har så många bollar i luften nu..

dragonstar
0

den boken verkar intresant. Men dyr ska iallfall inhandla lite böker. JA jag vill tästapå allt ihoppa. men får ta det som det kommer. Kursen ska jag kolla lite närmare på. kan ju vara nått. Men Det får inte kåsta så mycket pengar.

BB/Emma

varulven
0

hm jag har då aldrig börjat med nånting… :) Det bara blir!