Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 9242 ggr
Mayline
0

Häxtecken

Jag undrar:

Vad finns det för tecken för en häxa? Som olika stenar och mönster etc.

För wicca finns ju pentagramet och de olika symbolerna för Guden och Gudinnan. men… finns det mer?

Hade varit kul med lite variation  :)

kram!

Jodrena
0

triquetra till exempel, den symboliserar gudinnans tre aspekter, går i en evig "triangel-fläta" (hjälp, heter det nåt??) ungefär som cirkeln som är evig.

Pyrola
0

Tja, en keltisk knut brukar jag kalla det.

Endroppeihavet
1

Jag hittade en  länk med lite bilder på vanliga symboler.

http://altreligion.about.com/library/glossary/symbols/bldefswiccasymbols.htm

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Endroppeihavet
0

Druidtecken på samma sida.. kul! lite nytt för mig

http://altreligion.about.com/library/glossary/symbols/bldefsdruidry.htm

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Hias
0

Jag har en hel del olika tecken för olika tro men skall se om jag finner dem men vet blandannat att de va en kittel som va tecken hos häxor jag har alla dessa blad i en mapp någonstans i bokhyllan skall se kanske finner dem i morgondagen om jag inte bli sämre.

Veyla
0

Men jag undrar bara en liten halft off-topic grej. Häxa och Wicca. Är inte det samma sak igentligen.

läste att en del säger att man måste vara med i en coven.

Här är en sida jag läste lite på. 

Vad säger ni om sidan. Sant eller falskt?

Lorelai
0

Behöver inte ens läsa för att komma med mitt.. Falskt..
Hur kan en grupptillhörighet avgöra?
Nu.. skall jag läsa. :P

Äsch.. det finns så mycket strunt. Jag blev inte häxa.. jag är.. bli är.. är blir.. Skillnad. En häxa är man.. man blir det inte. Men man kan skaffa sig bredare utbildning som en häxa inom området. Att vara en häxa är inte en yrkestitel man får genom utbildning, det ligger i blodet. Man kan inte gå i pension som häxa.. det är en en livsfilosofi. 
Så därför faller hela den texten.

Väl mött

lotta2
1

Triquetran tycker jag är oerhört vacker, men lite av dess tjusning försvinner för mej när jag vet att den är ganska vanlig i kristen symbolik som symbol för treenigheten.

varulven
0
Jodrena
0

sen finns ju trippelmånen. (se, jag är kass på att komma ihåg namn på saker och ting, de är inte alltid så relevanta tycker jag, varken när det gäller musik, film eller symboler *s* bara jag känner till innehållet så är jag nöjd) så, någon får gärna rätta om "trippelmåne" är fel benämning.

blodtopp
1

#8 Den kan lika gärna stå för den wiccanska treenigheten ;o) Jungfrun, Modern och Den Gamla/Haggan.

Coturnix
0

Spiralen.

Veyla
0

#7 Så då kan även "vanliga" häxor använda sig av wicca symbåler?

Lorelai
0

#13En symbol är ju inte mer än vad man gör den till. Så Ja visst kan en icke wiccansk troende häxa använda sig utav de wiccanska symbolerna.

lotta2
0

11, jo jag vet, men risken att bli tagen för att vara en kristen troende en gör att jag avstår den symbolen. Folk misstolkar så lätt och tror så mycket…Dottern min hade ett pentagram på sej och genast samma dag fick hon höra " vet du inte vad det betyder ? Det betyder SATAN" oj, vad okunniga många är, konstigt nog ofta kristna religösa typer..Kul nog fick dom svar på tal av henne direkt då vi pratat en del om pentagrammet och dess betydelse och historia hemma innan det…:D

blodtopp
0

Fast är den så vanlig som kristen symbol i Sverige då? Jag kan ärligt erkänna att det var först när jag såg filmen National Treasure som jag lärde mig att Triquetran står för den kristna treenigheten, och då har jag känt till symbolen länge. Jag förknippar den snarare med Förhäxad ;o) (de har ju symbolen på sin Book of Shadows).
  Jag har Triquetran tatuerad i svanken, och för mig står den för häxkonsten. Och är det nån som tror nåt annat så får de väl fråga mig. Jag vet i alla fall vad den betyder för mig =)

Triskelen är väl lite av en häxsymbol också.

karinf
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har gjort lite häxstenar.
Elementstenarnas, de 4 ha dessa symboler:
Den trebenta kitteln
Athame/Rituell dolk eller svärd
Ljuset
Kalken/bägaren

Övriga för divination använda av olika folkslag världen över i detta syfte:
Häxhatten
Månen (skäran - växande eller tillbakagående breoende på vad du känner bäst passar dig)
Trollstaven
Häxkvasten

De sista:
Den svarta katten
Läkestav/kaducé
Trippelspiralen
Isis horn
Panflöjten
Debn blanka stenen till för ett öde som inte ännu formats

Kanske detta inte var vad du var ute efter men lain detta ändå.
kramiz

Vekka
0

karinf.. vad skoj! jag håller på med mina häxstenar. Har tänkt att jag ska bli en hajare på dom så småningom! #S# dom intresserar/tilltalar mig jättemkt!
Kram

lotta2
0

16, tja du kanske har rätt. Kanske kan jag tänka om.. Vacker ör den hur som helst. Numera är det ju flera band som använder den (!)  så den kanske får en helt annan betydelse snart…:D Behöver väl inte vara rädd folk ska tr man är kristen utan dom tror kanske man är ett fan istället. Symbolers betydelser verkar förändras ibland…

karinf
0

Kul att du gillar häxstenar. Visst - kanske jag inte "följer" tråden men ändå. Det är ju ändå häxsymboler oavsett om man väljer att måla dem på stenar eller dörren ;-)

Det roliga var att "känna in dem"
Fick kul asociationer. Sedan tittade jag på symbolens magiska egenskap…ibland stämde mina ideer in, ibland blev det helt tokigt.
Skriver ner dessa asociationer i min BOS.

Ska bli roligt att prova stenarna.
KOllar in boken på bilden. Men har den mest som stöttepelare.
Tror det är lite svårt att läsa sig till andligt/magiskt tänkande ;-)

Kramiz