Häxor iFokus

Häxor

Etikettfolktro-och-myter
Läst 3196 ggr
LinaN
0

Gravidskrock

Vad finns det för skrock egentligen?

Vad ska man som gravid akta sig för? Eller hur ska man använda sig av skrock för att bli gravid? Vad säger traditionerna?

;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

spindelfot
0

Min favorit är att ifall en gravid kvinna ser en hare vid en korsväg.. BLIR BARNET HARMYNT!!! Jag älskar att det är så slutgiltigt, ifall man är ute och går och råkar se en hare, då finns det ju inget man kan göra! Och vad ska man göra, undvika korsningar helt?

detta vet jag inte om det är skrock, för det stämmer för väldigt många, men det är rolig kuriosa - en kalender som visar ifall det är en pojke eller flicka beroende på befruktningsdatum: http://www.familjeliv.se/Gravid/Kalender/flicka-eller-pojke.php

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

[trumman]
0

#1 Och för oss som hatar att behöva öppna nytt fönster, klippa ut, klistra in och trycka enter: Klicka här! 

:)

Outrageous
0

#1 Haha, jag klickade runt lite olika datum för att testa vad jag skulle få om jag blev gravid i år. Testade olika månader, olika år, olika datum. Blev flicka hela tiden. :P

Veyla
0

Haha!!! Om jag blir blir gravid i år så blir det en pojke;)

Tur att jag själv är pojke då. Har inte jättelust att bli gravid:P

Vekka
0

#4 Förvånad Inte!!!? #S#

Veyla
0

Nje, Jag vet inte riktigt. Men något säger mig att det inte riktigt stämmer. hmm……. :P

karinf
0

Så hade man försökt fixa ungar 4/5 hade det för mig blivit en pojk. 5-> gud vet när = flicka. Jag som vill ha en pojk. Nä, nu får det bli torka av tills nästa månad. ;-) Kanske bättre tur då ;-))
Trams. Men en kul grejj.

spindelfot
0

#4 hur räknar du då..? vilket datum har du ägglossning, menar jag?

Veyla
0

ööö, Typ idag;)

Skulle vara lite intresant faktist med tanke på att jag saknar ganska många saker.

Men i Usa var det en kvinna som opererade sig till man. På något sätt lyckades hon befrukta sig själv:P Lyckat. (vet inte om det är sant)

Jodrena
0

#9 njä, det är nog inte sant, jag har för mig att man inte kan operera sig helt och fullt till det andra könet. Alltså kan en man opererad till kvinna inte bli gravid och en kvinna opererad till man inte få utlösning. Känner inte till ämnet men så har jag för mig att det är.

Veyla
0

Jo, jag har ochså för mig att om en kille kastreras så går det inte att få testiklerna funktionella igen. Så det borde inte gå att tillverka sånna heller då.

Jaja, Historier är alltid kul iaf;)

hmm… apropå skrock. Min mamma levde på rabarber när hon var gravid med mig;) Kanske darför jag är så sur:P

spindelfot
0

#11 rabarber är ett big no-no enligt SLV för gravida!

jag har ägglossning idag, och jag skulle få en flicka ifall jag partajade loss! Lite lockande måste jag erkänna för det finns ju så gulliga klänningar + jag skulle få en perfekt kärnfamilj, då jag redan har en pojke som är ett och ett halvt.. Men jag ska nog låta bli ;) jag ska skrapa bort de fasttorkade matbitarna under barnstolen och väggarna så lär jag tänka om.

Veyla
0

Haha! Ganska smart att skaffa två i ganska liknande ålder annars Spindelfot. Blir inte dubbelt så mycket arbete alls och är bra för familjeplaneringen i allmenhet;)

Det säger iaf min mamma:D

Coturnix
0

Vet inte om det är så.  Här var det fem barn på fyra år. Lite häftigt har jag för mig. Fem tonåringar på en gång är också rätt intressant. iof.;)

Skrock var det…möjligen att när jag väntade tvillingar sa massor av människor att de alltid föddes för tidigt och blev små och ynkliga och med största sannolikhet skulle en av dem dö vid förlossningen. Det var INTE kul att höra om.;(

spindelfot
0

#13 är väl bättre att skaffa en till när den äldre har lärt sig diska…

nu minns jag skrock som alla berättade för mig när jag var gravid: har man en hormonrand på magen så är det en pojke. Har man en mage som är väldigt fast och framåt, som man inte kan se bakifrån är det också en pojke. Snabba hjärtslag var också kille.. Om mamman gillade apelsiner så blev det en flicka.. ja det finns mycket skit som man får höra.

och när man gick över tiden.. så skulle man dricka te på hallon, käka ananas, tvätta fönster.. jag fann tillockmed recept på en konstig brygd man skulle dricka, men det var så äckligt så jag pallade inte. ingefära och cayennepeppar..

Coturnix
0

Tio år mellan barnen helt perfekt! :) möjligen åtta….

_RS_
0

Vad man än gör, gör inte majonäs eller uppvispad äggvita… det funkar inte… oftast inte heller permanent eller hårfärg.. inget skrock ekentligen… mest hormonellt.

Coturnix
0

Majonäs!!!!!?

Lorelai
0

#13 din mamma ljuger för dig.

Jag har två små.. det sklijer dem 2 år nästan precis. Det är bland det värsta jag har varit med om. Medan den ena trottsar så får jag springa fötterna över huvudet och passa på den yngre. Något som inte direkt gör den äldre mindre bråkig.
Fördelen är att när jag är  klar.. så är jag klar. Folk tror som vanligt att de vet bäst när jag säger att jag inga
 fler skall ha. Men jag vet. jag minns förlossningen väl..mycket väl.
Att gå från ett barn till två är en massiv förändring. 
Att ha ett är lugn och ro.  
Att gå från två till tre gör ingen större skillnad. Sedan gör ålderskillnaderna en del med. hur mycket passningen behöver barnen? Det sägs att ha många blöjbarn är en nära på katastrof.. lite av det värsta man kan utsätta sig för som förälder. inte för att det är blöjor som behöver bytas.. utan det skriver om barnens utveckling..

Var väl mött..

Coturnix
0

# 19 Vårt tredje barn fyllde ett år dagen efter att vi fått tvillingar… nära på en katastrof!? Jag tror att det gick, bra…" Utan det skriver om barnens utveckling" Va? eller, hur tänker du då?

_RS_
0

Du vet… ägg, vinäger salt och så… Majonäs…. Smakar jättebra tillsammans med räkor… hehehe

LinaN
0

okie, tror ni glidit rätt mkt från ämnet här…. :S

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Lorelai
0

#20 Nej jag tänker inte.. :)
Jag återger något jag ofta stöter på i föräldrarsammanhang och oftast av de kunniga språkarna. 
Visserligen slarvigt gjort men ändå.
Det jag menade var att ha flera blöjbarn inte är jobbigt på grund utav att det är många blöjor som skall bytas. 
Utan den mentala utveckligen ett barn i de åren har nått upp till.
Nu vet inte jag vad som anses vara den generella åldern för att ha slutat med blöja, men barn behöver mycket tillsyn under de första åren. Min äldsta är blöjfri men vi kan inte släppa honom vind för våg för det. Han behöver även han konstant tillsyn. Även om jag inte behöver hålla honom i handen så behöver han konstant uppmärksamhet av föräldrarna. Inte att han kräver det, utan att han behöver det. För han är 3 år.
Men den grejen appliceras inte så ofta när det gäller tvillingar, trillingar, fyrlingar osv. 
Syskon födda samma tid är lite mer i ett team än 
vad singelsyskon
Jag tror det har med uppmärksamheten att göra. Samtidsfödda syskon lär sig direkt att det kan vara omöjligt att tillfredställa deras behov omedelbart, medan det annars är en grej som blir lagd på de äldre syskonen. Men det är en lös teori.

Coturnix
0

Förlåt Lina N. Jag ska skärpa mig.Generad

….Räkor och majonäs…Cool