Magistavar ...
Hej kära systrar och bröder nu har jag efter en tids tänkande och funderande beslutat för att göra det …Jag har vi ett par tillfällen fått frågan ang min stav hur jag fick till den och om jag skulle kunna tänka mig att skapa stavar till andra systrar .Jag har varit lite tveksam i detta eftersom som oftast så är de bästa stavarna de man själv finner ute till skog då de talar till en.Men så va de en häxsystrami som jag umgås mycket med som sa att jag kunde ju erbjuda en mindre variant som de som kanske inte har tid eller möjlighet att vara ute till skogs som de kanske önskar kunde få använda sig av .Och visst vill jag hjälpa till om jag kan om man nu inte ha möjligheten att kunna ta sig ut och finna sig den rätta staven. Nu har jag två styck klara de är inte stora men fungerar för de dom skall brukas för.Den ena staven har Rosenkvarts i toppen och har enormt mycke med energi i sig.Den andra har Aventurin som sten i sig och är mycket stark inom Visdomens tecken. Så nu delar jag med mig av detta här och javisst är det så att man känner att man skulle vilja nyttja en mindre stav av denna modell så är ju inte jag omöjlig.Kommer säkert använda mig av lite andra kristaller vart eftersom…..BlessedBe Hias
Jag har lång erfarenhet av att jobba med stavar och dess kraft och skulle råda emot att beställa en stav av ngn annan av den enkla anledningen att staven är ett mycket personligt redskap och har djup anknytning till landskapet och därmed personen som finns i det landskapet. Därför bör staven hämtas själv från den natur man är i och kring.
Inget ont mot syster Hias som verkar helt kapabel att hugga bra virke till stavar! Men generellt måste jag råda ifrån det, då jag vet att arbetet före, under och efter man funnit sin stav är hela grejen egentligen.
Att finna sin stav är ett arbete i sig, och inget jag tycker man ska "fuska till" genom att beställa den tvärt från ngn annan. Att finna Sin Stav är mycket belönande, och ngt som mycket väl kan låta vänta på sig i många år. Men då man väl ser Den där i skogen - då vet man, och då har man verkligen hittat ett kraft-fullt redskap på den andliga vägen.
Då man sedan börjar arbeta med sin stav, börjar forma den och ta fram allt som döljer sig i den, är också det mycket viktigt arbete, som iaf jag aldrig skulle anförtro ngn annan. Det är en vuiktig process, hela födelsen och skapandet av staven, och det missar man ju om man beställer den färdig, eller halvfärdig.
Hur hittar jag då min stav?
Intention är det första steget.
Klargör din intention för makterna, med hög röst om du törs, eller viskande om du är lite fegare. Visa dom att du vill finna en stav, och berätta också varför. Var klar i ditt tal, och stark i din intention.
Se mellan världarna
Bege dig ut i skog och mark med öppet sinne, öoppet hjärta och öppna ögon.
Se efter små tecken, små notiser om kraft, känn efter vibbarna, flödena, se efter knotorna, vrilarna, skruvarna, tveväxterna och stenarna (Sten och Träd är goda vänner nämligen).
Använd alla sinnen då du funnit rätt
Känn på kraften i stammen. Ligger den på backen eller måste du fälla den? Ge tiollbaka om du måste fälla den. Ge offer. Ett offer = ngt som känns, och inte bara en stunds visslande tex. Ge ngt som känns, ge en hundring, ge din sista cigg, ge ditt simkort eller gräv ner din husnyckel etc.
Ta hem och gör till din
Kan du inte arbeta klar den i skogen, så gör den hemma. Slå av telefonen och v och lägg, för guds skull, barnen :)
Rista och skär, kapa och putsa tills den är precis så kraft-full och vacker som du vill ah den.
Lycka till, och fråga gärna om det är ngt mer du undrar över.
Mvh, T
ps Nu ska du såklart inte lita på mig även om det jag säger är sant, utan känner du att beställa en stav från Hias så gör det för allt i världen!
Det känns onödigt att ens nämna det, men man vet ju aldrig vad folk får för sig annars :)
Följ din egen väg, men var inte rädd för att lyssna på dom som gått före ds

Älskar dig trumman du har så rätt i alla ord du skriver Bless you Kram Hias
Tack trumman. Men vad ska naturen med pengar och nycklar till?
Jag antar att du menar att naturen ska få tankar ängnade åt sig eller så.
Nu måste ni rätta mig ifal jag har fel (vil ju inte lura någon). Men är det inte bäst att ge kärlek till naturen i gengälld? Låter som naturen behöver det mer…
Men som sagt. Jag kan ju ha fel;)

Du har så rätt #3 och de är just de jag har försökt att förklara att de redskap man skall anväda bör man själv ha funnit i dagen jag har aldrig köpt något som jag kan finna och tillverka själ men ack dock finns de som uppenbarligen inte har den förmågan om man nu kan kalla det för de att finna detta själv ,och sedan vill jag bara säga att jag har inte tagit en krona för mina tjänster utan när jag gör ett arbete så brukar de handla om gåvor Pengar ställer till förtrett lärde min häxa jag hade under min upplärningstid. Så de kan jag meddela dig att de är inte frågan om att de är några pengar me i detta och inget jag förväntat mig att sitta och göra hipp som haver BlessedBe Hias

#1 Det är spännande det du skriver, för så upplevde jag sökandet efter min stav.. jag drömde en användbar dröm natten innan jag hade bestämt mig för att ge mig ut och rota i skogen som hjälpte mig att hitta rätt..
men nu är det knepigt för den är riktigt stor, jag skulle egentligen vilja såga av den men jag vill inte stympa den och göra den förbannad.. men samtidigt känner jag att jag bör tämja den så att den går att arbeta med.. jag kan ju inte bära med mig det där trädet hursomhelst.. det är en vild och ung energi som stundtals srkämmer mig.. förblir anden i den hel ifall jag stympar den?
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Hej Spindelfot……. Min spontana känsla till ditt inlägg är… Om du känner att den är för stor och otymplig så är den inte okej för dej. Du kan göra om, forma, skapa, karva, greja och fixa hur mycket du vill ända tills du känner att NU är den MIN! Du bestämmer själv liksom i ditt eget sinne. Du bara VET när den är klar! Ja så upplever i alla fall JAG det när jag hittar något jag känner för. :)

jag har precis färdigställt min stav. Jag går kurs för Mist och då ingår det att göra sig en stav. Jag barkade av den och idag köpte jag ett moccaband som jag har lindat runt handtaget. Jag lät 4 moccaband hänga ner ..ett för varje vädersteck. Ibanden hängde jag ..för norr en grön glaspärla samt ett pentagram, för öst en vit glaspärla samt en mini drömfångare med fjädrar i, för söder en röd glaspärla samt en liten drake och för väst en blå glaspärla samt en droppe av glas. Jag blev jättenöjd med resultatet. Har ingen kamera just nu men kan ev lägga ut en bild senare kram tindra

Ja jag har min jag skapade för ett tag sedan på bild i mitt album ,och jag anser att man bör skapa dem man brukar i sitt arbete själv. BB Hias

#6 men jag är ju inte lorelei! Ja, jag har tänkt på det mycket och jag skall nog 'stympa' den ändå.. knepigt för jag tror inte vi äger någon såg..
min spontana känsla är iallafall att den vill tranformeras, ändras, men jag är rädd om den vilda energin.
#9 FÖRLÅT FÖRLÅT oooo vad jag ser i syner.. Hahaha.. så där är det när man är för trött..

#11 den var fin.. såg liten och behändig ut iallafall.. *besatt av storlek* det kanske har med att jag är 160 cm lång att göra.. något slags storlekskomplex..
hur stor är din?
#3 Vi talar om offer, inte nyttosaker till naturen :) en tanke är inget offer, hur god och lullig den än är. Offer (ni kanske vet vad ordet betyder?) är ngt som känns. Sticka sig i fingret och offra trenne droppar blod är ett offer jag brukar använda rätt ofta. Har en säkerhetsnål i plånboken för ändamålet.
Är ni sugna på att lära er mer om offer och dess natur kan vi väl starta ett nytt ämne?
Mvh, T
#7 "..för norr en grön glaspärla samt ett pentagram, för öst en vit glaspärla samt en mini drömfångare med fjädrar i, för söder en röd glaspärla samt en liten drake och för väst en blå glaspärla samt en droppe av glas."
Hej och tack för att du delar med dig!
Kan du berätta vad det var som gjorde att du valde just de där sakerna att hänga i just de där väderstrecken? Nyfiken på om det ligger ngt bakom, eller om det "blev som det blev"?
Mvh, T
#5 Anden följer om anden vill vara kvar. Du får övertala den att stanna även om du kortar av den. Om du förklarar VARFÖR du vill korta av den (MÅSTE du verkligen det, eller är du bara bekväm av dig?) och säg att du ändå kommer minnas den som stor och ståtlig. För tro mig - staven kommer vara lika stor och ståtlig, om inte STÖRRE, på Insidan av ssker och ting. Alltså i andevärlden.
En stav på en decci kan lika gärna vara 2 m lång på Insidan.
Mvh, T
För omkring 10-12 år sedan kom min stav till mig. Jag var ute i skogen för det ändamålet och följde efter en citronfjäril, där den väl slog sig ner fann jag min stav. En halvt förmultnad trädpinne. :) Den var inte i det bästa skicket men den kändes bara såå rätt. Jag känner numera att den har gjort sitt, att den skall tillbaka och begravas, att det är börjar bli dags för ett nytt letande.

Min stav har kraftiga rötter kvar.. den ville vara så!
Extra stöd för mej antar jag..

Trumman
Så om jag hittar en stav hemma, tappar den kraft om ja åker hem till dig å skryter om den? Alltså inte samma plats där ja verkar och fann staven. ex:
SEV 

#14 Det skulle vara intressant med en "tråd" om offer.
#19 Nej, nu missförstod du mig - säkert med flit! :)
Det jag menar är att kraften hos människan och det landskap hon bor i/runt är tätt förenade. Du har inte samma andliga koppling och kraft till ett landskap tusen mil bort, som du har i ditt eget landskap där du är född och uppvuxen.
Därför är en stav som är funnen och skuren i Sklåne, inte ALLS intressant för mig, ur kraftsynpunkt, än en här uppifrån där jag är född och uppvuxen. Det var så jag menade.
Sen kan jag ta med den ned till dig i Fjollträsk och skryta med den hur mycket som helst, den kommer fortfarande var lika kraft-full för det. För på ett sätt har jag ju då landskapet med mig :)
Mvh, T

Aaah, då förstår jag. Fan, då måste ja till Gällivare å leta påk asså.
He he, jag vet att ja e omöjlig.
SEV 

ja, en tråd om offer vore mycket intressant då jag funderat en hel kring ämnet.
spindelfot jag känner igen din rädsla när det gäller stympningen. Jag är livrädd när jag arbetar med min stav. Den krävde t.ex. att jag skulle gräva ett hål i den. Den blev både bred och djup och varje nytt grävtag satt jag med hjärtat i halsen. Tänk om jag tar anden ur den? Men det visade sig att den blev starkare :) Ändå har jag svårt för att stympa såna här saker.

Joo det hade varit riktigt intressant med en tråd om Offer och offergåvor ! :D

Har en vandringsstav som är under arbete. Den är väl dryga metern och jag hittade den i skogen förra året.
Sen har jag gjort två trollstavar med kristaller och band på. Jag tycker att det är roligt att göra dem, som en sorts meditation. Ska lägga upp bilder på dem när jag hittar laddaren till kameran.

16# Trumman ja, idag får alltså det stora fjäskeriet börja.. för det är som du skriver - jag vet inte om staven VILL vara kort, eller ifall det är jag som vill att den ska vara kort och överför mina önskningar till den.. däremot vet jag att den vill vara med mig och följa mig omkring. När den stod i köket trodde jag nästan att den skulle hoppa genom lägenheten till sovrummet för det bullrade och knarrade där, obehagliga ljud som kom från köket.. :( så ifall vi båda gynnas kan jag nog övertala den.
#23 Jodrena Ja jag tror jag läste om det i din gb *tjuvläser, erkänner, skäms* fick du fast talismanen eller hur gick det? Även jag fick nästan hjärtat i halsgropen då jag föreställde dig sitta och stycka i staven.. haha

#26 haha, om jag skulle skriva hemligheter skulle jag nog inte skriva dem i gästböcker utan via pm ;) så det är nog inget att skämmas över, tycker inte jag iallafall… Nej, jag låter bli talismanen. Det var ju ganska uppenbart att den inte ville ha den. däremot vet jag vad jag ska fylla gropen med :) men hur jag ska få dit ett lock vet jag inte =/

#27 tejp ;) vax är ju annars en favorit inom häxvärlden.. hur stort är hålet? du kanske kan ta vax över och sedan tyg eller läderband..

ja, läderband ska jag ju ha i vilket fall som helst. Så vax är nog ingen dum idé. Däremot har jag inget hemma, letat febrilt litet här och där i affärer (för helt andra ändamål) men utan att finna.
#29 Vax hittar du i färghandeln, eller hos möbelrenoveringsfirmor.
Köp i kaka, så är det lätthanterat. Man kan köpa smält i plastmugg också på de flesta ställen, men det blir som litt byngligare att hålla på med.
Mvh, T

#30 tack. Jag menade nog bivax. Ursäkta att jag for för fort fram över tangenterna. Jag antar att det inte var det du menade :)
#22 Njaa… jag tror nog du har samma kontakt med landet i Timrå, eftersom du bott där så länge. Hur länge var det egentligen du bodde i Gällivare? Jag bodde ju bara där ett litet tag, så mina rötter har jag ju i Sundsvall & på Alnön.
Mvh, T