Häxor i andra länder
Har ni många vänner utomlands? IRL - vänner eller internetvänner?
Jag och familjen funderar lite på att åka på tur till skottland.. och de har väl en utbredd häxkultur där, eller har jag fel? Tänkte att det skulle vara roligt att möta häxor i andra kulturer och landskap.. gå på tur i en annan slags social häxvärld när man har chansen.
Här är ju häxkonsten starkt förknippat med hedendomen och granskogen tex, kraftigt förenklat.. jag är jättenyfiken på häxor i andra länder… jag tänkte kolla igenom forum och så förstås men har någon ett bra tips, eller kanske rentav en msn kontakt som är vettig blir jag glad! (Det är ju ett sånt jäkla arbete att registrera sig och skriva på forum så innan jag börjar jobba på det så vill jag gärna ha åsikter och tips om de internationella forum som finns..)
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Ja på www.witchvox.com lär du ju hitta en del. Där kan du ju tom. leta reda på alla regristrerade i just skottland.

Verkar intressant! Finns du själv där? Vad tycker du om den sidan?
Inga häxor, mig veterligen, men shamaner och shamaniserande människor. Norrmän, danskar, finnar mest såklart - jag gillar ju att gräva där jag står - men också amerikaner, canadensare och afrikaner, en Inuit och så, såklart, japaner.
En observation: Roligast är pagan-amerikanerna som låtsas vara vikingar. De kallar det "asatru". Ungefär som våra svenskar som låtsas vara indianer :)
De börjar kalla sig Ulf och Harald och låter håret växa till en fin vikinga-hockeyfrilla, klär sig gärna i "vikingakläder" och har torshammare runt halsen.
Ungefär som Sven Svensson som kallar sig Dancing Wolf Moon och hoppar omkring i mokasiner och indiankläder efter en sweatlodge och fredspipa på Hissingen.
Intressanta fenomen detta! :D

Jag har alltid betraktad shamanismen som någonting väldigt urskogs-förknippat - alltså väldigt starkt och rent förekommande bland urbefolkningar av olika slag, visst är det en livsstil förekommande bland alla slags människor, men jag tänker snarare på gamla vresiga farbröder i sibirien när jag tänker shaman..
WOW! viking amerikaner! Skulle man bli kung där ibland de människorna eftersom man kan svenska ;) kväda några visor från havamal och vips blir man bjuden på mjöd resten av kvällen!
människor som gärna vill vara någon annan på det sättet måste ju känna sig grymt osäkra på sig själva :( min egen teori.. Men ibland har även jag velat tillhöra en annan kultur, en gång såg jag ett gäng konservativa judar gå ut ur synagogan i berlin, och jag kände starkt att 'åh jag skulle också vilja vara jude och tillhöra en familj och en klubb på det sättet!'
#4 Ja att vilja tillhöra en flock är väldigt stark instinkt, se bara på alla här inne som flockat ihop sig i cyberrymden! :D
Jodå, jag finns där på den svenska delen ;) Fast man är inte aktiv där på samma sätt. Man regristrerar sig och sen kan man ju för all del skriva in evenemang som händer runt om i Sverige men utöver det har alla en press men det finns inget direkt forum. Alla lämnar sina mail adresser istället.

jag är också medlem där nu, hittade en svensk häxa där som jag pratar lite med på msn nu ;)
Jag stör mig lite på de skotska häxorna just nu, de är alla väldigt trevliga men samtidigt.. vägrar de erkänna allihop att det är någon slags skillnad på häxor i olika länder - alltså att andarna i de skotska träden skulle vara desamma som i granskogen? Och det är ju det jag tänkte skulle vara intressant, olika krafter, olika andar, olika häxor?
ifall allt var likadant kan vi ju alla tillbe vite krist..