Tips på växter
Hej!
Jag har blivit lovad en del i mammas kolonilott till örter. Den är ca en kvadratmeter. Jag har lite böcker o så om läkeväxter m.m. men undrar vad ni skulle föreslå för en nybörjare som jag att börja med. Vilka växter är dom viktigaste? Kanske lite tips på det estetiska oxå, hur ska jag placera dom? Det är en låda men den är inte fyrkantig utan trekantig. :D Under den finns en låda som är som en tillputtad rektangel… vad heter det nu igen? men den är upptagen av jordgubbar och smultron m.m.
kan säga att i min låda så finns det redan gräslök och citronmeliss. Lavendel står utanför.
Tack för svar och tips :D
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Ja jag sår Gurkört för de blå blommorna, och Indiankrasse, och Sockerärter för att det är så gott och vackert. Hjärtans fröjd räcker långt! ;)

Parallellogram, kanske du tänker på?
Det finns många örter som är viktiga. Men bra för nybörjare? Jag vänder mig till Bjornen för hjälp :D
Johannesört?… eller …
Persilja, salvia, rosmarin och timjan
(För att citera Scarborough Fair, Simon & Garfunkel)
Jag skulle absolut satsa på gurkört, johannesört och lavendel.
Det är de viktigaste örterna för mig
Lycka till
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

hm. johannesört tar väl bort effekten av p-piller och liknande. då jag har p-stav ska jag nog akta mig för det. men tack för de andra tipsen :D
ja, jag tänker mej lixom inga avancerade giftiga grejer. :P det var det jag menade med bra för nybörjare.
precis. parallellogram var ordet ;)
om man vill göra egen rökelse och så. vad ska man då ha för örter? vore spännande o prova. kommer inte ihåg hur man gör. men har det i nån bok nånstans.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Åh vad trevligt! Senast igår fick jag idén om kolonilotter. Det skulle vara ganska trevligt att ha en liten oas med örter och annat när man inte har så mycket som en balkong ens själv. Jag undrar vad såna brukar kosta ca?
Salvia är ju alltid bra att ha tycker jag, som rökelse m.m. Lavendel luktar gott. rökelser kan man väl egentligen göra av de flesta örter, åtminstone de icke-giftiga.
Jag skulle ordna en terassbänk med odlingslådor för att utnyttja utrymmet bättre till fler örter :)
Mvh, T

Gurkört är väldigt skrymmande. Äkta johannesört är inte så lämplig på mindre områden, då den gärna breder ut sig med rotskott. Normalt växer åtminstone fyrkantig johannesört vild på många ställen. Söderöver finns också äkta johannesört vildväxande.

#7 Man kan också säga att gurkört fyller ut bra. :) /Timjan doftar gott och finns i många varianter. Citrontimjan med doft av citron?

Jag tycker att dill och persilja är både vackra och goda, Ringblommor är ett måste!
Johannesört kan du göra massageolja av! jätte bra, jag tycker att ofta har massörer så starkdoftande oljor, linement el vad det heter… jag brukar ha med mig johannesörtolja;)
MVH Isnornin

Kanelbasilika tänkte jag testa…. har ni någon erfarenhet av den?
MVH Isnornin