Hemmagjort te?
Jag köpte för ett tag sedan hemmagjort te…vill gärna göra själv… vissa växter i den blandningen jag köpte är Björk, Brännäsla, Daggkåpa, Hallon, Johannesört, lavendel, ljung,rölleka och rönnbär… Nu undrar jag vad är det för del av växterna som jag ska plocka, när ska jag plocka dem!? Är det någon som kan hjälpa mig med detta??
MVH Isnornin
De flesta växter samlas in på sommaren. Blad och hela örter plockas strax före blomning.Björk- blad insamlade under högsommaren. Brännässla- hela ovanjordiska delen. Daggkåpa-blad. Hallon-blad insamlade under blomningen. Johannesört-färska blommor eller blommande grenspetsar. Lavendel- blommor. Ljung- färska blommande grenspetsar med blad. Rölleka-blommande ovanjordiska delar. Rönnbär-bären.
Allt enligt boken Örtmedicin och växtmagi.
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman

Tack:)
MVH Isnornin

Vilken till synes trevlig bok. :D Den tror jag att jag skall leta efter.

jag såg den på tradera en gång och den var uppe väldigt högt.. för högt för att jag skulle ge mig in i budgivningen iallafall. .
anco och endroppeihavet får helt enkelt scanna in hela boken och skicka åt mig ;)
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

putt
MVH Isnornin
Oj vad du kommer att få skicka böcker nu Endroppeihavet;)
Jag är nog inte den ända av oss andra som också vill ha:P haha

Men "Örtmedicin och växtmagi" brukar väl dyka upp på bokrean? Det verkar vara en sån där fuskig bok som egentligen är slut men säljs under rean ändå.
Vilka delar plockar man från en maskros? Bladen?
Maskros, enbart det gula av blommorna till te och vin eller ev olja.
de alldeles nya små bladen till sallad, sätt gärna något över dem när de är helt små så de blir ljusa. Då är de inte så beska.
rötterna förvälls och torkas lätt. Kan sedan rostas och användas som kaffe. Är inte riktigt gott!
åh