Gräslök!
Många använder den bara till en viss maträtt inte mer Vi använder den mycket eftersom den är rik på järn och kalcium, A;B och C vitamin+ att den främjar matsmältningen och är milt antibiotisk, just vad man behöver så här på vårkanten. Hur använder ni den?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Jag äter den :P
Nej då… jag brukar ha den till mycket om jag får tag på bra gräslök, potatis, yoghurt, sill, rå som den är, i sallad och så. Jag använder den inte i medicinalsyfte alls i nuläget… Det är ju gott, helt enkelt. Därimot kan det vara bra vid just infektioner. Det får vi dock ganska sällan hemma.

Nässelsoppan förstås och olika grönsakssoppor och på smörgåsen och förstås att äta direkt bara man går förbi.

Jag tycler gräslök är god till det mesta.. såg på tv att de använde blommorna på gräslöken, att de var så smakrika, kan det stämma?'
Då måste gräslök vara jättebra för oss som har IBS:)
MVH Isnornin
Åhhh, så fort gräslöken kommer upp använder jag den till det mesta!
I morse alldeles fullt på min omelett! Igår i min fisksoppa!
Jepp jag använder gärna blommorna när de finns för de ger en lite skarpare smak och är dessutom vackra och dekorativa i maten!
/Citronmeliss!
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta
Jag visste inte att man kan använda blommorna. ska pröva. I nässelsoppan #2 Bjornen, klipper du den över soppan då?Vi använder den varje dag till salladen och till många kinesiska rätter bl.a
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Rensade landet idag och gräslöken har kommit upp ca 1 dm, det luktade jätte gott. Använder den i sallad och i såser, blomman har jag aldrig testat.

Gräslöken klipper jag över när nässelsoppan är klar.

Blev lite nyfiken på just gräslökens läkande egenskaper.
Men den verkar fungera som annan lök - nedan text handlar omlökens egenskaper men framförallt gul lök. Hittade denna text på nätet:
"-Löken stimulerar den allmänna sekrektionen, det vill säga att den uppmuntrar kroppen att göra sig av med gifter. Man kan säga att den får kroppen att "gråta".
-Den får kroppen att slappna av genom att den främjar blodcirkulationen i musklerna. Lite som massage.
-Den drar ut infektioner ur kroppen. Ungefär som med antibiotika.
-Den rensar tarmarna, är vätskedrivande och slemlösande."
Plus att under -
Imbolc - Ljusets fest. (Rening, ljus & hopp.) 2 feb. Här under denna högtid äts lök i alla de former för rening av kroppen.
Kramizar/Karin
Gräslöken på min tomt har självsått sig, så jag har lökplantor överallt! Man känner lukten när jag klippt "gräsmattan". :) Tar vara på all gräslök jag hinner se - innan jag klipper - och använder den på mackan, i omeletter, fiskgratänger, pytt i pannan, ja kort sagt till allting.
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Jag har min gräslök i tre krukor av olika storlek på min trappa utomhus. Det blir som en grupp av snyggt grönt! De står kvar utomhus i sina krukor över vintern och kommer upp igen på våren. Gödslar med vnlig vattenutspädd näring som jag köpt till grönsaksland från en plantträdgård. Blandas bara i vattenkannan.
På morgonen går jag ut m saxen och klipper lite till hårda mackorna!!

plockar den och äter den som den är. godast så :)
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan