Häxor iFokus

Häxor

Etikett: folktro-och-myter
Läst 3870 ggr
Jodrena
0

graviditetens kännetecken

Jag undrar om ni känner till några naturliga sätt som visar på att en kvinna är gravid. Förutom utebliven menstruation och illamående :P

Kissa på ett björklöv och se om den får ett + eller - ;) skämtåsido, kunde man kolla sånt innan vår medicinska tid?

Jodrena
0

jaha, det här ämnet hamnade i fel ämneskategori och jag kan inte ändra, blir bara tom skärm, så den får stanna där den är.

Lorelai
0

Så långt jag vet så fanns detsamma behov av tidig vetskap inte. Det är nu om tiderna med aborter som man vill veta tidigt. Innan räckte det gott med utebliven blödning.

*gäsp* Jag får be om en god natt här..

Jodrena
0

God natt syster Lorelai! Hoppas natten bringar god natts sömn :)

lightseeker
0

inget mer än spänningar i brösten, någon annan kanske.

Jo, förresten: det finns några indianstammar i sydamaerika, där man inte ansågs vara gravid förräns man hade drömt en dröm att man var gravid. Detta var oavsett hur långt graviditeten var gången.

spindelfot
0

de första två månaderna av graviditeten finns det knappt några symtom att tala om…alltså maxtiden som hinner gå innan man förstår att mensen inte kommer. Man har ju ofta ont i livmodern som växer och det känns precis som mensvärk så man tror att den ska komma närsomhelst..

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Hias
0

Ja vet inte jag har vetat sen barns ben att jag skulle bli moder till 6arvingar jag har dock haft blödningar fast jag har varit gravid.Men inom mig har jag känt en speciell känsla om att kroppen tagit till sig något nytt.  Jag har dessutom faktiskt prickat dem på dagen då de gäller deras födelse och alltid har de varit något som inte borde vara så när man föder sina barn me de har alltid gått bra även me mina tvillingfödslar(2st). Så för min del har de handlat om att jag känner min kropp så väl så jag märker lilla minsta förändring som sker.

Darkmoonia
0

Bröstspänningar, metallsmak i munnen, men alla tecken varierar mellan individer, tror dock att gamla tiders lärde hade sina knep

Jodrena
0

#5 det är bara det att jag har mens ca 2-3 gånger om året så utebliven menstruation är inget tecken jag kan förlita mig på :P Mensvärk har jag haft och väntat mig mens i en vecka men den kommer inte … usch, kanske inte var smart att lägga upp den här tråden, blir ju mer nojig än lugnad hehe…

För den som tänker "graviditetstest finns på apoteket" kan jag bara säga att med min ständiga noja blir det mycket dyrt så jag har nu slutat med det hehe. =/ fast den här gången kanske det verkligen borde göras … precis som några gånger tidigare. huu jösses vad skulle jag gå och bli kvinna för?

Jodrena
0

#7 det tror jag med. Att de hade sina knep. Eller så är det skönlitteraturen som lurar mig ;)

Hias
0

#8 du har inte fått ett sug efter något speciellt ? De kan oxå va ett tecken.

lightseeker
0

bröstspänningarna har kommit omedelbart, för mig, precis som vid mensen, enda skillnaden är att mensen inte kommer och spänningarna finns kvar, hela graviditeten.

Darkmoonia
0

Jodrena, som för mig alltså med mensen…jag kände det mest pga av att jag hade enorma bröstspänningar, fick sova med bh minns jag, samt att jag var grinig som attan och åt som en häst. Samt "mensvärk" beroende på livmoderns växande.

Har inget bra råd att ge, förutom att avvakta lite, ;-)

Jodrena
0

äter som en häst gör jag plötsligt ja, så vet inte om magen har vuxit pga ätandet eller något annat ;) hehe, nädå, så dum är jag inte att jag tror att magen plötsligt blir stor - man vet nog oftast redan innan att man är gravid innan den börjar växa.

Då ska jag utgå från mina (obefintliga) bröst som faktiskt har vuxit och "känts" det är inte så att de är extremt ömma men jag liksom "känner" dom hela tiden. Men de är inte ömma. Jag ska inte göra grav.test :)

Vore för övrigt högst olämpligt med smått nu. så jag hoppas verkligen att det inte är så. Ge mig rådgivning den som vill, jag är så trött på att alltid vara rädd i onödan: Mina nuvarande symptom:

• äter mer än vanligt och blir aldrig mätt
  • "mensvärk" utan mens
  • något större bröst som "känns"
  • illamående och hulkningar utan förvarning (utan kräkning)
  • plötsliga energifall som gör mig yr
  • starkt minskad röklust
  • stor humörsvängning åt det positiva hållet (knappt så ens killen känner igen mig längre hehe)
  • ständigt trött med plötsliga energikickar då jag får gjort massor (liknar mensmönstret då jag blir jätteeffektiv strax före mens)

En del av symptomen har jag haft tidigare också och då jag inte varit gravid. nu känns detta inte alls som det hör till HiF längre men eftersom saken bringats upp så får det väl fortsätta här ;)

Alvljus
0

Jag var sjukt trött i början, jobbade på bank då och somnade MELLAN kunder t o m, medan jag satt vid skrivbordet. Fick massor med små plitor på hals och bröst (hormonförändringarna), och mensvärk utan att få mens. Jag hade så kraftig "mensvärk" de första två månaderna att jag trodde något var fel men så kan det tydligen vara! Illa mådde jag också, precis hela tiden i tre månader. Men det kom lite senare tror jag, efter ca en månad. Ömmande bröst, humörsvängningar… Men framför allt den där mensvärken och tröttheten, det var stört omöjligt att hålla sig vaken efter kl 20 om kvällarna.

Jag trodde INTE att jag var gravid, jag trodde att mensen hade hängt upp sig där i början eftersom det hela tiden kändes som att jag hade svår PMS och skulle börja blöda när som helst.

Jodrena
0

hehe, ja, jag har somnat på jobbet på rasterna - jag som annars tar minst 2 timmar på mig att somna om jag somnar alls. aldrig kan jag somna på ett ställe där det finns andra människor, vilket innebar ett stort problem när killen började sova här mer än bara "ibland", vant mig nu dock.

Jodrena
0

äh, låter som att jag måste köpa ett jädra test ändå märker jag. Men det finns det ju ingen tid till. Hur gör alla som jobbar, förstår inte hur arbetande människor får tid till någonting alls… och nu är jag en av dem själv. Får tvinga iväg killen till apoteket. Hans tur nu faktiskt tycker jag.

BranDuir
0

#16 apoteket har postorder…

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Jodrena
0

#17 ah där sa du nåt. Men han får faktiskt också ta lite ansvar för såna här saker nån gång. Alltid jag som måste betala p-piller, äta de jäkla pillrena, mitt fel om jag missat o.s.v. Jag som köper tester, jag som mår dåligt av pillrena. Nu har jag slutat med pillrena och så har han mage att klaga på kondom! Förresten så tänker inte jag köpa ett enda paket kondomer, det är hans tur nu att vara ansvarig. Och hans tur att köpa grav.test.

Anledningen till att det är viktigt att veta om jag faktiskt är gravid är inte en fråga om abort. Det skulle vara mycket olämpligt med graviditet men jag tror inte vi skulle vilja ta bort det om det nu finns någonting där som bor i magen *klappa magen lite moderligt* däremot är ju inte mitt jobb det minsta bra för mig, så vad skulle då hända med ett foster i den miljön … usch o fy, då hamnar jag hellre hos soc igen :(

Darkmoonia
0

Pressbyrån har bra test också..

så sant, man är två om att göra barn, så iväg med honom bara ;-)

lightseeker
0

jag har tom. mens första grav-månaden, vid alla graviditeter, fast lindrigare än vanligt, då.

Jodrena
0

pressbyrån? aldrig hört talas om. hm, har hur som helst inte bättre tillgång till pressbyrån än apoteket.

karinf
0

Jadu, något man har lärt sig är väl att gravid blir man bara när man minst vill det eller minst anar det eller när man helt enkelt struntar i att ens försöka bli gravid längre (gett upp).
Skengraviditet är mycket vanligt. Du får alla symptom, kroppen tror att den är gravid. När du sedan tar ett grav test och det visar negativt…ja ha… då börjar tankarna: Varför? Vad göra nu? Blir en knepig karusell.
Indianerna åt papaya mot oönskad graviditet. Vet inte hur säkert det är som metod ;-)

Ta det bara lugnt! Sluta fundera på det/tro att du är gravid så återgår nog din kropp till sina normala vätskor inom kort. Tankens kraft/makt är mycket stor. Vilket du nog redan vet.

Kramiz/Karin

Jodrena
0

åh men papaya är ju gott så det ska jag lätt ta till mig ;) om inte annat så för att slippa min skengraviditet som kommer ca 10/år :P Äter jag papaya så är det omöjligt att jag är gravid *s*

Ja, jag får lära mig att sluta tänka på det jämt o ständigt. Men inte så lätt då jag inte kan utgå från mensen heller, och mitt jobb är heller inget för en gravid, därför vill jag veta om jag är det jämt när jag får noja, vilket leder till skengraviditet. Nå ja. jag är hur som helst inte gravid nu :) (lite besviken dock för då hade jag haft något att skylla på för magen hehe)

karinf
0

Jepps.. jag vet. Jag & min har lyckats göra xxx utan skydd. Direkt efter det fick min kropp för sig att jag var gravid. Jag hade försenad mens, svullnade upp i både kropp & dessutom fötterna! Fick inte plats i mina skor! Åt som en gris & var irriterad & gråtfärdig/deppig. Brösten växte & ömmade. INGA av dessa symptom har jag haft ens före mens innan i livet. Kroppen är fantastisk! Man kan baskemej bli vad man vill bli bara genom att TRO att man är det. (nja, kanske inte gravid då) Vi människor är helt enkelt kolossalt häftigt funtade. 
Bara vi brukar våra gåvor på rätt vis så kan vi göra underverk. Vi som vågar tro that is.

Glad Beltaine ;-)

Kramiz/Karin

ANBC
0

Hej!

Ett bra kännetäcken som andra kan se om man är gravid är att man har mer glansig blick och utstrålar en otrolig lyckokänsla även om man inte själv vet om än att man är gravid.

Min man har jätte lätt för att se och känna in sådant och har haft rätt typ 98%.

Vad säger man, Undantag bekräftar regeln ;-)

Jag har själv märkt det oxå men bara när han säger att jag ska titta och känna efter.

Tex när man är i ett rum med massa folk. Vem är det som precis har blivit gravid?

Ha en fortsatt trevlig helg.

/Annika.

karinf
0

#25. He he ANBC. Tror inte du behöver läsa mitt inlägg då du redan hört detta till leda. Men visst, det där med glansiga ögon har man ju hört talas om. Kran!!

Coturnix
0

…du som vill ha kaffe på morgonen….kommer upp en vacker dag och undrar vad det är som luktar så hemskt!!!:(….det är det nybryggda kaffet!. /Någon sitter och tuggar febrilt på råa morötter så det hörs i hela klassrummet under engelskalektionen. Hon är alla gånger gravid./ Kvinnan som ringer dig på jobbet och gråter och säger att du måste omedelbart komma hem med jordgubbar eller råa musslor…är också säkerligen gravid…(Det där med det "lysande"…stämmer också väl.)