Häxor iFokus

Häxor

Etikettlyrik-texter-och-sånger
Läst 1445 ggr
Endroppeihavet
0

Böcker som förändrar

Har ni någon andlig bok som förändrade er syn på livet? Eller fick er att hitta hem?

Mina personliga favoriter är Nionde och tionde insikten och castaneda böckerna och alla böcker av Caroline Myss.

De böckerna öppnade upp mig totalt, har ni några egna favoriter eller tips på fler banbrytande böcker?

Jag har funderat mycket på böcker om schamanism så ifall ni läst någon bra så sägHemlis

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

spindelfot
0

När jag var nio år gammal så fick jag 'häxans handbok' av dannie druehyld, den var väldigt lättillgänglig och vänlig i språket - men mest minns jag inledningen - där hon skriver att hon 'valde att födas som kvinna' och att hon var 'häxa innan hon föddes' - och det var som om hon hade satt ord på det jag kände! Det var exakt så som jag kände om mitt liv och min tillvaro, allting var så rätt och enkelt.

Annars finns det ju böcker som är väldigt bra och tänkvärda trots att de kanske inte bär på djupa filosofier.. som herman hesses 'narzis och golmund' - som man kan säga handlar om konflikten mellan köttet och anden, någonting som jag själv tänker mycket på. (och hans andra böcker fortsätter på samma spår men kanske inte alltid lika tydligt) Jag älskar även de 'gnostiska' evangelierna.. har fått mig att tänka mycket.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

night-bliss
0

böcker som öppnade mina ögon och som har hjälpt mig något oehört är "The gospel of buddha" -Paul Carus och "The teaching of buddha"-bukkyo dendo kyokai.  Jag läste dessa under en period i mitt liv då jag var väldigt vilsen och omständigheter runt omkring mig gjorde det väldigt svårt för mig, dessa böcker hjälpte mig igenom det.

Eeaa
0

Hej hej. Ashimas bok är underbar men det är mer en "roman"eller vad man ska kalla det, som handlar om en gudinna som väljer att födas som männska. Kanske inte är det du söker men den är helt klart läs värd.

Vildblomma
0

Kvinnor som slår följe med vargar, är en sådan bok som har betytt mycket för mig. Kan verkligen rekommenderas! Det är en oerhörd tjock bok med massor med text, men det är värt mödan.

karinf
0

Läs "Wake up to freedom" meeting med Madhukar. - En man som valde bort jetsetlivet för att bli en andlig inspirationskälla för andra.
Boken dödar dina tvivel på olika frågeställningar/beslut & får dig 
att istället se möjligheterna & agera.

[trumman]
0

"Jag har funderat mycket på böcker om schamanism så ifall ni läst någon bra så säg"

Inte Castaneda-böckerna iaf :) de behandlar trolldom, mer än shamanism och eftersom dom till större delen är ihopdiktade, läser iaf jag mer "sanna" böcker om shamanismen.

Helst inte för tunga akademiska böcker, men Mircea Eliades tegelsten är riktigt bra som början. Teori alltså, vill man läsa mer om praktik och ngt skrivit av folk som faktiskt har reell 1:a hands erfarenhet får man kolla in ngn av följande två Elders i sammanhanget: Jörgen I Eriksson, och Ailo Gaup. 

Läs allt du kan av Jörgen I Eriksson - han är verkligen en av våra Elders, Vismän.

Ailo Gaup är en samisk storstadsshaman som skrivit 2 riktigt bra böcker om shamanism, och flera skönliterära verk på temat också.

En annan skandinavisk man som har stor erfarenhet av shamanism är Jonathan Horwitz. En danskamerikansk antropolog, fd vietnamveteran och shaman som driver SCFSS  - där finns en hel del bra artiklar att läsa. Läs dom på engelska om du inte kan danska.

Böckerna som Sandra Ingerman skrivit är också helt ok, även om hon är Harnerian i grunden :) hon har enorm erfarenhet, och skriver på ett bra sätt tycker jag.

Utöver det finns en veritabel UPPSJÖ av all möjlig, och omöjlig litteratur om shamanism.

Kom bara ihåg att man kan inte lära sig shamanisera ur en bok. Det var som den gamle shamanen Mohan Rai sa till mig då jag besökte honom i hans hem i Nepal: "ALL books about shamanism is bullshit!!" …för att i nästa sekund tipsa om boken HAN var med i ;)

Lycka till, T

Pyrola
0

Den bästa bok jag läst hittills är "The Circle Within" av Dianne Sylvan (http://diannesylvan.typepad.com/dancing_down_the_moon/). Den behandlar den andliga delen av wicca och är full med frågor, övningar och annat att ta ställning till, fundera över och få hjälp av. Den ger mig massor!

Endroppeihavet
0

#6 Tack så mycket trumman för alla tipsen.

Nej castaneda böckerna handlar knappast om schamanism, men är bra på andra sätt;)

Så fort jag e ledig är det att bege sig på skattjakt (bokjakt) *hoppar och skuttar* jag e ganska kär i bra böcker.

#1 Min första häxbok sådär va ju en wiccas handbok av Jennifer Gardner som har blivit dränkt i negativ kritik på senare år. Hur som helst gav den mig både inspiration att läsa fler böcker och en grund o stå på.

Dannie druehylds bok fick jag inte tag på förrän nu faktiskt! Jag gillar den ;) Den har nya saker att ge mig trots att jag läst många "grund böcker" En riktig liten inspirationskälla. Synd att den gått ur produktion bara…  

#3 Ja den e helt ljuvlig!!! Jag läste den nyss och den står i hyllan. Fast den slutade lite snopet? Jag kunde läst tusentals sidor till ja.  

#2 #4 #7 Jag kollade upp alla böckerna och det känns som om jag behöver semester alltså.. När ska man annars ha tid att läsa allt? 

Jag behöver minsann ingen livserfarenhet. Jag ska sitta i ett mörkt rum och bli likblek med mina böcker som ögon till omvärlden. ha!

Medarbetare på Häxor och Fantasy.