Häxor iFokus

Häxor

Etikettgudinnor-och-gudar
Läst 1830 ggr
Iram
0

Du och Jesus?

Mmm… Håller med om att rubriken kanske ser lite malplacerad ut här inne på HiF. Men jag undrar ändå; Vad tycker ni om Jesus från Nasaret?

Själv måste jag säga att jag har all respekt för den person som han måste ha varit.

Jag är ingen vidare vän av Kristendomen som institution, tvärtom blir jag ofta heligt förbannad när jag läser om eller bara tänker på allt som den kristne Guden och hans anhang har ställt till med genom åren. Och ja, jag tror att den Kristne Guden finns, eftersom jag tror att gudar finns om man tillber dem. Men för mig är Jahve/Jehova eller vad han nu heter, en otäck liten avgud. Ungefär som en liten, elak man som har fått för mycket makt (får mig att tänka på en viss amerikansk president). Om man nu kan se på Gud som en man, det kanske man inte kan… Fast å andra sidan har "han" förordat kvinnoförtryck i så lång tid att jag ser på "det" som manligt ändå. Men nog om den saken. Naturligtvis har jag gått ur kyrkan också!

Men nu till denne Jesus. Där har jag en helt annan känsla, även om han påstås vara "ni-vet-vems" son. Jesus verkar helt enkelt ha varit en fantastisk person, och många av hans budskap kan jag verkligen ta till mig. Jesus dömde ingen, han umgicks med barn, gamla, svaga, utstötta och fattiga. För mig var han inte guds son, dock, utan en slags helare och klok man. Jag har all respekt för Jesus från Nasaret, även om jag är en polyteistisk och hednisk häxa!

Hur är det med er andra? Har ni någon relation till Jesus? Eller iallafall någon åsikt om honom?

Astrina
0

Med en gammal ultrakristen i släkten har jag fått höra både den och andra historien genom åren. Mig har det aldrig bitit på. Jag håller med dig Iram, Jesus, OM han nu har levat och isf EXAKT som det står i Bibeln (vilket verkar föga troligt) så måste han ha varit en underbar människa. Jag tycker om honom helt klart, vad jag inte tycker om är hur MÄNniskor genom åren har utnyttjat makt över folket genom både hans och kristendomens ord.

Ändå måste jag säga att jag tycker om Jobs bok riktigt, riktigt mycket. Han gav aldrig upp sin tro och hopp och för det blev han belönad, det ligger något hoppfullt i det tycker jag.

Religioner intresserar mig således även kristendomen. Jag tror det var Zeretki som skrev för längesedan att är man öppen sinnad kan man ta till sig guldkorn var helst man finner dem, ur serietidningar och tvprogram såväl som ur olika religioner. Jag tycker det var så himla bra uttryckt.

För att sammanfatta, Jesus underbar, kristendomen..nja..

[trumman]
0

Ja du, han bad jag om hjälp då det VERKLIGEN krisade, men han kom bara, stod där och tyckte väl han var tuff och dömmande eller ngt, sen sa han att han inte kunde hjälpa och drog sig tillbaka.

Jag har mao inte så mycket till övers för den snubben.

Mvh, T

[trumman]
0

Tilläggas ska att jag läst i stort sett alla versioner av bibeln, fram och tillbaka, ett 10-tal gånger. Har även översatt den och studerat från olika språk, och sammantaget så tycker jag ionte Jesus, eller kristendommen är ngt att hurra för.

Det är en ny religion, en ökenreligion, och inget att hoppa på då man har vår bakgrund.

Mcvgh,13

Jodrena
0

jag håller med er, kristendomen är ingenting för mig, och när jag läste om Irams ilska över Jahve tänkte inte jag på någon amerikansk president, snarare en liten Napoleon eller Hitler. Utplåna alla som inte tillhör hans sekt m.m. Men visst finns det underbara saker att finna i bibeln med eller utan Jesus.

Jesus har jag alltid tyckt om, och funderat över den där mannen. Att en sådan man fick gå omkring med livet i behåll i en kristen värld är faktiskt mycket häpnadsväckande. Hade han varit kvinna hade han nog brunnit på bål långt innan han blev en "kändis" … För mig har Jesus aldrig passat in i kristendomen. En underbar man - verklig eller ej, jag gillar honom sådan som han ter sig i min inte alls insatta bild av honom.

Devona
0

jo, jesus verkar ha varit ganska otrolig, sådana människor skulle de finnas fler av, och även om jag inte tror allt är som i bibeln är han som ni säger en man värd respekt.

~blessed be

Jodrena
0

#5 det fanns säkert många som han. De blev stenade eller brända på bål.

_RS_
0

Vet du vad jag tycker nu?

Jag tycker att du borde tänka efter  ett slag på kronologin. Jesus vandrade inte omkring i en kristen värld. Kristendomen uppstod som kult efter hans död och köyrkan fick inte fäste förän ca 500 år efter hans död. Så de kristna fanns inte ens vid den tiden utan de som följde honom var judar. Det var judar som beslutade om hans öde. Så han fick inte gå omkring mer än ca 30 år han heller innan han avrättades, förvisso inte bränd, men ändå ,-)

Den guden som jesus säger sig vara däremot var omskriven innan dess.

Jodrena
0

#5 Jo, men det jag menar är att man såg upp till en man som utförde saker som senare kom att klassas som häxerier mao djävulsdyrkan och hemskheter. Det är ironiskt att folk eftersträvade att leva som Jesus men mördade den som liknade honom. Och visst känner jag till att han inte heller fick gå omkring på jorden så värst länge, men så mycket som han påstås ha uträttat skulle han, om han fötts långt efter sin tid, inte fått leva ens 20 år. Och de som blev hans anhängare skulle själva ha varit dom som tog livet av honom.

_RS_
1

Det är en lustig paradox att de kristna fortsatte och även fortsätter att mörda trots de budord som deras Gud satt upp… Jesus upphävde ju inte lagen utan kom för att bibehålla den. Jag har skrivit lite om det i jesus.ifokus med. Det är ett ganska intressant ämne att diskutera med kristna, hur de kan rationalisera våld och mord, samt individualisera vilka regler som skall gälla för enskilda personer i olika situationer. Trots att deras Gud sagt att hans ord är evigt gällande.

berguv
0

Spännande att ni tycks kommit fram till samma syn, som den jag har, vad befattar kristendomen och andra stora religioners bokliga budskap.

Själv menar jag att det ursprungligen inte är något fel på filosofin i dem, jag kan bara inte med regelverken. Se bara på självmordsbombare och andra fanatiska idioter som tror blint på att de gör det rätta inför "deras" gud.

Så går det antagligen när man låter andra tolka vad som är meningen i det skrivna ordet. En gång skrivet till en vidskeplig allmänhet med klent förstånd att greppa stora sammanhang (Tror jag).

Det är sällan idealisten/filosofen själv, som gör vinning på sina tankar. Det är entreprenörerna, i leden därefter, som ser de potentiella maktmedlen, ordnar till ett regelverk och tillsätter "tolkare" att leda massorna. Vipps har man en ny religion eller en utbrytarsekt, för saken har en tendens att svälla.

-Varför går folk på detta?? Kloka människor slutar att tänka själva och lyder karismatiska ledare???? De går emot livet självt och ser "efterlivet" som det mest eftersträvansbara. Man vill ju bara gråta åt en sådan enfaldighet.

Jesus ja…… En stor människovän och filosof.. Jag kan inte säga att jag är direkt skolad i hela historien omkring honom, men det jag minns av berättelserna, så var det en beundransvärd människa……. Guds son?….. Jag kanske i den meningen att han försökte rätta till alla feltolkningar och tidigare skrifter om samma gud som det gamla testamentet beskriver. Samma gud förresten…. Tillber inte både islam och kristenheten samma gud egentligen, bara med olika namn o.s.v.

Hur blev det så här knasigt egentligen??  Kanske just för att man tillber de olika böckerna mer än att anamma andemeningen i de olika texterna, som egentligen är skrivna till ledning för alla oss "sökare".

Lyssna gärna på tänkare, man "känner" vad som bär åt rätt håll. Man får ett korn här och där och i sinom tid hittar man pusselbitar som stämmer i den stora bilden.

Var rädd om allt som lever, ta inte mer än du är villig att ge. SE vad livet ger alldeles gratis.

Nån skrev en bra sak till en blint troende. -"Jag träffade GUD igår"……. -"Hon var svart"…..      Tänkvärt, faktiskt…… För dem som tror för mycket på andras tolkningar av böcker.

Kul att kommentera…. Har ni något att yttra om detta, så skriv.

Bybo
0

Jag känner att han var en slag revontoatär…God anarkist eller nåt ;-)

Bybo
0

Ops, skit i mina stavfel..*S* …kom på det efteråt…

_RS_
0

Det är tolkningen som ligger till grund för broblemen. Judar, Kristna och muslimer har samma Gud, men muslimerna ser sin muhammed som messias och de kristna serv Jesus på det sättet, judarna nekade kungligt till bägge erbjudandena.

Hade de lytt tredje mosebok kapitel 19 vers 37 (tror jag att det var, inte helt säker på rak arm) så hade institutionen varit mycket stark iom fler anhängare, då de hade vunnit på fred och frihet, eftersom en stor del av de som väljer bort ökenguden gör det på grund av de förbrytelser mot mänskligheten som t.ex. mord, förföljelse, terror och prostitution kyrkan har stått för, står för och kommer stå för i evig tid.

Antingen följer man boken och lagen enligt vad som står ELLER så går det som det går.

Jag tycker inte det finns så mycket mer att diskutera egentligen. Den raden i bibeln säger faktiskt allt. Tummar man på det faller hela principen. Bibeln ger inte utrymmer för tolkningar. Den är ganska rättfram faktiskt.

Wargmane
0

Ja jag är ingen anhängare av bibelns "tolkningar" om saker och ting….efter att jag läst boken Apokryferna ….fick jag mig en rejäl tankegång om hur patriarkatet har förvrängt det mesta av den bibel som finns idag….hemskt !!

Böckerna om Maria Magdalena har däremot gett mig en helt annan bild av jesus ..som jag dessutom känner att den är "riktig"

Denna är helt sanslöst bra!

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9171307265

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Endroppeihavet
0

ja,, kristendomens budord är väl inte helt åt H*vete iaf. ;) Inte döda, inte ljuga, respektera dina föräldrar osv… Det kan jag gå med på, det finns nog något gott i alla religioner och jag tror ändå att kyrkan hjälper många människor även om jag inte håller med dem i alla avseenden.

Jag har en "vana" att bli stoppad på gatan av diverse människor (förmodligen för att jag är den ända som tittar upp och inte ner i gatan) hur som helst stannar mycket ofta kristna mig och vill prata om gud och jag måste säga att jag har haft mycket intressanta och GIVANDE konversationer med kristna och upptäckt att många av dem har nästan samma syn på livet och gudomligheten som jag själv även om de tror på ett fysiskt liv och jag på flera **

Jag kommer nog aldrig avfärda en religion helt, varken kristendomen islam eller judendomen (dom e ju ganska lika hur som helst) De har nog nåt vettigt att säga mig.

jaha.. tråden handlar om jesus.. jaha.. hm.. Jag tycker att en människa som verkar för fred och helande är en god människa. Guds son. Självklart. Vi är alla gudomlighetens barn och i oss lever gudomligheten och vi föder oss själva till världen

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

_RS_
0

Jag avfärdar heller inte någon religion… jag kan bara kritisera följare och anhängare inom vissa grupper. Kyrkan kan jag avfärda helt…

berguv
0

Förstår av det ni skriver att de flesta av er, som jag, känner att det finns fler och större djup i en människas själ än bara de som nämns i religiösa sammanhang.

Vad är vår intuition? En kontakt med skyddsänglar, meddelanden och hjälp från "andra sidan", eller vad? Varför har vi "sanndrömmar"? Den som accepterar att de finns, blir strax klar över att det faktiskt är så, för dem som har dem.

Varför har vissa människor en djupare kontakt och insikt i sådant som inte alla har och vad är detta?

Helt klart existerar det mer mellan himmel och jord. I livet före, under och efter vår tid här på jorden. Allt hör ihop tror jag, är ganska säker på det.

Information av alla slag kan leda rätt men också förvilla en sökande själ. Man får luta sej tungt på sin inre röst och förvissning. (röst och röst - men ni vet nog vad jag menar)

Nu var det ju om Jesus. Man glider lätt iväg när man känner att samtalen börjar närma sej egna frågeställningar.

Förhålla sej till honom?….. Ja, han skulle ju alldeles säker platsa bra i min kompiskrets. Bara jag fick tänka själv och inte kände mej "övertalad" till åsikter.

spindelfot
0

Jag har ju en speciell plats i hjärtat för gnosticismen och thomasevangeliet.. Alltings helhet och motsatser, att vi alla är lika varandra - att vi alla är predikanter.. det gnosticismen var är ju väldigt långt ifrån vad bibeln och kyrkan är.

För er som har läst thomasevangeliet vill jag gärna påminna om avsnittet då ha dödar en pojke med blicken för att han stör hans lek.. ja vissa grejer som står där är ju sanslösa! När jag var yngre och hängde ihop med satanister var ju det avsnittet en stor favorit.. haha

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Lorelai
0

Jag och Jesus. Ja till att börja med kan jag inte säga hans namn utan att uttala det Schesuss och tänker ofta på T.Dileva.
En person som gjorde mycket gott för sin omgivning och likt alla stora personer oftast blir, blev även han smått galen. Säkert syfilis där med. ;)
Vad gäller kristendomen blir jag sjuhelvetiskt förbannad. Denna stenhårda religion och allt dess följare gör är att leta efter utvägar för att slippa. För att i nästa vända kasta sten på den som vågar andas ett kritiserat ord om deras religion.
Jag brukar säga att den som känner att den behöver frälsa sin omgivning är en osäker person. Vanligt bland nyfrälsta inom vilket ämne som helst. Ett kriterie i kristendomen är just att frälsa.. Alltså visar det för mig att religionen i sig är högst osäker på sig själv och bör därför undvikas. Det har aldrig varit ett genomänkt drag att höra på någon som predikar osäkra kort.

Vad berör guden i sig ligger jag med honom i gräl sedan en tid tillbaka. Just för hur den guden själv bär ansvar för dessa religionslekar. Alltså, jag acepterar den guden som en manlig gud och en del av den treenigheten som jag ibland berättar om. Men jag gillar inte vad han har gjort med religionerna.

Jesus.. Ja.. Det finns inte så mycket jag kan säga om honom annat än att jag verkligen inte kan ta den profilen seriöst.

[Hana]
0

Hmmm… Jag läste en gång en bok om en by där; en gång i året valde en "underlägsen" person som de skulle offra, för annars skulle en förbannelse sättas fri, osv. En flicka och hennes pappa flyttade dit, och alla var snälla mot dem. Men så kom dagen. Det var flickan de skulle mörda. Men hennes pappa vägrade och tog livet av sig. Då blev det hennes tur att välja nästa offer. Hon förstod att Gud och Djävulen var samma person.

Och kanske är dom det…. med tanke på allt han har gjort.

(Boken är bättre än vad jag lyckades beskriva den.)

[Hana]
0

Alltså med Häxbålen, osv.

Igentligen så är jag ingen som tror på Gud, men det går inte att låta bli att tänka på honom.