Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 6017 ggr
Bappho_
0

Kirskål

Är det någon som vet vad man kan använda kirskålen till förutom att ha den i salladen.

SEVikinq
0

Har hört att man kan ha den som spenat. (typ)

SEV Cool

Wargmane
0

Den är grymt god att stuva, precis som spenat !

jag har den i grytor oxå….har en speciell soppa jag brukar bjuda på ….Gjord på Kirs, Nate,Brännässlor Charlottenlök, grönsaksbuljong och sedan reder med örtcremefraiche ..mmmm delikatess!!!

En riktig vårsoppa!!!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Coturnix
2

Ur en gammal bok:

"…från början av 1800 talet sett dessa blad under namn av spenat salubjudas i större samhällen i Dalsland och rönt god avsättning för nyss nämnda ändamål" ;)

" Den gröna krossade örten kan användas som omslag på podagerplågade fötter" Läkeväxter förr och nu

Bappho_
0

Då blir det vårsoppa idag då :-)   Tack för tipsen!!

Wargmane
0

Ja låt dig väl smaka !!

det är så fränt att man kan lätt överleva utav "ogräs"

Tidigare när jag drev kursgården Svalehults Tallbacke….var stor del i matlagningen just "ogräs" till allas förskräckelse ibörjan…..kommentaren..

-du ska väl inte laga mat av det där !!---Hördes alltid i början på kursveckorna…*s*

Efter nån dag…

-Jösses det är ju Gott !!!

det slutade oftast med att alla av stor lust o glädje vilt plockade "ogräs på morronkvistarna!!

så till slut efter mångas påstötning ..blev det en kurs det oxå…

Matlagningskurs i Ogräs !!Skrattande

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Astrina
0

#5 När jag gick i gymnasiet gjorde vi något liknande. Ett par dagar vid varje höststart åkte vi iväg till en frilufsanläggning för att "viga in" och initiera de ny bildesterna. Vi hade en matlagningstävling där varje stuga tävlade mot varandra i uppfinningsrikedom, dekoration, ätbarhet och fantasifulla namn. Då gällde det att ha koll på vad det var vi tillagade. Skrattande

Miija
0

Nu vart jag nyfiken…Glad

Har någon en bild att visa på just Kirskål, så jag inte bara tror att det är det som växer i massor här.

När ni gör mat av kålen, är det då enbart bladen som används?

Wargmane
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja här är en bild …Googla på den annars ..det finns massor av bilder !

kirs.jpg

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Bappho_
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser den ut hos mig just nu.

Coturnix
0

Mmm så grönt och härligt!!!

Miija
0

Japp, det e den! Måste ju försäkra sig innan man stoppar i sig den. Skrattande

Bjornen
0

Jag har klippt ur den text jag hitintills har skrivit om kirskål i min påbörjade skrift av gamla odlade växter. Vanlig kirskål är en växt som jag har misslyckats med att odla. Bara den brokbladiga varianten trivs hos mig och den vanliga dog ut av sig själv.  

Kirskål, kers eller skvallerkål (Aegopodium podagraria)

I dag är det ett besvärligt ogräs i många trädgårdar med stor överlevnadsförmåga. Det behövs bara en liten rotbit för växten ska överleva. Kan bilda massiva bestånd där inget annat växer genom långa utlöpare. Den trivs särskilt i näringsrik mark och lite halvskuggig mark under träd och buskar. Blad träd och buskrötter är det nästan omöjligt att få bort kirskålen. Sprids mycket lätt med plantor som delas ut mellan trädgårdsvänner. Bladen har en aromatisk smak och kan kokas, stuvas eller ätas rå. Särskilt de späda bladen på våren är goda och användbara och användes endera ensam eller för att smaksätta andra maträtter. Bladen kunde också torkas för att användas senare. Ursprungligen kom den till Sverige som grönsak och det är en av de första grönsakerna som kommer till vårt land. Arkeologiska undersökningar visar att den fanns i vårt land redan under förromersk järnålder vid 500  år f. Kr. Under medeltiden kallades många ätbara växter för kål och därför heter den kirskål. Den har också använts som medicinalväxt åtminstone under medeltiden och särskilt mot podager (gikt) och de krossade bladen lades på de ömma fötterna. Det påstås att om man äter av kirskålen blir man språksam. Den har sannolikt odlats allmänt i Sverige sedan tidig medeltid. Fortfarande odlades den på sin håll ännu på 1700- och början av 1800-talen som köksväxt. Ingen odling är känd från Västmanland.

Brokbladig kirskål (Aegopodium podagraria v. variegata)

Den har odlats som prydnadsväxt och är en utomordentlig marktäckare på sämre mark. På Åg är den sannolikt planterad under det tidiga 1900-talet eller tidigare och har spritt sig rikligt.

blodtopp
0

Den borde inte vara så lätt att förväxla med nåt annat. Det luktar i alla fall rätt fränt om den. Frän kål typ =)

Bjornen
1

Kirskål kan möjligen förväxlas med mästerrot som också är användbar som medicinalväxt men inte lika god att använda som matväxt. Eventuellt också med späda plantor av kvanne som är ännu mera använd som matväxt. Så risken att förväxla med någon av de giftiga flockblommiga växterna är mycket liten. Annars bör man vara försiktig vid insamling av flockblommiga växter då det finns några mycket giftiga arter (vildpersilja, odört och spröngört).

Sofielunsen
0

När jag var liten gjorde i alla fall jag och en vän "chips" av kirskål. Vi plockade en massa blad, och la dem i en stekpanna med lite olja. sen på med salt. Vet inte exakt hur nyttigt det blir men knapriga och goda vart dom i alla fall ;)