Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 2582 ggr
sanaya
0

Kristaller och odla blommor

Hej!

Jag undrar över hur ni använder era kristaller/stenar? Tidigare var det ju populärt att ha den i en liten påse runt halsen. Det var längesedan jag gjorde det nu. Jag är inspirerad just nu av Jolanda den tredjes häxbok, där finns det bra saker hon tipsar om som man kan göra. Bland annat kan man ha en sten till i naveln, en så kallad navelsten, där du först lägger lite majsmjöl i naveln och sedan lägger dit stenen för att klistra fast det med plåster. Hon säger att det känns olika med olika stenar. En navelsten är bra när man vill skydda sig från energitjuvar.

Andra saker hon skriver om är att man kan göra en form av kristallmassage. Och hon skriver om mera också. Jag har inga böcker i ämnet, men börjar snart på att vilja ha några. Detta verkar också vara en hel vetenskap!

En annan sak jag undrar över, hur får man frön att blomma? Alltså vanliga blomfrön? Hur mycket jord ska man ha? Hur djupt ska fröet sättas? Ska det vattnas varje dag? Kan man ta vanliga vita muggar? Jag provade det här för ganska många somrar sedan men jag lyckades inte alls. Vet inte vad jag gjorde för fel, och nu känner jag mig så osäker, även om jag vill så gärna lyckas!

_RS_
0

Frön blommar dåligt, däremot brukar de gro, växa till en planta som mognar till sig och sedan blommer de :D, nu är jag inte dummare än att jag förstod att det var så(!) du menade.

Olika frön behöver olika saker, vissa behöver en köldperiod, andra skall gro vid ytan, andra skall ner ett par cm. I princip alla frön är olika.

Jag brukar oftast först grodda frön på blött papper eller bomull, i mörker och lite svalare än rumstemperatur. det brukar fungera för de flesta fröer och sedan sätter jag ner dem i jorden så de får ta sig. Men annars kan man ju läsa på fröpåsen eller slå upp fröet på någon plant/frösida och se exakt vad de behöver.

Nu körde vi lite "vildsådd" här hemma för att se hur det skulle gå för i naturen är det ganska få kylskåp som fröerna kryper in i och de brukar heller inte grävas ner av varandra.

Så det som tar sig får ta sig nu och då räknar vi med att det blir starka plantor av dem. Sedan har vi ju inrett ett halvt terrarium som "plantskola" och där har jag sått lite mer efter konstens alla regler. Dessutom har jag ett lysrör med uv-ljus speciellt anpassat för gröna plantor och sådd. De blommande får vi helt enkelt sätta ut när det blir dags för blomning.

Lorelai
0

Ja han svarade för fröna, jag ger dig mitt svar om stenarna. :)

Jag har dem metsadels i en liten kista. Emellanåt har jag en eller några i en påse runt halsen. Använder inte ofta byxor så jag har heller inga fickor att ha dem i. Ibland har jag dem på altaret och ibland stoppar jag ner någon eller några i en påse oh ger bort. Men jag tyckte det med naveln lät ju hur kul som helst! :)

Tuva-Lena
0

Idag sådde jag sommardahlior som jag hoppas skall blomma fint hela sommaren. Använder små "pots" som jag fått från handelsträdgården när jag köpt plant. Fyller dem med 2/3 plantjord och såjord på toppen. Vattnar igenom jorden innan jag sår fröna, som jag sätter på ca 1 cm djup. Jag satte endast två frön per kruka, så blir det inte så mycket att omskola senare.
Gardening :)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

_RS_
0

Tips: Smiley central är känt för att vara sk. malware/spyware och bör inte installeras i datorn…

Vi har behandlat det tidigare, dels i datorn.ifokus och på andra platser på internet. Det är en klar säkerhetsrisk som gör hemdatorn helt hjälplös IOM att man installerar det och godkänner att det kör mot internet så har man ju dessutom öppnat brandväggen för det programmet. Man kan läsa på mycket om just smiley central.

Sedan gör alla som de vill själva, bara det är inte är på min dator.

Lorelai
0

Hmm.. De jäklarna craschade min dator tre gånger på två veckor en gång! >:| Detta var ju i det svinkalla 2002 men ändå.. De är inte bra.

sanaya
0

Tack för svaren! Jag tänker absolut prova att lägga frön i bomull #1!

Du skriver också:

Nu körde vi lite "vildsådd" här hemma för att se hur det skulle gå för i naturen är det ganska få kylskåp som fröerna kryper in i och de brukar heller inte grävas ner av varandra.

Jag gillar allt som är vildsådd. Du har så rätt fröna klarar ju av detta i naturen, så varför skulle jag misslyckas så katastrofalt?;) 

#2 om stenarna, ja, jag tycker att det låter som ett bra sätt att använda stenarna på som du benämner. Påsar är ett jättebra sätt! Jag måste se mig om efter dessa igen, man kanske hittar dem på butiker där det säljs stenar. Det är intressant också att veta vilken sten som ger vad för "effekt" där känner jag mig osäker och jag brukar vara dålig på att spara den där lilla lappen man får med stenen där detta står. Jag vill få mera ordning på mig och spara sånt. Och kanske köpa en bok om detta, eller låna på bibblan.

Tack också #3! Det är en bra idé att så blomfröna i mindre skala först.

Ha det gott!

Bjornen
0

Man bör undvika att gro plantorna i annat än jord eftersom de måste passas mycket noggrannt med vatten, varken för mycket eller för litet vatten. Att flytta groende plantor innebär en stor risk att skada grodden och dessutom är det extra onödigt arbete. Normalt sådjup är 3-5 ggr fröets diameter och det fungerar på nästan alla frön. Ett mycket litet fåtal växter är ljusgroende, men dessa frön säljs sällan i allmän handel. Det enda jag kommer på som möjligen finns att köpa som frö och är ljusgroende är grusnejlikan.

sanaya
0

Tack för råden! Jag är nybörjare på detta.