Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 707 ggr
[trumman]
0

Humlor - min nya besatthet

En långlivad myt om humlor är att de enligt fysiska lagar inte borde kunna flyga, och att det är en gåta att de flyger ändå. Denna myt blev populär på 1930-talet när en aerodynamiker beräknade att humlan inte kan skapa tillräckligt med lyftkraft på grund av sina relativt små vingar, låga flyghastighet och tunga vikt.

Men det är dock inget bevis på att de inte kan flyga. Det är ett bevis på att humlor inte kan glidflyga. I verkligheten karakteriseras humlans flykt av en oscillerande vinge, som mer påminner om ett helikopterblad, än en flygplansvinge.

Mvh, T

[trumman]
0

En riktigt bra sida om humlor.

Mvh, T

Alvljus
0

(Jag läste först rubriken som Humor… ist f humlor. :D)

Jag hade ingen aning om att det fanns så oerhört många arter av humlor! Intressant, detta ska jag visa dotra som är väldigt nyfiken på insekter.

Blodeuwedd
0

Hemma i mitt hus måste det finnas ett bo där humlorna inte vet om de ska flyga ut eller in för varje dag får jag släppa ut ett gäng som kommit "ut" på insidan ;)

Coturnix
0

" Vi leker att du är en humla" Är en alldeleles fin liten bok av Barbro Lindgren. Och så hittar jag inte den nu när jag tänkte skriva in ett citat. ( Men jag hittade en biblioteksbok som jag anmält förlorad till biblioteket)

Alvljus
0

Här finns en sida om hur du bygger humlebon, bl a:

http://www.bioresurs.uu.se/myller/stad/help_bon.htm

BiGavia
0

Trumman. ajabaja myten om att humlor inte borde kunna flyga, ska du inte vara och fingra i ( det är ju en magisk hemlighet)……. å en del saker är söt bara därför det är poesi.  Nåja , kram iallafall humbeltumbeltrumma.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört