Häxor iFokus

Häxor

Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 24824 ggr
Jodrena
2

Revaxör

Jag hör till skaran med trånga hörselgångar. Detta har jag nog ärvt efter mor trots att läkarna påstår att detta inte går i arv. Mor har alltid med jämna mellanrum fått besöka vårdcentralen för rengöring av öronen, och jag har samma problem. Detta beror på för trånga hörselgångar så vaxklumpar bildas mycket lätt. Jag tar dock saken i egna händer och sköljer öronen med vatten med hjälp av en revaxör-pump.

Igår kom jag att tänka på att här ju finns många läke-/healingkunniga personer som kanske kunde ha tips på renande vätskor att använda i detta syfte. Har du något bra tips?

_RS_
0

Jag har funderat lite på detta och eftersom ingen svarat ännu så gör jag ett försök. 

Värt att testa kan ju vara oljor som är lätt sura, så de löser upp och mjukgör vax. Varför oljor är att föredra framför vattenbaserade vätskor är ju för ytspänningens skull. Olja krper bättre.

Mandelolja, bland annat, har alla de egenskaper som skall kunna hjälpa, men kolla gärna upp det mer och se om det stämmer innan du testar. Även olivolja bör fungera bra.

Det är bara en idé som låter logisk. Återkom om du kommer fram till något.

//Till lycka

Jodrena
0

:) vad roligt att du gått och tänkt på detta. hehe. Ja, jag stoppar ju inte första bästa tips i örat kan jag ju säga på en gång, så naiv är jag inte, så jag kikar på olika källor och kollar upp om det skulle kunna ha skadlig effekt istället för god verkan. Men du har rätt, logiskt låter det som, har jag inte haft en tanke på. Tack snälla! :)

fridelfina
2

Öronljus funkar! De finns att köpa och göra hemma, men då kanske du behöver nån som kan hjälpa dig med det? Jag har varit hos en massör som hade såna ljus.

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article81085.ab

_RS_
0

Ja, men det gör en strut av tidningspapper med, fungerar på samma sätt… men att fibbla med eld nära håret är kanske ingen höjdare varje gång och jag tror fatiskt att medel som löser fungerar skonsammare och bättre än något som med värme och undertryck smälter och suger ut.

Så var det ju vätskor som speciellt efterfrågades.

Men fungerar gör det ju helt klart och det gör ju revaxör med…

fridelfina
0

De är gjorda av speciella papper som inte släpper små glödloppor, så eld i håret får man inte. Öronvaxet smälter inte, det "hoppar" upp i pappersstruten och när man ser hur mycket det kommit upp så blir man helt förvånad. Med så mycket vax  i örat borde man inte höra alls!

Detta är förstås inget du gör ensam, utan någon måste göra det åt en.

Dessutom säger vår örondoktor att revaxör inte är speciellt bra för öronen.

Jodrena
0

låter läskigt. och krångligt. skulle inte låta någon oerfaren göra det på mig minsann :P

men det jag egentligen var ute efter var inte ersättning för själva revaxöret. Visserligen behövs väl det med, men jag tänkte på vattnet som man spolar örat med sedan. Om man skulle våga sig på något hopkok att spola rent med. Men jag tror jag håller mig till mitt kokade (avsvalnade) vatten… kanske kristallvatten eller månvatten? örtvatten låter hur som helst litet olustigt.

fridelfina
0

Jo det var lite läskigt först, men sen när det var klart kändes det hur bra som helst! Om du hittar nån som utför det så tror jag att du skulle bli nöjd. Hopi öron ljus ska visst vara bäst har jag hört.

http://www.halsokallaren.com/3.html

Jodrena
0

jo, men jag vill ju ha ett alternativ som jag kan sköta själv. Däremot blev jag ju intresserad av metoden och vill prova nån gång om tillfälle ges. men det är inget jag kommer göra regelbundet - jag undviker ju att gå till vårdcentralen också, där de kan göra rent med vattenspolning. Men jag anser att det kan jag ju lika gärna göra själv. Tack ändå för att du tog upp ämnet, blev som sagt intresserad av att prova nån gång :)

Outrageous
0

#3 Oj, det där såg intressant ut, tycker jag som lider av tinnitus och ofta har lock för öronen. Kanske värt att kolla upp mer. :)

Waara
0

#0 Hej!

Så besvärligt för dej,… jag har en son som var ett så kallat öron barn när han var liten,ofta återkommande öroninflammationer och trånga hörsel gångar.Vi fick rekommendation av öron doktorn att köpa ballonger på apoteket med en blåspipa till..han skulle hålla för ena näsborren och blåsa upp en ballong med den andra ett par ggr. sedan växla.

Detta var för att vidga hans hörselgångar som var så trånga att även hörseln blev nedsatt..detta hjälpte,men fick senare även rör in opererade,dom satt i ett par år,…idag,17 år hör han bra och har inga besvär med trånga hörselgångar längre..minns att han blåste ballong från o till ett bra tag..det hjälpte honom.

Dock rekommenderar jag dig att kontakta din läkare eller annan kunnig inom området ifall detta är något du vill anamma…då jag är alldelens för okunnig inom området för att veta om just denna metod är lämlig för dej..

http://www.abigo.se/produkter/onh/otovent/otovent.html

Kram!

BB//W

_RS_
3

Om öronvaxet inte smälter och blir mjukt och sugs upp av undertryck? Vad tror du då gör att det släpper från örat och ger sig upp till målet?

Sedan syftade jag på tidningspappret met eld i håret. :-/

BranDuir
0

3% väteperoxidlösning som hälls i örat och får "koka" ut är ett ypperligt och helt obehagsfritt sätt att lösa vaxproppar…

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

_RS_
0

Det är väl vad revaxör består av, om jag inte missminner mig.. väteperoxid alltså.. ;-)

BranDuir
0

finns en liten del väteperoxid tillsammans med andra ämnen….men det är onödigt dyrt när ren VP gör jobbet snabbare och effektivare,,,lanolin och minkolja behövs ju inte

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

_RS_
0

Jo, det är ju så sant så… jag brukar koka ur sår med starkare VP-lösning… mycket effektivt i skogen…

fridelfina
0

Trodde du menade att vaxet skulle smälta och bli rinnande! Generad

Men rinner gör det inte, det blir bara mjukt och hoppar upp ur örat. Svårt kanske att beskriva, men när jag hade gjort det så var det som flagor av vax i änden på "ljuset".

Trodde också att det var ok för andra att svara på frågor även om det finns andra förslag än det efterfrågade så är väl det ok? Det handlade ju om hur man får ur vax ur öronen iallafall.

Synd att du får en sur min när att jag försöker vara snäll och tipsa om nåt jag tyckte var bra.

_RS_
0

Nej… nej… nej… Jag blev inte alls sur… jag bara visade sned mun för att jag inte nådde fram med att jag pratade om tidningspappret. Varför jag skrev det i ett eget stycke. Det var ju jag som bommade där. Självkritik kallas det :D

Men jag kan förklara att det blir en skorstenseffekt då det brinner upptill i något. Då bildas det ett sug i röret på grund av undertrycket som skapas. Varm luft stiger och tar med sig den kallare, för att få en tryckutjämning. Dessutom så blir det ett "insug" av varmare rörlig luft då den kallare förflyttas uppåt. Denna varmare luft kommer dock alltid vara kallare en den luften som ligger runt den brinnande lågan, varför man får en fortsatt rotation. Då "hoppar" hoppar vaxet ur örat.

fridelfina
0

OK! Skrattande

Hennum
0

jag var oxå ett öronbarn. har haft ett okänt antal rör i höger öra, som jag oxå har en medfödd härselskada i,under åren ^^ men inga problem längre. det där med ballonger har jag aldrig hört talas om innan.  

hm, så skadligt kan der väl inte vara, om du skulle göra någon örtgrej som inte funkar. men det kanske är jag som underskattar vanliga örter lite grann.

så dom rengör dina öron med vatten? inte "dammsugaren" då? jag var livrädd för den när jag var liten. men de senaste gångerna, var några år sen, så vr det bara underbart. :P

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Wargmane
0

Kinesiska öronljus ÄR kanon eller hopiljus …jag har trånga gångar jag oxå…och har ha´ft rejäla problem…tills jag provade dessa mirakulösa ljus…nu brukar jag använda dem varannan månad och har inga som helst problem….de finns i välsorterade hälsokostaffärer.

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Wargmane
1

PS Finns hos Hälsolasse…..det vet du ju var det är *ler*

Trollfia !!

Annars gå till vår i Trollhättan välkände Dr Kingstam…han är bäst på öron….Borsyrelösning är hans melodi !

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

blodtopp
0

Hmmm… Kanske ska göra ett försök med öronljus ändå. Har varit skeptisk mot dem, men jag vill ju heller inte använda revaxör fast det är 'ofarligt'. Men nåt måste jag göra i alla fall, och då går jag till hälsokosten istället för Apoteket då Glad

Jodrena
0

#19 dammsuger? oj det låter läskigt. fast jag var livrädd för vattnet med. Nja, när jag tänker på örtkok så tänker jag att någon liten partikel kanske blir kvar i örat och skapar infektion eller så. Jag känner inte alls till ämnet men det är så jag tänker.

#21 jaha är vi "grannar" :) det visste jag inte. kan man alltså använda dem själv? Låter ju som något jag borde satsa på kanske. Trött på att vara halvt döv och få problem med balansen dessutom.

Wargmane
0

ja grannar verkar vi vara …..Hjortmossen här !

Ja det fixar du med hjälp av någon….inget svårt alls !!

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Jodrena
0

hehe, ja då är vi ännu mer grannar, Kronogården. Tänk om du gick på folkhögskolan också?

Jodrena
0

ahh, nej, det var inte dig jag tänkte på, såg så ut på avataren bara hehe. (kikade i ditt fotoalbum och känner dock igen dig men från vart vet jag inte)

Wargmane
1

Nej det gör jag inte gumman …Jobbar som en gnu med att spå hela dagarna !

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Anett Lindbom
0

Min son & hans flickvän brukar köra med sådana där öronljus & det fungerar faktiskt riktigt bra, jag var lite skeptisk till det först men det fungerar ju & sonen hör mycket bättre sedan efter att han har rensat öronen från vax.=)

Jodrena
0

#27 ja, jag pratade om litet tidigare tider, då kunde du haft tid för det. men ja, nu vet jag ju ungefär vem du är ;)