Rosmarin
Rosmarin Rosmarinus officinalis
Växtbeskrivning: Tillhör familjen kransblommiga växter, hör hemma vid medelhavet.
50-150 cm hög ständigt grön buske med förvedad stam. De läderartade bladen sitter mitt i mot varandra. Har blekblå blommor. Hela plantan har en kamferdoft.
Under antiken var växten helgad åt Afrodite.
Rosmarinus kommer av latinets ros marinus vilket betyder Havets Dagg .
Rosmarinens medicinska egenskaper beror framför allt på dess höga halt av eterisk olja.
Medicinsk verkan: Aptitstimulerande, galldrivande, kramplösande och hudretande.
Invärtes: Används vid aptitlöshet, gallbesvär och kolik.
Utvärtes: Rosmarinolja ökar blodcirkulationen både lokalt och i andra delar i kroppen inklusive hjärta och hjärna.
Cirkulationsbad: 10-15 eterisk rosmarinolja + 2 dl grädde tillsätts i 38' badvatten. 20 minuters bad vid dålig blodcirkulation och reumatism. Rosmarin är uppiggande så använd Inte detta bad ifall du tänkt sova.
En rosmarinkvist håller en pigg och alert vid långa bilfärder, kvinnor har den fördelen att ha BH att stoppa rosmarin i.
Rosmarin ska användas försiktigt under graviditet, högt blodtryck och epilepsi.
Kan också vara irriterande på känslig hud. Vid osäkerhet kan man prova lite rosmarin i armvecket och därmed se hur huden reagerar.
Rosmarin har renande egenskaper mot onda makter,( liknande salvian) och ger beskydd. Ökar förnöjsamhet och kärlek och har använts i parfymblandning.
Vandra i Ljus å Skönhet

Mmm. Rosmarin doftar så gott! Oumbärlig till lammsteken. Tack för fin artikel!

Tack askfisen!! Det var mycket läsvärt
Rosmarin är bra till många saker och jätte gott till lammstek ( som är fylld med vitlök ) mumma ;)
Tack för bra artikel :)
Kul, om ni gillar det, Då fortsätter jag med nya örter.
Förmodar att det finns mer kunskap, fyll gärna i mer vetande.
Vandra i Ljus å Skönhet
Klart vi ska :)

Ja ni får inte glömma bort dens nytta i håret heller! Rosmarin har en väldigt renande egenskap på skalpen. Kliar det lugnar rosmarin.
Gör som med te, värm vatten och ha i en liten näve rosmarin. Låt sjuda i tio minuter om inte mer. Låt det sedan når lämplig temperatur innan det används på hårbotten.
Sedan används en bomullstuss för att dutta rosmarinsvattnet över skalpen. Det skall få verka över natten och behöver inte sköljas ur innan nästa hårtvätt.
Det går ju självklart att sprejas och sköljas över hela håret med. Men då behövs ju en del mer rosmarinsvatten.
Det här praktiseras mest av dreaddis, där en viss klåda är given. Där hjälper rosmarin mycket.
#6 så sant och hjälper mörkt hår med lyster.
Vandra i Ljus å Skönhet

Samt mot slem och hosta, inte att förglömma. Inte den bästa växten mot hosta, men god nog…

#6 bra inlägg :) helt från ingenstans har jag fått så konstig hårbotten det senaste. Och alldeles snart är min rosmarin redo för en liten skörd också! :)
Intressant askfisen, en hel del nytt lärde jag mig!

Rosmarin har använts på samma sätt som myrten och användes i den germanska kulten, som sedan övertogs av Kristendomen och rosmarin lades i dopvatnet,
Rosmarin har användts inom folkmedicinen vid matsmältningsproblem, svett- och urindrivande medel.
Rosmarin är svår att övervintra i vårt land utomhus och inte lätt inomhus heller.

Jag avgudar denna ört och mitt IRL namn är den engelska stavningen av just denna ört(rosmary) som är rosmarin jag fick detta namn av min mormor som va en klok kvinna och den historian har sin egen berättelse….Hos mig överlever denna ört vinter som sommar och jag har den i det mesta allt från magiskt arbete till matlagning #10 du har helt rätt och jag har för några månader sedan ordninggjort ett speciellt vatten som jag skall använda då jag skall namnge ett barn i Augusti fullmåne…
Rosmarin har jag haft inne i fönstret hela vintern, får dock passa den för torr elementsluft och hålla koll på vattningen. Det är för övrigt en av dessa som är på bilden. Den har börjat sin blommning nu. Vilket jag är stolt över.
Vandra i Ljus å Skönhet

Åh där ser man, köpte en liten flasa badolja med rosmarin häromveckan^^
Bless

Rosmarin blommar normalt i april-maj.