Att baka till Beltane?
Har ni tips och idéer på mat, kakor och dryck till Beltane?
Jag tänkte baka kakorna som är i Witches datebook 2008 Beltane passion cookies…
MVH Isnornin

Vaniljglass med jordgubbar åt jag förra året :) lite vitt vin till kanske?
Vad kul! De har jag också tänkt baka Isnornin.

;))
MVH Isnornin

Det finns en bok av Isabel Allende som bara handlar om afrodisiaka (jag har glömt vad den heter). Den är mycket inspirerande och innehåller en del recept också. Kanske något för beltane?
O la la.. låter som en spännande bok..

Jag bakade igår havrekakor med tranbär, valnötter och choklad i ;)
MVH Isnornin

kakorna var goda i dag med;))
MVH Isnornin

Detta lät intressant!
Undrar om man kan ta och hitta på några häxliga cupcakes? (Är lite besatt av dem just nu, de är ju så fina och goda…)

Någon som har ett bra recept på något örtbröd? (tänkte inte bara till Beltane) Som ni skulle vilja dela med er av..
Har börjat få lite inspiration till att baka igen.. har inte haft det på många år!

nej, inte just för sekunden, men ska rota lite i mina böcker!!!
MVH Isnornin

Gullig du är!! Jag kan ju ifs googla *S* Ska ju vara populärt och göra det *L*

;)
MVH Isnornin

Man måste inte ha ett specifikt recept för örtbrör. Man kan ta ett vanligt brödrecept och lägga till hackade färska örter i degen. Lite finrivet citronskal är också gott i. Man kan även byta ut degvätska mot krossad/passerad tomat och få ett tomatbröd. Ytterligare en variant är att kavla ut bröddegen (som en bulldeg) och strö ut örter, ost, kanske lite hackade oliver osv och sedan rulla ihop. Man får vara noga med att "stänga" ändarna så att fyllningen inte rinner ut.
På paindemartin.blogspot.com finns kanonbra brödrecept (och på aelvan.blogspot.com finns ett inlägg om hur det gick när jag försökte mig på att baka enligt hans recept).
En snabb slagning i "Våt Örtabok" gav inga recept på örtbröd, men väl på en söt kryddsorbet:
1 1/4 dl socker
3 dl vatten
1/2 dl grönmyntablad (eller citronmeliss, rosmarin mm)
pressad saft av 1 citron
1 äggvita
Blanda socker och vatten i en gryta. Koka upp under omrörning så att sockret smälter.
Hacka kryddbladen och blanda dem i grytan. Lägg på lock och ta grytan från värmen. Låt stå 20-30 minuter. Smaka av. Om det är för svagt, koka upp och låt dra i ytterligare 15 minuter.
Sila spadet och smaksätt med citron. Häll upp i en form och frys i 2-3 timmar.
När blandningen är halvfryst, vispa äggvitan och blanda i den. Frys blandningen färdig.
Jag ska erkänna att jag faktiskt inte lagat denna, men nu blev jag riktigt sugen.

Jag brukar göra vanligt bröd recept men tillsätter ofta vitlök,basilika och timjan sedan penslar jag dem och har något som örter eller riven ost på ovansidan …