Vad sjunger häxor?
Efter en lång bilresa utan radio (gamla Bettans radio fungerar bara när man är 10 m från en mast) hann jag sjunga igenom hela min visrepertoar och den visade sig bestå av, förutom cornelis och bellman, förvånansvärt många psalmer eller halv religiösa sånger. Vad nynnar ni på i vårsolen? Finns det några fina hedniska visor som ni vill dela med er av?

Jag skrålar gärna på ett urval av Afzelius bästa kampsånger. Juanita, Fågelfri, En kungens man, Valet.
Annars är det mest barnvisor, det är dem vi oftast sjunger här. Att höra mig sjunga är detsamma som och veta att nu får vi höra den i ny version.. :P Jag har jättesvårt för att minnas texter på sånger så jag hittar gärna på.

Den egna versionen är bäst. Själv så hade jag en gång en båt, med segel och ruff och kök…

En av favoriterna om det ska handla om dessa sidor måste vara "Give me that old time religion" :) Det finns hur många verser och versioner som helst men här hittar du troligast en av de mer kompletta: http://www.sacred-texts.com/bos/bos527.htm Det är inte tänkt att man ska kunna ALLA verser… men favoriterna har en tendens att fastna.
#1 …jo, och Lorelei… Bästa med den är att man får hitta på så många egna verser man vill oxå… I orginal texten finns en vers som uppmuntrar till just det vilket är orsaken till att de blivit så många :)

haha vilken lustig fråga för mig.. för jag brukar spontanhittapå egna sånger fullda av nonsensord.. jämt jämt, min son kommer aldrig att lära sig tala ordentligt om jag inte skärper mig omedelbart.. vaggvisan jag sjöng låter 'ola i loma loma i oma oli i loli oma i loma'.. och såklart den gamla dängan 'digidigidack lokalokalak lorpalorp skronaskorp' min son brukar springa omkring och vråla DIGIDIGIDIGI, jag har en märklig begåvning från födseln att sjunga och prata fullständigt troll och nonsensspråk och prata snabbt och konstigt. det får förstås inte vara vackert utan måste sjungas med mörk och vrålande röst till vaggande tjockisdans.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

#3 Haha! Det gör den alltså perfekt för moi.

hej häxegummor slå på kvasten å låt oss lustiga vara…..???? nähä ………..trodde det ju…*S**S**S*
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

http://hem.passagen.se/pjar/no/nhand.html
Tyvärr bara en jättetrist midi melodi, men med text och melodi kan man ju lära sig låten i alla fall :) den här gillar i alla fall jag skarpt!

Jag har den senaste tiden haft en i det närmaste oemotståndlig lust att sjunga psalmer i duschen?! Annars sjunger jag rätt mycket olika saker, en hel del "lajvvisor" och naturligtvis Tolkienrelaterad musik (jag är med i ett Tolkiensällskap och vi har en alldeles egen kör). Många av de alviska sångerna är faktiskt mycket bra som wicca-/häxmusik. Särskilt de som är hyllningar till Valar.
Fast just nu har jag snöat in på Nick Cave och Tiamat.

…när trollmor har lagt alla sina barn…och knutit ihop dem i svansarna…;)

Jag sjunger hellre än bra. Är svag för hårdrock men har inte en röst som håller för det.
#8 Oh den kören skulle jag så gärna höra sjunga!! Sjunger ni musikstycken från filmerna eller skriver ni egen musik?
Nordmans låt I lågornas sken?

Vi sjunger ingenting från filmerna. Annars sjunger vi ett blandat hopkok; nyskriven musik (vi har några riktigt duktiga musiker), gamla stycken med ny text, gamla stycken med originaltext osv. Vi har faktiskt sjungit filmmusik, men ur "Gladiator" och "Omen".
Vi ska ha konsert i juni, och innan dess ska vi spela in en skiva… jag vet inte hur försäljningen av den kommer att fungera, men visst finns det chans att höra oss!

är ju svag för irländsk /skotsk folkmusik såväl som gammal svensk….
Vad sjunger INTE häxor undrar då jag??

#13 HipHop???
#13 Oh Helga natt kanske!!

eeerrrrhhhmmmm….Adams Julsång brukar jag sjunga…*S*
Häxor sjuner väl vad som faller dom in kanske….lite sådär till husbehov…det gör jag själv i alla fall…

Francesca De Grandis har en fin CD - Pick the apple from the tree - som bla innehåller åkallan av The White Lady…
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Jag sjunger det mesta. Inte opera dock ;o) Gillar all sorts musik helt enkelt.

Jag sjunger nog helst inte så mycket alls jag… till allas glädje. Jag tror det går under lagen om förargelseväckande beteende ;)

Joe Cocker… i bilen… då ingen hör… :-)
(Bye bye Blackbird)
allt jag kan.. :-)

Jag sjunger inte alls :P ytterst sällan kan jag få ryck och hittar på och trallar om saker jag ser. Jo! Jag sjunger alltid när jag letar efter något. T.ex. "Var är mammas nycklar, nycklar, nycklar! Var är ni mina kära nycklar, var är mammas nycklar så vi kan gå ut och Dina [min hund] ska få kissa kissa bajja bajja. Var är mammas nycklar, nycklar…" ja, så ungefär kan det gå till. Har jag inte ens tänkt på hehe…

Hur går den? ;-)
#24 Ja du.. den är obeskrivbar.. ;) Eller är det så att jag sjunger om jag kan.. för att jag kan.. när jag kan.. Allt jag kan?

jag sjunger opera… :P ni anar inte så vackert det är. nej, jag nynnar bara på sånt som kommer upp i huvudet. det kan vara absolut vad som helst. från nån dålig låt på radio till nån av de bästa in flames låtarna. men sällan någon "häxig" musik
ska därför titta på länkarna där uppe. ska bli spännande.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
sjunger hellre än bra…..
däremot så en del kraftsånger jag hittat under min färd, samt en del visor som jag skrivit själv.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.