Honung och kanel
Hej alla glada häxor! :-)
Är det någon som känner till något angående hälsoeffekterna av honung och kanel?
Att honung är bakteriedödande och har en massa bra egenskaper och ämnen i sig har jag hört, men just kombinationen av de båda?
Vad är kanel särskilt bra för, sägs det?
Är det någon som vet mer om detta?

Honung är bland annat naturligt antiseptisk och desificerande…innehåller bland annat naturlig väteperoxid…som är renande och desinficerande och bidrar till snabbare sårläkning..
Kanel har antiinflammatoriska och smärtlindrande effeketer i sina olika former….och kombinationen kanel/honung har en starkt lindrande effekt på bland annat inflammerade leder och muskler…
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Det han sa.. *pekar uppåt*

jag har hört något om att kanel skulle vara bra för minnet. men det låter mer mytomspunnet än ovanstående :P

Kanel är bra att hälla i kylaren på en bil ifall man fått en liten läcka. Men det kanske inte var fordon vi ville heala, ha ha
SEV 

Kanel dämpar blodsockersvängningar.
Jag har med framgång använt honung för att få bukt med infekterade sår. De blir bra på en timme! Eller i alla fall kraftigt förbättrade - man kan behöva upprepa behandlingen under ett par dagar.
Jag har hört att kanel kan kicka igång ämensomsättningen.
#4 Det där tyckte jag verkligen var värt att veta. Vill jag gärna veta mer om!

Jag har tänkt att göra badolja, som innehåller honung och olivolja, skulle jag då kunna ta kanelpulver i också? Skulle detta då ge nån slags extraeffekt, eller vad tror ni?
Pöss på er godamnit för att ni är så söta allihopa^^

hade ju faktiskt unvikit kanelen i badoljan…..av rent sociala skäl….*S*….

hur menar du då vännen? Luktar man konstigt av kanelen ? =P

Som en vandrande pepparkaka…*S*….kan ju tillägga at kanel/propolis är effektivt mot candida albicans

haha xD ok, men då får jag väl göra så att hälla lite i mitt te istället, känns det som en aning bättre idé än badoljan? :P
#10 på insidan eller utsidan
Vandra i Ljus å Skönhet

Utsidan…fotsvamp, cadida i böj/värmeveck osv….mycket effektivt…
Finns inte kanel som eterisk olja?
#13 Tack för det om jag förstod rätt så ska kanel och houng blandas för detta ändamål.. eller
Vandra i Ljus å Skönhet

#13.. Då luktar man ju ändå som en pepparkaka..*S*
Kan väl vara mysigt på hösten/vintern tycker jag. Det behöver ju inte stinka, bara anas..
En väninna till mig använder kanel som rouge. Det ger faktiskt en fin nyans.

#17.. Ja det var ju något nytt! Hmm kanske skulle vara snyggt!
Se bara till att du inte får för mycket på borsten. Då inte bara luktar du som en pepparkaka utan ser dessutom ut som en haha! Seriöst, det är vackert och snällt mot plånboken istället för dyra rouge och solpuder. Jag har själv använt ibland och tycker det fungerar bra.

jag tycker om pepparkakor. den som luktar pepparkakor kan nog akta sig för att bli mumsad på av mig ;)
Tack för alla svar! :-)
Ja, jag fick själv tipset om att börja med honung och kanel just mot ledinflammation (reumatism). Hade aldrig hört något om detta innan, så det gjorde mig nyfiken.
Får väl se om det har någon effekt, har nyss börjat med det. :-)
Kanel som rouge? Aldrig hört innan, men det kanske funkar jättefint..får väl prova nu när jag har hemma. :-)