Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 7507 ggr
Blodeuwedd
0

Världens vackraste ORD!

Jag såg en notis i en tidning idag när jag tände i spisen.. Det var en annons för cancerfonden.

"Världens vackraste ord. Imorgon!"

Då kom jag på…

Vilket är ert Vackraste ord?

Svenskt, engelskt, finskt, kinesiskt eller vilket språk du vill..

varulven
0

Livmoder!!! Helt klart!

BranDuir
0

Oj syster…detta var en total utmaning…och en härlig tråd att börja….

på danska: skat (skatt sagt till sin älskade),

på engelska : serendipity = förmågan att ta tillvara upptäckter som man kommit över av en tillfällighet när man varit ute efter något annat…vilket ju är lite magiskt

på finska: Auiringonkoira = solhund vet inte varför men det roligt att säga , tack för hjälpen med stavningen….men det är ju lika vackert ändå…*S*  Kiitos!

på Gaeliska : taim i'ngra leit = jag älskar dig 

men så kommer det svåra….Svenska….här hittar jag ett otal osköna ord ja rent av lite småäckliga att uttala…alltså ord som balja (smaka på ordet), gröt….osv….men  vackra…varför är det så svårt på ett språk man talar dagligen men…jag drar till med SOL som ett vackert.

Sedan finns det ju ord som blir vackra med innebörden självfallet, men som likt ordet balja sett som en uttalbar bokstavsskombination blir en lingvistisk surdeg….

*S*

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Endroppeihavet
0

Ja… kanske flesh.. jag älskar att säga det ordet… flessshhhh 

Orden 

När ord kan fylla hela rymder
kan böcker skapa tomrum

Och när vissa ord betyder allt
betyder böcker ingenting

En bok som handlar om ett enda ord
och orden som väger mer än eoner av böcker

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Alvljus
0

Jag har alltid tyckt om hur ordet skimmer smakar i munnen. :) Gyllene är ett annat vackert ord. Stjärnrök tycker jag också om!

Rosenrus är ett av mina egna ord, som beskriver hur man känner sig när man är svindlande förälskad och pirrig i magen. :)

Det finns många ord jag har en passionerad kärleksaffär med, jag är ju poetissa…! *ler*

louhi
0

Bran Duir, Solhund på finska blir Auringonkoira. Aurinko= sol, koira= hund. Hälsningar från Finland1

BranDuir
0

Rättat och tackat!

louhi
0

På svenska kallar vi det solkatt

_RS_
0

Jag tycker faktiskt att de flesta ord i skriven form är vackra. Jag menar… det är inte helt enkelt att hitta ett system för att rita ljud så de kan återges utan märkbar kvalitetsförlust…

Men av dem tycker jag att underbar, är underbart vackert.

Det finns fler favoriter, men jag är inte helt inspirerad just nu, utan återkommer efter kaffet…

Bjornen
0

Jag tar väl på min dialekt då och då är nog ordet "gâle" en av de finaste under förutsättning att det inte står ensam för då har det motsatt betydele.

Gâle ä e gâli fint ol ôm ä'nt ä ensammin fô då ä ô e gâle ol.

Gâle betyder om det står ensamt galet eller illa. Det gick gâle. Han jord gâle. Men tillsammans kan vi säga gâle fint (mycket fint), gâle role (väldigt roligt), gâle mytsje (väldigt mycket). Men också jord'an gâle gâli (gjorde han mycket galet).

Gâle kan översättas som mycket eller väldigt och då är det en av de finaste orden. Men också illa, dåligt, galet, olagligt eller mot det som var överenskommet.

Alvljus
0

Spanskan har många vackra ord; t ex preciosa (dyrbar, ofta sagt om älskad dotter :) ).

Jodrena
0

Akashakrönika är ett ord jag nyligen kom i kontakt med ( = Livets bok) Samtidigt innehåller den inte alls de ljud som får mig att känna mig alldeles lyrisk, ändå är det vackert.

_RS_
0

Spanskan är ett mycket mycket vackert språk, som jag har för avsikt att lära mina barn vid tillfälle… jag talar ju absolut inte flytande eller har all grammatik korrekt, men jag skulle klart kunna bo i et spansktalande land på samma villkor som danskar i sverige…

Coturnix
0

Tjärn, källa, stjärna… och jord, också ett vackert ord.

SEViking
0

Sen finns det ju ord vi använder fel.

Röta är ju nåt inget bra, men ändå då vi vinner på lotto så hade vi en jäkla röta.

Svenskt uppslagsord röta rötan subst. förruttnelse (även bildligt "förfall")
Bildligt förfall, ha ha ha ha 

SEV Cool

Anco
0

Svenska = stjärnstoff tycker jag är ett vackert ord. Sedan har jag ett spanskt som jag gillar för att det innehåller så mycket kärlek … Pequena (liten flicka).

Annars håller jag med RS #8 att alla skrivna ord är underbara. Ord är betydelsfulla för mig.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

_RS_
0

Som dekadent… betyder det egentligen inte at tman bara har tio tänder?

Waara
0

Carpe diem…    ett av de många…..

(fånga dagen)

isnornin
0

ástin

MVH Isnornin

Oblivian
0

Frihet. Samhörighet. Ihågkommen. Trygghet.

För mig är det fyra av dom absolut vackraste orden.

BiGavia
0

Mylla Förna

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Blodeuwedd
0

Kärlek, Förlåtelse, Tröst, Tillit, Respekt, Förståelse. Ord med mening. Empati, Omtanke.

Stjärnfall, Underbar, Solsken, Månljus.  Vackra så det känns.

Vilken DUM tråd jag kom på… Hur ska man kunna välja ett vackert ord???

Älska.. ett ord som är vackert på massor av språk. Tänker stjäla av dej nu BranDuir                                                                            taim i'ngra leit

Dessutom fick ju jag ett nytt ord i mitt förråd av favoriter tidigare idag.

GLÄDJOR… BD det är underbart.. i alla fall på dalmål. ;)

Coturnix
0

Humus Alv ;)

[Lady-Oona]
0

Silverdimma….blåklocka….älvadans….månsken….kärleksrus….

Sofielunsen
0

Känsla .. och styrka..

SEViking
0

#16 Jo kanske det, jag tror aldrig jag använt det ordet.

Svenskt uppslagsord dekadent dekadent dekadenta adj. förfinad och blasé; urartad

SEV Oskyldig

Astrina
0

Sötma

Eiyra
0

Lycka

Moonchild
0

Skimrande, kristall, glitter, solstråle, prisma, silver, porlande :)

Hias
0

Mina vackraste ord är när mina barn kommer till mig och säger "mamma vi älskar dig" i övrigt kan jag tycka att ärlighet,värme och medkänsla kan vara vackra ord. Men visst man kan säkert rabbla en massa vackra ord .BB Hias

BranDuir
0

kom precis på ett väldigt vackert svenskt ord… tillit ….ett ord som betyder mycket…..och hur du än vänder det så blir det  just tillit…..en viktig känsla och en stor förmåga att kunna både ha och få!

Bappho_
0

…sovereignty…

Hias
0

Tro ,hopp och kärlek  är oxå ord som är vackra

Waara
0

#Skulle precis skriva ett vackert ord till…men nån hann före..;-)

storögd…men jag får ta ett annat då… Kärlek

Hias
0

Ömhet och eftertanke kan oxå vara fina ord

Waara
0

#34…Vänskap

SEViking
0

Ja Hias, liksom tålamod och acceptera

SEV Oskyldig

Hias
0

#35 Att bry sig om….

SEViking
0

Att värna om

Ijin
0

Evigt;)

SEViking
0

tacksamhet, tilltro och ödmjukhet

Veyla
0

Här kommer sveriges vakraste ord. Ängel. Säg ängel några gånger får ni se. Jag tror att det har blivit nominerat till svenskans vakraste ord offisiellt men är osäker på det. Men det är iaf det finaste jag kan;)

Astrina
0

Vildängel och vildhjärta är ytterligare två vackra ord. Det finns så många vackra. Tyckerom den här tråden - den är ju så poetisk. Tilltalar även mitt skrivarhjärta.

Veyla
0

åå Astrina. Vildängel<3 Det är fin fin fint!

Kanske skulle döpa om mig så jag heter Vildängel i efternamn;)

Ijin
0

Änglar… Ja det är fina saker…;) Skulle vilja träffa min, som jag ställe till så mycket besvär för.

Brokenfether
0

Ordet Bomull tycker jag om. Mjukt och varmt och behagligt.

Ömhet är oxå ett ord som faller mig i smaken.

Oblivian
0

#30 det håller jag med om.

Innocence. Serenity.

Tacka vet den att jag inte tänker på engelska på heltid så mkt som jag snackar med amerikaner.. *suck*..

svartmask
0

ett ord som känns härligt i munnen är "mushroom".
Skulle kunna säga de hur länge som helst, låter så härligt. Fast det mindre bra med att säga ett ord många gånger är att det tillslut tappar sin betydelse:P det slutar med att man sitter och säger mushroom? mushroom? va sjutton är de nu igen?
Hehe

Blesses on you all mah friends^^

Moonchild
0

Chandelier/kristallkrona (stavning?) är fint, om vi nu ska prata engelska ord :). Jag tycker om ord som låter fint, även om dom kanske inte betyder något spec. märkvärdigt :)

Brokenfether
0

#48 Chandelier ÄR vackert..*L både att säga och att titta på..*L

Astrina
0

wings - på många sätt..

Bjornen
0

Mushroom är svampen av släktet Agaricus.

Röta är inte bra när det finns i träd. Men väl så bra när linet är bra rötad.

Iram
0

Vild!

Cristine
0

Aurora=morgonrodnad på Spanska

Rohayhu= Jag älskar dej på Guarani

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Tiwar
0

Låt mig uti all avskalad enkelhet få utrista; Utsökt…

Ett fantastiskt ord, på svenska. Annars tycker jag nog ordet för kärlek på engelska gör sig god tvåa, dessutom relativt bra i ett mer internationellt perspektiv (om det räknas).  :)

Bra tråd!

Blodeuwedd
0

Vemod, vackert men sorgset.

*Hejar på Tiwar*

Tiwar
0

#55 Hej :) 

Tungt, nordiskt, vackert.

Vad sägs om… famn..

Moonchild
0

Ååh, famn. Det är vackert.

Blodeuwedd
0

Tindra

Tiwar
0

Ljuvligt…

Blodeuwedd
0

Sova

Drömma

Snoooza.. :-)

Blodeuwedd
0

*vinka*

Godnatt var det ju ;)

svartmask
0

snoooza är underbart^^ de gör jag en halvtimme varje morron.

Bless

Hadina
0

Ni har redan skrivit så många vackra ord!!! Glad

Dom här smakar gott i min mun!

sunshine .. summerbreath .. freedom

ull .. mossa .. ömhet..  *Mjuka softa ord*

Hias
0

Nyfödd tycker jag är ett vackert ord /de som just startat sin resa i livet.

Stormhatt
0

Mylla - ett ord som ger mig doft- och synintryck samt en speciell känsla

fairytindra
0

#58 tack för det. Fast du kanske menar ordet tindra och inte namnet . Från början var det bara ett nicknamn men jag har blivit så fäst vid det att jag la till det i mitt namn

Jag tycker ancestors är ett väldigt fint ord kram tindra

lightseeker
0

mest populärast ord, måste väl vara ordet: mamma.

Oftast det första och sista ordet som en människa säger i sitt liv.

svartmask
0

Smart där Lightseeker ;)

Bless

Sofielunsen
0

.. åh.. mamma :) finns inte så många andra ord som innehåller lika mycket trygghet som mamma och pappa. I allafall för mig

Hias
0

Ja ordet MAMMA är de finaste som jag vet och säkert samma sak för Fäder när deras barn kommer me PAPPA. Att höra sitt barn säga  orden Mamma jag älskar dig  de är absolut de vackraste jag vet att få höra . Samt att de faktiskt även kan komma och säga att mamma de är så skönt att du finns här hos oss och är den du är…/Att ge TRYGGHET,KÄRLEK OCH HARMONI DE ÄR ORD SOM ÄR DE VACKRA OCH GER NÅGOT TILLBAKS..

Trollvind
0

Fylgia tycker jag är ett vackert ord

lightseeker
0

jaa, fylgia, det gillar jag också