Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 1366 ggr
Veyla
0

Magi=Energi

Jag har märkt att vissa pratar om magin som om det vore någon helig gud eller en person. Jag tror att dem som funnit magin är så rädda att förlora den. Det gör man inte om man inte stänger sig.

(Detta är bara rena speculationer från mig)

Några kommer att hata mig nu då jag utesluter gudar i teorin och skriver om starka saker som kan upplevas tryckande eller hotande. Detta är bara en teori av mig. 

Jag drar en parralel mellan magi och energi. Vissa säger till mig när jag säger att jag är en magiker, "Det finns ingen magi bara energi". Jag brukar då svara, "Det är det som är magi". Magi är vårat namn på det och energi är forskarnas namn.

Hela universum är uppbyggt av energi (vilket förövrigt är bevisat). Det gäller även oss djur. Kan vi kontrolera energierna kan vi även kontrolera universum. Vi har redan i stort sett tagit kontroll över jorden.

Vi måste också lära oss att se människor som det djur det är. Dem som inte ser sig som ett djur har för höga tankar om sig själv och lever i lyxen. Sånna tär och förstör våran jord. Vi måste bli medvetna om våran plats i universum igen. Vi är bara människor. Inget mer och inget mindre.

Vi är dessutom ett gruppdjur, vilket innebär att vi måste ha en ledare. Men i detta land där det ska vara lika mellan alla så finns ingen ledare. Det hade funkat bra om nu inte behovet av en ledare fans där. Vad gör vi? Jo, vi sloss. Hur många killar (ibland tjejer) tycker inte om att gå ut och sloss på stan? Vi har alla ett behov av att visa makt. Så vi gör brott (tex kidnappar barn). Då får man visa makt. Nu är det ju bara ett fåtal människor som gör sånt men majoriteten av dem är men.

"Och vad beror det på" tängte jag. Jo, helt enkelt att vi behöver en ledare som sätter oss på plats.Varför avskaffade man avrättning? Idiotiskt drag. Dem som inte passar in i ett sammhälle ska heller inte vara där. Dem ska få två val, ge sig iväg eller hängas.

Detta är bara några av mina många spekulationer om livet. Ställ gärna frågor men håll er lugna. Sen är det som sagt bara en teori och inte något jag lever efter.

//tack för eran tid.

Endroppeihavet
0

Hat föder hat och ondska föder ondska. Och i min mening är dödsstraff def. ondska och hat… Som inte leder till mer än just mer negativitet i världen.

Man måste bota orsaken till symptomen, precis som med sjukdomar och alla andra problem här i världen.

Tänk om en människa växer upp utan kärlek och hamnar på fel bana i livet… Ska vi då stöta ut den personen för att han/hon inte passar in i samhället eller ska vi ge förlåtelse och kärlek?

Man ska alltid fråga varför… Varför finns det unga killar/tjejer som har ett behov att visa makt? Kan det vara så att de känner sig tillintetgjorda i livet och inte har något att säga till om eftersom de inte räknas som vuxna men börjar få alla tankar och behov som en vuxen…

Man ska alltid försöka ge andra alternativ.. hälsosamma utlopp för känslor.

Jag som trodde regeringen ändå var vår "valde" ledare. Jag tror vi måste inse att vi kan vara våran egen ledare.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Veyla
0

Du säger mycket visa ord Endroppeihavet men du tar mig som en ungdom och inte som en medmänniska. Du är en sån som föder hat. Om att bli vuxen betyder att se ner på yngre så är det inget att föredra.

Regeringen in my as. Det funkar ju bra. Det är ju redan förutbestämt vilka partier som är dem bra och vilka som är dem dåliga. Det är ju bara ren bullshit.

Du ställer en bra fråga som du tycker att svaret är självklart i, "Tänk om en människa växer upp utan kärlek och hamnar på fel bana i livet… Ska vi då stöta ut den personen för att han/hon inte passar in i samhället eller ska vi ge förlåtelse och kärlek?"

Båda är rätt. Men vi gör inget av det. Det vi gör nu är att bara låta det va. Vi skiter i vilket. Ett vanligt exempel och ett kännsligt ämne är hur vi hanterar flycktingar. Visst vi tar in många. Fläst i europa faktist. Men får dem något bra liv här då?

Är att vänta 4 år på att bli tillbaka skickad att visa förlåtelse och kärlek? Är att kalla dem för svartskallar och frysa ut dem att visa förlåtelse och kärlek? Hoppas att du svarar nej.

Det jag menar är att om man visa någon förlåtelse och kärlek så får man göra det till 100%.

Veyla
0

En uppmaning till alla som släser. Läs igenom flera ggr och tänk till innan ni skriver. Jag skrev längre upp att det är ett starkt ämne och att jag skriver starkt så skriv inte bara för att ni blir upprörda. Det är till ingen nytta.

Sen är det så att jag har tängt ganska mycket och länge på sånna saker så fundera ut vad jag verkligen menar med det det jag skriver. Saker och ting är inte alltid som dem ser ut att vara.

Endroppeihavet
0

Jaså, så genom att tycka att ungdomar behöver platser att vara på istället för att bråka på stan e att se ned på så gör jag väl d..

då kanske du får ge dig in i politiken och ändra på det om det är så du känner. Det e alltid trevligt med folk som virvlar upp lite liv där tycker jag ;)

I den frågan så kan man gå två vägar… Antingen så försöker man förändra det sätt vi behandlar flyktingar och försöka få ner byråkratin så att de slipper vänta i år på svar samtidigt som man jobbar på orsaken så färre människor slipper fly sina hemländer.

Eller så låter vi ingen komma in överhuvudtaget?

Du kan ju fråga min sambo (kurd från Iran -kom hit som flykting i början på nittiotalet) Vad han tycker om rasismen i det här landet. Självklart behövs det ändringar! en vart skulle han och hans familj tagit sig till annars? Det är ju inte direkt som att de åker direkt till Sverige, oftast så går de ett långsamt lopp genom de europeiska länder under oss eftersom det är lättare att ta sig dit.. Sen blir de slussade uppåt eftersom ingen tar emot dem.

_RS_
0

Vi utser en riksdag, En riksdagsledamot med stort stöd bildar en riksdag. Vanligtvis är det partiledaren för ddet partiet med flest röster i det vinnande blocket. Men i grund och botten kan det bli vem som helst ur riksdagen som bildar regering och utses till statsminister.

Veyla:

Du har en hel del intressanta tankar om samspelet mellan energi och materia ser jag, men om man som individ skall ta på sig att manipulera materia och energier på ett klart märkbart sätt, så det manifesterar sig i ren form så stångar man sig ganska snart blodig. Men genom att studera samverkan kan man också lära sig orsaker och genom orsakerna kan man se omvandlingen. Mängden energi är ju alltid konstant, kan inte nyskapas eller förstöras, bara omvandlas.

Men sedan tappar du bort både dig själv och mig i ett resonemang som är ganska projicerande och dessutom ganska löst.

Men jag tror att jag kan förklara det ökade våldet och den regelrätta anarkin som ibland råder, med en obalans i den egna inre miljön. Det är inte en samhällsledare som skall behövas, tvärt om… Jag tror alla behöver lära sig att leva i en inre verklighet som erkänner naturen som den drivande kraften och därigenom få en harmoni. Det är i förståelsen om balansen mellan de olika energitillstånden man kan finna kunskapen om allt. Det kan inte en ledare ge, för en ledare kan inte ha den översynen över alla individer. Det är sedan föräldrarna lade ver en stor del av skolningen och uppfostran på andra, som problemen tog fart på allvar. Föräldrarna har alltid mer att ge sina barn än en utomstående institution. Samhället skall inte uppfostra våra barn, det skall vi göra själva, annars kan vi aldrig ändra något alls.

Veyla
0

Endroppeihavet, du har rätt vad gäller det med flyktingar. Det finns redan folk inom politiken som har i idiologi att kämpa för detta. Ett av dem är sverigedemokraterna som bara vill att dem som kommer in ska ha det bra. Sen finns det rasister bland dem me. Man får komma ihåg att skilja på rasism och nationalism.

Nu ska jag förklara hur jag menade med att vuxna ofta ser ned på ungdomar. Det var när du skrev, "Varför finns det unga killar/tjejer som har ett behov att visa makt?"   Jag menar på det att det finns jätte många vuxna med. Jag vet inte var du fick att det var ungdomarna som slogs ifrån men du kan ju stoppa tillbaka det där.

Var det inte en vuxen som kidnappade och dödade Engla? Var det inte vuxna som kidnappade den lilla pojken i Danmark? Var det inte en vuxen som våldtog den 17 tjejen som det står om i Övernaturligt.ifokus? Var det inte en 34 årig vuxen man som våldtog en av mina bästa vänner?

Det ungdomarna gör är ofta småpotatis emot vad dem vuxna gör. Du vet nog också att ungdomar vill lära sig att bli vuxna. Hur gör dem det? jo, genom att titta på hur andra vuxna beter sig. Och vilka vuxna är det som syns?

Lorelai
0

"Det är aldrig eleven som brister, det är alltid läraren."
Jag inser att du förmodligen är van vid motstånd. Det är någonting som du faktist behöver lära dig att ta, inte uppmana till att folk skall hållas sig lugna. Det inger inte det intryck du vill.
Vet du med dig själv att du direkt kan komma att behöva försvara din åsikt är den förmodligen inte redo att publiceras. Då kan den behöva skrivas om, om igen.. redigeras.. kastas och skrivas om igen. Tills du har format den text du ville ha utan att uppmaningar om folks upptrdanden skall vara behövliga. Det är detta och endast detta som gör att jag väljer och inte disskutera det här ämnet nu. Jag vet med mig att jag är hetsig och gör bäst i att vara försiktig. Jag är för övrigt en usel trådstartare.. alla mina dör på någon dag. :P

Veyla, var väl mött. :)

Veyla
0

Tack RS och Lorelai.

RS Jag tycker om att du ger mig konstruktiv kritik. Det gör saken mycket lättare för mig och jag vet vad det är för fel jag gör istället för att bara veta att jag gör fel.

Loelai: Ja, jag är van vid motstånd. Det mesta beror nog på att jag har varit mobbad och utfryst i stort sett hela mitt liv. Det lämmnar sina spår. Jag är glad att du och andra tar det försiktigt med mig. Annars kan jag bli väldigt felsökande och verklighets vriden.

Du har rätt i att det inte är reda att publiseras igentligen och det är däför jag skriver att det bara är spekulationer, inget jag lever efter fullt ut.

Tack så för kritiken jag ska skriva upp vad ni sagt och försöka tänka på det i fortsättningen:)

Lorelai
0

#8 Ja.. någonstans började även vi att lära oss. :) RS är för övrigt den som har varit min svensklärare sedan vi gifte oss. Ja inte baar i svenska utan i mycket. jag är inte alls samma person idag som då. Mycket lugnare och mer behärskad idag.
*hehe* Jag hamnade ofta i skrifttrubbel förr. Många missförstånd.
Men ikväll eller imorgon när jag inte längre ser en radda uppmaningar kan jag läsa detta igen och då kanske ge de andra svaren.

Välsigne denna mirakulösa dagen.

[Hana]
0

magi är det som inte är vetenskapligt bevisat.

- Tänk på mangneten!Glad

Ijin
0

#10 Vad är det med dom:P? En av dom få konstanta energierna i unviserum..

Intressanta tankar kring energi. Man kan ju redan manipulera den rätt bra.. kolla på atombomben;) Och jag hoppas allvarligt att ingen lär sig göra det med skallen, då är vi nog rätt torsk…:p

_RS_
0

Förklara gärna varför magnetismen är en av de få(?) konstanta energierna i universum.

Atombomben är helt klart en effektiv omvandling av massenergi. ännu effektivare blir den om det inte skulle krävas så mycket initialvärme och rörelseenergi.

Ijin
0

#12 Energi måste komma i olika former… dessutom kan man inte styra den så pass att man exakt kan säga vad den ska göra…

Magnetism avtar väldigt långsamt. Ungefär som gravitation. Stora konstanta krafter…

Veyla
0

Yes Ijin. Vi skulle vara ganska torsk då;)

Jag menar inte att en människa skulle kunna lära sig att kontrolera allt. Det är en logisk omöjlighet. Om allt och alla påverkar så kan inte en ensam styra allt så är det.

Men om vi leker med tanken. Man tar alla människor på jorden och dem har samma mål och vilja. Då skulle den nog gå igenom. Alla människor tillsammans är rätt starka. Sen har vi ju som sagt massor av andra moment som påverkar.

Veyla
0

#9 låter bra att du ska läsa med nya ögon. Jag har som du säjer STOOOORA problem med formuleringen. Ofta misstolkar folk och det är ganska iriterande;P

Jag viste inte att RS var din man. Du har tur du för han verkar såå snäll. Jag gillar honom och dig med såklart för du är guld värd du med.

_RS_
0

Något som avtar väldigt långsamt är inte konstant och gravitationen avtar inte någonsin.

Lägesenergi kan direkt omvandlas till rörelseenergi och värme.

Ijin
0

#16 Frågan är om graviation inte kan avta, för inget är ju förevigt i detta univserum… Bla, för att hela universum kan "Kolapsa", men annars så tror inte jag att Graviation håller förevigt, gravitation skapas av planeter och liknande, och dom är inte förevigt…

Även om det ska dröja miljader år, så kommer det försvinna det med… 

Jag vet om hur energi omvandlas, enkelt logik säger allt om det.

Veyla
0

Håller med Ijin där (#17) Inget håller för evigt. Om inte….

Inte ens Ijins teori håller för evigt:P

_RS_
0

Då, eftersopm du bekantat dig med det kollapsande universat, så bekantar jag dig med det expanderande (den fas vi nu är i).

Iom att hela universum kollapsar så samlas all massa på en och samma plats. Planeter går in i solar och slukas och solar samt galaxer i svarta hål, varvid det svarta hålet får en motsvarande ökad massa. Ju större ett svart hål är, desto massivare är det, alltså mindre till volym och påverker en kortare sträcka från sitt eget centrum. I det den sista massan slukas av det större svarta hålet, uppstår en singularitet. Massan är komplett och såletes oändligt liten, vilket ger ren energi. I det att energin frisläpps så expanderar åter energin som omedelbart stannar av och bildar massa till slut som kastas ut i höga hastigheter så de kan krocka samman och bilda värme som gör att massan smälter ihop.

Din enkla logik borde tala om för dig att planeter och liknande inte försvinner, utan bara omvandlas eller assimileras.

Den totala mängden energi är således den samma, vare sig den är bunden i massa, rörelse eller vågor.

Mest till för andra som läser då, eftersom du redan vet.

Ijin
0

#18 Deam. Moment 22;)

Endroppeihavet
0

#6 Jag skrev nog ungdomar för att jag uppfattade det som att det var det du gav exempel på

"Hur många killar (ibland tjejer) tycker inte om att gå ut och sloss på stan?" Just för att du skrev killar och tjejer och inte män och kvinnor, jag valde att bara ge ett exempel och det var det du skrev om först så då tog jag det ;)

Sen skrev jag också att den person VÄXER upp och gör dumma grejer, alltså en vuxen…Sen tyckte jag d va lite roligt att jag ser ner på ungdomar eftersom jag själv e 22.. d känns ju lite jobbigt att jag ser ner på mig själv *garv*

väl mött Veyla

(tänk om man skulle starta politiktrådar.. då skulle d bli eld i brasan .. "vilket parti hör du till bla bla bla"

_RS_
0

22? Jisses… Ja det kunde jag aldrig ha trott, innan jag gick in och kollade din sida. Du skriver bra, måste jag säga.

Veyla
0

#21 Oj! Är du bara 22??? haha

snacka om att du har en talang. Du får mig målös. Och dem som varit i kontakt med mitt lite otrevliga, kalla, raka jag som måste ha rätt, vet vad det innebär att göra mig målös. Det är du och någon enstaka till som lyckats och jag vet inte men på något sätt är det könt för mig. Jag blir lugn och gladare.

Ni får tycka att jag är helt pantad (för det är jag) Men jag är så van vid att ha rätt. Det är inte jättevanligt att en 16 åring vet så mycket som mig och det gör att jag oftast har rätt. Det har blivit en ovana. Men det sätter också krav.

Men jag har idag bevisat för mig själv att jag bara tycker att det är skönt att ha fel. Jag lär mig mer om jag har fel. Hoppas att jag lär mig att kuna tänka på det i en diskution (som av vana måste vinnas till varge pris).

Ni får tycka vad ni vill om mig men för er som tycker gott om mig (vet inte om det finns några andra här) vill jag tacka.

Ijin
0

Rolig tanke… Det finns ingen som har rätt. Alla har rätt, det beror ju på vilken synvinkel man har… Ju fler synvinklar man kan se ifrån, ju närmre kryper man sanningen.

Inget emot dig, Veyla;)

Lorelai
0

#23 Ja så ramlar jag på den igen.. Är det inte jag så är RS snart där..
En disskution är inte för vinst eller förlust, ett otroligt vanligt misstag. En debatt är ute efter en vinnare däremot, det är sant. Kanske är det just det som gör att du oftast ser dig ha rätt? Nu vet jag ju inte så mycket om dig. Det finns en del anledningar till varför unga människor besitter mycket kunskap och insikter. Det har inte med ålder och göra att man har dessa, det har med erfarenheter. Bär man med sig några från tidigare så får man ju ett försprång så är det ju bara.
men så finns det även andra sorters med kunskap, som egentligen inte handlar om kunskap alls. utan det handlar mer om att en person har hittat ett sätt att tråka ut folk till den grad att de inte orkar argumentera längre, vilket ger den kvarvarande en känsla utav vints.
Den sortens missförstådda konversation kommer utav en smärre brist i fostrandet. Alltså, någon eller några har inte klarat av att lära ut komunikation. Hur dem olika ser ut.

Min poäng är, förutom klargörandet utav disskution och debatt, att vad är orsaken till att du så ofta har rätt? Dem kan vara många. Det är mer viktigt att du vet det och är sann gentemot dig själv än att du berättar för oss.

vägen till visdom är lång, rent utav livslång och mer därtill. :P

Ijin
0

#25 Den vägen är bara så lång som man vill att den ska vara;) Precis som allt annat!

Lorelai
0

#26 Ja men visst är det så, blindheten är det många som hyllar. Den skall dem få ha om de så önskar.

_RS_
0

Sant… Vill man korta av vägen till visdom kan man ju göra det. Resultatet är bara att man inte blir visare än då man gjorde det valet. Vilket har bevisats genom långa tider, inte är någon god idé.

Så jag håller med dig. Vägen till visdom är bara så lång som man vill att den skall vara, med bristande kunskap som följd.

Veyla
0

#25 Jag skrev mest ner det här för min egen skull. Jag Sen kanske något tycker det är intresant att läse eller vad vet jag? Jag vet att diskutioner inte går ut på att "vinnas". Man kan inte vinna för vad har man att vinna? Men När jag säger vinna menar jag att den andre ger upp och stör sig rktigt mycket och att jag får skuldkänslor för att ha sårat någon. Det är att vinna en diskution för mig.

Nu ska jag till skolan och lära mig nya saker;)

BranDuir
0

Vägen till visdom är oändlig eller bara några få steg…..för visdom kan inte förvärvas som kunskap…bara förtjänas genom livet!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Endroppeihavet
0

#22 #23. mjo… Men vadå.. hur gammal tror folk att jag är egentligen?

Ja… jag har visst lite kärringvarning på mig sådär…
"Kollar i väskan och undrar förskräckt om jag borde lämna plåster och extra strumpor hemma"

#23.. ja jag vet ju hur det är att vilja ha rätt hela tiden.. jag e precis likadan..

All kärlek!

Veyla
0

Endroppeihavet jag tror inte att du behöver känna en kärringstämpel. Det var inte så jag menade.

Iaf jag skiljer stort på mognad och ålder. Jag har diskuterat med folk i femtiårs åldern på andra sidor såm ligger i sandlådenivå. Till och med pappa intygade på det. I det fallet var jag mer mogen men mycket yngre.

Du kanske bara är mogen eller språkligt utväklad. Se det som något positivt.

Din kärlek är besvarad;)

Ijin
0

#28 Beror lite på… Precis som i skolan behöver man inte veta allt innan man går till nästa steg, man vet att man lär sig det där ändå.

Och kunskap är faktiskt inte allt… Att bara ha en god profil och visa sig intresserad, mer än att faktiskt veta, är bra mycket mer värdefullt=)

_RS_
0

Att vara intresserad av bilkörning räcker inte för att få körkort, du måste _kunna_ köra också.

Men som du säger… gå vidare till nästa steg och lära där… vad är skillnaden mellan det och att ständigt lära?

Ijin
0

#34 Du får mer information där, varje steg är mer info helt enkelt.

Men kunskap är ju inte obegränsad… Det tar ju slut.. 

Dessutom bygger körkort på sunt förnuft mest. Logiska regler.

_RS_
0

Kan bara önska lycka till och anmäla att jag är av annan åsikt. Men det är ju så ibland. Man har olika referenser i livet.

Veyla
0

OMG!!! Jag måste berömma Ijin och RS. Att sköta det så snyggt.

Jag ville bara säga det. Jag blev imponerad.

Ijin
0

#36 Japp;)