Häxor iFokus

Häxor

Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 4160 ggr
2Dark4u
2008-04-18 01:20
0

Brygder

Det skrivs väldigt lite, snudd på inget alls om vad den forna häxan använde sig av för olika brygder för att komma in i trans.

Den nord amerikanska indianen är mer känd än den hedniska häxan att använda hjälpmedel för att nå sina mål i drömmar och vakna astralresor.
(och det säger jag utan att ens ha börjat studera den nordamerikanske indianen)

Vad är det i den biten som den hedniska häxan skäms över?
Har kristendomen verkligen fått häxan så pass kuvad att de inte kan stå för den biten öppet?
Har friheten hos häxan gentemot indianen gjort henne feg?
Skulle häxan behövt bo i reservat för att kunna tala och stå öppet för dem hjälpmedlena som hon använt och praktiserat i 1000 tals år?

Belladonna och Spikklubba är och var 2 väldigt vanliga örter, men som idag knapt får skrivas i ett häxforum, varför?

Söker bara svar, med hjärtliga hälsningar 2dark4u

Lorelai
2008-04-18 01:28
0

Hmm. Ja som förälder finns det ingen möjlighet att använda de substanser som hjälper till att försättas i trans. Däremot är dessa inte heller nödvändiga för att uppnå liknande stadier.

Ett kort med förhoppningsvis tillfredställande svar. :D

Coturnix
2008-04-18 01:31
0

För att det fungerar lika bra med källvatten och slipper riskerna med att laborera med dödligt giftiga örter. Mitt svar.

Just det , och stora vackra ögon har jag utan belladonna! ;)

Bjornen
2008-04-18 09:23
0

Vi vet väldigt lite vad man använde för droger i norra uropa före Kristendomens införande. Många växter anses ha förts in till vårt land av munkarna som medicinalväxter. Många av drogväxterna har använts inom medicinen som smärtstillande medel. Jag tror att många växter kom till vårt land redan under folkvandringstiden, men hur ska det gå attt bevisa.

Coturnix
2008-04-18 12:26
0

Pollenanalyser är kanske en möjlig väg. Pollen verkar ju kunna klara tidens gång på ett förunderligt sätt.

Denna kommentar har tagits bort.
Iram
2008-04-18 12:38
0

Skäms inte ett dugg över forna tiders flygsalvor och häxbrygder. Däremot tycker jag att det är onödigt att skriva ut recept här på forumet på brygd som innehåller dödligt giftiga växter. Vi har många väldigt unga människor som läser här och att vara oerfaren och experimentera med dylika saker kan vara livsfarligt. Kan knappast tänka mig att forna tiders häxor spred sina recept vind för våg så att alla kunde ta del av dem. Dessa recept var säkert bara till för invigda och lärda häxor.

Alltså - olämpligt på denna sida!

Mvh Iram

Bjornen
2008-04-18 13:16
0

Med pollenanalyser är det mycket svårt att hitta odlade växter som inte är mycket allmänna. Vindpolinerande växter producerar mycket pollen, medan insektspolinerande växter producerar små mängder men större pollenkorn och dessa sprids inte utanför odlingen. Att hitta pollenkorn från växter ur Solanacea (dit de flesta häxväxter hör hemma) är nog mycket sämre än att hitta nålen i höstacken.

Däremot kan man hitta makrofossil (frön, frörester). Bolmört har man hittat frön av bolmört från 1000-talet i Lund och från Uppsala under 1400- och 1500-talen. De flesta finns de första bevisen från senmedeltid genom olika skrifter. I övrigt vet vi ingenting och förekomst före 1300-talet är därför ovisst.

[trumman]
2008-04-18 13:39
0

Psilocybinsvampen har kanske använts av samiska shamaner och trollkunniga i norden under en längre tid. Det finns inga starka bevis för detta, men enl hörsägen och muntliga redovisningar (Jörgen I Erikssons böcker) så har det förekommit. Och förekommer än idag.

Annars har alkoholen (alltid) varit de nordiska botarnas favorit. Då mor min gick till botare då hon var liten så skulle det ingå en kvarting i priset. I spriten siade de, spådde de och drack för att jobba. Inget konstigt med det.

Att arbeta magiskt betyder att förändra sitt medvetande, annars lyckas man inte, och hur denna förändring kommer till å ske är oviktigt egentligen, bara det funkar. Alkohol är en superdålig drog över lag, men kan fungera riktigt bra som katalysator åt det magiska arbetet för den som KAN använda sådana ting.

isnornin
2008-04-18 13:54
0

Att jag sa ifrån om receptet förut var att alla kan läsa det som står här! Inte bara medlemmar, det är ingen åldersgräns här…

MVH Isnornin

Coturnix
2008-04-18 14:17
0

http://www.mjolkframjandet.se/faktabank/kuriosa_om_mjolk/kuriosasamling_om_mjolk?SQ_DESIGN_NAME=skriv_ut

Det var en annan sak jag sökte efter och hittade det här från mjölfrämjandet. Lite roligt/ intressant om mjölk, mytologi, folktro etc. ;)

2Dark4u
2008-04-18 18:32
0

#1 Nja, inte när man som mig gör en djupdykning i biten med brygder och och örter.
Jag gillar inte att bara röra vid ytan i ämnen när jag väl ger mig in i dem.
När jag väl ger mig in i något så är det för att få svar på alla mina frågor och jag nöjer mig inte med mindre.

Har börjat lite smått med örter, mest för att kunna finna saker som gör maten god, men även för att kunna kurera mig vid behov.
Sedan är det alltid kul att finna udda recept på brygder som är till för annat:)

2Dark4u
2008-04-18 18:35
0

#2 Då kommer nästa fråga:

Om man inte laborerar med det dödliga utan försöker finna det andra som växterna oxå kan ge hur gör man då och vart söker man?

2Dark4u
2008-04-18 18:42
0

#3 Det är inte drogerna som jag är ute efter, utan mer allmänt vad som gjordes förr och hur de använde det.
Belladonnan kom med munkarna från Rom, den biten har jag redan funnit.
Sedan är jag lite osäker när det gäller Spikklubban, men den härstammar från Mexico och den används flitigt i vissa Voodoo ritualer för att frammana ett Zombie tillstånd.

2Dark4u
2008-04-19 00:31
0

#6 Jag accepterar ditt svar.

2Dark4u
2008-04-19 00:36
0

#8 Biten med alkohol vet jag redan om, men jag ställer inte frågan för att söka ett rus eller bättre kontakt.

När jag jobbar med det så kallade magiska så gör jag det helt utan påverkan av yttre droger.
Ska jag ha något till mig ska jag vara klar i både kropp så som själ.
*annars blir det svårt att urskilja detaljerna*

Bjornen
2008-04-19 10:15
0

Brännvin "uppfinns" omkring år 1100 i Saleroskolans laboratorium i Italien under alkemiska experiment, vid destillering av vin, därav namnet brännvin. Brännvin är alltså en dryck som uppkommer under den kristna tiden. Alkohol används för att lösa ut olika ämnen i växter som inte är vattenlösliga och därför används alkohol ofta i naturmedicin. 

Olika spikklubbearter växer i Sydamerika, Centtralamerika och Asien.

Belladonna kommer nog till Sverige på annat sätt än via munkarna. Belladonna användes ofta som skönhetsmedel i Europa, då den vidgar pupillerna.

Iram
2008-04-19 13:09
0

Ja, det var inte menat för att vara otrevlig mot dig eller så. :-)

Jag (och många fler) är naturligtvis också intresserad av den gamla användningen av trolldomsörterna. Hur man ska gå tillväga för att lära känna dem närmare, förrutom via böcker… Tja, tyvärr vet jag inte. Det är nog en uppgift för den modige, är jag rädd. :-)

2Dark4u
2008-04-19 17:50
0

#16 Alkohol är ett ämne som finns naturligt i kroppen.
Förbrännings apparaten uppfanns på 1100 talet ja och det är därifrån någonstans som whiskyn sägs komma, men den är äldre än så (för att byta ämne) den härstammar från ca 800 tal och Irland.

Belladonna till skillnad från Spikklubba kan ha spridit sig till norden på naturlig väg, däremot så har spikklubban sitt ursprung på den amerikanska kontinenten.
*läste en teori om att det var vikingarna som förde hit spikklubban, det finns nämligen vissa recept med denna lite udda ört som ingrediens i ett typ av mjöd från ca 700-800 ef. k*

2Dark4u
2008-04-19 17:56
0

#17 Modig vet i fan, men jag har inte bangat från någon av alla utmaningar från och av det så kallade ockulta sedan starten 2004, och om det krävs att testa själv så får jag la ta och göra det:)

Recept kommer jag ju över på ett eller annat sätt hela tiden, däremot sällan hur man blir på vissa kombinationer av örter.
De behöver inte vara giftiga för att få en flummig reaktion, beror till stor del hur de fördelas och med vilka andra.

Alla örter och inte bara vissa har sin del som kan hjälpa människan, samtidigt som en annan del av samma ört kan stjälpa.

blodtopp
2008-04-19 18:21
0

För mycket och för lite skämmer allt, kan man säga.

I en viss mängd är en (giftig) ört overksam, i en annan mängd är den gott verksam och i för stor mängd är den skadlig. (Det gäller inte bara örter utan rätt mycket.)

Vekka
2008-04-19 18:58
0

2Dark4u. Roligt att du har intresse för kraftfulla brygder. Jag har också lite intresse av detta. Använder ju inte mig av det direkt då det är "starka grejer".

Jag är intresserad av örter, medicinalväxter, gamla huskurer,  osv listan kan bli lång#S#.

Jag har en del intressant böcker, från 1800 talet o framåt o fler fylls på hela tiden. Min pojkvän har mkt böcker- mindre bibliotek, riktig bokmal#S# o han är väldigt kunnig i mytologi o gammal geografi osv han snubblar ständigt över intressanta "grejer" till mig med.

Om du vill kan jag hålla ett öga öppet till dig o när jag ser något intressant kan jag pm dig? vet inte när men lite då o då!

Kramar

Bjornen
2008-04-19 21:54
0

Mycket av huskurer av odlade växter har jag sammanställt i mitt pågående arbete om odlade växter som nu innehåller drygt tusen arter. Rätt många medicinal- och trolldomsväxter innehåller det och något omnämns också om vilda växter. Jag har ett stort bibliotek med mycket kulturhistoria och botanisk litteratur.

2Dark4u
2008-04-21 11:31
0

#21 Det får du väldigt gärna göra, som sagt när jag väl gör en dykning ner i något så är det med sikte på botten.

2Dark4u
2008-04-21 11:33
0

#22 Du skulle inte kunna dela med dig utav det?
Någon form av alfabetiskt ört bibliotek av någon form.