gudomlig paj

vad fin!!!
MVH Isnornin

Så vacker!! O antagligen supergod oxå ;) // Wynja

även ännu finare! Den lär säkert varit lika god som den är fin att se på;)
MVH Isnornin

Yes,, Dne är fylld till brädden utav kärlen och omtanke. Precis de ingridienser somo behövs för en underbar äppelpaj.

Vackert Lorelai! :) dela med dig och skicka en bit till mig tack *mums*

Hmm.. den var mumsig.. Gick över med lite till grannarna med.

synd att vi inte är grannar:(
MVH Isnornin

Ojjjjjjjj systrami så god den såg ut att vara ja här bli de kladdkakka till kvällen /Häxiga Kramar Hias
Vacker, du har fantasi och är inspirerande /BB
Vandra i Ljus å Skönhet

Hmm.. mums.. kladdkaka. :D på tal om det. Får gå iväg och göra en mall för att pudra sådant som kladdkaka med inspirerande mönster.
Ja det är synd att du inte är Isnornin.. här skämmer jag bort dem med äppelpajer nära på hela året runt. En granne baka gärna bullar och småkakor som vi mumsar på.. en annan brukar dra ut kaffe till gården. En tredje ger barnen godis i form av druvor och chocklad.
Så sitter vi här med lite gott från var och en.. sitter vi hela sommaren genom.

311 så har vi haft på den här gården jag bor på oxå vi hade för två år sedan knytis kalas me grillning osv osv men så flyttar den ena efter den andra och allt rinner ut i sanden tyvärr. Fasiken att jag inte har bilderna kvar på min Gröna och rosa bullar jag brukar baka de är mums och magiskt barna älskar dem….

Gudomligt vacker paj!
Attans att man inte bor granne med dig Lorelai….
Men fick inspiration att göra äppelpaj,det var länge sedan… och det är ju såååå gott. Fast mina är inte lika fint dekorerade som dina. :D
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman

grannsämja, man blir ju alldeles varm om hjärtat! Jag blev förvånad över att jag hittat oväntade vänner i grannskapet, kvinnan under mig t.ex. hennes döttrar känner jag mycket ytligt sedan tidigare men det visste ju inte hon när hon tog kontakt. Hon är hur som helst en potentiell häxa av något slag tror jag :D Vi har pratat om fika m.m. i 5 år nu.. så verkar inte som att det någonsin kommer bli av :P
Jag vill också ha knytisar m.m. med mina grannar. gå över med lite paj *åhh*

En sån vacker paj! Kurrar riktigt i magen när jag ser den.
Vad härligt med sån grannsämja föressten*suckar avundsjukt*

SÅ här är denna pajen dekorerad.
Ett tips är att kavla ut mellan två lager av smörpapper, lite knepigt innan de ordentligt fäster sig mellan papprena.
Jo det är detsamma för att kavla marsipan btw.. kavla inte ut på bordet med florsocker som ofta föreslaget.. utan mellan två lager smörpapper. Särskilt om man skall göra för tårtor och damsugare.
Dekorationen kavlas ut igen och är ihopsamlat av överflödet från kanterna när de har tryckts av. Kavla ut och tänk pepparkaka..
Inga runda pepparkaksformar så är ett glas inte att fördömas. Månskärorna är en rundell och sedan färdigskuret med kniv.
När de är ditlagda är det bara att skära ut lufthålen lite läckert och kanten är gjord med en gaffel. Jag glömde att skrapa kanterna på formen men nåja.. :P
Den här pajen är för övrigt bakad med hälften vetemjöl och hälften rågmjöl. Är det svårt att få den utkavlade biten att släppa pappret är en stund upprullad på kaveln i kylen bra. Några minuter bara.. beror lite på smörets ursprungliga kvalité.
Oj.. här bara flyger tankarna iväg.. Jag gillar att baka. ;P
#17 Det märks att du gillaratt baka, själv är jag periodare
Vandra i Ljus å Skönhet

jag ska göra kladdkaka nu.. när barnet somnat och min man är ute! hehee mer för mig själv.. 'tjockångesten lurar runt hörnet' här bjuds bara mig själv idag, smaskibang.
blir pajformen verkligen god med hälften råg? vad använder du för råg? det finns ju rågsikt med vetemjöl i som är i stort sett precis som vanligt vetemjöl.. jag har käkat pannkakor på rågmjöl en gång och det var skitäckligt. jag är en sån sockergris :(
mina grannar är locos. en gång så var hissen paj - någon hade gått grannskapet runt och förstört säkerhetsspärren på hissdörren + manipulerat ljuset i syfte att få människor att ramla ut i hisschaktet :( annars håller de sig på sin kant, väsnas inte i onödan, vilket är skönt.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

#19 Här har vi mumsat Kladdkaka me grönt vispgrädde till hehehe jag brukar lägga in lite färg i mina olika bakverk och se hur färg och magi kan skapas i allt man tar sig an och barna älskar när jag fixar och trixar me allt jag gör….

jag har gjort kladdkaka nu! ska också göra grön grädde, roligt!
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Jag vill med ha paj :)
Tack för dekorationstipset syster Lorelai!

Jag minns när jag började trixa med bakningen.. Jag gick i skolan och hade skaffat mig vanan att baka muffins var dag efter skolan. När det hade gått några veckor och alla var lagom less på muffins upptäckte jag grön karamellfärgs underbara tjusning!
Mina är underligt nog restrektiva vad gäller gröna eller röda pannkakor.. mest jag som äter dem. *lol* Jag är ett stort barn hela jag!

Oh jag glömde ju svara dig ang mjölet. Det är rågsikt med vetemjöl ja.. Rent rågmjöl blir för tungt.
Har du provat dinkelmjöl.
Vandra i Ljus å Skönhet

Jupps.. vi använder dinkelmjöl till mycket här. :D Vi försöker att använda 50/50 vetemjöl och andra mjöler i allt. Jag tycker särskilt gott om dinkel till pannkakor.. så tar man bort sockret och har i lite bakpulver.. vips så ha rman gjort ett slags bröd. :P

Mm så god och vacker äppelpaj. Och nu är det uppäten?;)

Vilken vacker paj Lorelai!
Man blir alldeles glad och inspirerad.

Nu blev jag litet inspirerad av den här pajen så jag gjorde en färspaj med grön pajdeg :) Den är i ugnen i detta nu - men jag har aldrig fått lära mig det där med mat - köket var förbjudet område när det lagades mat. Så … när vet man att den är klar? 

Min paj! Min paj! Här står jag och kikar in i ugnen stup i sekunden och undrar. =/ visste väl att ingen skulle läsa och säga mig hur jag ska göra men tänker inte starta någon ny tråd heller.

Hmm. Jag brukar gå efter lukten. När det luktar klart då är det klart inom 15 minuter. .. :D jag svarade dig inte för jag var i köket och kokade hostbrygd. :P Hur gick det med pajen?
#31 Men Jordena lilla..haha…det brukar va när pajskalet är gyllenbrunt men i ditt fall får man väl säga "gyllengrönt " då..*GS Förgräddat pajskal,så kan det väl handla om ca 10-15 min…annars kanske 20 min…tror jag
Ta ut den och känn med en gaffel om du är osäker…skalet ska va torrt och inte geggigt. Hoppas jag nu har rätt..*L
Wow vilken trollpaj det blev..*S Duktig du va..hoppas du får en smaklig måltid nu..
#33 Jag bukar också gå efter lukten…. från grannarna… hon är en fena på att baka, däremot kommer hon när jag lagat något extra i matväg.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Men oh så häftig den blev Jodrena. :D Den ser ju god ut.. Öva på den så kommer den att bli din mästerrätt. *mums* nå blidde jeg litt sulten sån på kvelden. :P

Stiligt…

Tack allihop för både beröm och försenade råd ;)
Den var riktigt god, kunde ha varit i ugnen litet till och litet andra småsaker som jag lärde mig att ändra på till nästa gång - för visst lär det bli en nästa gång flera gånger om! :) Jag kommer nog bli en riktig pajhäxa till slut hihi. Med gott samvete säger jag klart godkänd för att vara mitt livs första smördegs-paj :)
Hade kunnat äta upp hela pajen - ja, om jag nu hade kunnat göra det ;) orkade knappt en sjätte-del. Blir så himla fort mätt nuförtiden - och snart är jag hungrig igen. men då finns det mer paj hehe. Middag i senaste laget visserligen men jag äter ytterst sällan på helgerna då jag är ensam, så bättre sent än aldrig :)
Tänk att det här forumet har fått mig att uppskatta minsta lilla (paj)bit av livet, även saker som jag tidigare hade låtit förstöra min dag. Det är inte bara häxeriet för det har jag levt med långt tidigare men … ni får en liksom att blomma upp.
Tack, av hela mitt hjärta, tack!
#39 Du är en så underbart trevlig tjej och jag gillar dina inlägg,dom får mig att blomma upp..*L så Tack själv för att du finns här..Kramen

#40 Det var underbart att "höra" :) Det är nog det bästa av allt, att få ge och framför allt att ge utan att man är medveten om det. Och att äntligen få sprida min glädje som jag själv har saknat så länge :) nu blev det väldigt OT men men…

Vilka pajer ni gör brudar!! :)

.. Jag har varit dålig på att baka den sista tiden.. måste nog ta mej i kragen lite.. Blir ju inspirerad av era fina bakvärk *L*
Det är just det jag får.. bakvärk!.. jisses så vitsig jag var nu då!!.. Får värk av att baka alltså.. (men vad jag svamlar.. borde nog sova istället)