Runor
Hejsan!
Jag har en undran och hoppas att jag kan bli pekad i rätt riktning. Och så gäller det att formulera sig rätt också, hum… Jag har länge känt mig väldigt dragen till att arbeta med runor men tycker inte att andras tolkningar räcker. Jag vill skaffa mig ett personligt förhållningssätt och en personlig "kontakt" (i brist på bättre ord). Frågan är alltså hur jag ska gå till väga? Tidigare har jag gjort en trumresa på en specifik runa.
Tacksam för svar och synpunkter! 

ta ett allvarligt samtal med Trumman vår egen runexpert!
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

#1 Ja, jag sitter och hoppas på att han ska svara!
Men jag tar såklart gärna emot synpunkter från alla som har något klokt att säga.

En trumresa på varje runa, läste jag nå´n stans?
#1 Thi hi… ni flatterar mig söte bror! :)
#3 Bra tips.
Börja med att lära varje runas GRUNDBETYDELSE, utan och innan, framifrån och baklänges, för de har en sån.
Sen utöver det så försöker man hitta den grundbetydelsen i olika delar av livet och se på hur de förhåller sig med och mot varann. Att FÄ = rikedom, det är solklart, men varför då? Hur kommer det sig? Vilken rikedom talas det om, i grunden? Mycket pengar? Mycket saker? Nej - knappast.
Sen handlar det om att se hela runan. SOL till exempel, är det bara en lyckoruna det? Nej. Knappast. För mycket sol och vattendrag sinar, grödorna dör och djuren törstar ihjäl etc.
Sen kommer ju själva utmaningen: att kunna använda runorna för att tolka situationen som frågan kommer ur. Hur relaterar de till varann osv.
Lycka till!
-T

#4 Ja, det är sannerligen ingen lätt match.
Det tar nog ett bra tag innan man känner att man behärskar detta.
Jag är medveten om det du skrivit, Trumman, jag söker främst tekniker. Trumresa känns lite krångligt eftersom jag måste trumma och resa samtidigt, om jag inte kan övertala min man att trumma för mig. Eller spela in ljudet. Haha. Finns det andra sätt att närma sig? Utesittning, brainstorming, drömmar?
Det här med hur runorna relaterar till varandra, är det bara att öva, öva, öva och finna sambanden själv eller finns det något sätt att tänka kring det? Jag kan gissa att det kommer lättare när man verkligen "känner" runorna iofs.
#5 Runorna är livet, och livet finns i runorna. Ja hela kosmos faktiskt.
Så; lev livet och runorns kunskap kommer komma.
Som sagt, lär grundbetydelsen och hitta sedan runorna i livet. Svårare än så är det inte.
Om du inte har läst Jörgen I Erikssons bok Runmagi coh Shamanism 2.0 så Gör Det! :)
Mycket bra bok.
Mvh, T

#6 Jo jag har den äldre upplagan men har inte läst den jätteutförligt. Får väl göra det. Grundbetydelsen kan jag så jag får väl göra som du säger och hitta runorna "i livet". Tack för tipset.
"Det här med hur runorna relaterar till varandra, är det bara att öva, öva, öva och finna sambanden själv eller finns det något sätt att tänka kring det?"
Det har Bodvar Bjarke skrivit om. Jag citerar:
"I begynnelsen var Ginnungagap. UR avbildar detta, ett tomrum mellan två poler (Muspellhem och Nifelhem). Den symboliserar också ett par kohorn och står för urkon Audhumbla. I Ginnungagap föddes den androgyne Ymer, som livnärde sig av mjölken från Audhumbla. THURS står för en primitiv formbildningskraft, men väldigt okontrollerad och kaotisk. Thurs representerar därför en i huvudsak nedbrytande kosmisk urkraft. Det var Ymer som var anfader/moder till gudarna, men först i och med att de tre gudarna Oden, Vile och Ve, ASS, dräpte Ymer och ur jättens kropp skapade det som kom att bli värden som vi känner den som ordningen och anden inträdde i skapelsen. REID står för ordning och de fyra riktningarna och elementen. Reid är Tors runa och Tor stod för upprätthållandet av den kosmiska ordningen och reid är då även förknippad med den upplysande blixten. Reid står också för rörelse och med det har vi fått in riktning och rörelse och den första fasen av skapelsen är avklarad.
Från blixten kommer elden, KEN som förknippas med Muspellhem och en andlig, skapande kraft. GIFU markerar de fyra riktningarna och universums mitt och står för harmoni och balans. WYNJA, glädjerunan, står för den allomfattande kärlekskraften och lycksaligheten som genomsyrar skapelsen. HAGAL står för en himmelsk struktur, kristallkrafter, krafter som också kan vara omskakande. Hagal symboliserar regnbågen, vintergatan, övergången mellan världarna och nu börjar vi närma oss vår materiella värld. Med NAUD kommer ödesgudinnorna, nornorna, in i bilden. Det är nornorna som väver universums väv och nu ges verkligen skapelsen struktur. ISS representerar struktur, men också Nifelhem och en materiell, formande kraft.
De tio första runorna representerar urskapelsen och de krafter som utgör universums bakomliggande andliga struktur. Det är först med JARA som vi når fram till vår värld. Jara står för årstidernas förlopp och det heliga giftermålet mellan Frej och Freja, som är det som håller världen igång. Därefter följer tre runor för vartdera mineralriket, PERTRA, växtriket, EOH och djurriket, ALGIZ. Sedan följer SOL, solen, som är den materiella aspekten av ken-kraften. Därefter kommer mannen, TYR och kvinnan, BJARKA och människan har trätt in i skapelsen. Tyr och bjarka representerar också himlen och jorden och EH kan sägas representera kommunikation mellan dessa och på ett plan en form av förening, vilket också syns på runans form.. Med MADR har föreningen blivit djupare och madr representerar en integrerad och balanserad människa. Med LAGU når vi fram till slutet av ännu en delcykel i runraden. Lagu symboliserar vatten och står i relation till iss som ju representerar is. Men i lagu är vattnet klart och flytande, varmt och livgivande.
ING står i relation till jara och är också en fruktbarhetsruna. Men här börjar i stället impulsen vända, bort från den jordiska tillvaron och ut mot den kosmiska. ODAL representerar hemmet, kulturen, traditionen, förfäderna och alla ens tidigare inkarnationer, allt det som gjort oss till det vi är. DAGAZ är förmågan att nå bortom allt detta, att likt den fjäril dagaz symboliserar krypa ur våra kokonger och pånyttfödda sväva in i en tillvaro fylld av kärlek, ljus och insikt. Och med FEH har vi då nått fram till fullbordan av skapelsen, uppnåendet av det vi kom hit för att uppnå, slutet på vår jordiska tillvaro. Men detta slut är naturligtvis bara en ny början, för feh står i nära relation till ur, som båda har kon som symbol.
Copyright 1988 N G M Hedlund

#8 Ah tack! Har snubblat över den någon gång men glömt bort den. Nu ska jag banne mig skriva ut den.
Det är intressant hur det skildrar ett händelseförlopp, precis som stora arcanan i tarot. Med lite vilje liknar berättelserna varandra. 

Mycket intressant, tack trumman för det!