Mediciner?
Jag läste i en annan tråd här om sömnbesvär.. och tänkte då.. Något borde väl kunna hjälpa mig med?
Så min fråga är!
När det gäller dom här tunga antidepprisiva medicinerna och de beroendeframkallande ångestdämpande och lugnande medicinerna.. MÅSTE det väl finnas naturmediciner som kan hjälpa?? Men hur går man från så tunga preparat till naturliga??
Har sett här inne att det finns många medicinkunniga människor!Tacksam för svar!..
Vill inte förstöra mina inre organ mer!! Vill även kunna leva ett socialt liv, och kunna ta ett glas vin eller en öl någon gång iallafall…
BB / Hadina

Hej gumman! Innan du provar naturmediciner, måste kroppen vara fri ifrån de andra medicinerna…. Annars kann det bli för mycket av det goda!
KBT terapi skulle jag rekomendera! Ta kontakt med din läkare ang detta, du lär behöva trappa ner på dosen, det tar sin lilla tid. Be om remiss till KBT (kognitiv betende terapi)…. Det kan vara vänte tid dit, men stå på dig bara! Testa, tycker du inte att det fungerar…. då är det väl bara så..
Hoppas att allt ordnar sig för dig, att du kan bli fri från medecinerna!
MVH Isnornin

Tack isnornin! Det ante mej..

Vid insomningsproblem kan man äta melatonin. Det är ett hormon som kroppen bildar själv av tryptofan som finns naturligt i mat (som kött, fet fisk, ägg, fågel, mjölkprodukter).
Många gånger skrivs det ut SSRI-preparat till deprimerade, och det betyder serotoninåterupptagshämmande preparat. Den medicinen tvinga kroppen att bilda nytt serotonin istället för att återanvända det som redan finns i kroppen.
Serotonin och melatonin är samma sak, men funktionen ändrar sig beroende på dagsljuset. (Eller ljus över huvudtaget, det räcker med en lampa tänd på natten så piggnar man ju till).
Jag anser att det är mycket smartare att äta melatonin istället för ssri-preparat när man har sömnproblem, då det oftast är melatoninet som saknas då. Och så tycker jag även att det är bättre att tillföra nåt som är naturligt istället för att tvinga kroppen göra nåt den inte ska. Typ. Tyvärr finns inte melatonin att få tag på i Sverige, men det går att beställa det från staterna (via eBay).
Men jag håller med isnornin. Börja med att försöka ta dig ur de tunga medicinerna först, så kroppen får läka först.
Och så kan du ju även läsa på mer om melatonin om du vill, för att få större kläm på vad det är. Min förklaring är väldigt kort liksom 
Du kanske redan har läst just den tråden där jag skrivit om melatonin tidigare förresten, insåg jag nu. Men har du inte det så kan jag tillägga att valeriana och citronmeliss är naturligt rogivande och lugnande också. Finns i tablettform och så kan man ju dricka citronmelisste. Eller grönt te som också är rogivande.
Oavsett vad du väljer så hoppas jag att du fixar det här! Bara att komma ur behovet av tunga mediciner gör ju att man mår bättre psykiskt, då man märker att man faktiskt klarar av det.
*kramar*
Sedan jag började med valeriana till natten har jag fått sova riktigt bra.Och även om jag vaknar flera gånger per natt av värken så har jag inga problem att somna om. Detta har betytt att jag har kunnat halvera mitt intag av värktabletter. YIPPIII!!
Så jag rekommenderar gärna valeriana.
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman

Jag har testat Valerina, det var som att vakna bakis varjedag fast jag inte hade druckit en droppe alkohol…
MVH Isnornin

Den här tråden handlar väl inte om sömnbesvär utan om depressioner? eller? Jag gillar inte riktigt valeriana. Jag tror det kan bero på vilka behov man har om det hjälper eller inte. Inte ens stilnoct biter på mig så… Fast nuförtiden verkar jag faktiskt kunna sova rätt bra ändå, är fortfarande förvånad jämt när jag vaknar hehe…

För mig är det viktigt att få fram att man inte ska blanda apotek mediciner med hälsokostens… det kann bli helt tokigt! Och att även naturmediciner kan fungera olika från person till person. Att man rådfrågar någon som vet vad de pratar om innan man "testar" lite…
MVH Isnornin

#6 Du har rätt. Jag läste men läste bakvänt hur Hadina skrev 
Jo, det är inte bra att blanda apoteksmediciner med naturmediciner. Johannesörtspreparat är väl det tydligaste exemplet. Där bör man inte ta nånting annat i medicinväg för johannesörten kan slå ut de andra medicinerna. Men om man bara äter johannesört har jag för mig att det är väldigt effektivt mot depressioner. I alla fall för många, det behöver inte betyda att det funkar på alla. (På samma sätt som även 'vetenskapens' mediciner inte hjälper lika på alla, eller ens alls (fast det vägrar läkare gå med på))

.. men johannesört är väl i sin tur giftigt? Johannesört har jag för mig är det verksamma huvudmedlet i många naturmediciner mot depression och sömnproblem, men det är giftigt om man inte är försiktig.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

#8 hihi, menade inte att låta så arg förstås :) ibland är det skrivna ordet litet bristfälligt…

Så ett svar till frågan på själva tråden hehe. Det har jag ju missat helt att ge: Jag har också svåra depressioner till och från. Men jag tar mycket ogärna antidepressiva medel av olika anledningar. Dels för att man blir beroende, samt för att jag verkligen inte tror att det är någon lösning på problemet, snarare en förträngning. Därmed tror jag heller inte att man ska behandla sig med naturläkemedel mot depression, man måste jobba med sig själv. Lättare sagt än gjort, jag vet mer än väl hur det är. Men fördelen med naturläkemedel är att man inte blir lika starkt beroende och därmed ökar chansen för kortsigtig behandling :)

Johannesört är inte giftig. Den är harmlös på det sättet. Används ofta som brännvinskrydda, och spriten bli blodröd (och god… ;o)
Men den kan slå ut andra mediciner av andra orsaker. Typ vad som står här om enzymer. Här står det bra om den också.
Så. Den är inte giftig i sig själv. Bara väldigt opassande ihop med andra ämnen.
#10 Ingen fara, jag tyckte inte du lät arg. Jag började bara fundera på vad jag läst och läste därför igen *S*

om man äter p piller ska man tex inte äta johannesört…
MVH Isnornin

Kamomill te, men pröva dig fram med mindre mängder.
Tar du för mycket så kommer du att ligga och spy hela natten och bli pigg som en nötkärna.
*talar av egen erfarenhet, fick infon av en numera död rysk häxa som bjöd på just kamomill te*
(grönt ryskt te)

Rosenrot hjälpte mig när jag hade ostabil hormon nivå pga av nyinsatt p-stav och humöret dansade konga..sen hjälpte den även när jag var som mest deprimerad efter dumpningen från mitt x…men sen kan det bara vara psykist jag vet inte, dock blev jag väldigt fnissig och ja lite hög nästan av den…och väldigt slö i hjärnan…

#15 Det är inte "bara" det är fantastiskt ju!
Det jag blir så arg på talet om placebo effekter det är fantastiskt om man kan hitta hjälp till att komma åt sådana resurser.;)

Mm men det hade också varit bra för tvivlare om det fungerade för dem och inte bara för att min hjärna sade till mig att det här ska fungera…men har hittat färsk rosenrot en sommar och kan ju säga att en underbarare växt finns inte,gud vilken doft :D

Jo, det finns många bra naturliga lugnande medel som är sömn/rogivande. Dessvärre är faktiskt alla klassade antingen som läkemedel eller narkotika.
It's a pity…

p piller kan göra en riktigt deppig, men inte kanske alla som vet innan de får dem utskrivna! Man får ofta dålig info…
MVH Isnornin

# 17 Vi HAR ju en planta rosenrot härute! Nu måste jag gå ut och titta till den hur den mår….;) Måste få känna hur den doftar sedan då.

#19 håller med fullständigt. Visserligen tror jag man får rätt bra information, men de är noga med att säga att det inte gäller alla - för det gör det ju inte. Själv slutade jag med p-piller för drygt en månad sedan tack vare antibiotika-kur, och jag säger bara att jag inte tänker börja igen.
Däremot måste man tänka i helt nya banor när det gäller att inte bli gravid. Detta får mig i stundens hetta fundera på p-piller igen, men jag ska försöka komma ihåg hur jag mådde med pillrena. Jag var redan innan pillrena grymt deprimerad och de hjälpte inte till precis. Får väl tillägga att jag provat att byta till olika piller också.

Placeboeffekten är verkligen underskattad!
Herregud så bra det skulle vara om alla fattade det, för det är ju verkligen ett tecken på att kroppen kan självläka utan en massa kemikalier. Det är tyvärr typiskt för västerlänningar att bara tro på vetenskapen och alltid måste ha vetenskapliga bevis för allt. Blir så trött på det. Det är så himla synd! Tänk va mycket de går miste om bara för att de måste ha bevis på allt.

(vad dålig jag är på att få med allt jag vill i en kommentar)
Rosenrot har jag lite hemma. I tablettform då. Jag tycker den fungerar utmärkt. Men inte blir jag fnittrig eller på något märkbart sätt påverkad av den, bara dämpar ångesten m.m. Men tar bara någon gång ibland, och inte alls regelbundet som jag hade tänkt från början.
Så det är nog ett bra tips att testa Hadina, men tycker du ska bli av med beroendet av din andra medicin först. Eller så går du till din läkare för rådgivning - de kan faktiskt mer än de vill säga i första taget om naturläkemedel :) där kan du också få den mest tillförlitliga vägledningen till hur du ska trappa ner med medicinerna och byta till naturläkemedel.

…men om den läkaren är som den jag hade sist, kommer h*n att säga att naturläkemedel ska man INTE äta. Det finns inga vetenskapliga undersökningar som visar att de är ofarliga eller ens verksamma…
Jo. Så sa han, min läkare. Gissa om jag brydde mig att lyssna på honom? Nä.
Jag vägrade äta zoloften han skrev ut och fortsatte med mina Relana (valeriana och citronmeliss). Han skrev ut anti-depressiva mot mina sömnbesvär! Jag var inte ens i närheten av deprimerad. Han = Rikspucko tycker jag.
Förlåt, inte meningen att brusa upp. Men jag blir vansinnig på läkare som skriver ut anti-deppmediciner och liknande till patienter som inte ens pratat med psykolog eller kurator innan. Dvs skriver ut medicin till folk som kanske inte ens behöver den, men äter ändå för att läkaren säger det till dem.

Mm men fnittrigheten kom nog av att jag kände mig allmänt gladare och jätte nöjd med livet…och kan bara hålla med att alla typer av hormon preparat förstör åtminstonde mig psykiskt… Min förra p-stav var som bäst för humöret mot slutet och man kände sig helt normal och lugn och nöjd med livet som människa igen när effekten började lägga sig..men när jag satte in den nya kan jag bara säga att det gör jag inte om, jag hade verkligen glömt hur illa det var från förra gången och du mår verkligen skit i 6månader..men sen behöver du ju inte ta några tabletter på 3 år så…ja det får väll väga upp det hela…men den här är den sista för mig

obs! *redigerar*
#24 haha, vi borde nog byta läkare, själv fick jag sömnmedel mot depressioner hahaha…. ja, många läkare är idioter, har grymt dåliga erfarenheter från de senaste åren nu men sist jag var hos doktorn så fick jag ur henne att tranbär är bra och kan bota lindrig urinvägsinfektion samt motverka nya infektioner. :) Mamma som fick ur henne det då hon ville vara med för hon var så orolig eftersom jag hade otroliga smärtor o.s.v.
På tal om mamma… hon är nog lite häxa utan att veta om det hihi…

#25 bra att du säger det, tänkt börja med stav men då tänker jag inte välja det heller. Spiral kanske? Detta är inte OT säger jag till mig själv som tycker att det är det, eftersom p-medel ju är stora bovar vid depression och därmed hör hemma i denna tråd :P

Hm spiral hade ju problemen innan att du riskerade att bli infertil för att de innehöll en koppartråd,sen gav de inte 99% skydd..men vet inte hur det är idag. Många som har p-stav blöder jätte mycket och blir tvungna att ta ut den pga av det, sen är det även humöret… så man ska tänka sig för..den är ju inte billig heller..

Färsk rosenrot.
Har haft många funderingar över detta. tycker att tabletterna är så otroligt dyra. Som fattig student så har man inte råd med så mycket.
Har provat rosenrot och tycker att det har hjälpt mig ur depressioner och trötthet.
Färsk rosenrot, vad är det egentligen för ros man pratar om? Jag menar, jag har massor av rosenbuskar. Det är väl inte precis så man tar en av dem?

Kom ihåg att det är oljan du är ute efter inte roten i sig…och den doftar väldigt gott…tror det är svårt att hitta så stora mängder att du kan få ihop till en relativt stor mängd olja för den växer så oåtkommligt…

Ja, i vilt tillstånd är dessutom rosenroten fridlyst, så man får ändå inte plocka den. Men den går att odla.
Provade att göra tinktur på rosenrot den blev väldigt stark, klarar inte av en tesked blir alldeles konstig …
Vandra i Ljus å Skönhet

Varför använda hormonella medel överhuvudtaget, kan ni inte bara använda kondom? Jag menar inte att predika och så men med tanke på vad det kan göra med kroppen.. så tycker jag det är helt absurt.. Det är även miljöovänligt och inte 100 procent säkert skydd mot graviditet.. finns mååånga som blir gravida etc fastän de inte missat ett piller på 5 år.

det bästa råd jag kan ge är att ta kontakt med en naturterapeut eller naturläkare…..efter många års utbildning så bör de veta vad de pratar om…..och ha den expertis som behövs….dessutom så har de oftast tid att gå igenom problematiken med patienten vilet en "skolmedicinare" inte har….
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

tycker ju denna tråd de facto börjar likna kafferepsrecepten…."gå till doktor nilsson han skrev ut bluttanblä åt mig och jag mår såååå bra""

#36 hehe jag heter nilsson i efternamn ;) gör som jag säger nu så mår ni bra!

Hej Alla som har skrivit i denna tråden.. och tack för alla tips och råd!
Känns som om man en gång har börjat med dessa tunga mediciner så får man hålla på.. för avvänjningen är såå jobbig.. det har jag gått igenom en gång innan. Men vissa läkare är fenomenala på att skriva ut mediciner.. i otroliga mängder!!
Ska ändå ta en funderare på och försöka gå igenom denna svåra prosedur med att långsamt trappa ur.. DET ÄR VÄRT DET SEN!! det vet jag ju!!
Funderar även på att besöka en naturläkare!.. Hörde för några år sen att en hade blivit hjälpt från sina bekymmer..
Tack allesammans!! Kramar till er BB

#38 jag kan rekommendera dig att kontakta Ann Jönsson…..jag kan ge dig hennes telenummer…

BD.. Var finns hon? Ja tack jättejärna!! Kram..BB

å gumman jag gör allt jag kan för att du ska må bra!!!
MVH Isnornin

Och jag det samma för dej.. och alla andra.. så gott jag kan!
Kramar om..BB