Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 2254 ggr
Bjornen
0

Mästerrot eller kobot

Om denna medicinalväxt finns nu en artikel som jag skrivit under Trädgård iFokus. Gå gärna dit och läs artikeln.

[trumman]
0

För den late: Klicka här!

Coturnix
0

;)

Iram
0

Ska jag verkligen läsa, för jag har försökt odla Mästerrot utan någon som helst framgång.

Tack Bjornen!

Bjornen
0

Mästerrot är en mycket lättodlad växt och sprider sig rikligt.

Hadina
0

Tack trumman! du är en pärla!! *S*

Bjornen
0

Jag är intresserad av gamla växtplatser på mästerrot och gamla uppgifter i dagböcker eller liknande. Helst 1700-tal eller äldre.

Bjornen
0

Från Nås finnmark nämner Linne namnet "seite", på mästerroten. Är det ett gammalt ord för växten på Savolax finska ?  Eller ? Seite förknippas ju med trolldom och magi idag. Fram för teorier. Vad jag vet så är seite idag inget namn på växten varken i Finland eller Sverige.

Bappho_
0

Är inte det ordet för en samisk helig plats, eller nåt liknande?

BiGavia
0

Sejtar var/är offerplatser, offersten eller offerstod i samernas land.

Eftersom samiska och finska är släkt med varandra kan det finnas samband eller kanske inte. Savolax finska var hör den hemma.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Bjornen
0

I Savolax förstås eller rätare sagt Stor Savolax (mellersta eller östra Finland väster om Karelen. Seite tror jag är en gammal beteckning på mästerrot och/eller flera lite magiska växter på Savolax finska. Ordet kanske redan var ur bruk i Finland på 1700-talet, men fanns kvar bevarat på Linnes tid bland svedjefinnar med härstamning från Savolax. Den gamla Savolax finska språket är utdött och finns bevarat med enstaka ord i ortsnamn bland finnmarkerna i Sverige.

BiGavia
0

Tack, då va Savolax på kartan och ett ytterligare konstaterande hur lite jag vet. Och aldrig kommer att hinna lära mig.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Coturnix
0

#11 Nej det är inte klokt, verkligen så, ju mer man lär sig ju mer förstår man hur lite man vet…

Bjornen
0

Tänk om man kunde få någt bevis på mina teorier och inte bara tro. Jag fastnar ofta för de små detaljerna och många små detaljer ger kanske nya helheter. De första kända bruket av mästerrot är från Finland och Skåne.