**Underbart, grodan lär varaen försvinnande art, njut.
**
Vandra i Ljus å Skönhet

Av grodor finns i alla fall 8 arter i Sverige, långbensgroda, lökgroda, klockgroda, vanlig groda, ätlig groda, lövgroda, dammgroda och åkergroda. Har jag glömt någon ? Därutöver tre arter av padda.

Grodor är ju dels otroligt känsliga för miljöskiftningar, gifter och så smakar de ju gott för alla som hittar dem.
Ett par skyddade parker med "groduppfödning i ett par år skulle nog hinna återställa stammen till en sjävbarande enhet igen. Väntar man för länge blir risken för stor för inavel i odlingarna.
En organisation borde få tillstånd att samla in individer från olika platser i landet, för centrala odlingar och sedan slussas ut efter säg tre år.
Enkel åtgärd som inte skulle kosta så mycket heller. Gäller bara att de som "bestämmer" skall gå med på det, de är ju fridlysta nu och får inte infångas/förflyttas..

De har minskat mycket här på ön de senaste åren… synd..
MVH Isnornin

Det är bara 6 arter av grodor som är hotade, varav 5 huvudsakligen hör hemma i Skåne och en art i Uppland (dammgroda). En art är utgången men åter inplanterad (från Danmark?). Flera grodälskande fåglar har ökat under den sista tiden och minskande våtmarker har påverkat grodstammen. En återskapning av våtmarker ökar poulationen igen.

O, redan. Då ska jag ta en tripp till mitt grodställe och se om de börjat också.
Grodarterna kommer att minska drastiskt i hela världen under de närmsta åren. I Svearns land hoppas jag att de ska bli kvar än ett tag.
Vandra i Ljus å Skönhet
Grodlår….. mmmmmmmums!!

Här har de stängt av en gata i centrum för att förhindra att bilister kör över grodorna när grodorna är på väg till dammarna i parken bredvid för att leka. Förut har de haft en varningskylt med groda på men det har inte fungerat.

Jag mötte en jättestor padda här ute redan i Januari. Min hund blev rädd då hon trodde att det var en kotte och skulle ta den i munnen (hon är tokig i kottar) och så skuttade den iväg hahaha…. men i januari??

Förra året fick min svägerska en fästing i december :S

hehe, nåt skumt med världen är det. :(
Har träffat på ett par paddor här på kvällarna när jag varit ute med vovven sista promenaden.
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman

Ja, vi hade paddor hoppandes på vägen när vi var på väg till luciafirande. Kändes aningen fel :-)

Denna vinter har varit en av de kallaste på 30-40 år i världen. Det är bara Skandinavien som haft en varm vinter, säkert beroende på att vinterhögtrycket kom att ligga ovanligt långt österut.

Det gråter då inte jag personligen många tårar för, eftersom jag slipper ha så ont i öronen om det är någorlunda milda vintrar. Det blir så svårt att göra det mesta om man "ligger" utslagen med öronvärk. Ur miljösynpunkt ser jag faktiskt inga större hot heller eftersom det är normalt att temperaturer flyttar sig och områden har växlande varmt och kallt.
Medeltemperaturen över året runt om jorden kommer nog att ligga på runt 15 grader celsius oavsett och en lång tid framöver. Det många ser som miljöförändringar och miljöhot är att saker ändras, som de redan känner till och håller kärt.
Visst att djurarter dör ut, men nya kommer och tar vid. Vi människor kan inte döda miljön eller naturen, naturen är självbärande och självkorrigerande. Vi kan bara ställa till det för oss själva och en del enskilda arter.
Inte ens stora katastrofer i historien ar lyckats utplåna allt liv. Bara det mesta… Och det har sällan varit något som har sitt ursprung här, som lyckats med det, det har varit saker utifrån vårt slutna ekosystem.

#16 jag håller med delvis. Livet på jorden har alltid anpassat sig efter väderomväxlingar m.m. ända sedan den blev till här. Men vi skövlar ner skogar, förorenar så att ozon-lagret blir tunnare - visst kan människan ta död på jorden.
Om man nu ska tro på forskarna så kommer medeltemperaturen om åtta år börja höjas på jorden ca 2 grader per år. Det beror på att isarna smälter och om 8 år har de smält så mycket att de släpper ut gaserna som finns under dem, vilket blir en större påfrestning för atmosfären än vad vi människor släpper ut i dagens läge. Sen vet jag inte hur rätt de har, men det är vad som sägs.

Allt vi kan göra genom att släppa ut drivhusgaser som förstör temperaturbalansen, är att återställa naturen till det den var då de fossila bränslena vandrade omkring eller växte på jorden.
Oavsett ökar inte temperaturen över hela jorden mad två grader per år, på grund av det vi gjort, utan den ökar vid vissa områden, främst polarområdena och sjunker således i andra områden då strömmarna ändrar väg på grund av ändrad salthalt, därigenom även densitet, vid ytvattnet.
Vissa områden kommer att påverkas minimalt eller inte att påverkas alls, eftersom de ligger långt från haven ändå.
Att vi korkat nog har släppt ut CFC'er i atmosfären är ju lite bombat, eftersom det inte är naturligt förekommande och kloret i molekylen fungerar som en katalysator i att återställa ozon O3 till ursprungsformen syre O2+O + O2+O=3 O2.
CFC-molekylen (freoner) förgörs inte själva i processen utan går vidare och delar upp ytterligare en ozonmolekyl till syremolekyl + syreatom. Tack och lov bildas nytt ozon vid förbränning av fossila bränslen och genom syre under tryck, till exempel vid plamafiering av luftfuktighet som vid blixtnedslag. Åska bildar alltså nytt ozon i stora mängder.
Det var hål i ozonlagret över polarområdena tidigare som ALDRIG skulle läka, enligt forskarna, men nu har de läkt bra och är bara åt helsike för tunna. Men det hämtar sig. I värsta fall dör bara vår civilisation ut och handen på hjärtat… vore det så illa egentligen. Mänskligheten skulle säkert kunna leva även i fortsättningen, men bara de som tänker sig för.
Jordens kol, väte, kväve, syre ligger i en "ständig balans", förutom nedfall från kosmos, antingen bundet i djur och växtlighet eller fritt i luften samt under jord i begravet tillstånd… Det är i princip ALLTID SAMMA MÄNGD + det som kommer i form av rymdstoft, men det kan vi inte påverka, vad vi än gör.
#18 Ja jordens energier är konstant men det är inte bra om de är på fel ställe, det är som att blanda alla färger jag ska ha till tavlan Tavlan blir då en obestämbar färg. Jag använde ju alla färger ihopblandade. Harmonisk men intesägande…när jag hade kunnat måla rengbågen.
Vandra i Ljus å Skönhet

Det jag vill ha sagt är att det starka som tillverkat oss alla, är inte vi starka nog att förstöra.
Vi kan bara ärra, såra och skada… men det kommer alltid att återhämta sig igen.
Det lever till exempel kvar djurarter, sedan tiden innan en massa kolväten blev bundna i jorden under en ganska kort tidsperiod ;-). Chansen är stor att de kommer att klara av att fortsätta leva i stor utsträckning om vi till eempel kommer tillbaka till den globala temperaturen/växtligheten.
#19 Jag hoppas innerligt att du har rätt, människan är liten men en stark förstörare i stort. Kram du är en bra tröstare( de va inte rätt ord, men de får duga)
Vandra i Ljus å Skönhet

Jag har aldrig sagt att vi inte skall bry oss, eller att vi skall göra allt vi kan för att förstöra så mycket det går… Jag säger bara att de som tänker på det som en total kollaps, bör tänka om… för som sagt var… vi människor är en liten del av kretsloppet och att bara vi skulle dö ut genom ett trollslag, innebär inte nödvändigtvis att övriga naturen gör det. Miljöförstöring är lite "båg", det skulle hellre talas om "civilisationsförstöring" eller "trivselförstöring för människan".
Men jag förstår att vissa bara tror att det de känner till och tror, är allt som finns… det är nog därför så många forskare får en massa pengar för att till varje pris rädda denna självförgörande art Homo inhabilis.
#22. Jag förstod dej
Vandra i Ljus å Skönhet

Gott… så kanske jag bara skall översätta vad jag menar med Homo inhabilis. Det betyder ungefär Dåligt anpassad människa… Eller mer moderniserat… feljusterad - felfungerande
Förstod det också, invalid människa 
Vandra i Ljus å Skönhet
miljöinvalid människa ska de vara
Vandra i Ljus å Skönhet

Bra… vi kan fortsätta för alla som ramlar in i tråden och ge fler översättningar åt dem.. det är ju inte bara vi två som läser detta hoppas jag… det vore lite slöseri med kalorier… och alla vet ju att den mänskliga förbränningen bildar metangas och det är en riktigt ruggig miljöbov ;-)
opassande, ohanterbar

Antagligen värre än kossan…
Grodor var det ju.
Den som planterar ett träd har inte levt förgäves… men inte i våtmarken för där vill grodan vara.. ett träd med en liten grund damm.
Vandra i Ljus å Skönhet

Jag vet att vi kom lite från ämnet… jag ville bara inte att alla skulle tappa hoppet(!), så det ligger ju lite i linje ändå… visst? snälla?
hehehe….

prutt!
MVH Isnornin

nej skoja bara, är det inte kossor som pruttar så mycket???
MVH Isnornin

Jo, inte är det grodor ialalfall. det låter mer som om de rapar. *s*

jag tycker de låter som ett helt gäng med mopeder…
MVH Isnornin
Skulle vilja tjuvlyssna på en riktigt grodmöte, älskar grodor
Vandra i Ljus å Skönhet

Du får komma hit vetja`..
MVH Isnornin
Tar väl kvasten då
Vandra i Ljus å Skönhet

:P nu ska jag förstöra och gå tillbaka till ämnet. Det var intressant läsning btw.
Jag tänker faktiskt inte så mycket på människan i miljö-tänket (förutom att vi är bovar hehe) Jag skulle tycka det var mycket bättre på ett sätt om det blev som du säger _RS_, att bara några få människor överlevde. Det är den balansen som jag anser vara naturlig. Om nu människan måste finnas över huvud taget menar jag. I dagens läge är vi hur som helst alldeles för många. Och ändå önskar jag inte bort någon. Dubbelt må hända men vem har sagt att en människas tankar och känslor alltid är spikraka hehe.