Dödssynderna
Jag tänkte mig en liten humoristisk och ironisk känga till Rom, som avslutning på en perfekt onsdag…
Tidigare var det ju ganska enkelt, jag försökte fixa en om dagen så jag var klar att börja om på ny kula nästkommande måndag.
Högmod - Jag klarade förra veckan, fixar garanterat denna med.
Girighet - Det här är nog en idé man kan tjäna pengar på.
Vällust, - Mmmmm… Älskling de var ju en vecka sedan.
Avund - Nej, men varför skall de ha det så förbaskat bra, de som aldrig jobbat?
Frosseri - Man blir ju ganska hungrig av att förbereda en veckas syndande, sälja idéer
och ha umgänge med frun, medan man tänker på alla miljonärer som ärver pengar.
Vrede - Klart man blir förbaskad eftersom man knappt kan äta, när man tänker på dem.
Likgiltighet - Ett måste och är väl närmast att anse som välförtjänt vila.
Men nu då?
SJU till, vissa hinner man ju knappt med under en livstid, än mindre på en vecka. Så jag har funderat ut ett släpande treskift, där hela familjen hjälps åt.
Vissa är ju då lite svåra att få till för oss vanliga dödliga.
Hur många fixar alla dessa, räck upp en hand.
Miljöförstöring
Moraliskt omstridda expriment
Genmanipulation
Drogmissbruk
Vållande av fattigdom
Växande orimlig rikedom
Social orättvisa
Ja, jag säger då det… Nu har till och med den katolska kyrkan lyckats bli mer elitistisk, så inte ens alla har möjlighet att göra bort sig ordentliget…

Genmanipulation? Där vill jag se dina argument då människan manipulerat gener ända sedan vi började ha sex…

Mmmm… elakt och elitistiskt är vad det är…
Skulle inte tacka nej till att få pröva på den där med "Växande orimlig rikedom" under några år. Borde man inte kunna få den som belöning om man avklarat övriga eller nått?

Vaddå mina argument… det är påvens påfund, jag bara skrev ner dem…
Men jag kan ju kanske säga att det är en viss skillnad på att aktivt pilla med arvsmassa i celler under mikroskåp, än att stoppa kodden i fel/rätt hål. Men det är min åsikt, jag vet inte var du ville komma med ditt "Där vill jag se dina argument… " osv.

Att sätta det som en dödssynd men okej då var det inte din personliga åsikt då vi har ju genmanipulerat alla plantor,djur osv som vi dominesticerat i 1000 tals år…

Varför skulle jag själv vilja hitta på fler dödssynder, när jag hade fullt upp med de sju tidigare ? ;-)
Nej… Påven ville nog helt enkelt reformera kyrkan lite. Jag läste det hela för en tid sedan att det nu skulle råda 14 st dödssynder, för att de gamla var bra, men inte tillräckliga längre :S
Men ur påvens synvinkel kan jag förstå det, eftersom det bara skall finnas en skapare och sedan kan man ju för så vitt avla fritt… Men å andra sidan tror jag att du blandar ihop begreppen förädlilng - avel, med genmanipulation… det är faktiskt olika saker.
Det är inte bara min åsikt.

Nej det är samma sak bara lite snabbare och precist…Har själv framställd GMO växter (gen modifierade organismer). Och den effektiviteten som de "nya" växterna uppnår kan oftast uppnås med mål inriktad avel men det tar bara lite längre tid…

Miljöförstöring….fixat….nöjeskörde Jaggan igår….
Moraliskt omstridda expriment….njae….fast jo…deklarerade i veckan..
Genmanipulation…äter ketchup, och har 4 barn…
Drogmissbruk…tobak, kaffe och nån enstaka pilsner….räknas det?
Vållande av fattigdom….bara för mig själv tyvärr
Växande orimlig rikedom…kommer jag ALDRIG att lyckas med
Social orättvisa…självklart….grannen kör Skoda….jag kör Jaguar….
***ASG***
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Ja det är inte lätt att hålla den gubben nöjd.
#0..Hahaha…ser humorn i ditt inlägg..,
Ok,så här kan det oxå se ut…
Miljöförstöring-behöver ta bilen ibland..
Moraliskt omstridda expriment-vi valde friskola till ett av barnen
Genmanupilation-säkert nåt i kylen../BD/ haha,har 2 barn
Drogmissbruk-nyttjar lite av varje av varor som är tillåtna,lite..:-)
Vållande av fattigdom-hm,ingen jag medvetet drabbat..maken?
Växande orimlig rikedom-det ska va när barnbarnen kommer då
Social orättvisa-pass
//W

Det är det där med "oftast" som bevisar att det inte är samma sak, då hade det varit "alltid". Dessutom att du lägger in "snabbare och mer precist (mer precist är nyckeln här)" Man kan få fram vissa resultat både med avel och med genmanipulation, men inte alla. Man kan till exempel aldrig helt avla bort vissa anlag, däremot kan man ta bort genen (anlaget) på andra sätt.
Hade du sagt att det nästan är samma sak i vissa fall, hade jag gett dig rätt, fullt ut, men nu kommer vi säkert diskutera ner det till en ännu djupare semantisk nivå, oavsett är inte avel och genmodifiering samma sak terminologiskt.
Kloning är ett annat bra exempel på manipulerade gener, vilket man ABSOLUT inte kan få fram genom avel, med mindre vi talar om vissa arter av bladlus och några andra insekter som sysslar med reell jungfrufödsel (kloning).
Jag hade en gammal XJ6 en gång i tiden i England, men tog aldrig körkort. Mycket snabb och tack och lov är ju även äldre jaggor kända för lika bra bromsar.
Lite är inte missbruk, ens inom katolicismen. Lite missbruk av korgossar och konfirmander, lite vin till brödet, lite frosseri, lite ocker och lite höga avgifter för att få vara med…

Fick sån lust att lägga in en text som publicerats lite här och var, vet ej vem som skrivit den från början:
Öppet brev till de präster som skrivit under uppropet mot välsignelseakten för homosexuella.
Jag har en del frågor till er präster som vet och kan allt.
Jag tänker sälja min dotter som slav (2:a Mos 21:7). Vad kan vara ett skäligt pris?
I Tredje Moseboken 21:20 står det klart och tydligt att jag får äga både manliga och kvinnliga slavar från ett grannland. En vän till mig hävdar att detta gäller bara människor utanför EU. Kan han ha rätt?
Min granne som jobbar på Kvantum insisterar på att även jobba på söndagar. Enligt Andra Moseboken 35:2 så måste han dräpas. Är jag moraliskt ansvarig för att göra detta själv?
Jag besöker inte kyrkan då jag lider av stor närsynthet och enligt Tredje Moseboken 21:20 får jag inte närma mig Guds altare om jag ser dåligt. Min son konfirmerar sig nu och det vore kul att se hur han uppför sig i kyrkan. Är det okej om jag sitter i vapenhuset?
Kan mina barn börja att träna fotboll i IFK Värnamo då Tredje Moseboken 11:7-8 säger att de inte får röra resterna efter en död gris. Eller måste de fortsätta spela här hemma med en plastboll?
En bonde här ute i Tånnö envisas med att odla olika grödor på samma jord och syndar därmed mot Tredje Moseboken 19:19.
Han har även den fula ovanan att svära mycket. Nu är hans fru inte heller mycket bättre då hon envisas med att gå klädd i kläder som är gjorda av mer än ett tygmaterial (vanligen bomull och polyester).
Är det nu nödvändigt att samla hela Tönnöbyn för att stena dem? (Tredje Moseboken 24:10-16). Kan vi inte bara bränna dem på bål som vi brukar göra med människor som ligger med sina släktingar (Tredje Moseboken 20:14)?
Jag vet att ni präster har gått på djupet i dessa frågor så jag ser fram mot tydliga och raka svar.
Stort tack till er rakryggade präster som tydligt visar att Guds ord är evigt och oföränderligt.

Jo… samt att bränna en oxe ger ju en doft som behagar Herren, det tråkiga är att om jag gör det får nog mina grannar tillsett att jag blir vräkt…
3 mosebok 1:9

#12 Sickna kätterska hedningar. Du har väl förklarat för dem att du är så illa tvungen till att bränna oxar ty den som går emot Herren skolen nödgas äta sina söners kött och äta sina döttrars kött? (3 mosebok 26:29)

Det är hårda bud, minsann… Jag får nog upplysa dem om lite djupare studier i skriften.
Fast det gäller ju att texten skall vara oföränderlig om det till och med är så att enligt Gal 1:8 "Men om någon, vore det så jag själv eller en ängel från himlen, skulle förkunna ett annat evangelium än det jag har förkunnat för er - förbannelse över honom!"
Visst vore det kul om han kom på att sagt något fel och sedan vill ändra sig och råkar ut för sin egen förbannelse.
Men för att återgå till ditt inlägg om att äta sin avkomma, det borde ju också gälla:
3 Mos 3:17 Detta skall vara en oföränderlig stadga genom alla släktled, var ni än bor: ni får inte äta fett eller blod.
3 Mos 7:26 Ni får inte äta blod, varken av fåglar eller boskap, var ni än bor.
5 Mos 15:1-2. Vart sjunde år skall du avskriva skulder. Så skall avskrivningen gå till: Var och en som har en fordran skall efterskänka vad han har att fordra, det som han har lånat en annan. Han får inte kräva sin broder och landsman när skuldavskrivning har kungjorts till Herrens ära.
5 Mos 22:12 Du skall sätta tofsar i alla fyra hörnen på manteln du sveper om dig.
5 Mos 22:5 En kvinna får inte bära mansdräkt, och en man får inte ta på sig kvinnokläder, ty Herren, din Gud, avskyr alla som gör sådant.
Jag vet inte riktigt hur det skall gå till längre… Och sedan alla nya dödssynder och de gamla… Jag tycker det verkar som om kyrkan gör en rockad och helgarderar sig, från början liksom. Men det är ju inte så konstigt. HAN visste nog att folk skulle avvika lite från planen och det måste vara tråkigt att sitta helt själv. Jag tycker nog att vi skall återgå till skriften och leva i lycka :-/

Eller så använder vi den förestående häxträffen till att synda allt vad vi orkar. Jag menar tyvärr ingen orgie nu… Eller jo förresten, vi kan ha en orgie i att äta palt och blodpudding. Du, _RS_ skall bära kvinnokläder och själv skall jag ha 13 tofsar i min mantel!

palt!!!;) Det var en riktigt bra matidè!!!;)…ops. fel tråd.

Jaaaa palt! :)

Jag vet inte riktigt om jag vill det inte så det syns… räcker det inte med att jag använder strumpbyxor och tubtopp under mina vanliga kläder :S
Snälla rara, pretty plz avec azucar arriba la crema und die kartoffelstamp ja grillimakkara.

Hahaha. Det där med tofsar var riktigt lustigt. :D

tycker att de nya dödssynderna är riktigt bra. dom som är katoliker kanske kan ta till sig det och bli lite bättre än alla andra på att rädda miljön, och ju fler som är riktigt bra på det desto bättre går det.
Miljöförstöring - jag åker bil och jag sitter vid datorn och köper oekologisk mat, så den har jag fixat.
Moraliskt omstridda expriment - jag köper smink och läkemedel, så det bidrar jag oxå till.
Genmanipulation - har säkert ätit genmanipulerade sojabönor på sista tiden.
Drogmissbruk - njae.. jag missbrukar inga droger, och jag bidrar nog inte så mycket till det heller. så denna fixar ja inte.
Vållande av fattigdom - köpt orättvisemärkta grejer och är en aktiv del i konsumtionssamhället som suger ut de fattiga länderna. sannerligen att jag vållar fattigdom
Växande orimlig rikedom - nope, ingen rikedom överhuvudtaget här, inte när det gäller pengar iaf.
Social orättvisa - ja, jag behåller saker för mig själv som jag skulle kunna dela med mig av i stället. jag har mer än vad många andra har. men inte så mycket som man skulle kunna önska. men ändå så att jag skulle kunna avstå.
jag vill inte synda enligt de 7 sista dödssynderna, av egna moraliska skäl. men de 7 första kan man ju synda enligt utan att egentligen någon ska skadas så mycket.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan