Häxor iFokus

Häxor

Etikett: allmänt
Läst 839 ggr
[trumman]
0

Bevisat: Trummande shamaner smartare än andra

Ja, tydligen ;) lite skämtsamt sagt efter att ha läst en artikel i DI

Smarta människor håller takten
Kan du trumma en jämn takt mot bordet? Bra. Då kan du känna dig som en intelligent person med stabila nervbanor.

Forskare vid Karolinska institutet och Umeå universitet har hittat ett samband mellan allmän intelligens, mätt med hjälp av intelligenstest, och förmågan att trumma en enkel rytm med så jämn takt som möjligt.

"Men det innebär inte att musikaliska människor är smartare. Experimentet mätte inte bra swing eller förmåga att hitta sköna rytmer, utan bara en stabil takt", säger forskningsledaren Fredrik Ullén till TT.

Förmågan att vara exakt i tiden är någonting som tros underlätta vid problemlösning. Personerna i experimentet som presterade bäst på intelligenstestet var också bäst på att hålla takten jämn i efterföljande försök.

Upptäckten är enligt forskarna intressant eftersom uppgiften, att trumma och vara "stabil i tiden", inte innefattar någon form av problemlösning. Oregelbundenheterna i takten uppstår förmodligen på en mer grundläggande biologisk nivå, på grund av en sorts brus i hjärnans aktivitet, enligt Ullén.

Precision på millisekundsnivå i nervcellernas aktivitet är viktig både för inlärning och för informationsbearbetning. I studien kunde forskarna se ett klart samband mellan hög intelligens, god förmåga att hålla takten och stor volym vit substans i delar av hjärnans pannlob som ligger bakom problemlösning, planering och hantering av tid.

Fredrik Ullén är förutom hjärnforskare även hyllad konsertpianist. Senast sågs han på Konserthuset i Stockholm, där han framförde musik av den franske tonsättaren Olivier Messiaen under den pågående Messiaenfestivalen. Men hans dubbla begåvningar hänger alltså inte ihop, enligt de nya rönen.

"Nej tyvärr, haha. Däremot håller vi på med ett annat spännande projekt som handlar om kreativitet och improvisation hos musiker", säger Fredrik Ullén.

Studien är publicerad i vetenskapstidskriften Journal of Neuroscience.

Coturnix
0

kära någon…jag är helt taktlös…

lightseeker
0

mycket trummand kör jag med, mycket intelligent då eller hur var det….

spindelfot
0

ÅNEJ jag är jättedålig på att hålla takten, kan knappt klappa i takt med en grupp… jag är avslöjad… men vad säger att shamanen är bra på att trumma, man kanske sjunger högt samtidigt/alla omkring är i trans så ingen märker ifall man avviker!

i helgen blev jag erbjuden att trumma på en shamantrumma men avstod för jag är så dålig på att hålla takten..tänkte att andarna skulle bli förbannade på mig - skicka ett litet regnmoln som följde mig överallt jag gick..

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus