trolla bort febern?
Det är nu så att jag jobbar i en hemsk verkstad där man andas in massa pulvriserad metall m.m. Varje kväll efter en arbetsdag får jag feber. Det pratas om metallfeber och zinkfeber och annat, men det tror jag inte det är då det ju inte skulle gå över dagen efter.
Jag efterlyser alla tips och metoder för att motverka/bannlysa/bota febern.

byt jobb….
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
tja, sluta arbeta där.. skämt å sido, magi är något man ska ta till när inget annat fungerar.. En dålig arbetsmiljö är ju något som borde åtgärdas av tex skyddsombud eller yrkesinspektion. Ingen ska behöva få feber pga sitt arbete.

Kontakta skyddsombudet omedelbart. Och gå till er företagsläkare om ni har någon, eller till din husläkare.

feber är något kroppen sätter till för att "bränna" bort något ur kroppen, å är den mild skulle jag nog försöka leva med den. Men om din hälsa tar sådan påverkan varje dag borde du överväga byta arbetsmiljö. Munskydd tänkte jag skriva först, men det har du säkert redan provat.
Magneter drar åt sig järn/stålpartiklar
SEV 
Skyddsombud och läkarbesök!

Om någon är överkänslig mot EL å börjar jobba i en lampaffär, ska dom gå till skyddsombudet då?
SEV 
Blanda tallbarr, magnesium och en död skalbagge i en gryta.
Tutta på under med massor av ved.
Lyd sedan råden i #1 och #3

#7 fyra hårstrån från en ödla gör det ännu kraftfullare…*S*

Det e jäkligt lätt å skylla på alla andra, förr själva gör vi ju aldrig något fel!
SEV 
#9 om det nu är så att arbetsmiljön är dålig, då måste väl det åtgärdas?

ah, nu är det så att jag inte har möjligheten att byta jobb. fick det här jobbet för ca en månad sen efter .. ja livstids arbetslöshet :P bara jobbat timmar lite här tills nu, och vill ju åtminstone få rätt till någon sorts a-kassa innan jag blir arbetslös igen. lite trött på att vara vräkningshotad och hungrig…
#7 hmm, tror det är "trumman mobbar Jodrena-dagen" idag…?

#11 Har du handikappanpassat din toalett?
#8 Du glömde poängtera att det måste vara pubishår
SEV 
#11, tala med ditt lokala skyddsombud, du ska inte behöva finna dig i en dålig arbetsmiljö!

#11 Trumman är lite kärv ibland, men han är en kunnig man med vettiga åsikter (nej jag fjäskar inte, råkar bara gillar människor som kan vara lite vrånga ibland och rakt på sak). =)
Börja med att prata med skyddsombudet tycker jag, du behöver ju inte ta till något så drastiskt som att säga upp dig om det känns fel. Däremot kan det faktiskt vara så att det är lättare att få ett jobb om man redan HAR ett, så håll ögonen öppna och kolla på platsbanken efter lediga jobb.
Och jag rekommenderar ändå att du går till läkaren, det kan ju vara något annat som gör att du får feber. Någon infektion eller så.

hm…
hade det varit ett annat jobb, vilket annat som helst, hade jag direkt dragit dit alla sorters inspektörer. Men nu är det så att det är min far som delvis äger företaget och därmed skulle hela min familj drabbas hårt ekonomiskt om inspektionen visar sig kräva diverse åtgärder, det skulle innebära personlig konkurs och slut på … ungefär allt.
Jag tycker du ska tala med din far, han vill väl inte att du ska få en dålig hälsa för att du arbetar för honom???

#14 Har du en sådan relation till din far att du kan prata med honom om det? I så fall är väl det en bra början. Själv är jag totalt ratad av min far som inte vill ha någon kontakt med mig alls, så det är inte alltid så enkelt… Eller har du någon annan på jobbet du kan prata med för att kolla av om fler har samma besvär?

#15 Så är det för många företagare idag som tänker på dom arbetslösa och anställer en extra. Då kommer facket å stänger ner föra tt dom inte la pengarna "PÅ SIN EGEN ARBETSMILJÖ" istället för att anställa en till.
Ett stort HURRA för alla skyddsombud i just en sån här fråga.
SEV 
Ja isf är det ju ingenting att samtala vidare om eller? Då är det ju bara att fortsätta att må dåligt… Vilket jag inte tror du vill. Självklart måste du värna om din hälsa! Spelar ingen roll vem ägaren av företaget är, speciellt inte när det rör sig om en förälder. Är övertygad om att han inte vill orsaka skada hos sin dotter.
#18, förstår inte hur du tänker.. Det finns väl ingen motsägelse mellan en bra arbetsmiljö och att driva företag?

Jodrena, vad tragiskt att behöva läsa att du väljer mellan hälsan och relationen till din familj.

Jag trodde Jodrena ville ha en lösning på problemet med sin feber, för nog fattar nog Jodrena att det bara e att byta jobb om det tär på hälsan. OCH att om det under en längre tid förekommit oegentligheter på företaget så bör skyddsombud tillkallas. Det fattar nog vem som helst.
Försök ta fram en lösning istället för att bara skjuta allt som rör sig. Å om farsan är avigt inställd till Jodrena skulle väl inte en anställning kommit på tal.
Vad tänker ni med egentligen ibland.
SEV 

#12 hm, den hängde jag dock inte alls med på.. varför skulle jag ha det? med eller utan ironi, kopplar inte.
#14 hihi, ja det har jag märkt och tar inte alls illa upp. ja, har ju inte menat att stanna där längre än nödvändigt. Senast jag gick till läkaren för magsmärtor och kände mig såhär visade det sig vara njurbäckensinfektion. nu är den över och har även varit på sjukhus och blivit tittad på för några dagar sen, så det ska inte vara någon fara. med just det vill säga. Har varken råd eller tid att springa hos doktorer en gång i veckan. Men ni har rätt allihop. borde nog kolla med doktorn. *suck*

#20 Nä, jag förstår att du inte förstår hur jag tänker. Å det behöver du inte göra heller. Men jag har Jodrenas bild ganska klar för mig och tycker det skulle vara orättvist mot företaget att tillkalla facket/skyddsombud i detta läge.
Jag vet nästan allt om hur det är på ett verkstadsgolv, det finns vissa platser i metallhanteringsyrken som helt enkelt inte GÅR att säkerställa luftens innehåll av parttiklar i. Därför tillverkas det portabla munskydd. Tillåme ansiktsmasker som filtrera bort syret ur luften, så det finns skydd för inandandet av metaqllpartiklar. Men man ser ju så töntig ut att gå runt me munskydd hela dan då ingen annan gör det.
Om nu inte denna firma är helt nystartad och det inte finns en anstymmelse till säkerhetsmiljö.
SEV 

#23 Sorry Jodrena, JAG skulle hänvisa till #10 "ljusalv" inte #11 dig.
Alltså inlägg #12 riktar sig till Ljusalv som kommentar till inlägg #10 inte #11
sev

KAn väl som egenföretagare lägga lite klarhet i SEV's uttalanden….
Personal är den i särklass dyraste posten i ett företag idag… och detta inte pga löner utan på grund av avgifter och andra pålagor…
Alla åtgärder man vidtar granskas och fingranskas av diverse fackliga instanser…och oftast så räcker det inte till ens om personalen säger sig vara nöjd…
Har själv haft en lönekonflikt med facket för att jag inte hade kollektivavtal för min enda anställda…..och då betalade jag henne 18 kronor/timme över gällande avtal…fick dessutom kickning på attjag inte hade vilrum till personalen…men för i helvete vila får man faktiskt göra hemma…
Att välja att anställa fler för att avlasta övrig personal anses idag av facket vara en mer eller mindre straffbar handling…då man bör satsa pengar på "arbetsmiljöförbättring" och "kompetensutveckling" i stället….
att man sedan själv som i mitt fall jobbade 19 timmar om dagen sex dagar i veckan och hade kontoret på den ölediga söndagen…ja det är helt ok…för som företagare är man ju "kapitalist" …. fast man kämpar röven ur byxorna för att få det att gå runt…
Mitt råd kvarstår till dig….BYT jobb…sök nåt nytt och förklara för berörda parter att du inte tål jobbet pga metallallergi som det ju tydligen är
Är inte förslag på att gå till läkare och skyddsombud just olika förslag till lösningar?

#21 ja, familjerelationerna har aldrig varit de bästa men de finns ändå där, med stor sannolikhet skulle de bli arga på mig, kanske utesluta mig, men oavsett vilket så vill jag inte försätta min familj och släkt i konkurs. Som arvtagare försätter jag ju mig själv i konkurs också :P

Jag hade inte Jodrenas bild klar för mig, nu infinner sig flera faktorer som gör det omöjligt för mig att en fortsätta delta i diskussionen.
Ännu en insikt i att man måste ha alla fakta i ett fall för att kunna delta i eventuella lösningar.
Over and out
SEV 

jodrena, jag föreslår att du helt enkelt byter jobb, men det förslaget har du ju redan fått här, så…

Ja, det glömde jag ju också säga att jag har pratat med dem (vi är bara 5 arbetare där, inklusive min far) om att jag får feber och mår så konstigt efter jobbet. Först blev de förvånade. Dagen efter sa en att han också blev febrig. Dagen efter det sa även min far det. Men det var bara då och gick över, verkar det som. Men de gubbarna har också jobbat där i 20 år så de har kanske vant sig ?

#29 jag tyckte du verkade ha bilden helt klar, vad fick dig att plötsligt gå i dimman?
=/ den enda som verkade helt klar på vad jag var ute efter för slags råd här kanske inte ens kommer tillbaka och läser mer. hm, typiskt.
Hur som helst, tack för era svar. Men jag står fortfarande på samma ruta som tidigare. Allt det hade jag som SEV påpekade, redan listat ut, byta jobb, uppsöka läkare, facket. det enda som är möjligt att verkställa är läkarbesök - vilket får mig att tappa all lust till allt, men det är egentligen ett helt nytt ämne om hur illa min vårdcentral behandlat mig de senaste åren och ganska irrelevant i ämnet. samt att jag faktiskt under en månad redan fått göra 4 läkarbesök… jag som annars nästan aldrig ens behöver gå till doktorn :(

Jodrena
Solklart så är detta inte rätt arbetsplats för dig, I NULÄGET.
Det som fick mig att dra mig ur diskussionen var att det kom fram att du legat i njurbäckeninfektion, och nu vad det var, läkarbesök hit å dit 4 gånger. Då lät det på mig som att du inte var den kärnfriska person som gick in på ett arbete å fick feber på grund av arbetet, sedan kom det fram att 2 andra på den arbetsplatsen haft samma symptom. Med den adderade informationen så insåg jag att jag nog behövde besöka och intervjua folket på plats för att få en klar bild av situationen. Och riktigt så långt hade jag inte tänkt sträcka mig i råd till bot å bättring.
SAMT att jag bli allergisk då folk ylar skyddsombud direkt utan att ha en susning om någonting. Det är att leva i en "skyddad verkstad" å låta andra ta hand om alla problem, som inte ens i slutändan behöver varit nåt problem. Å som BD säger, det är inge lätt att anställa folk, jag har som mest haft 8 anställda, å det resulterade att ja la ner hela skiten, 8 friställda, eller 9 me mig, men ja fick ju skylla mig själv förstås. Ingen ylkade "skyddsombud", men andra byrokratiska påfund gjorde att ja lessna. Å om jag i framtiden ska anställa någon, då är ett av kraven INGEN FACKLIGT ANSLUTEN, .
Så du fick ett svar, men det är åxå allt, du får fråga en fackman om en lösning på dina problem, men ge denne fackman all info å inte bara små fragment, för du vill väl inte höra denne yla "skyddsombud" väl? *ler*
SEV 

*poff*
När du andas in oädla metaller som t.ex zink och det kommer ner i magen bildas ett frätande salt som kan vara giftigt särskilt om det är zinkklorid. använder ni inte dammfiltret P3?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Tack för svaret SEV :) Ja, problemet med att behöva lägga fram all information på en gång är ju att det blir en lång roman att läsa, men nu kommer det än mer info, som möjligtvis svingar dig tillbaka något. Jag har varit hos doktorn av olika anledningar. Njurbäckensinfektionen fick jag efter att ovetandes ha gått med urinvägsinfektion en lång tid. Resten har inte handlat om sjukdomar utan om ryggproblem, vart hos kiropraktor m.m.
Och NEJ - det finns nog ingen som känner det lika starkt som jag: detta är verkligen inget jobb för mig. Men jag vill gärna överleva och öka mina chanser att få ett ordentligt fäste vid ett självständigt liv utan bidrag m.m.
#35 Ja, jag vet att metallerna kan vara skadliga. Jag är inte det minsta utbildad inom området och har ingen aning om vad dammfiltret P3 innebär.
Frågan om skyddsmask har jag glömt besvara. Visst har vi maskar och vid vissa "stationer" använder jag den trots att det ser mesigt ut för ingen annan har. Men det blir varmt och fuktigt och faktiskt väldigt obekvämt att ha den 8 timmar om dagen. Dessutom tycker jag inte det är direkt lätt att andas genom den.

Förresten, som SEV förstod, så var jag mer ute efter febernedsättande diskussioner. Inte åtgärder för arbetsplatsen, utan för min kropp. Annars hade jag inte valt att posta mitt inlägg på HiF över huvud taget. Men jag vet att här finns många som kan det där med örter och skafferi-medicin.
#33 jag delar inte din anti-fackliga inställning, i huvudsak tycker facket är bra (även om det finns vissa avarter). Jag tycker det är bra att det INTE är arbetsgivaren ensam som bestämmer hur arbetsmiljön för de anställda ska vara! Jag tycker det är bra att det finns skyddsombud, mbl, kollektivavtal, arbetsmiljölagstiftning osv. Dessutom kan du inte förbjuda människor från att gå med i facket, vi råkar ha föreningsfrihet i Sverige.
Angående Jodrenas problem så finns det ingen trollformel som kan lösa detta utan endast hon själv. Magi är ingen quick fix..

Nä, vi har föreningsfrihet, men vi kan åxå säga nej om någon söker anstälnning som inte passar mina behov!
Och jag är inte anti facket så som du verkar tro, facket gör bra saker åxå, men tyvärr passar ett fack bara att verka i stora företag, i ett litet företag så funkar inte de mallar dom satt upp för deras anslutan medlemmar. Så facket gör säkert bra saker åxå. Tyvärr så finns det alldeles för många skyddsombudsylare vid minsta oro, och det skrämmer dom flesta arbetsgivare.
Så, JAG kan inte förbjuda NÅGON att göra NÅGONTING, men JAG kan UTESLUTA de som kräver fackinblandning i mitt lilla företag. Och ifall facket klagar över det åxå så lägger jag helt enkelt ner företaget och det försvinner X antal arbetsplatsmöjligheter för X antal medborgare. PÅ GRUND AV FACKET. Och det vet jag MASSOR av personer som gjort.
Alla mynt har två sidor, ÄVEN DINA
SEV
#39, visst har myntet två sidor, det var liksom det jag menade när jag skrev "vissa avarter".. Men i motsats till dig, så tror jag facket har en ännu viktigare uppgift att fylla i små företag. Småföretagare har ju ofta en nästan familjelik inställning till sina anställda vilket på ytan kan verka bra men i längden blir sådant som ersättning för övertid, ob, semester, arbetsmiljö, mbl o dyl ofta lidande med argumentet "du kan väl ställa upp"..

#40 …trams…..visst finns det exempel på det….men lika mycket åt andra hållet….jag själv tex beviljar en oplanerad semester med ett par dagars varsel…..
Flexibilitet i ett litet företag är nyckeln till dess överlevnad….
Små företag med en eller två anställda funkar "oftast" genom komunikation och respekt. Man ger och får tillbaka i ett ömsesidigt utbyte annars är det ju ohållbart. Jag har varit småföretagare i 20 år och jag håller med både SEV och BD.
Om en anställd skulle komma och kräva än det ena än det andra för att inte blanda in facket så vore han snart arbetslös. Krasst men sant. Funkar inte mina regler i mitt företag så har H*n inte där att göra. Fritt val.

#40 Deet är för mig ganska tydligt att du aldrig stått på båda sidorna och skådat myntet. Eller så är du en som gärna bara flyter med och låter andra sköta dina anställningsfrågor.
På ett litet företag förekommer ofta om inte alltid en familjär stämning, och jag förespråkar en sådan åxå, men även där finns två sidor, du verkar bara se ena även där. För oplanerad ledighet är inget problem i familjen, inte heller är det nåt problem att stanna kvar lite extra, för man får ju gå hem efter lunch utan avdrag om man behöver.
Jag får intrycket av att du vill leva i en "skyddad verkstad", varsågod. Å jag tror INTE du är så pass ärlig att du berättar denna din ynnest INNAN du får en anställning på ett litet företag där folket bryr sig om varandra. Jag tror inte någon annan fackföreningsylare är det heller.
SEV
#41 trist debatton när man kallar det andra skriver för trams.. Ur en arbetsgivares synvinkel kan jag förstå dina argument men för en arbetstagare innebär "flexibilitet" just det jag skrev, oavlönat arbete och otrygghet.. Men du kan ju alltid få ett tack som skälig ersättning..

#44 Fy fan va du är pessimistisk!
SEV

*poff*
#43 märkligt att du har synpunkter hur jag är som person, du känner ju inte mig eller hur? I sakfrågan så kan jag ju bara konstatera hur det såg ut i företag - små som stora innan fackföreningsrörelsen växte sig stark, då var det till att stå med mössan i handen och tacka arbetsgivaren för att att man fick arbeta i en skitig miljö som förstörde hälsan och det till en svältlön..
Du drar alla över en kam och det tycker jag är förnedrande och orättvist!

#41 *skratt* Påminner om de anställd - chefs konversationer mini styvfar brukade ha med sitt egna företag. Han var både anställd och chef.. Den konversationen var alltid en fröjd att se samt höra på..

kanske kan uppfattas som en trist debatt-ton…javisst…men har man inte varit i småföretgarens sits….och förespråkar fackets metoder….så tycker jag definitivt att man får tåla den "trista" tonen….de senaste 11 månaderna har jag 4012 arbetade timmar…(vilket motsvarar ca 2 årsarbetstider för en anställd) dokumenterade i skatteverkets "personalliggare" …min genomsnittslön motsvarar lantaarbetsavtaler från 1925….mjölk, potatis och 35 öre om dagen….jag har genomgående haft god kommunikation med min anställda…och mött en utmärkt respekt från henne såväl som hon blivit respekterad av mig….konflikten med facket….ja det var en morbror anställd på ett större bilföretag som låg bakom…för "det var ju för jäääävligt " att jag inte hade kollektivavtal……jag behövde det inte…hon behövde det inte …hon fick redan 18 kr mer per timme än avtalet…bra ob och övertid enligt gängse regler plus ett frikostigt system med "fringe benefits"……och aalt funkade….tills facket lade sig i …..jag stängde krogen för jag hade inte råd att bygga ett extra vilrum…..inte heller till att bemöta övriga galna upptåg som facket kom med…..personalrum för 1 anställd på en restaurang…..till exempel…..fanns dusch , omklädning och det som behövdes inklusive handikapptoa för personalen….(som det var aktuellt)….men att investera ytterligare 100.000 i ett välfungerande företag för några indoktrinerade fackfjantars kravfanns inte råd till!
Därmed avslutar jag miit engagement i denna tråd!
energin från mej i den här frågan är nu finito.

Bäste Ljusalv
Jag känner inte dig som person, och det är orätt att döma någon efter dennes texter i ett enda sammanhang. Men tyvärr så är det just det jag gjort ikväll, ursäkta mig den orätten. Att du i ett tidigare inlägg pekade ut mig som person kan jag låta "rinna ut i sanden", men dock var det ändå orätt av mig att personifiera dig, så ursäkta en mänsklig.
Jag hade en anstäldd en gång som var den typen människa som skulle skriva sina texter likt du gjort i kväll. Jag brukar ge mina anställda bonus till sommaren och till julen, det är då man behöver en extra slant. Denne person blev inte glad som dom andra, han blev tvärt om lite sur, för han såg det som att han nu hjälpt mig att tjäna så bra att jag hade råd med extra till dom. Han såg verkligen inte båda sidorna av myntet, trots att han fick en femtusing extra till både sommar och jul.
Men nu droppar vi detta, vi står inte bakom samma uppfattning i denna fråga, och då kan vi lika gärna sluta prata om det.
SEV
#50 det är naturligtvis upp till dig om du inte vill debattera vidare, men du belyser med ditt inlägg grundproblemet, det finns exemplariska arbetsgivare (du verkar ju vara en sådan) men fack, arbetsmiljölagstiftning, mbl osv är ju till för att skydda de arbetstagare som inte har en arbetsgivare som du. Att kalla fackligt engagerade för "indoktrinerade fackfjantar" är ju ganska avslöjande..

#38 jag är inte ute efter "hokus pokus - nu är jag frisk" men likaväl som det finns trådar mot magsmärtor och andra krämpor, var detta menat som en tråd om feber. Men det blev en tråd om jobb och ganska så OT i det här forumet hehe….
(känns som att jag inte alls hör hemma i den här tråden men ändå)
Sorry Jodrena, debattlusten drog väl iväg med mig lite.. Hoppas du fått några svar på din frågor trots allt..

nja det har jag ju inte alls, men nu låter vi nog denna tråden dö ut helt :)
Jag har lärt mig massor!!
#11 Mobba? Ge dig!
Slå upp "humor" och sedan "självklarhet" i ordboken och läs mitt inlägg igen - så ser du det ur ett nytt ljus :)

Väl.. jag har ingen att ge. Feber är redan hjälp på väg så jag förstår inte anledningen att hindra den.. Varför hindra hjälpen? Likadså med febernedsättande mediciner, de är också inte bra.
Nej.. febern skall du nog välkomna, det är vad som orsakar febern som kan behöva spellas bort i så fall.