Häxor iFokus

Häxor

Etikett: allmänt
Läst 1237 ggr
lightseeker
0

det känns som om jag får spel OT

En 9-årig flicka var försvunnen i ett dygn, i Norge, polisen återfann henne i hemmet hos en 92-årig man.
Dom kom honom på spåren efter det att en kvinna hade anmält att hon hade blivit utsatt för närmanden och erbjudanden, av mannen ifråga.

Nu är frågan: om hans höga ålder gör honom straffrättsligt tillräknelig.

(källa: göteborgs posten, 15/04/08)

Vad anser ni?

[trumman]
0

Tillåt mig illustrera vad jag anser vi borde göra med sånna här människor:

8*=  =o

Det är vad jag anser.

BranDuir
0

japp….kastrera fanskapen …oavsett ålder!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

lightseeker
0

men hans höga ålder, verkar ju tydligen vara en förmildrande omständighet

BranDuir
0

kastrera honom långsammare och med slö kniv ….så uppväger det hans höga ålder….finns inga förmildrande omständigheter för barnarov……inte en enda…

lightseeker
0

ha, ha, ha, ha, du får mig att gapskratta.

Men, men, det här är väl domstolens betänkande, hans höga ålder alltså.

Mitt betänkande är dock: vem betänker flickans låga ålder.

Spelar ålder överhuvudtaget, någon roll, när man begår ett sådant brott?

BranDuir
0

jag anser inte att ålder bör spela någon som helst roll i sådana fall….

spindelfot
0

Ja det är ju riktigt fånigt.. mord då? Kan man mörda hejvilt när man når en hög ålder?

och vad är det de betänker egentligen - att han ändå kommer vara död inom 5-10 år så ett fängelsestraff på något år inte spelar någon roll? Han kanske behöver mycket vård i fängelset och kräver extra tillsyn?

och tänk om man hamnar i fängelse när man är kanske 60 - och sedan sitter tills man är 92?

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Cristine
0

Håller helt med B.D

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

lightseeker
0

Hur skall VI göra för att få domstolarna att ändra sitt sätt att tänka då?

KAN vi göra någonting alls, för att påverka dom till att förändra, sitt skumma tankesätt.

För på detta viset, så är det faktiskt vanligt att många har kommit undan helt/eller mycket lindrigare.

Någon här som är mer kunnig om vad VI kan göra?

Blodeuwedd
0

#1, #4, #8 Håller helt med er. Det finns inga förmildrande omständigheter. *skära skära*

Sätt in dem på Hall eller Kumlanastalten och blunda lite så löser det sej nog av sej själv.

Imasy
0

I sådana här fall brukar det ploppa upp ett ord som heter "självsanering" i mitt huvud ;)

blodtopp
0

#10 Ja, där inne skulle de inte vara vatten värda ens för de andra brottslingarna… *host*

Näe, fram med fårsaxen! De ska minsann inte få ha nåt kvar att roa sig med.

SEVikinq
0

Så ska man alltså säga till sin värsta ovän.

-Vänta du bara tills ja blir 90, då skaru få se på fan.

Håller för övrigt med, det finns ingen åldersgräns för grova brott. Återfallsförbrytare borde få komma ut på nån ö bland riktiga drägg för at aldrig återvända.

Detta resonemang får mig att tänka på hur england gjorde med sina brottslingar, dom körde dom till en stor Ö. Den är numera känd som Australien.

SEV Cool

BranDuir
0

hmmmm…..Gotland ligger risigt till….*S*

SEVikinq
0

Frågan är ju nu då förstås.

Blev England ett mer drägligt land att leva i? Det enda vi är riktigt säkra på att England slapp återfallsförbrytare, på hemmafronten i vikke fall.

SEV Cool

BranDuir
0

ja du …frågan får stå obesvarad från min sida….trivs utmärkt på de brittiska öarna, men de har sin beskärda del av tokerier de oxå

isnornin
0

Det är klart att gubben ska straffas!!!

MVH Isnornin

Blodeuwedd
0

Jag har varit i England en gång.. Förra året.. Mitt intryck var: Beige! Allting i England är beige.. Flört      Dessutom kör de bil på fel sida av vägen. haha..

Blodeuwedd
0

Oj nu blev det ännu mer OT!!! sorry

BranDuir
0

#18 Oh dear…the left side IS the Right side though…*S*

Blodeuwedd
0

#18 Hm.. vänster sida är ju inte alls höger sida ..;)

Att gå över en gata där var ju rena rama äventyret. Man visste aldrig om man skulle bli överkörd av ett från fel håll kommande fordon.  Ha ha..

Astrina
0

(OT - ursäkta vad är klockan - för er som kommer ihåg den filmen haha!)

Min personliga åsikt är att Sverige som rättsystem är alldeles för mjäkigt. Vi verkar ha fattat vinken med att även den som begår ett brott är ett offer men tycks med det även glömma bort de "riktiga" brottsoffren". Förmildrande hmm vad skulle det vara har de tänkt sig? Jag vette tusan vad som vore rätt, jag vet bara att jag liksom lightseeker undrar vem som fokuserar på flickan.

Coturnix
0

Det finns inte så mycket information i tidningsartikeln så att det ännu går att utläsa vad som har hänt. "Närmanden" alltid = av sexuell karaktär? Är mannen möjligen senil och fick för sig att det var hans eget barn?

Hursomhelst är väl detta underlag för litet för att diskutera straffsatser?

En generell diskussion kan man ju ha ändå …

tillymilly
0

No mercy!

lightseeker
0

Du har rätt Coturnix, allt framgår inte i detalj av tidningsartikeln, av hänsyn till flickan eller farbrorn blir då bara spekulationer.

Men om man ändå skulle ta tillfället i akt till att diskutera , så hänvisar jag till inlägg#9, vad kan VI göra för att påverka?

Nu när det ändå verkar vara läge att ta upp detta laddade ämne.

Vad säger ni?

[trumman]
0

Tända ett ljus, och tänka ljusa tankar kanske?

…..det verkar ju vara ungefär så långt de flesta kan tänka sig att "agera" mot världens orättvisor.

spindelfot
0

Som 'vanlig människa' tror jag man måste starta debatt - inte på sådana här forum där alla lär hålla med en, utan ilskna brev och namnlistor till alla berörda politiker eller beslutsfattare, tidningar, media mfl. sprida absurditeten.

ja, nu tänker väl många att 'vadå, som om de läser brev' men genom en stormande folkopinion så har många beslut ändrats.

lightseeker
0

jag kan förstå din åsikt: att man söker ryggdunkare, men här är det nog så många fria viljor/häxor, så jag har aldrig kännt att folk alltid dunkar i rygg här.

DÄREMOT, så upplever jag ofta att tystnaden lägrar sig när man kommer in på ämnet: sexuella övergrepp och det händer även här.

Då skulle jag, efter mina reflektioner, kunna säga att min uppfattning är: att folk är rädda för att beröra ett såpass brännbart ämne, eftersom vi inte har övat oss i att prata om det som berör oss känslomässigt.

Det är jättekul att få upp en diskussion/debatt.

Du har jätteintressanta åsikter om hur man kan beröra.

Brev, namnlistor, media.

Kunde man börja på sina arbetsplatser, här, i närområdet, osv.

spindelfot
0

Jo, man kan ju sprida debatten över internets bloggvärld tex - det är ju väldigt lätt att finna argumenten. Det är ju en absurditet - får man göra vad man känner för när man når en viss ålder? Vad sänder det för signaler till resten av samhället? "Inte straffbar över 75?" Är man immun som kungen, kan man då köra bil som man vill, mörda, sälja stöldgods eller knark.. var går gränsen?

Intressant är ju även att som du säger, sällan tar man hänsyn till yngre åldrar.. när man är mycket ung kan man hamna på ungdomsanstalt eller sluten psykanstalt. Domstol blir det i stort sett alltid.

Man kan ju knåpa ihop en artikel, som gärna väcker till debatt med tillhörande namnlista och skicka och skicka och skicka till massvis av bloggare som kanske finner det intressant och skriver om det. Man kan ju självfallet ha ett sådant irl också där man som du säger, går i närområdet och på arbetet..

Lorelai
0

Att jag håller mig utanför dessa disskutioner har ingenting med rädsla att göra. Det har ingeting med nervositet att stöta sig med någon.

Av skäl väljer jag att låta dessa ämnen passera utan mina inlägg. Ingen av dessa skäl har med rädsla att göra. Ämnet är inte för känsligt för mina öron. Jag bryr mig inte om ifall andra vill prata om det. Jag läser disskutionerna, men är inte intresserad utav at delta.