Bunden, vilt och fritt
Ja häxor är vi närapå allihopa. Som nämnt i en annan tråd, vilken slags häxa är du? Så vill jag ta upp det igen, på ett annat vis.
Jag har lärt mig att vi har wiccanska häxorna, så har vi de som strövar lite fritt i vinden så att säga.. likt frön gror de lite här och var. Här har vi använt oss utav Frihäxa så dyker Vildhäxa upp för mina ögon. Finns det fler sorter som jag inte vet om?
Vi som då har etablerat Frihäxa.. skiljer sig denna något från Vildhäxa?
Välsigne er alla

#1 Ja det tyckte jag med att det var. Så låt oss spekulera över vad vi tycker och tror. ;)
Det var bla den som inspirerade denna tråd. Men bra att du la in den, det hade jag glömt.

Jag är också nyfiken på om det finns fler. Känner i nuläget att jag vill plocka lite ur varje, ungefär.

#3 Det är nog det bästa att göra och inte bara låsa sig på en gren.
Att vara öppen för allt och inte låsa sig bara för att hålla sig inom vissa ramar.
*bygg dina egna ramar om du känner att du måste*

Jag tycker att det nya pyntade Frihäxa är perfekt! borde etablera den grenen mer fast.
kramar!
Kristen, frikyrklig, lutherian, protestant…. och nu gör ni samma grej :)
Intressant.

Det är ju så vettu, trumman. Att människor vill gärna sätta etiketter på allt. och jag tror inte att häxor är så olika andra i det fallet =) Trots allt alltså.

Njae.. nu vill jag påpeka att jag inte är ute efter att artbestämma häxor utan mer bilda mig i ämnet.
Men nog tycker jag om Frihäxa.. :P

Det är ju väldigt intressant.. i synnerhet tanken om kraften bortom organisationen och det mänskliga begreppet. Jag är så trött på symboler - det är ju inte symbolerna och tingen som är det viktigaste - utan kraften de besitter, om de nu besitter kraft - eller det endast är en form av kanalisering, då vi har energiband till allt vi äger.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
jag betraktar mig själv som wiccan men anser samtidigt att wicca liksom alla andliga traditioner måste utvecklas och inte stanna i det förflutna.. samtidigt är det förstås bra att ha en grund att utgå från, att ta del av andra människors erfarenheter och kunskaper..

nja… vad jag menade med att ordet Frihäxa var perfekt, är att det kort o gott innebär (för mig iallafall!) att det just är ordet Fri, gör som man vill, följer vad man vill.
Ja det är väl också att sätta en etikett men som #7 säger, ligger det säkert i människans "natur" att sätta etiketter.
Ska vi ta det djupare så kan vi dra det långt, vi kan gå ända till att vi föds och vilken metod vi nu än använder så får vi ett namn! det är också en etikett! Att namnge. Men går inte in på det just nu. (är mkt, mkt trött, jobbar alldeles för mkt!)
Jag tycker om Frihäxa. Men än så länge titulerar/etiketterar (kan man skriva så?) jag mig knappt som häxa ännu……det är en bit att vandra först.
#6 jag måste säga att jag älskar dina inlägg! dom gör så att man får "tänka till lite" #S# ( o ibland får man sig ett gott skratt också!#S#)
kramar!
#6 det sägs att om du sätter in 10 häxor i ett rum så slutar det med 11 olika meningar om vad häxkonst är.. detta är egentligen inte så konstigt eftersom inte inte finns någon central "dogm" som alla måste bekänna sig till..
Jag tror inte det är människans NATUR som sätter etiketter… utan hennes ego.

Ja där har du en poäng! kan jag nog hålla med om….
kram

Kul att se hur disskutionen vandrar.. mina egna funderingar är lullig än så länge så jag behåller dem ett tag till.
Jag vet vart jag står.. jag följer dem lagar som naturen så klokt har bestämt..inte dem någon annan önskade skulle följas. SÅ efter det blir jag en fri häxa.
Att jag ens har kommit mig att kalla mig själv för häxa har med att alla mina intressen vävs samman där. Mitt oemotståndliga behov för att hjälpa utan egen vinning får sig verkligen en naturlig plats i det ordet.
De alla olika planen av hur jag använder mig av energierna och så lämpar sig in.. Ja i kort, något jag inte är bra på att hålla något kort, så att höra Häxan Lorelai är som att höra Hemma.
Men.. ändå.. vilka är alla benämningana som finns att frossa bland?

#s# visst känns det bra! när någon kallar en häxa!
Även när dom som säger det i negativ mening, kallar en för häxa så känns det bra i hela kroppen! ( o man tänker för sig själv: japp det är jag de!) #S#
Kramar o sov så gott
#16 Ja huvudsaken är ju att man tillhör ngn grupp :) flockmentaliteten gör sig påmind.

***YYYYYLLLLL***
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
Provhäxa?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

#19 Ja den var bra.. provhäxa. med tanke på den andra trådens utveckling så kan vi nästa utgå från att nästan allt kan få häxa efterföljt.Hmmm… känns som att jag får formlera om min tanke lite.
#16 ja.. :D Nu var det iofs mer i mina egna tanka jag menade och ordet höra där fick stå som metafor för en samling av beskrvningar. men jag förstår hur du känner. :D

hmmm…tror det var lillebror Ijin som sade datorhäxa…..specificera tack..PChäxa eller Machäxa….vid första alternativet var god specificera AMDhäxa eller Inteldito… ;-)

Hmm.. Ja vill minnas att det var Ijin med. Hmm. MACHäxa kan det inte vara, elle är det för dem sim allt strular ihop sig för kanske? VistaHäxan är då den som är ute efter ondo??

Då får väll jag lägga in benämningen sånthäxa vad gäller mig… eller såntist :P
Håller på med allt "sånt".
Amd!

#24 hum? Amd?

AMD!!! (X2 64)…*S*

*skratt* Ja.. nu begrep jag.. :P
Yes!