Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 4746 ggr
Hadina
0

Hur Bor Ni?

Satt här och funderade på hur ni bor.. med tanke på växter, örter och naturen??

Och jag är en nyfiken en!!! Själv bor jag i marklägenhet intill en skogsdunge..Har en lagom tomt till..

BranDuir
0

På landet vid Helge å's källa! Med jättetomt!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

FantasyMoon
0

Bottenlägenhet i ett hus från förra sekelskiftet.
Stor gemensam vacker park utanför på husets framsida, 30 sekunder från buss och järnväg. Staket emellan självfallet.
Bakom huset finns stor öppen yta omgiven utav skog. 
Är i skog på 1 minut. Är på ICA på 15 minuter. 
Bor helt perfekt! Nästan iaf.. lite för litet, men man kan inte få allt.

Astrina
0

Jag får väll rösta höghus då. Fast det är ett 3-våningshus och "skogsdungen" finns ett par ynka metrar bortanför balkongen. Jag bor på en liten ort där skogen finns inom synhåll vart man än blickar, i princip.

isnornin
0

Jag bor i ett slott på en ö… jag kallar det landet:) oj vad jag tog i nu;)

MVH Isnornin

Lindbygarden
0

på landet, inbyggd gård, öppna fält och beten samt alvaret runt knuten.

Alvljus
0

Lägenhet, översta våningen i ett tre-våningshus och är mycket nöjd med det.

Periodvis bor vi ute i våran lilla stuga i skogen. Jag tycker att jag har det bästa av två världar; dels friden ute i stugan (där jag slipper människor) och dels närheten till allting här inne i stan, där min dotter går i skolan.

Coturnix
0

Koja, tänkte jag först…men det är nog ett fint litet hus iaf. om än slitet. Cirka en mil till närmaste affär. Inga allmänna förbindelser. Huset ligger för nära landsvägen ganska bra om det mycket snö, inte så långt att skotta för att komma ut. Drömmer om att bo vid vägs ende dit ingen hittar men det är nog så bra som det är. Gott om granar och ont om grannar.;)

Astrina
0

För ett par år sedan (rätt många år sedan) flyttade jag in till residensstaden och rakt in, mitt i centrum. Närmre kunde jag inte komma någonting. Inte hade jag någon balkong heller. Jag stod inte ut så vidare lång tid heller. För det var då det verkligen gick upp för mig vad beroende jag är av naturen. Det var såå skönt att låta flyttlasset gå därifrån!

Bappho_
0

Det är lite av en Koja, mitt hus också. Alltså, ett litet, litet pepparkakshus på landet. Vildvuxen tomt med en liten äng och en bit skog och lite av sjön tillhör gården också. Delar av tomten är naturreservat.

Mist
0

Hejsan alla !

Jag bor på andra våning med en jätte lång balkong , där jag ordlar
många olika blommor , örter :)

Men jag har även en gång väg på 500 m ner till havet och kan även se havet från mitt köksfönster :)

Skog och natur ligger nära tillhands :)

Jag ska ta kort på min balkong när jag planterat alla växter , örter , blommor så ska ni få se vad fint man kan ha det på balkongen…
Fast det kan va grymt tråkigt ibland ;)

Astrina
0

Bappho och Coturnix - era ställen låter så underbara! Ett par riktiga oaser. Jag förstår att ni båda har mycket djurliv inpå knuten. Bappho, kan du blicka ut över sjön genom något fönster?

Bappho_
0

Jag ser sjön från mitt köksfönster men skogen är mellan huset och sjön så utsikten är väl inte den bästa.

Astrina
0

Vad trevligt ändå, även om det bara skymtar. När träden är kala kan jag skymta Vänern mellan träden och en fabrik. Fabriken skymtar bara den också vilket iofs känns bättre- Så att jag slipper se den mer än vad jag gör menar jag.

Hadina
0

Håller med Astrina!! så ljuvligt *L*

Blodeuwedd
0

Huset mitt.)

Jag bor i ett torp med två grannar (sommargäster jag nästan aldrig ser) Egen väg som slutar i intet alltså ingen genomfartsled. Tomten är på ung 3000 kvm. Skog och åker runt om. Hittills har jag bara VARIT här och hittat hem liksom och inte börjat med några odlingar men det kommer när det är dags.

[trumman]
0

Bor motvilligt i en radhuslägenhet på andra våningen
 (av två) - iofs bor vi jättenära skog och vildmark men jag vill ut likt ovanstående post, gärna väglöst land, till land och marker.

Det får väl bli snart, annars går jag SÖNDER!! :D

Bah. Starta ekoby med mig för h-vette nån! :D

Hias
0

jag bor dock i en lägenhet men har skogen ett stenkast ifrån .

SEVikinq
0

Har dubbelt boende, orginalet är på landet i norrland och den tillfälliga på grund av vikariat i sthlm ligger nästan på landet.

Jag vill kunna gå ut på morron i fillingarna utan att nån granne ska börja klaga. Åså kan man ju spela musik hur högt man vill.

SEV Cool

Blodeuwedd
0

Fri "man" pinkar i trädgården he he

Oskyldig

blodtopp
0

Bor på tredje våningen av tre i en bostadsrätt. Helt ok, för det är ingen insyn och så är väggarna så tjocka att det inte hörs nåt från eller till andra lägenheter. Rätt nära skog, och nära till VÄnern och skärgården.

Men jag saknar att bo på landet så jag blir knasig!!! Uppvuxen på pappas bondgård med hela naturen direkt utanför dörren.
  Det är jobbigast på våren då allt börjar bli grönt igen, under sommaren har jag liksom redan kapitulerat och hösten och vintern är helt ok inne i stan. Hoppas innerligt på en lottovinst snarast.

MariaN
0

Håller på att flytta till ett hus ute på landet. Helt underbar natur och så fridfullt där.

Jag kommer att få stor trädgård så nu kanske de blir av att ta upp mitt örtintresse och börja odla lite olika växter.Skrattande

tillymilly
0

Hedina..i ett hus inte ett radhus o inte på landet ..långt mellan grannarna men i ett hus på en gata med fler..

Ha det,kram//Tm

Anco
0

Bor lite i utkanten av en halvstor by. (några 100 m fr Helge  å, BD) *L* i ett lite lagom stort hus. Grannar runt omkring,men ändå fritt.Skog alldeles i närheten.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Cristine
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag bor med min guarani, son och dotter långt ut på landet med bara en granne i närheten.Stor öppen tomt, med skog runtomSkrattande

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Astrina
0

#24 Ser otroligt mysigt ut!

Vekka
0

Nu bor jag i ett rätt så stort tornhus byggt 1912, allt gammalt är kvar, ej modernt renoverat, kallas "kråkslottet" med två lägenheter i, min pojkvän som äger huset bor på nedre våningen o jag bor på övre - separata boende, så vi är både sambo o särbo, kan man säga #S# det ligger mitt inne i en liten by med stor tomt. Jag älskar det här huset jättemkt men jag klarar inte riktigt att bo så här med närma grannar, uppväxt på landet, så jag har en stark längtan tillbaka till torpet i skogen.

Kramar!

Sovgott
0

Jag bor i lägenhet i ett trevåningshus i stan. Har ingen balkong o bakgården är riktigt trist! Finns visserligen ett vackert päronträd o en gräsplätt, men det är oxå allt. 5 sek till närmsta mataffär. Samma avstånd till närmsta busshållplats. 18 min promenad till stadens centrum, tågstationen och Vättern.

Jag är uppväxt på en gård på landet och längtar tillbaks till mina rötter… Drömmen är ett stort sekelskifteshus med glasveranda, stor prunkande trädgård med massa fruktträd, örter, blommor o bär, lite hönor, hund, katter, omedelbar närhet till vatten o skog. *Suck*

Men odlar lite gör jag ändå… Gröna växter trivs fantastiskt bra i min lägenhet o jag har fönstren fulla av grönsaker o träd!

Hadina
0

Vi bor alla så olika.. men man ser att dom som bor i lägenhet har eller försöker ha ett *naturligt* alternativ att ta sig till..

Jag har bott både på landet, i radhus och vanlig lägenhet.. Friast var det givetvis på landet.. men av olika anledningar så kunde jag inte bo kvar där så då flyttade jag till vanlig lägenhet med balkong.. Hua! har aldrig kännt mej såå inlåst i hela mitt liv! Till slut fick jag denna marklägenheten jag bor i nu.. Något mellanting.. nja inte det heller.. men med tanke på att jag inte kan bära ved så är det här väldigt okej *L* och jag har väldigt nära till naturen.. bara öppna dörren..

spindelfot
0

Jag bor i ett äckligt höghus med balkong, med massvis med andra hus som ser exakt likadana ut omkring mig.  När jag tittar ut ser jag parkeringar. Betongen i lägenheten är så tjock att vi inte kan spika upp tavlor, man får använda speciella betongkrokar…

lägenheten är väl egentligen fin, det är den bästa hitills av en lång rad lägenheter… men jag tycker verkligen inte om det, känns som om man bor i en slags förvaringslåda - en såndär praktisk liten box med massor av fack som man kan köpa i järnaffärer, som förvaring för olika slags spikar och krokar.

jag har som ambition att lyckas lämna det här livet inom fem år - köpa mig en koja i skogen, men det är mycket praktiskt som måste lösas, jag har ju inte ens ett körkort eller ett riktigt jobb, och min son måste ju gå i skolan.. min man vill bo kvar i stan, så inom fem år kommer vi alltså bli särbos. trist, men det är något jag måste göra.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Astrina
0

#29 Lyssna till ditt hjärta o och som sagt det kan hända mycket på ett par år. Lycka till tjejen!

FantasyMoon
0

Ja Spindelfot. Ibland hamnar vi inför tråkiga val. Men jag tycker absolut om och se att du trots hans önskningar ändå inte glömmer dina. Det är när man gör det som olyckan gärna lurpassar dörren.
Så det gör mig glad och se att du trots det tråkiga vågar stå upp för dina ambitioner! Särbos behöver inte vara det värsta som har hänt heller. 
En av mina grannar är särbos och dem skulle inte kunna ha det på annat vis.

Du kommer att klara det, det är jag säker på. :D

spindelfot
0

Jo, känns lite som om jag alltid följt efter män och gjort vad dom vill, vill de flytta flyttar jag efter.. Nu tänker jag flytta iväg och göra det jag vill. Varför skulle det vara så självklart att stanna i stan ifall han vill det tex? Jag tycker att särbos verkar vara ett skönt och bra alternativ, med tanke på hur många som bråkar om disken så skulle fler behöva bli särbos.. alltså istället för att skilja sig - bo isär.

jag har väl en JÄTTEAURA som behöver ett eget hus och x antal hektar för att vara nöjd.. hehe

Astrina
0

Spindelfot - Var och en ska utgöra huvudrollen i sitt eget liv, det låter som de orden vandrar från en insikt i hjärnan till förståelse i hjärtat hos dig. Likt en inre vår, att det börjar blomstra. Förlåt om jag är framfusig, det är mest menat som positiva ord. Mest och mest, enbart positivt såklart! :))

FantasyMoon
0

Det bästa min man sa till mig när vi blev ett par var:
"Vill du vara ensam med mig?"
Det är filosofin vi idag lever efter, att vara två individer som lever tillsammans.

spindelfot
0

33# ja det är precis så jag tänker! Att det är så knäppt egentligen, i ett förhållande handlar mycket om att kompromissa och att ge vika åt varandras viljor för den andres behov, men det behöver ju inte vara så - alla borde få möjligheten att leva fullt ut.

#34Visst finns det par där båda strävar åt samma håll, men hemma hos oss strävar viljorna kors och tvärs.. kärleken ska ju vara det som håller människor tillsammans, inte de praktiska behoven.

FantasyMoon
0

#35 Ja men visst bör det väl vara så, kärleken som binder.

Hadina
0

Spindelfot! Allt det där du beskriver om förhållande.. känner jag igen mej i sen tidigare.. Det är tragiskt att inte kunna vara en egen individ! den enda mannen jag INTE haft det så med är/var nu min sista..

Det är viktigt att hitta sig själv och stå för den man är..

Lätt och säga.. inte så lätt att fullfölja alltid..

Försök att vara DU!!.. KRAM!

spindelfot
0

Ja, jag möter mycket motstånd och det blir mycket bråk och krångel, min familj(såväl min nya och min gamla) och mina vänner tycker att jag är helknäpp (min psykiska hälsa har diskuterats bakom min rygg..) MEN jag har aldrig varit så bestämd om något i hela mitt liv som jag är nu - andras negativa åsikter gör mig inget, jag har aldrig varit så lycklig som nu när jag bestämt mig.

Tack för peppen, det kanske finns någon annan 'lägenhetsfånge' som inte bestämt sig än som sitter och läser..

Iram
0

Jag bor med min familj i ett 50-talshus. Jag valde "på landet" även om det kanske inte är så mycket landsbygd som man skulle önska. Mer åt bymiljö-hållet. Men vi har iallafall stor tomt, rymligt med mellanrum till grannarna och skog och åkrar inom ett stenkast från huset. Vi bor faktiskt precis som vi vill bo just nu. Villan lagom stor, billig att bo i, rymliga förråd och varmgarage att snickra och skapa i. Trädgård med stora grönsaksland, hallonhäck, vinbär, äpplen och ganska stort växthus. I andra änden står hönshuset och min kaninuppfödning.

Men jag när en liten dröm om att någon gång bo mer lantligt och vara mer självhushållande. Men det får bli när yngste sonen vuxit upp.

Bild på min humle:

fairytindra
0

jag bor på andra våning iett trevåningshus…en lägenhet med inglasad ballkong. Dock längtar jag ner till marken, så vi söker antingen en lägenhet i markplan men spanar oxå lite efter hus. Dock vill vi bo i det här området och då kostar husen från ca 2 miljoner och uppåt . Så än så länge bor vi kvar kram tindra

BiGavia
0

Jag bor i villa i utkanten av samhället, egen trädgård, vilket är en nödvändighet för mej, sedan har jag mitt föräldrahem ute i skogen vid vindelälven, mycket vackert ser från köksfönstret 6 km ned efter älven.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Astrina
0

Iram, det är så vi vill bo - innan vi flyttar ut på landet ;)

Hadina
0

#39.. Å det låter alldeles underbart! Och vilken härlig humle som slingrar sig.. (kan tänka mej den på hösten.. när den har sååå vackra färger)

Hias
0

Ja och jag letar efter mitt kråkslott som jag brukar säga till barna men har dock inte hittat nått som fallit mig i smaken .

Även ett gammalt soldattorp skulle passa mig utmärkt men får nog vänta ett par år till vet att en dag så ser jag mitt blivande hem och fram tills dess får jag stanna kvar i min boning.

Astrina
0

Hias - om du är beredd att flytta på dig så finns det nog en hel del som skulle falla dig i smaken i Värmland.

Iram
0

Ett kråkslott vore underbart… Med knarrande lite sneda järngrindar, torn, höga fönster och massor av underliga vinklar och vrår. Och med ett alldeles eget husspöke givetvis. :-) Ett anständigt hem för en häxa minsann!

Astrina
0

#46 Ja, och rosa små rossnår som klättar..

SEVikinq
0

NI bor mysig många här.

Vi gör som en broder föreslog nån gång, vi köper en ö……

SEV Cool

Eiyra
0

Jag (vi) bor i en liten 2a med kokvrå. alldeles för liten och superdåligt planerad. Riktigt risig är den och att sätta upp ngt på väggarna är ett större projekt då väggarna är av tjock betong. Trivs inte alls. Vill ha ett riktigt kök med frys och ett extra rum och gärna lite trevligare grannar. Dock ligger den på gångavstånd till jobb och skog.

Hias
0

ja #46 de är det jag letar efter men som sagt va de lär ta sin tid,och #45 jag skulle gärna flytta på mig men har dock fortfarande tre arvingar under 18år och delad vårdnad me deras far så kan tyvärr inte bara ge mig av han skulle aldrig tillåta detta fast jag har oftast de små här de trivs inte me sin far riktigt han har lite svårt att ta på de sätt vi lever hemma hos mig och dock så älskar mina små det och känner sig oerhört mer trygga här.

blodtopp
0

Kråkslott? Ni menar ett sånt här (som finns en liten bit ner på sidan) =)

Coturnix
0

#51 Ha! Va fint! Ser ut som ett amerikanskt dockskåp! ;)

Blodeuwedd
0

ÅÅÅÅÅ Vill HAAA!!!

BiGavia
0

Vill nog mer ha ett engelskt cottege house, tror att det heter så ett lite hus med  i princip ett stort rum nere och övervåning med snedtak och tillhörande förtrollande trädgård och småhus. dröööööööömer, godnatt

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

blodtopp
0

Håller med dig, askfisen. Hellre ett sånt hus än det jag länkade till. Men jag var bara tvungen att visa det *S*

Sov gott syster!

Coturnix
0

…ett stenslott i Skottland…eller en liten parstuga med vedeldad bakugn…

spindelfot
0

jag älskar hus som ligger djupt inne i skogen - men ändå ser väldigt civilicerade ut, typ målade vita med balkonger och en veranda… som hus som ligger nära vägar inne i stan.

När jag ser ett sånt hus så kan jag inte låta bli att fantisera om det, typ att det förut har legat en hel by eller stad omkring men sedan har alla flyttat, en dödlig epedemi eller något! Och det där huset med dess överlevare är kvar… ett hus fullt av historier

Bybo
0

Å här bor jag :-)

Cristine
0

Jag var faktiskt på väg att köpa ett kråkslott, som påminde lite om Morrison Manor. De som bor här känner säkert till det eftersom det ligger på vägen ner mot havet i Tynderö nära Restaurangen Holmö Brygga Det har inga målningar på väggarna och bara ett torn, och det tornet var snett och skulle stöttas upp. Sedan var det andra saker som skulle fixas, så jag drog mej ur. Nu när det står renovera ångrar jag mej nästan.Det blev jättefint, men källaren var väldigt ruggig(typisk slottskällare)så jag vet inte om jag vågat mej ner för att elda! Jag har fotona från mäklaren kvar någonstans, hittar jag dem sätter jag in bilden

Hadina
0

Vad skönt att vi har drömmar och föreställningar..Glad

Drömmer med om ett litet torp på landet.. tyst och mysigt.. sprakande brasa och bulldoft.. vildvuxen trädgård och en liten bäck..

Devona
0

"Vi bor på landet… så snart vi fann det" *nynnar*Räcka ut tungan

hehe, bosatt mitt ute i ingenstans i en by med cirka 50 personer Jättemysugt, med åkrar och skogar och sjöar och så vidare, härligt också för att man kan släppa ut katterna utan att va rädd för att de ska bli överkörda (inte så mkt trafik som ni nog förstår) :p  Enda negativa är att alla politiker och sånna som bestämmer busstider verkar anse att vi minsann int behöver åka buss, går typ 3 bussar om dan till det närmsta lilla samhället :(

men övervägande positivt då jag älskar djur ånatur, som de flesta andra här ju Glad

ha d bra

Vekka
0

Synd jag inte har digi kamera!#S#

Då skulle jag sätta in bild på huset! Jag bor i ett litet Morrison manor.(ägs av pojkvännen) Har tårn o vinklar o vrår, o lite läskig källare. Omålat (färgen har flagnat) ligger uppe på en liten backe, kallas i byn för "kråkslottet", o det är heller inte konstigt att folk är allmännt misstänksamma, då min pojkvän samlar på gamla likbilar mest amerikanska. Tänk er synen! kråkslott med vildvuxen trädgård o parkerade likbilar utanför!#S#

Kramar!

louhi
0

Jag bor vintertid (okt- april, maj) i liten röd koja i utkanten av en bondby. Byggd på 30-talet med vedspis och kakelugn. Sommartid bor jag i liten grå koja mitt inne i skogen, med vedspis men utan kakelugn. Däremot finns bastu och en fin liten skogstjärn.

Outrageous
0

Bor högst upp på 9e våningen i ett studenthus i centrala Göteborg just nu, men flyttar till våning 3 av 3 i ett hus lite mer i utkanten av stan om två veckor. :) Närmre till skogen, men utan balkong. I framtiden ska jag bo i en stuga i skogen!

Hadina
0

#64.. Jag skulle med helst vilja bo i en liten stuga i skogen.. Ååå vad det hade varit skönt!

isnornin
0

Har ni sett filmen The Holiday…? Den stugan Iris bor i i England är min dröm!!!!!!!!!

MVH Isnornin

isnornin
0

Har ni inte sett den, då har ni trailern här;)

http://www.youtube.com/watch?v=G0p8Su3bdHc

MVH Isnornin

Astrina
0

#66 Då gäller det att det finns två hus för det är min dröm med. Men det ska ligga i den svenska skogen haha.

isnornin
0

#68 är det säkert!!! Det är så underbart!! Ja visst ska det vara här el på Island går också bra för min del, o muren framför huset!!! Jag måste titta på filmen i dag!

MVH Isnornin

Astrina
0

Det är verkligen helt bedårande!! Titta åt mig oxå vännen!

isnornin
0

Ska göra det!!!

MVH Isnornin

varulven
0

#67 Jaaa JAG OXÅ!

Cristine
0

Jag lovade i #59 attjag skulle lägga ut bildr på kråkslottet .Nu har jag hittat dem.

Cristine
0

Ett till!

Iram
0

Oh, det blir perfekt åt mig!!!

BranDuir
0

Ja åt mig också…synd bara att det inte ligger här nere…*S*

Blodeuwedd
0

ÅÅÅ åt mej oxå… jag behöver nog ett vinterhus. :-) Fast är det inte liiiiite långt norröver?

Iram
0

Ska vi köpa det tillsammans allihop och ha det som träffpunkt?

BranDuir
0

fast det här är lite bättre…*S*

Blodeuwedd
0

Tänkte genast på Familjen Adams hmm..

blodtopp
0

#73 o 74 Men! Det där huset står ju här i stan! Ett gult, nästan exakt likadant. Undrar om man ska åka förbi och ta kort på det…

blodtopp
0

Hi! Behövde inte ta kort, sambon hittade den här

Cristine
0

Eftersom det är fler som är med  från södra sverige än från norra får ni väl köpa in det från Kristinehamn.Skrattande

blodtopp
0

Fast jag tror det var nån som hostade upp de där pengarna som huset skulle kosta (artikeln är från 2006). Fast det lär nog inte varit nån här från stan, då priset var väldigt högt mot vad det brukar kosta här… Kanske ska åka förbi ändå och kolla om det är bebott.

Astrina
0

Huset i The Holiday och ett med tinnar och torn, suck! Vill ha både och.. Det känns som det skulle bli ett mycket märkligt hus haha!

Hadina
0

#79.. Hihi där spökar det!

Outrageous
0

Flera från Kristinehamn här alltså. :) Lite roligt. Jag är född där.

BranDuir
0

#86 ja det gör det…..blev själv vettskrämd där en natt för måååååånga år sedan

Hadina
0

#88.. jasså.. jag tycker det är mysigt.. fast har ju inte varit där på natten *S*

BranDuir
0

mesta föregår ju nere vid brygghuset/tvätthuset….vet inte om det finns kvar…

Hadina
0

Har inte varit där på många år.. så jag vet faktiskt inte heller om det finns kvar..Fundersam

Vi får väl kolla!!

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.