Brygd mot mensdepp
Eftersom jag upptäckt att det finns väldigt många kvinnor här tror jag nog att denne brygd kan vara uppskattad.
1 tsk Citronmeliss
2½ dl kokande källvatten
Låt dra i 3 minuter och drick för att komma ur en tillfällig nedstämdhet i samband med menstruation.
Citronmeliss verkar kramplösande och lugnande och användes redan av araberna på 900-talet för dess medicinala effekter.
I en liten studie gav citronmeliss i kombination med valeriana motsvarande effekt som läkemedlet triazolam (ett ångestdämpande och lugnande preparat). Ytterligare en undersökning bekräftar att kombinationen fungerar bra vid sömnbesvär. Även bra att göra brygd på för att svettas ut feber vid förkylning.

detta måste jag verkligen anteckna, för att ha vid aktua behov. Tack söta lady darkness

Ja det var bra! Tack! Och jag odlar citronmeliss och äter det i tid och otid! :D
oh…. perfect….. löser ångesten OCH får mig at tsova! :) najs…. *note to self: köp citronmeliss*
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

å så bra!! Nu får det bli sommar så jag kan skörda!!!!
Jättegärna mera sånna recept!!!
MVH Isnornin

Ibland finns det färsk citronmeliss i småkrukor bland dill och persilja i affären. Hur "konstigt" de är uppodlade är en annan sak. Men iaf.

jag får nog köpa en kruka. Man kan ju baka kladdkaka ha lite (bara lite;) glass till och citronmeliss, det fungerar rätt bra vid menskrämpor… lite onyttigare än brygden men smakar gott;)))
MVH Isnornin
Varsågoda, allihopa! Verkligen kul att få sådan respons och kunna bidra och hjälpa till! 

Ett gammalt recept jag har är citronmeliss och pepparmynta. Har funkat på alla jag har rekomenderat det till.
Skogsgubben: Jaha, ja, det kan jag tänka mig. Tack för tipset! =)

Ja, pepparmynta är bra! Kamomill också, då även det är kramplösande som de två andra. Lite lavendel kanske?
Lavendel kan nog också fungera bra.

Jag har bara kamomill hemma! Ska testa det!!!
MVH Isnornin

Citronmeliss? 

Hembrännt och blandsaft hjälper mot alla problem så lyssna på pappa luigi

Skogskrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrraft var är du när du behövs !!!!

rölleka är oxå bra mot menskrämpor, fast det är kanske svårt att få tag i nu :)

Salvia, en infusion 1 ggr dagligen några dagar före mens, ståt det om i mn stora örtläkebok. Har inte testat eftersom jag inte blir mensdeppig:)

En kombination med valeriana och citronmeliss finns att köpa i tablettform. Relana heter det och finns på hälsokost och större livsmedelsbutiker. Jag har använt dessa vid ångestproblematik och de har hjälpt väldigt bra!
Te på smultronblad löser magkramper. Jag har till och med hävt hemska gallstenskänningar med hjälp av detta!

hm har man gallsten så kanske man ska besöka läkare ändå?
jovisst hade jag besökt farbror doktorn… men hans mediciner var ju verkningslösa!

ah bra trodde du lekte din egen medicinkvinna från start ;P