Häxor iFokus

Häxor

Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 11271 ggr
Outrageous
0

Kur mot munsår?

Har fått lite sprickor i mungipan och funderar på om någon har något bra tips som kan hjälpa? Har smörjt in med idominsalva hela dagen, men det känns inte som att det hjälper.

mommo
0

Honung lär ska hjälpa.

lightseeker
1

jaa, oturageous, min dotter tipsade mig om läpp-plåster på apoteket, hon får ofta själv-sprickor i läpparna, det läker bra över natten.
SJälv får jag, sällsynt nog, sprickor i mungipan och det har också läkt med detta lilla genomskinliga, runda plåster, över natten. Toppen!

lightseeker
0

compeed, munsårsplåster, hette det.

Endroppeihavet
0

Fast allvarligt talat funkar anti och alla medel med samma aktiva ämne superbra. Det måste jag faktiskt säga.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

isnornin
0

Ringblomssalva

MVH Isnornin

Hias
0

Min mormor tog alltid så kallad vicks bröstsalva och la på våra munsår de sved till en liten stund men ack så effektivt, själv så har jag ofta blandat lite tandkräm och potatismjöl och smeta på och de har funkat/BB Hias

Outrageous
0

Tack för alla råd. Jag har dock lite dåligt med pengar den här månaden så det blir honung eller tandkrämsvarianterna jag får testa.

isnornin
0

Du kan få en liten burk av mig om du vill… pma mig bara din adress så skickar jag den…

MVH Isnornin

Outrageous
0

#8 Vad gulligt av dig. :) Ska skicka något till dig när jag kommit på vad. ;D hehe

spindelfot
0

teatree olja är jag uppvuxen med, finns på hälsokosten och body shop, och funkar mot ALLT utvärtes, som myggbett och herpes.. jag älskar teatree..

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

BranDuir
0

Groblad…..

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

svartmask
0

vart hittar man  oftast groblad?

bless

svartmask
0

(på marken kanske =P *asg*)

BranDuir
0

jaha ja….just nu vann Svartmask en fotvandring till Ystad…**S**S**

Beskrivning. Groblad är en flerårig ört med en basal bladrosett och ett långsmalt mångblommigt ax. Bladen är brett ovala med grova bågböjda nerver, de är vanligen kala men kan ibland vara finhåriga, dock aldrig så håriga som hos rödkämpar (P. media). Blomaxet är vanligen längre än hos andra arter i släktet kämpar (Plantago). Blomkronan är brunaktig och ståndarna är blekt violetta, eller sällan gula, med vitaktiga strängar. Groblad är formrik och ett par underarter med delvis olika utseende och ståndortskrav brukar urskiljas, de är dock inte skarpt avgränsade mot varandra. Huvudunderarten, gårdsgroblad (ssp. major), förekommer i snart sagt alla kulturpåverkade miljöer och brukar följa i människans spår, ute i mer naturlig vegetation växer den framförallt på gångstigar. Den har kala, helbräddade och mångnerviga blad, upprätt tätt ax och en frukt med 6-10 frön.  Åkergroblad (ssp. intermedia (Gilib.) Lange) förekommer också på kulturmark, men skiljer sig genom gleshåriga, något tandade blad som har något färre nerver. Stjälken är bågböjd och uppstigande och frukten mångfröig med 15-25 frön. Den tredje underarten, kustgroblad (ssp. winteri (Geisenh.) W. Ludw.) växer huvudsakligen i betesmarker och på stränder. Den har gleshåriga blad med tre nerver samt ett upprätt ax och frukt med 8-11 frön.

Utbredning. Groblad är en mycket vanlig art med vid utbredning, i Sverige förekommer den från Skåne till Torne Lappmark. Första fynduppgift är från 1600-talet, men arten är känd sedan medeltiden (Nordstedt 1920).

Användning. Tilltron till groblad som sårläkande medel är utbredd. Bladen användes för att läka sår och Nyman (1867) uppger att de också lindrar värken av bi- och getingstick. I En myckit nyttigh Örta-Book, som skrevs av Arvid Månsson Rydaholm år 1642, uppges att grobladet har 32 dygder.

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

[trumman]
0

#13 Du sa ne ;)

http://www.skardalen.no/Blomster/groblad.jpg

Outrageous
0

#10 Oh, det luktar så gott också. :D Friskt. Tycker jag. Min sambo brukar klaga när jag använder det. :P

svartmask
0

Oh känner mej ärad BD =P, tack för infon btw^^

Bless