Ett varningens ord!
Jag har märkt att ni här på forumet har väldigt olika inställning till mig som satanist. Dem flesta har inget imot det och många har till och med välkomnat det.
Att kalla sig för något som slutar på ist är en stor sak att göra. För var det bara dem högsta som fick kalla sig det. Ta t ex andra världskriget. Du hade tyska armen, sen hade du ss soldaterna men högst uppsatta var nazisterna. Hittler var en Nazist. Inte soldaten som slogs för sitt liv nere på fältet. Jag skulle igentligen som högst kunna kalla mig satanistiskt intreserad. Men det är enklare att kalla sig för satanist.
Nu kommer min varning: Alla satanister är inte som jag. Jag följer till stor del LaVey. Alla satanisterna gör inte det.
Har någon hört talas om MLO/TOTBL (Tempel of the black light) mer känd som den svenska sataniststyrkan. Jag har inget jätte intresse i dem så jag vet inte så mycket men jag vet vad tron kan göra med folk.
Det va en kille på ett annat forum som Var ute efter att folk skulle hata honom. Han ville mata den svarta flamman med hat. När den var mätt skulle han ta livet av sig.
Tänk på att det finns väldigt destruktiva grupper med. Ville bara säga det;P
//magiker lärlingen

Det är bra att du visar de olika sidorna som finns. För det tackar jag dig Veyla. Som du har märkt är många här intresserade utav att lära sig mer, mer om allt och däribland om satanism.

Jag kan bara stötta dig Veyla med att jag har en bok som heter de 134 nya religonerna i världen där det står om satanismen som en godkänd religon som bildades 1966 mm om du vill så kan jag så småningom dra ut kopior om detta till dig/det står om druismen ,shamanismen och Wiccan mfl andra nya religoner som är godkända men dom största är ju givetiv Kristendomen och Islam samt Budismen men som sagt va satanismen finns oxå me där,Jag kan tycka att man får känna för de man vill och visst som du säger att du kanske skrämms men de är fortfarande upp till var och än vem de vill ha med att göra och ärlig som jag är så kan jag säga att de kanske inte tilltalar mig men för det ratar jag dig inte skall du veta du är du och jag är jag och hur skulle denna värld se ut om alla tyckte samma/Hias

då har jag en bra idé, varför inte kalla oss häxister, för då kanske fler folk accepterar. hehe närå, men du har rätt i veyla att om man säger nått men -ist i slutet så rynkar folk på näsan. Varför inte bara acceptera folk som dom vill vara.
Vi är att ett mysko släkte xD
Bless
Jag tycker det är intressant! Har aldrig riktigt varit inne på ämnet, o jag har lärt mej en hel del den senaste veckan. Inte för att jag var helt ute i mörkret o fumlade direkt=)
Jag tycker det är underbart med olika sorters människor som kan dela med sej av sina erfarenheter, sin tro och vad de själva värdesätter.
Det verkar vara en vettig tro!
Ja det är en vettig tro. Men bara om man gör den till det. Samma gäller all religion.
Hias: Står det värkligen att satanismen bildades 1966? Det är falsk info. LaVey skapade church of satan 1966. Men satanismen har funnits långt tidigare. Tyvär måste man riktigt djupdyka för att hitta vad satanism var innan kristendomen kom. Den var inte riktigt lika "ljus" som den modärna satanismen är om jag säger så. Finns tyvär lite ont om källor till det men om jag hittar något i mina böcker så säger jag till;)
Du föresten. Jag verkligen uppskata om du copierade eller något. Jag är inte bara här för att dela med mig av mitt. Jag är väldigt intreserad av vad ni tror på och vad ni anser om världen. Ni får gärna skriva om sånt.

Men vad är egentligen den stora skillnaden mellan satanism som du står för - och den mer 'ortodoxa' satanismen, som beskrivs snarare som djävulsdyrkan?
Jag har tänkt mycket på det, det är en jäkla röta när man ska spåra den ortodoxa satanismens rötter - Djävulen kom ju in i bibeln som en stark karaktär någonstans vid Nya testamentet, men vem är Djävulen egentligen, vad står han för? Djävulen vs Jesus handlar kanske främst om kropp vs ande? Det finns så många olika sekter omkring kristus och tusen år framåt, och därigenom tusen olika tolkningar och filosofier.
Jag har själv varit en ortodox satanist, det är en gyttja att vandra i men den är samtidigt mycket enkelspårig och lätt att ta till sig, det är ju lättare att se allt i svart än att se i gråskalor.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Vi måste nog skilja på religion, tro, livsåskådning och livsföring.
Spindelfot:) Den stora skilnaden som jag ser det är att det jag står för är mer en filosofi än en religion. Det handlar om hur man ska leva och om hur världen funkar i allmenhet. Det gör iof en religion me. Du får missförstå mig rätt:P
Jag tror inte på att se saker i "gråskalor" heller. Varken vitt, svart, gott, ont eller neutralt existerar för mig. LaVeyismen handlar mycket om klarsynthet. Om att vara öppen. (Jag vet iaf ingen annan religion som vill att man ska vara öppen för allt). Det är nog den största skilnaden.
#8 Dags att spotta ut frågorna man har då;)
Vad exakt är målet med satanismen?
Hur gör man för att nå målet?
Bra sidor Respektive Dåliga sidor inom satanismen?
Ijin. satanismen är bred. Jag svarar nu på frågorna som om du hade frågat om LaVeyismen.
Vad är målet med LaVeyismen? Ett igentligt mål finns inte. Inte mer än att man ska ha ett bra liv.
Hur gör man för att nå målet? Man lever helt enkelt och ger inte upp. Man försöker att göra det bästa av alla lägen.
Bra sidor:
Självförtroende, styrka, makt över sig själv, Mindre oro, livet blir så mycket enklare om man inte ansvarar för vad andra gör.
Dåliga sidor:
Drar till sig många fjortisar som bara söker en identitet. Kan upplevas lite egna ibland. Hemlighetsfulla (inte alltid en dålig sak). Man vet sällan var man har dem pga lägre magi.
LaVeyismen ser jag inte så mycket dåligt i så jag skrev allt jag kom på. Men i annan satanism kan jag se dumstriktighet (vilket jag tycker är enormt fel).
Tack för ditt intresse;)
#10 Tror naturen lärde oss att Egoism är någonting som inte är bra när det är fler än 1 av rasen kvar? Har man makten att hjälpa en annan, är det precis det man ska göra. Annars kommer mänskligheten gå under. Ensam kommer ingenstanns när människan ska utvecklas, alla måste gå framåt tillsammans.
Ett bra liv för mig är ett liv där jag kämpar för evigt, alltså det jag har nu:)
**Veyla
Du får faktiskt ha den tro du vill , det är ju faktiskt du själv som väljer och vrakar … eller hur ?!
Jag tycker inte illa om någon som har en annan tro och intresse i vad den nu kan vara .
Jag kan ju till o med lära mig mer inom den läran / tron då…
Du är lika mycket människa vad för tro du en har .
Stå på dig , du är stark :)
Kramar å tanakr // Mist
**
Folk får förstås tro vad de vill men det innebär ju inte med automatik att man inte får ge uttryck för en annan uppfattning. Personligen kan jag inte ställa upp på satanismens dualistiska tänkande (samma tänkande som finns inom tex islam, judendom och kristendom).
Ijin och Mist;) För en gångs skull kan jag bara hålla med er:P Bra jobbat, det är inte alla som lyckas med det;)
Ljusalv därimot. Som jag sa förut till dig så har du fel vad gäller skilnaderna. Men det är det enda. I övrigt har du helt rätt;)
#14 Man har aldrig fel. Man har en annan åsikt. Det är en stor skillnad. Dessutom kan jag nog säga att satanism kan se så på andra saker, att döma dom. Naturreligoner gör inte det, iallafall inte dom jag vet om.
#14, du får tycka att jag har fel men jag vidhåller ändå att det är flera avgörande skillnader mellan satanism (och kristendom, islam, judendom). Satanismen förutsätter ett dualistiskt tänkande och uppdelande av kosmos i motsatser, jordreligioner gör det inte..
Ijin man kan ha fel. Jag har fel ofta. Men jag ger mig oftast inte förns jag blivt motbevisad. (vilket kan vara en svaghet hos mig).
Och Ljusalv du är jävligt enveten:P Du är ju Liga jävla envis som jag är juh. haha
#17 vad gäller envisheten så har du nog helt rätt.. Observera att jag inte lägger någon värdering i mitt påstående, bara att satanismen har mer gemensamt med trossystem som definierar sig själva utifrån en dualistisk världsbild.

Är inte satanismen ett *uppror* mot kristendommen??????
#19: Nej, snarare tvärt om.
#18: Men du delar ju upp saker så du kan ju inte tillhöra någon jordreligion iaf:P Du skiljer ju på satanisme, judendom osv med jordreligioner och där med har du gjort en uppdelning som du säger att du inte tror på. Säger du imot dig själv?

Jag är bara intresserad av mer kunskap!!! :) innom allt!
#20, det ju nödvändigt för att definiera skillnaderna mellan satanism och jordreligioner.. Att påstå att att dessa skulle vara lika till sitt innehåll är ju - om du ursäktar - rent nys..

#7 Bjornen där är jag dig enig. En skillnad enkelt att lämna förvirrad.
#17 Att man har fel, beror på vilken synvinkel man kollar på. Genom att släppa lös blicken och kolla på alla synvinklar, så får man en mer komplett bild av det hela. Alltså behöver någon som tycker annourlunda eller beteer sig annourlunda eller har andra fakta än en själv, ha fel.
Ijin du har rätt där. (om man får säga så för jag antar att din teori gäller även det?) Det är en mycket intresant teori som jag aldrig har tängt på innan. Där fick jag något att ligga o fundera över inatt:P
Ljusalv, jag är ledsen men jag tror att du la näsan i blöt denna gången. Du säger hela tiden imot dig själv och det gör att jag tappar förtroende. Tack vare att du byter åsikt hela tiden så har din fakta blivit till rapparkalja. Ledsen:'(

Eget val-fri vilja-eget ansvar,var och en för oss.
Respekterad.
Kram//Tm
Tillymilly det lät ju fint. Men iom att jag är seg så fatta inte jag mad du menade:$ (Lite pinsamt faktist)

Jo,jag menade bara att du får vara/kalla dej precis vad du vill..så tillika vi andra,vi kan bara ansvara över våra egna liv o stå upp för våra egna värderingar o uppfattningar! Ingen har väl rätt att ifrågasätta/kritisera det? eget val,…så mena jag,du är respekterad för den du är,så!
Kram//Tm

Typ som ja brukar säga, jag e jag, å så länga jag inte trampar på nån annan så kan ingen klandra mig för den jag är. Alla har ju rätt att vara å tro som dom vill.
SEV 
(red för att ja glömde smajlisen)
Exakt! Jag håller med på vart enda ord av det Sev och tillymilly sa precis;) Jag tror att jag har levt efter det så länge jag mins iaf. Inte har jag klagat på någon som inte har trampat ner mig eller någon annan?

Så ska det vara,vi är den vi är och vi är bra som vi är..För den delen utvecklar vi ju oss själva hela tiden..det är väl en av anlednigarna till att vi e här..Sen kan vi ju bara ansvara för oss själva,hjälpa varann,javisst,men vi måste få lov att vara olika..
Vårt sanna jag heter det ju,o då måste vi ju få vara det oxå. Kram//Tm
#25, du vill ju uppenbart inte se de skillnader som finns mellan satanism och jordreligioner.. Satanismen har mer gemensamt med kristendom, islam och judendom än tex wicca eller druidism.
För övrigt har du en ganska tråkig ton, du får nog finna dig att alla här inte tycker som du vad det gäller satanismen..
Ursäkta Ljusalv. Det var inte meningen att att göra dig så sur. Jag finner mig i det och om du läser mina inlägg så finner du snart att jag inte har problem med någon här. Visst möter jag mothugg men jag har då inte märkt att någon reagerat som du gör nu.
Jag ber så hämskt mycket om ursäkt och jag ska vara mer försiktig med vilket ton jag har mot dig i framtiden. Hoppas att du kan imot min ursäkt.
Det är ok Veyla! Jag hoppas vi kan fortsätta vår diskussion här :-)
Ok, vad bra=)

Vilken "satanism" menar Ljusalv?
LaVeyismen, så långt jag har förstått, har ingen gud utom det egna jaget, koncentrerar sig på att personen och den egna gruppen ska ha det bra, samt utövar magi.
Andra inriktningar av satanism, bland annat de rörelser som började som ett motstånd mot katolska kyrkan, HAR en dualistisk världsbild. Vad LaVeyismen har för världsbild vet jag egentligen inte, men den är inte baserad på en gud och en djävul, eller en god och en ond kraft, utan snarare den Freudianska libidon - drivkraften att tillfredsställa sig själv (och folk i sin omgivning för att gynna jaget och den egna gruppen).
Så jag tycker nog inte att LaVeyismen är lik vare sig jordreligioner eller de Abrahamitiska religionerna. Sambandet med jordreligioner/neo-/paganistiska religioner skulle isåfall vara just hedendomen (icke-kristna) och utövandet av magi.
Ingen har fel.
KlaraStjärnljus. Du har rätt i att ingen har fel. Ljusalv har sina points med men jag har läst lite mer och därför ligger jag lite längre fram i vad som stämmer eller inte. Det jag säger är dock bara min tolkning av det hela. Om ni vill ha en egen tolkning (då ni verkar väldigt intreserade) så följ denna link.
www.churchofsatan.com Det är LaVeys kyrka som han personligen starta och då dem som vet bäst vad han stod för. Om ni läst detta (eller någon av HANS böcker) och sen utalar er om LaVey så kommer jag att acceptera det och lyssna. Men att utala sig utan att läsa om det är inte så enkelt för man måste ha många tror och vet inte:P
Denna tråd kanske är förlegad nu jag vet inte men jag kände att jag måste visa länken för dem som är intreserade.