GURKÖRT
Gurkört är en växt som jag inte gärna vill vara utan i trädgården.

Den brukar fröså sig själv, så det gäller ju att inte rensa bort de små hjärtbladen om våren. Blommorna är fullt ätliga och har en svag smak av just gurka, De är fina att dekorera gräddtårta och sallader med! Så vackert! Det är också fint att lägga en blomma i varje fack för iskuber till sommarens flädersaft!
Fler favoriter?
Åh, Gurkört är helt underbart, älskar det!
Helena

RINGBLOMMA! (Calendula Officinalis)
Ska skriva mer om den sen (är på väg till jobbet) men jag älskar ringblommor! De är vackra, nyttiga, goda, användbara och lättodlade!

Timjan! Jag älskar doften, smaken… Pirret i handflatan när man stryker med handen över den. God som krydda och i te, och man kan slänga kvistar på elden om man ska grilla eller bara elda - doftar ljuvligt!

Ringblomma är min favorit! jag använder den i bröd, sallader, oljor och sist men inte minnst salvor.
Lavendel!!!! Är min stolthet i trädgården!! Skuttade av glädje när frön blev till planta! Fick en bra skörd i sommras. Titta i mitt album där är mitt lavendel pentagram:)
MVH Isnornin

Gurkört eller som den tidigare kallades stofferablomma, har man bland annat som garnering i form av kanderade blommor. Om man har haft plantor bör man vara försiktig med grävning i jorden på våren. Fröna gror ganska sent på våren och tidig grövning kan innebära att de försvinner. Fröna kan dock ligga i fröbank under lång tid.

5# Annars brukar det ju inte precis vara något problem att så nya gurkörtsplantor. De växer verkligen som ogräs!

Rölleka är min absoluta favorit. Vackra blommor, den luktar gott. Jag dricker te när jag är förkyld och gör salva på den. Helt underbar växt.
Bra tips om gurkört…odlade fel en sommar när jag skulle sätta såpnejlika (lång och pinsam historia) vilket som så visste jag inte riktigt vad jag skulle göra med dem. Man lär sig något nytt varje dag =)
**Gurkörten lär förbättra smaken på jordgubbar och hålla dem friska. de vill växa tillsammans , det ska jag prova i år. Det finns gurkört med vita och blå blommor.
**
Vandra i Ljus å Skönhet

Gurkört är verkligen olämpliga att ha i jordgubbslandet. Gurkört blir stora och kraftiga plantor om jorden är någorlunda kraftig. Det innebär att jordgubbarna försvinner bland gurkörten och minskar solens instrålning. Resultatet blir dåligt mogna bär och det blir lätt angrepp av svampsjukdomar på både plantor och bär. Jordgubbar vill ha soligt och öppet läge och med gurkört blir det mörkt och eländigt, vilket skadar jordgubbsplantorna. Gurkört används en del som gröngödslingsväxt då den ger mycket grönmassa. Därför kan det vara bra att odla gurkört året före planteringen av jordgubbarna. Eventuellt plantor som senare kommer upp bland jordgubbarna bör tas bort när de är små och det får man göra flera år efter en gurkörtsodling då fröna kan ligga länge i fröbank. Gurkörten bör inte odlas samtidigt som jordgubbarna.
Däremot kanske kombinationen jordgubbar och gurkörtsblommor blir en friskare och godare anrättning. Den klart blåa färgen blir en fin färgkombination med röda jordgubbar.

Hur kan man använda gurkörten som läkeväxt? Jag blev rekomenderad att göra te på torkad gurkört för att lindra värk i kroppen i samband med ev förkylning. Har ej testat ännu.

Jag undrar med vad man kan använda den till?
Har sått för några dagar sedan.. och dom är redan uppe en bra bit! (innomhus då förståss)

i buketten, i salladen, eller infrusna i isbitar till bålen

#12 Tack!

#10.. Har samma fråga jag?? recept på te..
Någon som även har recept på ringblommete??
BB

Om Gurkört i
Häxans handbok/Dannie Druehyld
"Planet: Jupiter i lejonet/ Egenskaper; lugnande, glädjebringande och stärkande för hjärtat….en mild glädjeört,strö den över sallader eller gör te av den så får de blå blommorna dig att se ljusare på livet, att se framåt och att inte uppehålla dig vid det förflutna"
Liten tjyvstart!;)

va jag vet så är denna växt superduperbra för dem som har någon slags bokstavs sjukdom som min son som har Ad/Hd tex

#14 jag har gjort typ te av ringblomma… jag hade bara torkade ringblomsblad i kokt vatten, lät dra en stund…. Fick för mig att det var bra för magen;)
MVH Isnornin
Gurkört är en av mina absoluta favoriter, just för att den är så tålig i trädgården (är väldigt sporadisk i mina trädgårdsivranden, så allt som kräver ständig skötsel brukar "starvera" som min morfar sa, dvs dö). Sen gillar jag ringblommor också, av ungefär samma skäl och så för att jag som barn var så förtjust i de månskäreformade fröna.
Min dotter som har böjveckseksem brukar ha bra hjälp av ringblomssalva, men jag har aldrig vågat mig på att göra den själv (kanske dags…).
Du ger så många bra exempel på fina blommor i trädgården så nu har jag införskaffat mig en massa saker ju :)
Tack !

är gurkört lättodlat och lätt att få tag i frön?

Frö av gurkört eller borago finns i handeln, åtminstone Bröderna Nelson säljer det. Den är lättodlad men jag rekommenerar sådd direkt på friland. I alla fall inte sådd i kruka inomhus, vid förodling bör de i så fall sås i kallhus eller utomhus i kruka. Vid sådd inomhus blir det ofta för långa och veka och stjälken är lite omtålig. Oftat självsår de sig själva, men fröna kan gro ganska sent så jorden bör inte röras för tidigt där de har såtts sig själv.

Hias!.. det låg någonstans bak i huvet på mej det du säger..*L* Tack för att du hjälpte mej plocka fram det!!