Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 2185 ggr
fairytindra
0

Människors kontrollmekanismer

Jag vet inte hur många av er som har läst boken Den nionde insikten. För er som inte har läst den kan jag varmt rekommendera den.

Iden står det att människor styrs av olika kontrollmekanismer och att man måste bli medveten om hur man själv är och sedan göra sig fri från sitt beteende. Jag tänkte att alla kan ta och fundera på hur de är och om ni tycker att någon av följande beteende stämmer in på er:

Den reserverade försöker att få andra människors energi och uppmärksamhet genom att vara tyst, reserverad och mystisk.

Utfrågaren ställer frågor som hon sedan kan kritisera och klandra ner på.

Förtryckaren är en person som hotar dig och stjäl dina energier

Stackars mig är en person som får dig att känna dig skuldmedveten fast det inte är befogat.

fairytindra
0

jag själv har nog varit en utfrågare …i vissa lägen men jag försäker att jobba på det så att jag får bort det beteendet kram tindra

BiGavia
0

Har levt in i den boken och den 10 insikten också, läsvärda böcker de tillhör kategorin  Läsa Om

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Ianna
0

Jag läste både nionde och tionde för flera år sedan, köpte även den personliga guiden. I den nionde förstod jag allt om sammanträffanden bl.a. Den tionde tyckte jag var "lite för mycket".

blodtopp
0

Jag har också läst både den nionde och tionde insikten, plus den elfte som kallas Shambalas hemlighet. Den sista är lite för mycket överdriven fiktion för mig dock, passar inte ihop med de andra två. Men jag ska nog ta och läsa dem igen, har alla hemma.
  Första gången jag läste dem fattade jag ingenting… Andra gången hade jag kommit lite längre i min andliga mognas, så jag hängde med lite bättre.

Men när det gäller dina frågor, fairy. Jisses så svårt det var att komma på 'rätt' svar! Men jag hörde nog till den reserverade typen. Är i grunden rätt blyg nämligen. De andra stämde inte alls på mig i alla fall.
  Däremot har jag många i min närhet som hör till förtryckar- och stackars-mig-typen, fast de är ytterst omedvetna om det.

Jag är i alla fall glad över att jag har kommit så långt på min vandring att jag är medveten om hur jag reagerar och varför jag reagerar som jag gör. Men järnspikars säger jag. Nu blev 'att läsa'-listan ännu längre… *S*

Vekka
0

hm… jag är nog den reserverade, är jag då en energitjuv? nu blev man ju genast mkt intresserad av denna bok! men så likt många av er, vilken väntande bokhög ska man lägga denna i? #S#

Jodrena
0

jag är helt klart den reserverade men inte stämmer det att jag vill ha andras uppmärksamhet - tvärtom älskar jag att betrakta och lära mig av hur andra beter sig och vad de pratar om. Många tror dock att jag är obekväm i sällskapet men jag är helt enkelt en iakttagare, har inte så stort behov av att komma med mina åsikter - har jag det så talar jag ;)

däremot är jag nog litet tyck synd om mig i vissa sällskap och det har jag blivit så medveten om att jag verkligen stör mig själv på det. men man faller liksom in i rollen, svårt att bryta :(

marinelady
0

jag är utfrågaren…kan jag öppet erkänna, även om jag inte klankar ner på andra direkt så gör jag det i min tanke…

Vekka
0

#6 känner igen mig. Älskar också att betrakta andra människor.

kramar