Häxor iFokus

Häxor

Etikettpyssel-och-kreativt-skapande
Läst 3310 ggr
Brokenfether
0

Ny på häxor..*L

Hej allihop! Har tänkt att finna en stav till mig i skogen och nu undrar jag om det ska vara av något speciellt träslag eller det går bra med vilken fin käpp som helst? Ska göra skaftet upp till med hängande fjädrar m.m

Tacksam för råd..*L

Lorelai
0

Hej och var varmt välkommen. :D
jag vågar inte svara på träslag men jag ville välkomna dig. Själv har jag inte brytt mig om vilket träslag min stav är av, utan jag plockade den som låg och sa Hej. :) Ja.. inte bokstavligt talat hej.
Oftast har man större nytta utav att föölja sin intuition mer än vad som är föreslaget. men det är ju allltid nyttigt att ha grund att stå på..

*väntar på någon kunnigare att berätta om träslag. *S*

Brokenfether
0

Tack..*L Du har säkert rätt i att det mer känns som "min" stav om den tilltalar mig där jag finner den. Hoppas på att hitta en som är krokig som en häxrygg..*S

Hias
0

Välmött och välkommen hit in / Jag brukar använda mig av björk eller al trä men de som jag fått lära mig av mina föregående till Häxor är att de viktigaste är att de talar till dig och ger dig kraft och värme för de du skall bruka den för. Så de är det Viktigaste och om du tittar in i mitt album på min sida så ser du hur min stav ser ut idag…BlessedBe Hias

Brokenfether
0

#3 Tack Hias..*L Ska kila in till dej direkt..*L

svartmask
0

Har sett vackert snirklade träpinnar i närheten där jag bor, tror det är tall, men är osäker. Funderar på att gå ut och fråga någon dag om nån av dom vill bli min kompanion ^^

Bless

Brokenfether
0

#3 Oj,oj…så vacker stav du har gjort. Förvånad Hur i all världen har du fått kristallen att sitta fast högst upp?

#5 Tall kan det nog vara som är krokig,men tyvärr har jag mest björk och gran i min skog..*L Ska hålla korpgluggarna öppna.

Hias
0

#6 jag såg till att gröpa ut så de passade att sätta dit den och lindade sen me lädertråd…Tack så mycke/BB Hias

Brokenfether
0

Tack ska ni ha för era tips..imorgon blir det käppletar dag..*L

Bless som ni säger..*L Låter så fint Glad

Lorelai
0

#8 kom bara ihåg att inte bli för besviken om ingen ropar på dig just imorgon. Det kan ibland ta ett tag för saker att hitta sin plats.
Får jag fråga.. är du ny på häxor forumet eller praktiserandet överlag?

Brokenfether
0

#9 Jag är ny på både sajten och häxeriet..*L Nyfiken har jag alltid varit och jag har en förkärlek till naturen och dess väsen. Det finns ett träd som jag går förbi varje dag med hunden. Nästan varje gång blåser det till i detta träd fast det är vindstilla ute..kväll som dag. Tycker om det trädet..*L

Jodrena
0

Jag hade ju äran att hitta en stav idag, som jag skrivit om under Dagens Glädjeämnen. Det var inte alls vad jag hade väntat mig men den ropade verkligen på mig. Jag hörde skogens ord i mitt huvud, det var den jag skulle ha. Har letat efter en stav länge nu, saknar fortfarande den jag hade innan som försvann, den var underbar. Den kom till mig på liknande sätt.

Så träslag har jag inte brytt mig så mycket om. Det enda jag tittar på är fastheten så den inte sipprar sönder vid beröring ;) Men som sagt, jag väljer heller inte ut mina "pinnar" själv, de kommer till mig.

Vekka
0

Säger Hej! till Brokenfether.

Kramar!

lightseeker
0

hej, broken, välkommen hit, det var ett tag sedan.

Brokenfether
0

#11 Det är just det jag är så spänd på att få känna när jag går ut för att leta min stav,att den ska kännas som "min" så det är med glädje och hopp jag går ut i morgon..*L

#12 Hej,hej och tack Vekka..*S Kram på dej

Brokenfether
0

#13 Hejsan lightseeker..*L ja,det var det men jag har nog sett dig i trådarna..Flört

Coturnix
0

Hej och varmt välkommen Brokenfether! Min stav är av al. Den hittade också mig. Al tänkte jag stod för almannen. Kopplat till djuret med de vackra hornen som stod på berget en tidig morgon…

lightseeker
0

imse vimse spideln, klättrar upp för trå´n

Brokenfether
0

#16 Hej o tack coturnix..*L Åh,vad avis jag blir när jag hör era historier….skulle jag få en tjock pinne i skallen imorgon om jag så trampar på den eller den trillar ner så är det väl den jag ska ha då..*S du vet som när man trampar på en kratta..hehe…eller så får jag gå tomhänt hem och invänta nästa dag..*L spännande ska det då bli..Skrattande

Vad har ni andra dekorerat era stavar med för något kul?

Jodrena
0

ojdå rättelse: det var en stav jag sökte - hittade kraftkäpp. Stav har jag sökt efter länge. Måste nog släppa taget om min gamla som kom bort och öppna mig för möjligheten att känna lika starkt för en ny.

Brokenfether
0

#19 Hur vet jag skillnaden på utseéndet på en kraftkäpp och en stav?

Coturnix
0

#17 …ner faller regnet, spolar spindeln bort.

Jag "dekorerade" min stav med en knut av rottråd.

Jodrena
0

hm, enligt min intuitiva vetskap är staven rätt liten och går att vifta med och sådär, medan käppen liknar en promenadkäpp ;) Det är den enklaste skillnadsbeskrivningen på det ytliga. Sen vet jag inte vad andra kallar sina stavar och käppar eller hur de ser ut. Jag lyssnar oftast till mig själv och finner den kunskap som är rätt för mig.

Coturnix
0

Okej…då är min stav en käpp…fast jag kallar min vandringsstav för stav.

Sen så har jag ju en liten trollstav också…och det är ju inte en käpp det heller…hm.

Jodrena
0

hm, tjah, den jag fann idag kallar jag kraftkäpp. hehe. kanske kan jag ta till mig benämningen stav också. men inte trollstav.

Brokenfether
0

#22 Aha..jag skulle annars ha trott det var precis tvärtom. Staven,en högrest,tjock gren och en käpp,en smalare,mindre sak,men där ser man,då har vi lärt oss något nytt ikväll..*L Tackar för det.

Finns det något speciellt som bör finnas på en stav rent allmänt för att det ska vara en "riktig" stav?

Jodrena
0

Alltså, min tolkning måste inte vara den "sanna" men det är så jag tänker mig. Men när ordet vandringsstav kom upp kan det hända att jag kommer att kalla min käpp för stav ändå. Av någon anledning tycker jag hur som helst inte att det är särskilt viktigt med benämningar. Bara jag vet vad det är och vad den ger mig är jag nöjd, med eller utan namn :)

Brokenfether
0

#26 Som du säger så huvudsaken man själv är nöjd med sin käpp/stav. Fast jag är nog ändå intresserad av att få veta om det finns någon riktig skillnad mellan dessa två. Vi får väl avvakta tills någon som vet kan svara..*L Tack i allafall för alla svar…Glad

Jodrena
0

Ja, jag väntar med iver på att få höra någon annan vis man eller kvinna tala om sin syn på den här frågan. Men tills imorgon vill jag bara råda dig att inte vara alltför ivrig. Det är så jag tänker, att det tar sin tid och man får ha tålamod. Men sen finns det även många andra häxor som har mer erfarenhet och är mer kunniga än jag som också verkar ta nästan vilken pinne som helst och gör den till sin. Jag är hur som helst av den åsikten att man finner det man söker om man söker med tålamod och ger det tid :)

SEVikinq
0

Välkommen Broken

SEV Oskyldig

tillymilly
0

Välkommen o lycka till!

Har ingen stav än,men läser o tar till mej råden som givits,bra fråga :-)

Kram//Tm

Lorelai
0

andektdoten om min stav.

Inför vårdagsjämningen ville jag klä min äldre son för att hedra den manlige guden. Istället för påskärring liksom. Jag tog maken in till skogen på en stavletar tur. Visste inte helt vad han skulle ha, käpp, stav, kvast.. utan lät skogen tala.
Jag tar inte två kliv in i skogen innan jag ser den. :D
Intuition var även det som fick leda mig in i skogen. Tog inte den vanliga vägen in heller. 
Staven var hela tiden sökt för att först tjäna min äldre son för att sedan vara hos mig.  Sagt och gjort.. staven som den var för sonen fick när vardagen kom bli skaftet till min kvast. Toppen på staven blev en liten bitte stav jag har när jag kokar brygder.

Bild på kvasten finns i mitt galleri, tror jag.. Får kolla om det finns någon närbild på kvasten. oh ja.. jag stavade anekdot fel med flit. ;P

Välsigne eder afton

Brokenfether
0

#29 Tack SEV..*L roligt att se dig.

#30 Tack till dej med…*L

#31 Kul historia om hur du fann din stav..*L

Jodrena
0

Brokenfether, här är en bra tråd om stavar som jag hittade förut :) http://haxor.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=99010732-222d-4d3c-9718-f7fbb67f91a6

BiGavia
0

Hej och välkommen hit till oss, har ingen stav, men den kommer nog till mej när den tiden kommer. Längtar ut till skogen men har inga snöskor. Har en ide hur den bör se ut, men vet att pan är nyckfull Skrattande

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

BranDuir
0

Välkommen hit Broken! hoppas du ska trivas!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Bappho_
0

Välkommen hit.

Själv har jag en stav i asp. Och jag valde den för att den hade den formen jag ville ha, rätt längd, känns skön att hålla i, plus att asp är lätt att snida.

Mist
0

Välkommen  ska du vara :)

Brokenfether
0

Tack allihop! Tycker om er stämning här inne och så är jag ju naturligtvis intresserad ämnet häxor..*L

Jodrena
0

stämningen här är uuunderbar :) är också fortfarande en av nykomlingarna, men jag känner mig som "en i familjen" … varning för beroendeframkallande forum dock ;)

Outrageous
0

Jag har varit här i.. hmm.. 3 dagar tror jag det är nu. Men känner mig som hemma och trivs jättebra. Främst för att jag tycker stämningen verkar vara så underbar. Sen känns alla väldigt seriösa också, och det är kul att se. :)
Räknar med att stanna här!

Brokenfether
0

Tack Anco för ditt trevliga gästboksinlägg på min hemsida…va glad jag blev när jag såg det..*S Skrattande Kram till dej

Brokenfether
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nyss inkommen från min promenix i skogen. Ingen stav hitta jag idag men tog ett kort på denna förtrollande fors..*L

Hias
0

Vacker bild #42 BB /Hias

Brokenfether
0

#43 Ja inte sant..*L Man blir helt lyrisk när man står där på den gamla bron och hör hur vattnet rusar fram och kastar sig över stenblocken. Ännu härligare när solen lyser..*L

Hias
0

#44 då hade jag klätt av mig och slängt mig i forsen de kan du va så säker på vilket underbart sätt att få sig ett renande vår bad …

Brokenfether
0

#45 Ha ha ha…det finns vackrare ställen här som man skulle kunna doppa kroppen i,den forsen är ganska brutal…*S Sätter in en bild på en stam med vackert mönster som jag oxå fota idag…

BiGavia
0

Fors , öppet vatten(suck)  kan höra vattenrörelserna om och över sten, en vårens melodi med vinddrag och ett och annat stänk. Tack BrokenfetherGlad

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Brokenfether
0

Tack själv askfisen..*L Roligt att du uppskatta min bild. Jag kan riktigt se Hias sitta mitt på stenen i forsen här och vrida ur sitt hår efter sitt renande bad..*S

Jodrena
0

mycket fin bild! Drömmer mig iväg till "våra" berg, där har vi ett vackert vattenfall. Hur ska jag ta mig dit som inte har bil? men dit måste jag snart nu i vårens tid.

För övrigt har vi ett mäktigt vattenfall här mitt i stan som de bara släpper vatten ur några gånger om sommaren (den anses litet farlig och de har byggt en slussvägg som hindrar vattnet just där Gråter) men den blir åtminstone till naturlig energi tack vare detta, men ändå… Man kan se näcken mitt i fallet, eller ett troll som en gång snodde en förbipasserandes hatt. historierna skiftar lite.

Lorelai
0

Ahw.. vilka bedårande bilder. Den första var nära hänförande.. Jag bor inte många kliv från en damm. Hela vintern har det dånat från den när vattnet rusar sin väg fram.

Outrageous
0

Jag har också varit ute i skogen och fotat idag. :) Här är kanten på en liten söt bäck, eftersom jag inte har någon fors i närheten. ;)

Brokenfether
0

#51 Men det var väl ett sött vårtecken med grönt gräs och fina små stenar..*L För myrorna är det rena rama oceanen.. ;-)

Lorelai
0

#51 Åh vad fin outrageous! Jag gillar verkligen kontrasterna..

Jodrena
0

allt är så vackert här. :) den här sidan hjälper verkligen till med att fokusera på det vackra och positiva i varje del av livet och världen. Den här känslan ska jag spara och föra till mitt skapande. Allt är vackert. Sluta tvivla på mig själv så hemskt mycket.

svartmask
0

Underbart #51 !

Bless

Outrageous
0

#52 Haha ja, det kan inte vara lätt att vara myra. :D Fast för dem tar skogen å andra sidan aldrig slut. Vilket den tyvärr gjorde för mig.

#53 #55
Tack, och visst är det härligt :) Jag hittade dock ett ännu större vårtecken! Årets första vitsippor!