Att göra till Beltane
Beltane är den högtid då jag brukar börja med örtinfusioner, hårskölj, ansiktsmasker och annat eftersom det är då jag brukar vara ute och hitta de första växterna bland annat groblad och björkblad och jag tänkte lägga upp två mysiga recept som man tex. kan använda i den praktiska delen utav reningen eller bara för att lyxa till det en smula
(Båda recepten här är hämtade från Lisens Örtspa - Lisen Sundgren)
Örthonung
- Just det här receptet är med groblad som bas men örterna går självklart att byta ut till annat såsom kamomill, maskrosblad, mynta, ringblomma, rosmarin, rosor, rölleka, salvia, lindblom eller timjan.
Honungen drar ut verksamma ämnen och smak ur örten. Sedan kan man använda örthonungen som ansiktsmask, i skrubb, som hårinpackning eller som rengöring.
Om man vill ha örten riktigt finmald mixar man den tillsammans med honungen med mixerstav, man kan också finhacka den eller stöta den i mortel. Örthonungen går bra med både färska och torkade örter men används färska så ska den in i kylen, annas jäser honungen.
2 dl honung
1/2 dl färska groblad eller 1/4 torkade
Hacka örterna och lägg dem i ren glasburk. Häll honungen över örterna. Rör om så att att örterna blandas med honungen. Om honungen är hård kan den värmas hastigt i vattenbad, men hetta inte upp den över 38 grader, då förstörs fina ämnen i honungen.
Låt örthonungen stå och dra i en vecka. Sedan är den färdig att användas.
Grobladen i sig är bra för känslig hud och mot acne.
Björkskrubb
1dl färska björkblad
5 dl oblekt havssalt
2 dl mandelolja eller annan vegetabilisk olja
1 tsk rivet citronskal
1 msk honung
ev. 30 droppar citronolja
Blanda alla ingred. med mixerstav eller i mixer, om blandningen verkar förr torr är det bara att tillsätta mer olja, lägg den gröna salta blandningen i en ren burk. Ta en varm dusch eller ett bad. Massera hela kroppen med björkskrubben. Skölj av den. Avsluta med en kalldushc för porerna.
Skrubben håller lixom örthonungen i 6 månader i kylskåp
Må väl allihopa

Jag har min egen personliga cermoni till Beltane för min förstfödda dotter är född på denna dag och hyllar speciellt Gudinnan Freja denna dag och sedan har jag även lite andra cermonier under dessa 24 timmar dock stannar dessa hos mig men har även en cermoni i åtanke för våra systrar och bröder som inte är hos oss samt att jag hyllar in våren på mitt egna sätt denna dag en mycket magisk och speciell dag för mig och min familj.BB/Hias