Urinvägsinfektion! recept.
Jag får vintertid återkommadne urinvägsinfektioner och har hittat mitt universalmedle mot underredesbekymmer….
Jag hade en vinter 5 urinvägsinfektioner på raken, åt starkare och starkare penicillin vilket gav mig magflore-rubbnignar och så fick jag svampinfektion i underlivet. Och alla kvinnor som haft det vet hur djävulskt det kliar och att blotta tnaken på ett rivjärn är uppskattat.
Så det jag funnit som fungerar bäst är Rävrumpe-thé eller the gjort på åkerfräken. Du brygger det starkt, får gärna stå och dra från kokande hett till ljummet innan du tar ur thebladen.
Åkerfräken innehåller höga halter av kisel som hjälper till att neutralisera bakterierna i urinen…
ni kan ju inte mer än prova.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Ett glas med citronvatten varje morgon… svårare än så behöver det inte vara att hålla urinvägsinfektion borta… jag har haft det sen jag var liten stup i kvarten - till och med infektion upp i njurarna (säger bara aj) Fick rådet för över 10 år sedan att dricka citronvatten varje dag o sen dess har det hållit sig bort *ler*
Citron funkar bra och även tranbärsjuice (inte lika surt…) Det är också viktigt att regelbundet dricka vatten.
Detta kanske inte hör hit, men en anledning till återkommande urinvägsinfektioner kan faktiskt vara att man använder p-piller. Gör man det och har stora besvär kan det vara en bra idé att gå över till något annat, exempelvis mini-piller.
Det kan vara bra att veta. :)
Hej!
Kan rekommenderar att äta C-vitaminer.
C-1000mg TWINLAP går att köpa i hälsokosten.
Tag 6 st c-vitaminer fördelat jämnt på dygnet (2 morgon, 2 middagen, 2 kvällen), i 4 dagar sedan går du ned på normaldos 1 om dagen tills burken är slut.
//Spinnackern´s
Jag ahr slutat med p-piller, men har däremot p-stav. slipper mensen ^^
#4 Vet inte om den har liknande effekter, men tror inte det. Jag hade ingen aning om att p-piller kunde ha sådana biverkningar men de avråder verkligen att forsätta om man fortsatt har sådana besvär.
#5 jag ahde ju p-piller då men det hade nog itne emd saken att göra. Och jag har bara haft urinvägskänningar sedan jag satte p-staven för 3 år sedan (har nyligen bytt)
Annars är ju allt som är vätskedrivande bra när man har känningar på urinvägsinfektion. Björkbladsthe är ju vätskedrivande så in i norden att man kissar ut alla bakterier innan do mhinner f åfäste i blåsan. samtidigt så går amn aksnke ner ett elelr två kilo ^^
#6 Två flugor i en smäll. :)
Jag käkar just nu penicillin (har fått rosfeber), har väl inte riktigt kommit till rivjärnstadiet men nog kliar det alltid. Om jag nu skulle vilja prova sånt här Rävrumpe-thé eller åkerfräken-thé var hittar jag ingredienser till det? Dricker aldrig thé annars, vad ska jag tänka på när jag kokar det?
Cat_Malou, du går till din lokala hälsokostaffär så ska dom ha grönaktiga paket ca 15 cm höga, 5cm breda och ca 10 cm front med en bild på själva åkerfräkenväxten. Det står även väl utmärkt vad det är för thé på förpackningen.
Däremot hjälper inte theet i sig mot klådan i underlivet… Det du kan göra där är att köpa turkisk yoghurt i affären eller filmjölk som du smörjer in underlivet med innan du går o lägger dig. På morgonen rekommenderar jag att du duschar. ^^
Ananrs är det ju alltid pevaryl eller canasten som finns på apoteket som man akn använda, det rä ju jsut svampmedel för underlivet. Men vill man hålla det så naturligt som möjligt är ju yoggi elelr filmjölk det bästa….
Ok, ska testa detta. Och hittar man något naturligt och fungerande medel så är det ju helt klart att föredra.
Tack för svaret

mandymoo,jag vet precis hur det är att få upp infektionen i njurarna. Jag gick till ungdomsmottagningen här i stan för att få hjälp med min urinvägsinfektion men de sa att jag inte hade någon. När jag om min pojkvän senare under veckan var i Skellefteå kände jag att jag började få värk i ryggen. Det blev så illa att jag bara låg och grät och spydde, då åkte vi till akuten och fick reda på att infektionen vandrat upp i njurarna.
Håller med dig om att det inte är skönt!

#11 nej skönt är det inte … har haft precis så… det går upp så man har ont i ryggen o man kan inte röra sig till slut… man vet inte var man ska ta vägen o sen spyr man …
Och sen efter det så har jag druckit citronvatten varje morgon o sluppit att ha någon liten infektion…. jo om jag har slut på pressad citron o glömmer köpa på 1-3 dagar så får jag ofta känningar i njurarna…. då är det bara att snabbt till affären o börja om igen o det har alltid fungerat. Och vi pratar över 20 år så det fungerar *ler* vilket jag är otroligt tacksam för

Hej!
Jag har tididgare också besvärats av urinvägsinfektioner i stort sett hela tiden men fler och djävligare under kalla årstiden. och upplevt att antibiotika bara förvärrar situationen. Jag dricker nu sockerfri tranbäarsjuice från hälsokost, säkert 3 liter den dagen jag känner av besvären. Det finns kapslar som jag sedan tar maxdosen av. Första gångerna jag gjorde "kuren" så försvann besvären efter 3 dagar, som med antibiotika alltså. Nu har jag inga urinvägsinfektioner alls! Jag kan känna lite och då blir det juicen igen och vips är allt bra. Jag äter is tort sett inga kolhydrater längre och jag har märkt att alla mina vanliga infektioner är borta. Jag tror att bakterierna svälter i hjäl utan alla dessa sockerkedjor som kolohydrater ju är. Mitt viktigaste råd till dig är att sluta med doktorns kemikalier! Urinvägsinfektion är sällan eller aldrig farligt, bara om det vandrar upp vilket det sällan gör. Lycka till!
Hej!
Hör oxå till den skaran som haft många urinvägsinfektioner, särskilt då jag var mellan 20-25. Åt penicillin varje gång för att få bort det men provade även med citron, tyvärr hjälpte inte det då.
Har hört av en annan kvinna i samma situation att det finns en medicin som man bara tar 1 tablett av, den är väldigt stark alltså och slår ut alla bakterier. Tänkte försöka få den utskriven nästa gång jag drabbas. Den heter Furadantin 50 mg och är en rätt stor burk.
De ggr jag varit hos läkare har jag alltid fått höra att jag måste kissa efter samlag, inte cykla lättklädd på våren eller hösten(kylan på sadeln gör att ev bakterier vadrar snabbt som attan) samt passa mig från att sitta på kallt underlag hela året om. De säger oxå att har man väl börjat få UVI så kommer de gärna tillbaka många ggr och händelseförloppet går fortare och fortare. Jag klarar inte längre 1 dag utan medicin när det väl börjar. Himmel vad hemskt det är!!
Jag har inte provat tranbärsjuice, kanske ska göra det nästa gång. Äter inte heller kolhydrater längre och har bara haft 1 uvi på denna kost + gått ner 25kg på ettoch ett halv år.
/Lillianna
~ Lillianna ~
Att ma ninte ska sitta på kallt underlag är mestadels bluff, det är vätrre att sitta på en varm yta, och ha trånga jeans elelr byxor på sig som inte låter luften komma åt underlivet… Däremot så är det direkt otrevligt att sitta på ett kallt underlag…. att cykla lättklätt är inte farligt i sig, utan det är skavndet mot sadeln…
Om du redan fått ex svamp så får du lättare urinvägsinfektion…
Men att kissa efter samlag gör jag alltid, dels för att jag alltid blir kissenödig (och chokladsugen:S) efter sex. För under samlaget så kan man ibland skava in bakterier hudflagor och annat i urinrörsmynningen som sedan kan vandra upp och skapa urinvägsinfektion….
Då tar vi och återgår till biologin där man fick lära sig att bakterier har ökad tillväxt i VARMA och fuktiga miljöer, medan dom inte växte alls lika fort i SVALT och torrt klimat.
Vi gjorde ju testet emd petriskålar, och hade tagit och svabbat ett dörrhandtag på bakterier, lagt i två petriskålar och ställt den ena i ett värmeskåp inställt på kroppstemperatur, det andra ställdes i 8 grader…. en vecka senare var det som stod i kroppstemp otroligt äckligt att skåda…. Samma sak gäller i övriga kroppen med infektioner också….
men sen får vi inte glömma att kroppen mågna gånger försvarar sig mot bakterier geno matt höja temperauren och vi får feber, för vid höga temperaturer dör även bakterier, precis som vid för låga….
Man kanske ska varna lite för att experimentera med växter i teer etc.. Det skulle ju inte vara första gången någon lyckas göra något omärkligt misstag när man plockar eller tillreder örterna och fått svåra konsekvenser, eller att vissa växter har biverkningar om man tar lite för mycket. (Visste ni föressten att muscot nöt, som säljs i vanliga mataffärer, kan ge hallucinationer och rent av livsfarliga kramper om man får i sig ca 10 gram? Och inte har jag sett någon varning på paketen, fast å andra sidan finns väl inte många recept med så mycket muscot.. antar jag.) Fast vet man bara vad man sysslar med så..
Ska ta och prova det där teet om jag får infektion igen; jag tål inte pencilinet de gav mig förra gången, så..>_> (vilket jag förövrigt inte fick utskrivet förräns 4 veckor efter att jag fått infektionen, så den var i princip redan läkt…)
Det med att man inte ska sitta på kallt underlag är väl inte för att bakterierna trivs med det, utan för att immunförsvaret INTE trivs med att vara kallt? Som med förkylningar; man blir inte förkyld av att vara kall, men immunförsvaret sänks så att man blir mer mottaglig för förkylningar..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Jag har oxå haft urinvägsinfektion som gått upp i njurarna. Slutade med ambulanshelikopter och en tid på intensiven…. inte så kul! Åt penicillin i ett år efter det, men lyckas nu oftast hålla det borta själv. Äter tranbärskapslar varje dag och dricker ren citron när det kniper. Har hört att persiljerot är bra oxå, så det brukar jag göra te på…. och så tranbärsjuice…. När man blir dålig ska man pressa tre citroner och dricka precis innan man går och lägger sig. Det brukar hjälpa.
Känner fortfarande, efter nästan två år, av njurarna till och från. Är det någon mer som gör det??
Att tillreda theer på växter köpta i butik, tex hälsokost är inte förenat emd någon fara så lägne man itne överdoserar, och doseringen är jag gansk aså säker stod på paketet….
Däremot så är några gram saffran också dödligt….. och liket am nlämnar eftersig blir lätt saffransfärgat. me nsen så finns det teorier om att det istället rör sig om förgiftning av vit/gul fosfor vilket sabbar leverfunktionen fullständigt vilket leder till gulnad pga utslagen leverfunktion….

#17 För mig är det över 20 år sedan som jag hade som värst… men ja jag kan ibland känna av njurarna o få otroligt ont. Det är om jag fuskar med citronvattnet varje dag eller dricker för mycket läsk… då får jag lida för det ….
#18: Hehe..jo, om man nu köper på hälsokosten..jag tycker att de teerna smakar…torrt. Så jag plockar hellre själv, mest är det rölleka iofs och hur svår e den nu att se skillnad på? Använder den mot mensvärk, helt underbar ört :P
Rävrumpan, eller åkerfräken som den heter är ganska så karaktäristisk och jag tror itne det ska gå att ta fel på den och någon annan växt…
www.odla.nu/metoder/images/akerfraken.jpg” cannot be displayed, because it contains errors." />
Åkerfräken aka Rävrumpa för att formen på själva växten påminner om en rävsvans.

också detta ovan är en åkerfräkenplanta….
Jo… jag har bara för mig att jag läste i en växtbok om andra fräkensorter som var giftiga, och jag kan inte se skillnad på dem och åkerfräken..men jag är inte säker, fast det håller mig från att chanca.

#12 Jag kanske ska prova med citronvatten jag också då. Jag får jätte ont i njurarna direkt det är lite för kallt ute eller när jag spänner mig under långa perioder, som när jag är nervös.
Vad bra att det fungerar för dig. :)

Puttar upp en gammal tråd jag fann av en slump då jag letade efter inlägg om stavar.
För inte alls länge sedan fick jag otroliga smärtor. Det visade sig vara njurbäckensinfektion - kommen ur urinvägsinfektion som vandrat upp. Jag visste inte ens att jag hade UVI… Tyvärr har det blivit ett återkommande besvär för min del. Faktiskt i samband med pojkvän. Och trots kiss efter samlag m.m. har jag haft i tanken att det är hans fel (man måste ju ha någon att skylla på *s*) Men den här tråden fick mig att lära mig något som mina läkare inte brytt sig om att berätta: att det kan bero på p-piller. Jag har i samband med njurinfektionen dock redan slutat med p-piller för jag mådde inte bra av dem psykiskt.
Hur som helst, bra och läsvärd tråd för den som har besvär. :)

Jag hör till den kategorin fåtaliga kvinnor som kan skatta mig lycklig över att bara ha haft uvi en enda gång. Och det var i höstas (och jag är 31…) Läkaren jag kom till frågade hur länge sen jag hade uvi sist. Det här är första gången svarade jag och hon tappade hakan i golvet *S* Maken till förvånad läkare har jag nog aldrig stött på.
Men efter den enda gången så är jag verkligen glad över att ha sluppit det tidigare, och är glad så länge jag slipper det igen.
Citronvatten är effektivt för att bakterierna inte gillar det sura. Så egentligen kan man dricka vad surt som helst. Eller vattendrivande, för då orkar de inte hålla i sig ;o)
Men att p-piller kunde påverka så pass det var nytt för mig. Undrar hur många drabbade som får höra det? Alldeles för få misstänker jag.

Hmm.. bra tips #25. Jag är en av de lyckliga att aldrig ha åkt på det, vill gärna hålla det så. Upp och iväg.. här skall drickas cirtonvatten. *s*
Gullris / ört :)
Är skit braigt mot UVI
Jag har gätt det till min dotter och hon har blivit bra efter 1 dag / natt :) avkok och dricka som thè :)
Kram och krya på dig // Mist

själv kör jag på tranbär. Börjat med sedan njurinfektionen. Ett glas tre gånger om dagen. nu har jag köpt kapslar också :)