Värmetåliga växter och örter
Jag ska utnyttja min 150x30 stora balkong (fransk hihi) till örter eller andra trevliga användbara växter i år tänkte jag. Annars brukar jag ha blommor som visserligen sprider glädje och stora leenden i grannskapet, men som jag inte haft någon använding för i praktiken.
Problemet är att solen lyser rätt på dem nästan hela dagen. Från sen middag till skymning och det blir väldigt varmt (om solen vågar sig fram i sommar vill säga). Min fråga är då om ni har några tips på växter som faktiskt trivs med ett sådant klimat?

Oregano! Curryört, jo men det är många som trivs i riktigt soligt läge….

Tomat i alla sorter, röd, gul, svart mm
MVH Isnornin

hm, trodde mest på suckulenter jag hihi. (värst vad fnittrig jag är ikväll då)

ooh, tomat vore ju kul med tanke på att min balkong är precis över trapputgången, så får man jätteglada grannar som får litet extra näring i hårbotten - helt gratis från mig 

Oregano är lite tveksam, men kan fungera i stora krukor. Basilka, änglatrumpet, spikklubba, gurkväxter som t.ex spränggurka (ordentlig vattning annars riskerar mjöldagg och spinnkvalster att angripa dem),paprika, äggplanta, tomat, physalis, pepino, isört, parakrasse, känguruäpple, rosmarin, sparrisärt, amarant, bärmålla, tobak (bondtobak o virginiatobak) är några exempel på växter som trivs i värmen.

Känguruäpple! Berätta mer om den!? :)

oj, det är ju bara att välja och vraka. Tack. nu har jag fått ett projekt att genomföra :)

Känguruäpple (Solanum lacinatum) är en giftig potatisväxt från Australien med blåa blommor och gulorange lite ovala frukter. Om du tittar på trädgård iFokus finns en bild på en ung planta till min artikel och omskolning av frösådderna. Den är ganska ny i handeln och jag har haft plantor kanske 5 år.

Det ska jag göra! Tack!:)
Två små hjärtblad!!?? "Den som lever får se" Jättefin artikel!