Häxor iFokus

Häxor

Etikettkökshäxans-kokbok
Läst 4092 ggr
Tistel-
0

Egen olivtvål?

Jag vill göra lite egen olivtvål (kanske andra oxå) och ge bort i julklapp…

Men jag hittar  inget bra recept… Jag har ingen aning om hur man gör. Någon som har ett bra recept? helst steg för steg =)

/tistel

isnornin
0

Du får nog köpa färdig tvålmassa och ha i oliv doft..

Vanlig tvål hinner nog inte bli färdig till jul!

MVH Isnornin

Tistel-
0

joo, det tror jag det är ju 6 veckor kvar…=)

hinns inte det med då?

hade fått för mej att det räckte med tre fyra veckor…

isnornin
0

du kanske har rätt, jag fick för mig att det var 8 veckor… som den skulle vila, jag minns inte, ska kolla i boken…

MVH Isnornin

isnornin
0

3-4 veckor tar det att göra tvålen!

Tips en bok som heter Handgjord tvål av Tatyana Hill. Jättefina tvålar i den. Jag har inte gjort några tvålar ur-från boken än, skulle gärna vilja ha sällskap att göra sådan tvål…

MVH Isnornin

Bappho_
0

#4 Jag vet att LailaBaba gjort handgjord tvål, fråga henne på lördag. Luktade på dem i hennes kök när jag var där sist. Luktade underbart.

isnornin
0

#5 hon värkar duktig på det mesta! jag ska fråga henne..

MVH Isnornin

Tistel-
0

åh det skulle vara jätte kul att göra tvål, o framförallt att lära sej=)

har du kanske den boken, som du kan ge mej ett urdrag ur?

isnornin
0

jag lånade den av en väninna, har tänkt att köpa den….

MVH Isnornin

Tistel-
0

jaha, finns den på vanliga bokhandlar tro?

isnornin
0

säkert, jag brukar be dem på bokhandeln att ta hem böcker de inte har hemma ifall de kan:)

MVH Isnornin

Tistel-
0

Jaa smart hehe  =)

Katrin38
0

Den boken brukar finnas på bibliotek också.

Tistel-
0

jag kan ju gå ner o kolla efter jobbet, det börjar ju närma sej yule/jul tider…

Jasg har "planerat" att göra många julklappar iår.

Kanske stöpa ljus, göra tvål, saft från sommaren ska jag se bort också! kanske baka knäckebröd..?

Jag skulle iallafall bli glad över en sån julklapp=)

isnornin
0

det är mycket roligare med hemmagjorda klappar än köpta!!

MVH Isnornin

isnornin
0

Jag har för mig att boken inte är så dyr….

MVH Isnornin

Tistel-
0

ja det tycker jag med att det är, det uppskattas nog mer att man faktiskt lagt ner tid på just den julklappen!

Jag kan kolla på adlibris, dom brukar ha det mesta. Men på tal om böcker, är det någon som vet var "häxans handbok" säljs?

Det verkar inte finnas på nätet…

isnornin
0

Det finns väl några olika, vilken menar du, efter vilken författare?

MVH Isnornin

Tistel-
0

hm inte riktigt säker, men det finns väl bara en bok som heter just "häxans handbok"?, vet inte om den är något att ha, men jag är som en svamp, läser allt jag kan komma åt=)

isnornin
0

De böcker jag har, två av dem heter Häxans handbok, den ena är efter Dannie Druehyld, den andra är efter Kithra. Sen har jag en annan som heter En Wiccas handbok efter Jennifer Hunter.

MVH Isnornin

fairytindra
0

Om man vill fuska lite så såg jag att det fanns färdig olivtvålmassa att köpa på panduro. Kanske inte riktigt lika duktigt som att ha gjort allt själv från scratch , men finns att ta till om tiden är knapp kram tindra

Tistel-
0

#19- Jaha visste inte det, då får jag väl försöka köpa den bäste av dem två hihi!

#20- Ja det funkar ju! men undrar om den är lika "ren"? Alltså i tillsatser o så? MEn helst ska det ju vara hemgjort…=)

Var nere på biblioteket idag för o se om dom hade någon bok om tvåltillverkning, men den var utlånad… Hoppas den kommer hem snart!

isnornin
0

Ett tips.. affärer som säljer begagnade böcker, ex myrorna el erikshjälpen. Där kan du hitta tvålböcker mm:)

MVH Isnornin

Tistel-
0

tack=)

Ok, nu efter många timmars letande har jag hittat ett enkelt recept på Olivtvål, hittade ett bra på läppcerat som jag ska prova mej på! Men så kommer det stora problemet/problemen…

För det första vill jag hitta bivax billigt… var?

Och till ceraten, vill jag ha små små glasburkar… var hittar jag det då?

isnornin
0

Här nere på stan kan man köpa bivax på färgaffären, det går att beställa på crearome också, burkar finns även på crearome. Annars är det fint med små plåtburkar som man kan ha cerat i, jag har köpt Diddl burkar till mina flickor, de fanns på Bokia.

MVH Isnornin

Tistel-
0

nu tar jag upp den här tråden igen….

Gahh! jag har letat överallt… Jo överallt! efter Tatyana hills bok om handgjord tvål… men förlaget har slutat producera den… Borta…

Någon som ska sälja sin bok? någon som vet var jag kan hitta den?

Kram/tistel_

BranDuir
0

Recept

Recept I
(medicinsk tvål)

• Aqua destillata (destillerat vatten) - 600 viktdelar
• Hydras natricus (natriumhydroxid) - 150 viktdelar
Lösningen blandas väl med
• Oleum Olivarum (olivolja) - 1.000 viktdelar
Blandningen värmes sakta under omröring, tills ett uttaget prov blir fast vid avsvalning och ger klar lösning med varmt vatten. Saponifieringen underlättas om
• Sprit (alkohol runt 50 %) - 75 viktdelar
efter några timmar sättes till blandningen. Tvålen löses sedan i
• Aqua destillata, fervida (kokhett destillerat vatten) - 3.000 viktdelar
Lösningen
• Aqua destillata (destillerat vatten) - 750 viktdelar
• Chloretum natricum (natriumklorid) - 250 viktdelar
blandas och filtreras. Tillblandas, varefter blandningen kokas, tills tvålen är fullständigt avskild. Den avtvättas flera gånger med helt lite av
• Aqua destillata (destillerat vatten) - q.s. (så mycket som behövs)
Pressas, i början lindrigt, sedan starkare, och smältes i:
• Aqua destillata, fervida (kokhett destillerat vatten) - 600
Den varma massan hälles i fuktiga träformar. Efter avsvalning skäres den i stycken, som torkas i svag värme och pulveriseras. Sapo medicatus, usu interno = medicinsk tvål, för invärtes bruk.
(Källa: Pharmaca Composita 1896 efter Pharmacopoea danica 1893, Pharmacopoe germanica 1890 m. fl.)

Recept II
(medicinsk tvål)

• Kokhett destillerat vatten - 375 viktdelar (63 %)
Olivolja - 100 viktdelar (17 %)
Natronlut - 70 viktdelar (12 %)
• Koncenterad sprit - 30 viktdelar (5 %)
Koksalt - 25 viktdelar (4 %), löst i 75 viktdelar (1/5) av vattnet
Olja, natronlut och sprit förtvålas fullständigt tillsammans. Därefter tillsätts vattnet, först i små portioner. Sist tillsätts saltet. Blandningen kokas tills tvålen avskiljes fullständigt. Efter avsvalning tas tvålen ut, tvättas några gånger med små mängder vatten och pressas, först svagt och sedan starkt. Sönderskäres och torkas i lindrig värme. Förvaras i väl slutet kärl.
(Källa: Svenska farmakopén 1901)

Recept III
(medicinsk tvål)

• Destillerat vatten - så mycket som behövs
Natronlut 25 % - 75 gram (= 18,75 gram natriumhydroxid + 56,25 gram vatten)
Olivolja - 50 gram
Svinister - 50 gram
Koksalt - 25 gram
Sprit (ca 91 %) - 15 gram
(Källa: Ljungdahl 1953 efter Finska farmakopén 1937)

Recept IV
(medicinsk tvål)

• Destillerat vatten - så mycket som behövs
Olivolja - 500 gram
Svinister - 500 gram
• Koncentrerad alkohol (ca 91 %) - 300 gram
Koksalt - 250 gram
Natriumhydroxid - 180 gram
(Källa: Ljungdahl 1953 efter Danska farmakopén 1948)
Anm. Liknar de senare svenska Sapo medicatus, som hade pulverform.

Recept V

Vatten - 7 liter (61 % av råvarornas vikt)
Fett som ister eller bäst talg, eller olja, bäst olivolja - 3,5 kilo (30 %)
Kaustiksoda - 0,5 kilo (4 %)
Salt - 0,5 kilo (4 %)
Till detta:
Tvålparfym (ev.)
Tvålfärg utan alkohol (ev.)
Lutens styrka: 7 %. Lutens mängd: 65 % av råvarornas vikt.
Låt sjuda tillsammans sakta i tre timmar. Rör försiktigt då och då. Man prövar om det har kokat länge nog genom att slå några droppar i kokande vatten - om det löser sig snabbt är massan färdig. Innan det kallnar rör man ner salt. Det faller ut och sjunker till botten, men tvålen blir hårdare av det. Innan tvålmassan hårdnar kan man blanda i doftämnen. Färger går också bra om de inte innehåller alkohol; den förstör tvålen.
Se till att saltet inte följer med när massan hälls upp i formar. Formarna ska vara av trä, våta och klädda invändigt med fuktigt tyg. Efter ett dygn går det att lyfta ut tvålarna med tyget och skära dem i kakor med pianotråd.
Tvålen är färdig att använda efter ett par veckor (förvara skyddad från drag och frost) men efter ett halvår är den ännu bättre.
(Källa: Seymour 1995)
Anm. Ett handfast recept av en britt från de afrikanska kolonierna. Där använde man lejonfett och strutsfett. Han gör också lut själv.

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Tistel-
0

#26 tack så mycket, uppskattar verkligen =)

Men jag är inte tillräckligt smart för att räkna ut så det blir rätt hahaha, behöver något liiite mer idiotsäkert=) Vill ju inte ha frätskador på kroppen haha!!

BranDuir
0

Ska kolla om jag har nåt enklare recept…*S*

BranDuir
0

• Riven fast tvål  - 100 gram (en toaletttvål)
Olivolja eller örtolja - 50-150 ml
Smält tvålflingorna i vattenbad, värm oljan och blanda i. Häll upp i kakformar eller liknande och låt stelna.

BranDuir
0

Olivolja - 500 ml
Vatten - 150 ml
Natriumhydroxid - 73 ml
Bivax - 15-30 ml
• Smältbar färg som ljusfärg, vaxkritor (ev.) - 3 ml
• Tillsatser (ev.) - enligt recept nedan
1. Blandning: Olivolja, bivax och smältbar färg smälts ihop (vill man ha en vit eller ljust färgad tvål krävs en olja som ger mindre färg än olivolja och eventuellt också blekt bivax). Kaustiksodan hälls i vattnet undan för undan och rörs så att det löser sig. Blandningen börjar genast värmas upp och avger starka ångor, så håll inte näsan direkt ovanför. När all kaustiksoda har tillsatts har luten en temperatur på 70-80° och är starkt alkalisk. Luten hälls ner i oljan när båda lösningarna nått 49-55°; om de är för varma skär sig blandningen. 2. Omrörning: Blandningen vispas, bäst med elvisp. Efter trekvart har smeten konsistens som hårschampo och blir snabbt som majonnäs; en kvart senare börjar elvispen göra mönster i smeten. Förtvålningen är klar när en sked lämnar ett spår som ligger kvar några sekunder på ytan; därefter når smeten snabbt salvkonsistens. Färgen är också mörkgul som salva. 3. Tillsatser: Detta blir en fullt fungerande tvål men man kan också ge tillsatser enligt nedan; det är praktiskt att ha tillsatsblandningar färdiga i en eller flera skålar och fördela tvålsmeten i denna/dessa till olika varianter. Bäst är dock att vänta till en omsmältning om en månad. 4: Upphällning: Häll upp smeten i en stor oljad form eller flera små. 5. Stelning: Låt stå under handduk ett dygn eller två, rumstemperatur eller varmare, tills tvålen är fast. 6. Uppskärning: Om det är svårt att få tvålen ur formarna, ställ dem i frys ett par timmar; ta ut och slå ut efter 10 min. Använd handskar, tvålen är fortfarande frätande. Skär i bitar. Täck med tyg. 7. Mognad: Låt stå i rumstemperatur. Efter tre-fyra veckor kan tvålen användas eller smältas om och ges tillsatser. Ger en mild tvål med mjukt småbubbligt lödder.

Tistel-
0

Skit bra=)

isnornin
0

putt!

MVH Isnornin

Lorelai
0

#32 tack.. ett bra putt detta. :D