Recept på härlig nässel-lasange!
Att göra vårsoppa på nässelskott är uuuurgott och det gör jag varje vår. Här kommer ett recept på lasange med nässlor istället, håll till godo!
Plocka nässelskott och förväll dem en liten stund. Häll av vattnet och hacka nässlorna lite slarvigt. Fräs dem en liten stund i olivolja, pressa även med en vitlöksklyfta. Krydda med örtsalt och peppar. Blanda nässelsteket med en burk lätt creme fraiche och ställ åt sidan.
Gör en tomatsås. Stek sakta lite hackad lök och hackad vitlök i olivolja. Blanda i krossade tomater, gärna örtkryddade. Ta gärna även lite passerade tomater så att du får mer sås. Smaksätt med lite salt, peppar och kanske en skvätt rödvin. Puttra en stund.
Varva tomatsås, nässelgegg och lasangeplattor i en form. Börja och sluta med tomatsås. Strö på ost. Grädda i ca 225 grader en halvtimme eller så.
Mums!!

den lät riktigt god^^
Måste testa nån gång. tack för tipset vännen^^

Oj! Tack så hemskt mycket för receptet Iram, låter supergott! Är det ditt egna recept? Fantastisk köks-inspiration du har i så fall :)
(jag lovordar tydligen denna rätt redan innan jag ens känt doften av den hihi)

Häftigt med nässlor, vi brukar alltid göra på spenat och ruccola, men det här var ju tufft.. skall genast spara
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

har smakat spenatlasagne, det var ingen favorit. men är nog mycket godare med nässlor. det gillar jag. får vi prova en dag.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan