allt är så mörkt
Jag undrar varför så mycket i häxvärlden ska vara så mörkt och dunkelt. Jag skulle vilja ha ett ljust och "rent" altare. De flesta redskap, prydnader m.m. är så mörka och dystra och passar inte riktigt min syn på den magi jag dras till.
Det "dummaste" är väl att det finns så mycket som är vackert där ute i butikerna så jag vill alltid köpa massa saker trots att de egentligen inte alls matchar mig.
Litet mer ljus i magins värld tack! :)

För min del passar det utmärkt med det mörka och lite dunkla. Det fungerar så fint in i min färg svart så..
men tillverka dina egna redskap då vet jag, då kan du ju designa dem precis så ljust som du önskar. Det gör dem dessutom extra kraftfulla.
Ens verktyg och altare tycker jag skall ha just den personliga effekten. jag tyker det vackraste altaret är det fyllt utav ens egenhändigt tillverkade saker. många frågar hur man exempelvis kan tillverka sin egen athame. Det finns en del hobbybutiker som saluför vad som behövs för att tillverka sin egen dolk. Där kan man ju karva sina egna mönster, bränna själv på
skaftet och så vidare.
/välsigne dig en skapande lust

Mitt altare är inte särskilt mörk eller dunkelt. Snarare färgglatt! Jag anpassar det självklart efter säsongen, så är det Samhain så blir det ju lite mörkare. Men dystert? Näe, inte alls.
Så det är ju helt upp till dig vad du känner att du vill ha på ditt altare!
Kolla den här tråden så får du se hur våra altare kan se ut, så ser du vilken skillnad det är mellan dem =)
jo, förr var jag också den som drogs till det svarta - och jag säger ju att det är väldigt vackert. Men för mig har det andliga blivit något så ljust och harmoniskt att det mörka inte riktigt passar min syn på det hela.
Jag tycker också om självgjorda saker, det är som mest personligt då. Men … vissa saker kan vara litet svåra att tillverka. Egentligen det mesta, om det verkligen ska bli så snyggt som man vill ha det ;)
Men tack för välsignelsen och tipset - jag känner mig direkt mycket kreativ och önskar jag hade något material att tillverka någonting av.

#3 Ja oj.. jo jag såg att du skrev att du tyckte mycket om det. Jag menade aldrig att visa mig ifrågasättande på den punkten. Endast inspirera till din egen skapande kraft. :D
#2 Jo, har tittat lite där men jag menar bara att butikerna inte har särskilt bra utbud för den som vill ljusa upp tillvaron lite ;) Jag tycker också om att ändra lite efter årstiderna
#3 och det gjorde du verkligen :) Tog inte alls illa upp om du trodde det.
nanna-maria, jag känner nog inte riktigt igen mig i det du skriver om att häxvärlden skulle vara särskilt mörk och dunkel.. häxkonsten rymmer ju allt, Gudinnan och Guden är ju både livet och döden..

Jag måste hålla med Ljusalv. Plus att om någonting så har min tro gjort mig mycket ljusare, både till sinne/sätt och klädstil ;). Jag tycker inte att "häxiga" saker som man kan köpa på div. webshops inte alls är mörka/dunkla/dystra, mer.. naturliga. Och i naturen finns det både ljus och mörker och allt där mittimellan (hur stavas det, haha?) :).
Precis som Ljusalv sa, så mitt inlägg kanske var onödigt, haha.
# jag förstår hur du menar. Men jag har i flera dagar kikat runt i e-butiker efter något och visst finns det alltid något litet här och där men till största delen är det mörkt.

*hehe* Jag gillar den där stilen med drakar som finns numera. jag har en bok med sådant. Blir fort lite mycket annars. Sedan har jag lust på en särskild scryingsskål ur samma serie, men jag är bombsäker på att en skål från ikea med svart botten kommer att fungera lika illa. Köpte ingen när jag var där för jag var då inte säker på om
skålens utformning hade betydelse.
Annars skulle det vara kul att söka upp en drejare eller drejningskurs eller så och dreja en egen skål. I värsta fall skapa en utan drejskiva och bara vanlig terrakotta-lera som sedan lackas och målas.
oj.. min önskan om ökad skaparlust smittade visst. :D Jag får gå och drömma om saken. Sov gott.
#7 Jo, alvljus är väl bland de bättre shoparna i det här fallet :)
Min vision är ett ljust altare med vitt, benvitt, naturfärger i ljusa toner … mycket av det som är naturfärgat är ändå för färgstarkt för min vision på något sätt.
Anledningen till de här tankarna är att jag snart ska flytta och då kommer jag ha plats för ett stående altare, vilket jag inte har i den här lilla "hundkojan" och jag har på senare tid blivit väldigt känslig för färger och ljus och har märkt att jag under den här perioden behöver omge mig med så mycket ljusa saker som möjligt :)
åh, jag älskar också drakstilen. Skämmer bort min pojkvän med massor av sånt men, med risk för att bli väldigt tjatig känner jag, just nu passar det inte för mig.
Sov gott FantasyMoon. Tack för allt du gjort för mig :)

Välmött mitt altare byter skepnad efter årstider ,sabbater mm Men min färg som jag är tilldelad är Svart i grunden och blå som tillvals färg vilket ibland också kan vara skrämmande för många men som min lilla dotter på 8år som har just gjort sitt första altare där sprakar det av alla dess färger…BB Hias Har bilder i mitt album

#0 Kanske du kan lägga på ett vitt eller ljust tyg, samla vita stenar och snäckor på stranden (fina symboler för jord- respektive vattenelementet), ställa dit stora vita blockljus, kanske några bergskristallkluster som gnistrar lite? Månstenar, vita eller ljusa värmeljushållare (finns fina på Indiska eller på Överskottsbolaget ibland), kanske en vit drömfångare, glasskålar med ljus sand som du kan sticka ner rökelsestickor i?
Om du inte vill ha många saker på altaret kanske det räcker jättebra med duken, två vita blockljus och ett litet arrangemang av just runda vita stenar som havet slipat, kanske en vas med vita blommor. Avskalat, naturligt och vilsamt.
En trollstav kan du göra själv av en vacker gren, skala av barken och fäst en bergskristallspets i "toppen" på trollstaven. Om du inte har något emot att använda lim kan du fästa den med lim först och sedan linda runt med natursnöre. Annars använder du bara natursnöre, eller något annat band.

#13 ja du har så rätt i de du beskriver och min stav är något jag gjort helt själv och likaså min dotter har gjort sin själv de som är viktigast är att de man jobbar med talar till en och att man känner energier och kraften.
Tack för tipsen Alvljus :)
Jag gjorde en gång en egen trollstav, den var verkligen vacker och grenen var perfekt formad som med ett handtag. Tyvärr kom det bort i flytten för fem år sen :(
Sen försökte jag göra en egen athame av djurben. *s* var litet dumt eftersom jag inte var så kunnig om vare sig athamen eller djurben. Plötsligt hade jag snidat igenom så benmärgen kom fram, och det hade nog börjat lukta rätt illa av märgen också. Den blev hur som helst förstörd och det var heller inte meningen att jag skulle göra något sådant.
Dessutom tyckte jag hela grejen med djurdelar var rätt äcklig, så det hade ändå inte passat mig.
Tack för era inspirerande tips, jag är mycket kreativ egentligen men den har varit litet borttappad det senaste, men nu är den på väg tillbaka igen :)

För mig är att göra sin verktyg en viktig del av en häxas liv. Kanske är min duk inte den vackraste av dem alla.
Men den är min, den är gjord av mig. Den är väldigt viktig och jag kan nog inte byta
ut den ens för högtider. Den har blivit viktigare för mig med åren
och den kommer att växa sig viktigare tills jag en dag känner att det är dags att tillverka en ny.
När jag inte har ett altare hänger jag upp den på väggen så den där får ladda mina tankar.
Fler saker jag har tillverkat för att inspirera:
stav, kvastskaft är båda gåvor av skogen. Bara torkad och avskalad av mig. En låda jag har grejer i, vikt av papp och klädd med silkespapper. En bok av papper och papp, klädd med tyg sydd med nål och tråd.
En liten kvast, en mindre kvast. Ett ankhkors, ett litet pentagram av glasspinnar gummisnoddar och fjädrar.
En liten skål numer donerad till en av ormarna som vattenskål. Nära på alla påsar gör jag själv. Jag kan fortsätta i evigheter. :D
Det viktiga tycker jag är inte att tillverka lika vackra saker som en maskin kan. Det är att inte låta saker vara ett hinder. Vill jag ha
någonting tar jag reda på Hur man kan göra en själv. När jag har provat några
gånger och ändå inte får fram vad jag vill ha, då kan jag
överväga att köpa. Det är sällan ett köpt föremål får behålla sin
ursprungliga design då. Med detta är det inte sagt att alla måste
tillverka sina egna saker, då skulle ju alvjus inte längre kunna ha sin butik. ;) En bra butik.
Det är heller inte sagt att jag är ovanligt duktig på att tillverka saker. Jag har bara gjort en grej utav att inte låta ekonomi och
konsumtion hindra.
mina väggar pryds inte utav tavlor. Dem pryds utav avbilder på barnen, i fullstorlek.
Ormskinn är en annan sak man kan se på våra väggar.
men tavlor, dem har vi mest i köket och dem är det barn och glasunderlägg insamlade från england.
Tack för ordet.. jag menar endast att inspirera inte samvetslägga.

#16 du har så rätt i allt du skriver jag har oxå mycket som är egenhändigt gjort av mig eller någon kär häxsystra/Bror mina väggar är prydda av foton på mina barn och husdjur mfl samt egna teckningar som barna har gjort eller annat i häxväg och tycker din duk på ditt altare va mycket talande och de är det viktigaste att de man har talar till en inte att andra skall tycka de är snyggt eller inte. Mitt hem är skapat i mina färger och i min anda och de flesta som kommer hem hitt tycker dock att de fullt av värme och energi . De som inte tycker om de kan ju gå sin väg tvingar ingen innanför mina dörrar och jag ändrar inte min livsfilosofi eller stil för att passa in i de mönster man tycker skall vara nix pix mitt hem min borg…
Hejsan !
Nu hittade jag en tråd som jag föll för igen ju …
Jo , det är många altare som är mörka och dystra , men mitt är faktiskt ljust / träaktigt :)
Du får smycka ditt altare precis som du vill , gör dina egna
redskap , köp fina blommor , ljusa gudinnor / gudar osv .
Du behöver inte smycka det i den mörka färgen .
Även när dessa olika årstiderna / sabbaterna är så pynta altaret i mer färger , men ha alltid den axakta färgen som är just för denna sabbat :)
Jag ska ta kort på mitt altare så ska ni få se , det är vackert med trä / ljusa färger :)
men visst ibland så är det mer mörkt / dystert en vanligt ..
Gör som du själv tycker…
Det blir bäst så :)
Kram // Mist

#18 du har helt rätt de skall prydas efter hur man själv vill ha det / Min dotters är inte ett dug likt mitt tex hon har efter hur hon vill ha det och jag utefter mina färger och krafter.

Ja och nu dök det upp en stor GB glass reklamblad på väggen! *lol* Glass är viktigt för Jojo och detta är hans hem med. Den får väl sitta där på väggen i allrummet.
#17 Det är precis så jag tycker det skall vara. Ens hem skall återspegla en själv. jag vet inte hur folk reagerar över att komma hit. Har inte hit så många. När vi är borta någon dag tenderar det att lukta Zoo, inte
en allt för mysig doft.
Jag själv ser bara stök och röran av prylar som ligger överallt. den fördömnda högen med tvätt som vill bli sorterad.. hela tiden.
Ett allrumsbord som aldrig blir att stå stil, Vilde tar den på promenad jämt så jag låter det mest vara. leksaker i soffan, sopborstar på golvet.
Men det är det ingen som tänker på när dem sitter i min soffa och följer mina ord i samtal. Då försvinner
röran från minnet och kvar blira bara vi.
Glömde bort en sak jag gjort som jag faktist tycker är lite häftigt.. taklampan har jag tillverkat själv. men den får ni inte se för den hänger inte som den skall.
Har lite över 3 meter i tak här, når inte. :P
Det vore väl tråkigt om vi alla hade samma smak …
Hehe , du har en intressant stil Fantasymoon :)
ta kort så får vi se vettja :)
Själv är jag extremt förtjust i mörkret… Så mycket bättre praktiskt än ljuset;)
Jag vet en som har ett ljust altare hos sig .
Hias dotter .. Kolla Hias fotoalbum
Hoppas det är ok Hias att jag skrev det här :)
// Mist

#21 haha! Vill ni verkligen SE eländet nu också!? :D Idag är städdag så nu blir det ingen bild, skulle inte reflektera verkligheten. Vi väntar några timmar bara så skall allt vara i sin ordning igen.

jag tror inte det har så mycket me färger o göra…mer energi :-)
va tilltalat dig ska du anskaffa :-)
guld, brun svart, grön, blå…allt som tilltalar dig…det e ingen speciel lag :-)

klart de är ok #23 Emmi är mycket glad och stolt över det så bara att visa dem dit Häxkramar Hias
Tycker inte heller riktigt att det är mörkt och dunkelt. Häxvärlden är ju fylld av både ljus och mörker och en massa vackra färger. Det hela beror nog på vad man väljer att koncentrera sig på. Själv dras jag till det mörka, men förvisar inte ljus och färger för det. Dock är det nog en av mina få och ganska ointressanta gåvor att jag utan svårigheter kan se objektivt på allt och att jag har ett väldigt brett synfält, så att säga…
För mej är väl häxan en balans mellan mörkt och ljust och livet i stort, jag måste iallafall acseptera båda sidor
Vandra i Ljus å Skönhet

Jag ser inte heller häxvärlden som särskilt mörk… Skulle tro att jag i mångt och mycket har fått min inställning till detta underbara liv ifrån Dannie Druehylds "Häxans handbok", som var den första riktiga häxbok jag köpte som tonåring. Hennes värld är fylld av älvor, fåglar, gudinnor, magiska örter, roliga brygder och rökelser, förtrollade platser och småknytt…. Mer som en saga kanske. Har även fått mycket från min barndoms somrar invid Hälsinglands djupa skogar. Där är det självklart med småfolk och sånt, men på ett mycket positivt vis.
Men visst finns det mycket dramatisk och kanske mörk inredning runt häxkonst. Det är bara att välja bort om det inte passar ens stil, egentligen. Välj vitt, det passar i alla lägen. Ett altare med vit duk, vackra redskap i silver och fräscha blommor… Ljust och fint.

#23 Mist: visst har jag sett Hias dotters altare redan på bild. För mig är det fantastiskt vackert och färgglatt - inte ljust på det sätt jag skulle vilja ha.
#25 lousu: nej, det har inte riktigt med färgerna att göra på det sättet - men färger avger också energi och jag är av någon anledning mycket känslig för färger och "röra" för tillfället och behöver en ljus plats att samla mina tankar på.
Och jag menar egentligen inte att det är svårt att göra ett ljust altare, men att det mesta som säljs i vår genre är av mörk karaktär.
För min del får jag nog arbeta litet för att få den stämning jag vill få fram - men är litet rädd att jag när jag väl samlat på mig tillräckligt för att lyckas uppfylla min vision av mitt altare, kommer att ha helt andra behov då…

Det finns inga regler om hur ett altare ska se ut iaf inte ett häxaltare ;) Man behöver inte köpa sina magiska grejer i en speciell affär (new age, web-shop inriktad på magi osv) då kan hitta saker i "vanliga" äffärer, föremålen blir magiska om du gör dom magiska, svårare än så är det inte :) Så köp bägare i nån ljus färg i en vanlig inrednings affär osv

Ja visst är det väl så jag läste orginalposten.. Som att många av de färdiga verktygen man kan köpa är av en gothic karaktär. IInte att häxkonsten är mörk.
Men.. jag blir otroligt nyfiken på hur ditt altare ser ut. :D Inte det du har nu utan det som bor i ditt inre.