Vad ska jag göra?
Hej! Det var länge sen jag skrev sist, jag kollar mest på vad ni andra skriver. (Har inte så mycket att komma med själv)
Men nu har jag ialla fall något att skriva om; Jag behöver ett gott råd! Jag har nu läst om wicca i snart två år, men aldrig riktigt testat det jag har läst. Jag vill komma igång med mitt häxliv på allvar, men det blir aldrig något av det. Kan ni hjälpa mig?! Jag vet inte vad jag ska göra!? Vart ska jag börja?
Tack i förhand! Hana
Vart du vill:P
Enligt mig har du redan börjat genom att vänja tankarna vid det;) Du har redan kommit långt.
Om du inte redan gör så föreslår jag vistelse i naturen och skogen.
Ja, och vistelse med alla typer av djur och människor. Kanske resa runt om ekonomin tillåter. Känna in hur världen ser ut.
Gå på zoo och se djuren som gämnlikar så får du se på något häftigt:P

se dig om i vardagen, i din närmaste omgivning så finns det varelser/personer som behöver stöd/hjälp, börja där, gör ögonen stora, inåt.
ok….

Gör någon ceremoni utomhus.

Jag förstår det som att du skulle vilja ha råd om hur du i praktiken går vidare, i vilken ände du ska börja så att säga.
Kanske det vore något att iaktta månens faser? Att göra det till en vana att gå ut en stund om kvällen för att se vilken fas månen är i, och kanske ha en liten högtidsstund när fullmånen är rund och vacker.
Eller kanske göra iordning ett litet hörn, eller en hylla i bokhyllan eller så, där du kan samla några saker du tycker är viktiga för dig i ditt utövande. Saker är oviktiga för somliga men för mig personligen hjälper de mig att fokusera och skapar stämning. Då har du någonstans att sitta när du vill be eller arbeta med magi och liknande. :)

Du kan börja med att känna in din egen energi. Lära dig att slappna av och grunda dig. Innan du börjar flytta omkring energier (magi) är det bra att känna till sin egna energi och hur du kan påverka den.
Ett litet altare som Alvljus beskriver är ju också ett bra sätt att börja på. Meditera mycket vid det, (måste ju inte vara just vid altaret utan ute i naturen, hemma i soffan, vart som helst) och känn in olika energier och väsen…

Ja att du har läst är en bra grund, du har börjat genom att bearbeta dig. Så sett är du redan igång.
Men jag är en smula osäker på vad det är du vill komma igång med. Wiccanska livstron eller häxans arbete? De må vara lika så är dem inte samma.
Men oavsett så föreslår jag att du börjar en daglig ritual. Vilken som du själv känner fungerar i din vardag är fint. Men att du var dag tar dig en stund för att begrunda naturen och/eller det gudomliga.
Jag kan känna att göra de rituella verktygen är ett bra sätt att komma in i en ny livsstil.
När man tillverkar de olika sakerna som symboliserar ens tro fäster man det verkligen.
Sedan kan du ju börja fundera ut vad det är du vill. Vill du arbeta med örter? Vill du arbeta med stenar? Vill du arbeta med vad för någonting? Naturens väsen? När du vet vart du har din dragning så är det bara att börja studera det ämnet. Med tiden utvecklas du och fördjupar dig, med det även breddar dig. Men börja gärna snävt så det blir en djupinlärning och inte för mycket på en gång.
Jag tycker även att markera högtiderna och månensfaser är en bra idé, det behöver inte vara den värsta ceremonin. Det räcker med någonting extra för att markera.
Tänk på att det är en livslång stig så du behövr inte ha bråttom. Vilket du inte verkar ha heller, ville bara poängtera det.
/Välsigne dig din stig, var välkommen
Tack för alla svar!
Nu känner jag mig inte lika "förvirrad".
Jag ska nog börja med att skriva ner månens faser, och sen meditera över vad jag vill "inrikta" mig på….
Jätte snällt att ni kunde hjälpa mig tilbaka på stigen!

Jag har egentligen heller aldrig hittat "stigen" … jag strövar mest på en oändlig äng. Och jag tror att jag tycker om det samtidigt som jag skulle vilja hitta min väg och känna mig litet mer "seriös". Men jag tror sannerligen att jag börjar närma mig en väg nu trots allt. Jag ser den inte men jag känner den närma sig :)
Hej Hana, du har fått många bra tips här. Jag känner igen mig i din längtan att gå från ord till handling. För mig var det också så, jag läste och läste men började liksom aldrig praktisera.. Både wicca och häxkonst är ju i första hand andliga vägar som ska utövas och inte enbart läsas om..
Nå, börja med att bestämma om du vill ägna dig åt wicca eller häxkonst, de är nämligen lika men ändå olika. Efter detta kan du börja med någon enkel meditation eller ritual. I Cunninghams utmärkta bok om solitär wicca finns några enkla men mycket effektiva mediationer och ritualer. Var ute mycket, upplev naturen och årstiderna, skapa ditt eget altare med sådant som avspeglar dig och naturen, förbered dig inför nästa fest på årshjulet osv..
Det viktiga är att du GÖR något och inte bara läser! Lycka till!

Den boken som #13 nämner har jag i min häxhylla, den är jättebra verkligen, och rekomenderar den starkt^^
Bless

Du kan bestämma dig för att leva som häxa i ett år och en dag. På det viset får du med alla sabbater och högtider. Studera och intressera dig. Prova att göra ritualer, de behöver inte alls vara komplicerade. Tillverka amuletter och annat magiskt. Uppmärksamma och fira (stort eller smått) varje sabbat och högtid, även fullmånar osv. Vistas så mycket som möjligt ute i naturen.
Ja det var mina råd. Lycka till!!
Kram Iram

#12 Åh, det var fint skrivet Jodrena! En oändlig äng :)