För mej är skillnaden att Guide en "person" kanske nån som tidigare levat på jorden i den här tiden eller för länge sedan. Kraftdjur är inte Björnen eller igelkotten eller korpen eller nåt sånt bestämt djur, det är mer BJÖRN, IGELKOTT eller KORP svårt att skriva så ni hör men jag hoppas det går fram hur jag menar. Hm… Jag vet inte hur det stämmer med andra men för mej är det så enkelt.

Kan inte beskriva skillnaden…men tror mej vi kan ha både och..har inte läst direkt om kraftdjur,men det verkar intressant. Guider däremot,våra andliga ledsagare sägs ju precis som Blodeuwedd säger,att det är någon som tidigare levt på jorden,vi kan även har flera guider.Inte nog med det så har vi skyddsänglar oxå,som jag har fått det berättat så kan det vara nära anhöriga som "gått över",som vill vaka över oss..
Kram//Tm/L

Jag tror i vikke fall det är samma sak fast ändå inte.
Det är den/det vi får kontakt med då vi försätter oss i förändrat medvetandetillstånd å allt va de kallas. Guider/hjälpare, åxå samma me olika namn. Å nu ska ja göra de ännu värre, Allah/Gud, samma fast me olika namn. Bit i den ni!
Men ja tror åxå på att anhöriga kan vara med i spelet å peta lite på en då man e helt ute å cyklar.
SEV 

Kan va så..vem vet,egentligen vad vet vi..? Alla har vi olika teorier,men att någonting mer finns…det verkar vi överens om
,det e det som e så underbart med denna sajt! Intressant tråd du öppnade här,vidareutvecklar gärna ämnet,
Kram//Tm

Bara sådär på tal om pingis, vill tipsa om boken "Lär dig kanalisera,
tag kontakt med din andliga guide" av Roman Sanaya. har den själv i hyllan, den är underbar och för mig funkade det utmärkt, har kommit i kontakt med min ljusguide Elias. Köpte den för nått år sen, så har känt Elias ettag nu^^.
Bless

Tjuvnyper tipset! Ska till bokhandeln/vattumannen i veckan..tack
kram//Tm

de tycker jag du gör rätt i tillymilly^^
lycka till med att finna din guide <3
Bless
Guider och kraftdjur är INTE samma sak som jag har förstått det.
Därimot kan kraftdjur agera guide.
Ett kraftdjur är hela djurets ande. Uranden. Urkraften. Precis som #1 säger, inte "en varg" eller "en björn" utan Varg och Björn! Hela starka essensen.
En guide/hjälpare kan vara en förfader som du säger Viking, eller en annan djurande, växtande eller vad som helst. Men det är som sagt inte samma sak som ett kraftdjur.
Mvh, T

Jag tror ändå att det är samma, bara att dom "upplevs" för personen som något den känner sig tillfreds med.
SEV 
#9 Jaha, var och en blir salig i sin tro.
Men faktum kvarstår: en uråldrig ande är ej lika med en förfader. En växtande är ej lika med en djurande osv. Tycker det är rätt logiskt själv.
Men det är klart, alltid finns det nån som ska flumma till det enkla och solklara ;)

Sev,vilka bra svar du får..följer tråden…gillade trummans uppfattning.
Kram på dej//Tm
*gillar oxå trummans uppfattning" då den på de flesta sätt överensstämmer med min. Jag har själv under mitt sökande letat efter andar och guider i form av "människor" (förfäder, döda) men bara kommit i kontakt med djuren.
Att träffa mina maktdjur och hjälpare i form av djur var en AHA upplevelse. Starkt. Fast samtidigt tror jag att det är ju som med det mesta att om jag inte tror så funkar det inte… Hur är det du brukar säga Trumman?
"Om det inte funkar, Gör om Gör RÄTT!!
#12 Japp, så brukar jag säga, där Rätt = Det som fungerar för Dig.
Vill vara noga med att poängtera att min uppfattning (och er som höll med) om vad som är kraftdjur kontra guider näppe är min helt egna uppfattning / påhitt. Långt ifrån.
Den delas av shamaniserande folk världen över och det har varit deras vetande i tusentals år. Sanningen är absolut, vi ser den bara genom olika fönster.
Det intressanta med shamanismen är ju just det där med att det faktiskt är lika för alla (i stort sett) i vad saker och hur ting är. Det går svårligen att komma med egna teorier, eftersom den självupplevda sanningen av vad andevärlden och shamanin är ter sig rätt lika för alla. Grundbulten är den samma s.a.s.
Andevärlden FINNS verkligen, det är ingen teoretisk uppfattningsvärld som på ngtvis bara existerar i shamanens föreställningsvärld eller fantasi. Shamanen ÅKER VERKLIGEN DIT, och då tenderar upplevelserna att bli likadana för de flesta som håller på.
Att vilja definiera upplevelser och teoretisera över hur kosmos fungerar och vad som kom först, ägg eller höna är å andra sidan nybörjarens rätt. Det gör/gjorde vi alla. Man formulerar teorier om hur det sitter ihop och hur det fungerar, plockar lite här och plockar lite där - sen gör man en par hundra resor till andevärlden och står med en tom bok igen :) och igen… och igen… Vi lär så länge vi lever alltså, och ju mer vi vet destå mindre vet vi att vi vet.
UNDERBART!!
Mvh, T

mm…när det är rätt-känns det lätt..när det är lätt så är det rätt..Tror oxå att det finns som tolkningen ovan.
Instämmer kram//Tm

ju mer vi lär, desto bättre förstår vi, hur litet vi kan och vet

Man har väl inte samma kraftdjur hela tiden heller, har jag för mig? Om man t.ex. i en trumresa träffar på sitt kraftdjur, så ska man väl se det från fyra håll också? Sen, nästa trumresa så träffar man kanske ett annat djur.
Andliga guider känns mer som att man har stöd, hjälp och skydd på nåt sätt. Ungefär som att det finns någon snett bakom en.
Ja, ja … vad vet jag. Det är iaf så jag känner, och har hört av andra.
Kram på er!
#16 Jo, man kan ha samma, eller inte, det är ju olika det där - allt beroende på hur man lever och lär och hur mycket kraftdjuren har att ge.
Vissa försvinner rätt snabbt efter att de gjort sitt jobb, andra stannar kvar i många år. Några hela livet.
Det där med att se sitt djur från fyra håll var det Harner som skrev om i sin bok Shamanens Väg, som väl kan sägas vara nyshamanismens bibel, det var så han lärt sig (utifrån den kultur han studerade) att man identifierade ett kraftdjur. Själv har jag aldrig sett ett kraftdjur visa sig så egentligen under alla år jag tagit upp dom till folk. De har visat sig på helt andra sätt.
"Sen, nästa trumresa så träffar man kanske ett annat djur."
Nu tror jag du blandar ihop kraftdjur med andedjur generellt. På olika (trum)resor kan man träffa olika djur, men det är inte olika kraftdjur hela tiden.
Shamanen jobbar vanligtvis med ett (1) kraftdjur, och den är med i stort sett hela tiden. På resor, i vardag, om natt om dag… ja, man är aldrig ensam då man sysslar med det här :I
"Andliga guider känns mer som att man har stöd, hjälp och skydd på nåt sätt."
Precis, men detta gäller ju kraftrdjuren också. Kraftdjurets roll som LÄRARE är iofs den största - ngt som guider/angehjälpare sällan är direkt.
Shamanen kan ha många andehjälpare/guider, ju fler destå bättre skulle jag säga eftersom de olika hjälparna hjälper med olika saker. Man kallar på dem då man behöver dem, eller äter dom rent fysiskt för att få deras hjälp rätt in i kroppen.
Många av de största plantlärarna (enteogener) fungerar så att man måste förtära dem för att kunna kommunicera på det sättet med dom.
Mvh, T
Nu kom jag just på att diskussionen "Kraftdjur vs Kräftdjur" vore väl intressant!! :D
LOL!
Jösses… jag behöver kaffe om det där var kul. Gammalt skämt är det dessutom. Mamma mia!

Ja, jag blandar nog ihop
. Det finns så många läror. Jag har läst Harner och Castaneda, men aldrig gått in i det seriöst. Jag är för lat. Har bara hjälpt till att trumma en gång, och det var riktigt häftigt. I en tipi/kåta där röken från elden inte ville ut genom hålet, så vi kunde knappt andas
.
Jag har bara träffat "kraft- eller andedjur" på trumresor, en som hjälpt mig vidare kan man väl säga. Men aldrig sett det från fyra håll, det bara finns där. Och det har varit samma djur hela tiden.
#19 Samma djur hela tiden på resor (men inte i vardagen) = hjälpare.
Du har tur som har en sån. Fortsatt lycklig resa!