Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 1073 ggr
Jodrena
0

För att hänga med...

…tänkte jag bara upplysa er om att jag (nanna-maria) nu bytt namn.

Var nog litet väl ivrig och hann inte få några svar på forumet innan jag satte igång med bytet: Jag klickade litet hit och dit men det gick inte att bara enkelt byta namn så jag fick avsluta mitt medlemsskap som nanna-maria och registrera mig på nytt.

Tyvärr fick jag ta min b-mail till hjälp eftersom min riktiga e-post fortfarande var registrerad på sidan.

Det har stört mig ända sedan jag registrerade mig på sidan att jag valde helt fel namn.

Men nu vet ni: Jodrena = nanna-maria

SEVikinq
0

Jag kunde inte vara SEViking, utan va tvungen att sudda lite böj på G-et, men min emailadress är samma som den gamla. Däremot så verkar alla pengar ja betalar för att få stor aavatar gå till cyberspace, för ja har ju samma mobilnummer reggat på min gamla identitet.

Å den här jäkla iFokus support. It sucks bigtime.

SEV Cool

tillymilly
0

bra,då vet vi!

kram//Tm

Jodrena
0

Jag upar tråden så att fler får ta del av min "förvandling" hihi

FantasyMoon
0

Tack Jodrena för att du berättar. Tar bort mycket av en eventuell förvirring. Nu behöver du inte störa dig längre. :D

Välkommen Jodrena och adjö nanna-maria.
Hmm.. Jodrena kommer jag nog att kasta om bokstäverna på några gånger, jag ber på förhand om ursäkt för det. :P

Jodrena
0

Ja, jag känner mig konstigt nog mycket mer som mig själv nu som Jodrena. Det är uuunderbart, känner mig återuppfödd nästan *hihi* Tänk att några bokstäver kan göra sådan skillnad. Tydligen identifierar man sig vid sitt namn mer än jag trodde.

Ja, namnet är kanske inte så lätt. Och uttalen är många har jag hört. Alltså andra som försökt uttala namnet. Det uttalas hur som helst Jådrena med kort e. Har haft det namnet med mig sedan högstadiet, förmodligen 96.

Jag tar inte illa vid mig vid eventuella stav-/uttalningsfel så du behöver inte oroa dig FantasyMoon :)

FantasyMoon
0

haha.. som jag det då. Mitt IRL namn är Lorelai, inte många som vågar sig på det. det uttalas lårelaj. Ja jag gillade nanna-maria, tänkte på en av häxorna i en pratchett bok jag en gång läste. Hon var en go häxa hon.  Precis som du! Fats jag vet inte om ni delar figur, så delar ni iaf glädje.

Eller nu blev jag osäker på om jag tänker på rätt häxa i boken. Nanna ogg, den runda levnadsglada häxan? Vad hette den gråa till ytan vrånga häxan? Någon som vet?

Bappho_
0

Vädervax eller nåt?

FantasyMoon
0

Ja så var det! Mormor vädervax oxh nanna ogg med katten gråbo. Vad den blonda hette la jag aldrig på minnet så det behöver jag inte börja med nu heller. :P
Tusen varmaste tack bappho!

Jodrena
0

:) har ingen aning om vad det är för bok men trevligt att bli förknippad med en sån häxa. Nu känner jag mig hedrad. Figuren kanske vi inte delar men det är ju bara ytligt ;)

Bappho_
0

Alla häxor borde läsa Pratchetts böcker, i allafall de som handlar om häxorna. Få se om jag kan minnas några titlar. Häxor i faggorna, Herrskap och häxor, Häxkonster, Trollkarlens stav. Det finns säkert fler. Och alla bibliotek har dem.

FantasyMoon
0

Terry Pratchett är författaren. Han har skrivit en hel hög med fantastiskt roliga böcker. Bland annat om tre häxor.
Den ena där Nanna Ogg hon är en rödhårig och rund häxa. Mamma till ett fotbollslag, en väldigt livsglad gumma. Hennes katt är en lustigt lat katt som heter Gråbo och är magi bara han. Hon kokade allehanda möjliga kokerier men mest så var livet bara livet. Jag föll för de karaktären direkt jag började min första Pratchett bok. Nu är det månag år sedan jag läset dem så jag kan ha fått fel på minneskortet om några detaljer, men det där är hon i stort. Det är just hennes levnadsglädje som jag tycker att du återspeglar.

Böckerna är tunna och enkla att läsa, inte alla är hysteriskt lika roliga. men böckerna om skivvärlden är klart roligast. TV4 sände en gång en tecknad serie om just 
skivvärlden med döden och ett band som hette Rullande stenar-
Rolling stones.  Döden tar semester för att fiska, söker upp 
franska främlingslegionen för att glömma. Ja.. jag älskade att läsa dem. :D

Hias
0

här en bra bok oxå som jag just nu läser andra delen av nu som är i dagens tid och man finner släktingar  som lever idag:Den heter botom tiden

rekommendera en helt fängslande bok jag just har läst (kunde inte slita mig)den heter HÄXA en samlings volym av Celia Rees :de är en bok som är skriven utefter att man har funnit en flicka som senare blir kvinna dagboks anteckningar från 1600 talet i ett lapptäcke och man får följa henne från att de anklagar hennes mormor för häxeri och hela hennes färd efter att de skiljs åt.

BlessedBe Hias

varulven
0

Döden är ju ändå den ballaste karaktären i de där böckerna :) Och hans häst Binky

Jodrena
0

åh, konstigt att jag aldrig stött på pratchett, jag som gillar att ströva bland hyllor. Men nu vet jag vad jag ska leta efter nästa gång då :) tackar så hjärtligt för tipsen

Bappho_
0

#14 Kan stå bland ungdomsböcker på bibblan.

Jodrena
0

#15 Jo, misstänkte nästan det :)