Häxor iFokus

Häxor

Etikettkökshäxans-kokbok
Läst 3783 ggr
spindelfot
0

Kittlar och pannor

Jag har av någon anledning aldrig tagit mig för att koka salvor, min mor har gjort det mycket länge så jag har ett hum om hur man gör - men salvorna hon gör är ju inte menade för magiskt bruk så hon gör dem 'som vanligt' i köket, med aluminiumkastruller och vispar…

Jag har läst lite om att man när man kokar salvor ska använda kärl i koppar eller järn, är detta sant, vad avänder ni? Och skillnaden måste ju vara enorm.. koppar är ju väldigt tunt och järn är väldigt tjockt. Jag har klämt lite på olika kopparkastruller och kittlar på myrorna men vet inte alls vad jag ska titta efter, rent praktiskt.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

BranDuir
0

Jag använder i princip bara järngrytor….Aluminium "fäller" och är skadligt för människan!

Koppargrytor är bra om de är väl tennade och man ska göra nån liten sats salva snabbt….

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Veyla
0

Jaa du. Var väldigt försiktig med påde koppar och aluminium. Inget av det är speciellt bra för din kropp. Järn är bra och det har man ju haft i århundraden så färdigforkade är dem nog:P

Tänk bara på att järngrytor blir väldigt varma så du får reglera värmen hela tiden:)

spindelfot
0

Ja, jag tänkte att detdär med koppar var lite knäppt för jag har ju lärt mig att koppar är dåligt att få i sig för mycket av (det var väl det som gjorde romarna galna? eh? )

men tennad koppar? kopparkittlar täckta med lager av tenn?

järn vet jag ju är bra egentligen, bara så tungt och dyrt! (hade hoppats på att jag skulle bli tipsad om att använda koppar…) står tillockmed i min bok om näringlära att man ska steka i järnpannor ifall man behöver extra tillskott…

Ijin
0

det finns en anledning till varför man inte ska dricka varmvatten ur kranar och sådant. Varmvattnet slår loss saker ur kopparn och skapar lite olika koppar baserade salter… Inte bra alls för kroppen, och koppar är inte bra alls för kroppen heller. Ten är okej, det är inte giftigt. Aluminium… Hmm.. Det är giftigt det med, med det binder sig te.x. inte till vatten speciellt lätt, så det är okej att använda det med. Alla vattenrör i Sverige är gjorda av koppar istortsätt… Men järn är inte bra i för stora mängder det heller, precis som med allt måste det ha en balans.

spindelfot
0

Men det är väl svårt att få i sig ett överskott av järn genom pannor? Jag är ju kvinna i fertil ålder och vegetarian så jag har ett ständigt järnunderskott - så jag kan nog äta mycket järn utan problem…

hur ser man att en kopparkittel är 'tennad'? jag tänker ifall jag ska gå och kolla på myrorna.. de brukar alltid ha en massa kopparkittlar som ser oanvända ut (de har väl använts som prydnader i de flesta fallen)

Bjornen
1

Alla ämnen är giftiga i för stora mängder. Rent vatten är dödligt giftigt om man dricker tillräckligt mycket (7-8 liter kanske i ett svep). Vattenledningar är oftast gjorda av järn, plast eller koppar. De finare rören är oftast av koppar och nästan alltid varmvattenrören. Järn är normalt inte farlig utan ett viktigt mineral som man förr fick mera från olika järnkärl.

Aluminium i kastruller är normalt inte skadligt vid vanligt pH. Sura produkter är olämpligt att använda aluminiumkastruller till. Men koppar som inte är tillräckligt förtennt är farligt att använda för livsmedel. 

Men om jag förstod det rätt var det frågan om att göra olika salvor. Salvor som bara ska användas utvärtes och inte i ansiktet behöver man inte vara så noga med. Varken koppasr, aluminum eller järn tas upp genom huden.

Ljusalv
1

Jag rekommenderar som så många en ordentlig  järngryta.

Veyla
0

Tennad koppar är inte farligt sovida du inte värmer så varmt att tennet smälter:P

BranDuir
1

Kopparkittlar är förtenta inuti för att inte giftet i kopparn skall fällas ut….är det inte förtennade…använd INTE

Veyla
0

Det var ju det vi sa BranDuir. Men vet du om tennet är behandlat med något? För tenn har ingen hög smältpungt. Det smälter lätt på en vanlig spis.

SEVikinq
0

Varför tillverkar ni inte kastruller av annat material, man kan ju ha ex en påse av något icke farligt/skadligt material inne i en kastrull då man kokar nåt. Kanske  en läderpryl,

SEV Cool

Veyla
0

Haha JA! En läderkittel skulle vara coolt XD

Eller att steka pankakor på en läderstekpanna låter ju enkelt:P

BranDuir
0

det är vanligt tenn som läggs i tunt lager på kopparn för att inte kopparoxiden skall fällas ut….Smältpunkt. 232°C. Kokpunkt. 2602°C och få kärl kommer opp i 232 grader….*S*

Hadina
0

VAD är det ni kokar då???

Veyla
0

Men tennet är utblandat med bly då va? Vanligt ten är ju hur lätt som hälst att smälta. Nej, jag har ingen aning bara envis som vanligt:P Du behöver inte svara om du stör dig:)

FantasyMoon
0

#11 Ett jättebra tips! En perfekt sak för mig att ha, skall genast börja skapandet. 

/Välsigne dig och helga ditt hem.

SEVikinq
0

#12 Pannkakor blir det ju inte om de inte är gjorda i en panna? Använder du läder där så blir det läderkakor. Men du kanske kallar dom pangkakor som många andra barn gör?

ha ha ha

SEV

SEVikinq
0

#17 Se till att ha vatten i kastrullen åxå så du inte bränner fast lädret.

SEV Oskyldig

BranDuir
0

Rent tenn har smältpunkt 232 grader

FantasyMoon
0

#18 *lol* Aj aj kapten..skall ske. Vatten i kastrullen var det. 
Har du föressten några tillverkningstips? Jag föreställer mig den i form av en saftsil fast av läder.

/Välsigne din afton

SEVikinq
0

#18 nånting ditåt.

Kan man koka vatten i en petflaska över öppen eld så lär det väl gå å koka me annat material än koppar, alimumma å järn, inuti en kastrull. Å läder sätter nog lite piff på smaken ha ha.
men det finns ju andra saer än läder förstås

SEV

FantasyMoon
0

Hmm.. petflaska över äppen eld.
jag hällde varmt vatten i en rumstempurerad petflaska en gång, den morfade om. 
Så jag kan inte låta bli att fundera vad som kan ske om jag skall 
hålla en nära öppen låga. ;P
ja självklart finns det massor olika.. något särskilt du tänker på just nu som du tänker skulle lämpa sig ypperligt? Jag tänkte testa ut lite olika sorter och se vad jag fann 
fungerade bäst.
Detta kommer nog att bli fin fint. :D Jag är dig djupt tacksam för att ha påpekat denna variant. :D

SEVikinq
0

Jag är den nyfikna typen så jag har testat petflaska å öppen eld, visst morphar den om, å vattnet smakar urk, men nog fasen kokade det allt.

Nä, du får labba själv med pås-sort, jag har kokat infryst köttsoppa i plastpåse å kastrull, det funkade det me.

SEV Oskyldig

BranDuir
0

går faktiskt utmärkt att koka vatten även i en mjölktetra ….

Devona
0

Veyla, jag tror du tänker på lödtenn, för jag har för mig att det har en lägre smältpunkt, men är inte helt säker Fundersam

nåja kram på er