Häxor iFokus

Häxor

Etikettmånen
Läst 5247 ggr
BiGavia
12

Vargmåne

Vargmåne= vargmånad = januari ?

Varför heter det Vargmåne?

Står denna måne för något speciellt?

Berätta…. 

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

fairytindra
0

tyvärr så har jag inget bra svar på det men en gissning kan vara att vargarna ylar mot månen under klara kalla januarikvällar och att den därför skulle ha fått sitt namn.  Att man förknippar månnamnet med händelser tex snömåne i februari …kanske för att det i alla fall förr ofta snöade i februari  … skördemåne i september osv …kram tindra

BiGavia
0

Min egen filosofi är att den förknippas med vargavinter och köld

BiGavia
0

putt

[trumman]
0

#2 Tror på din teori.

Har vi ingen farfar eller mormor att fråga om detta!?

Tuva-Lena
0

Kan också vara den tid då varginnan löper, vilket då också skulle sammanfalla med hund-tikarnas löpperioder, oftast i januari/februari. Ylningen är oxå ett sätt för vargarna att tala om var dom finns..Kanske..? ;)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

[Dezederia]
0

#5 Jag tror på ditt.. Låter ju faktiskt som om det skulle kunna vara så :)

sokaren
0

Hmm… rent vetenskapliga funderingar ch teorier som ni säger att tiken löper osv. det köper jag… men… kanske är det inte så enkelt. Kraften vid fullmåne är stor om man känner av den…. vargen är mystisk… svår att bedöma… lika med fullmånens krafter.. så.. jag tror att mystiken kring bägge här ihop. jag vet inte hur mycket jag ska gå in på det jag tror på olika väsen.. men min "varg" är starkast  vid fullmåne samt då visar sig mest olika väsen för mig.